Τρίτη, 14 Μαΐου 2013
Ο πρόλογος και η επιμέλεια του αφιερώματος,
είναι του Γερ. Γ. Γερολυμάτου
Έλαμψε
μπροστά στον κινηματογραφικό φακό πολύ πριν γεννηθώ και έζησα ολόκληρη
την ζωή μου βλέποντας τις εξαιρετικές ταινίες του. Ο λόγος σήμερα αυτού
του αφιερώματος, που μου δίνει μεγάλη χαρά να το παρουσιάζω
είναι ο μεγάλος μας κωμικός ηθοποιός Θανάσης Βέγγος, ο «καλός μας
άνθρωπος». Με το προσωνύμιο αυτό είχε την ευτυχία να μείνει στη μνήμη
του Ελληνικού λαού και αυτό δεν είναι τυχαίο. Οι ταινίες του αποπνέουν
ανθρωπιά και εκφράζουν με τον καλύτερο τρόπο την ελληνική λαϊκή ψυχή,
που μοχθεί να επιβιώσει μέσα στις αντιξοότητες. Που ελπίζει και πιστεύει
στην καλοσύνη και στην τιμιότητα του απλού καθημερινού ανθρώπου, που
«τρέχει και αυτός σαν τον Βέγγο».
Του
χρωστώ όλες τις φωτεινές, χαρούμενες Κυριακές της παιδικής μου μνήμης.
Όλο το γέλιο που μου χάρισε, του το επιστρέφω ως αγάπη. Υπάρχουν
ηθοποιοί που τους θαυμάζει κανείς, άλλους που τους αντιπαθεί, και
κάποιους που τους αγαπάει. Ο Θανάσης Βέγγος αγαπήθηκε από το ελληνικό
κοινό, περισσότερο ίσως από κάθε άλλον ηθοποιό. Διότι ο Βέγγος υπήρξε
ένας αληθινός «Ηθοποιός-ποιητής του Ήθους».
Ήταν
κωμικός ο Βέγγος; Αναμφισβήτητα ναι! Ήταν όμως ταυτόχρονα και ένας
μεγάλος τραγικός. Εμένα τουλάχιστον μου είχε φέρει πολλές φορές, εκτός
από γέλιο και δάκρυα. Δάκρυα, όχι όμως από το γέλιο, αλλά από την
φανέρωση της τραγικότητας της ύπαρξης, που παλεύει να επιζήσει ολομόναχη
σε έναν κόσμο νουάρ, όπου το κάθε γέλιο κρύβει και ένα δάκρυ. Αυτό,
αποδεικνύει το τεράστιο, πηγαίο ταλέντο, που μπορούσε να εκφράζει όλη τη
συναισθηματική γκάμα της ανθρώπινης ψυχής και της ευαισθησίας και να
περνά από τη μια κατάσταση στην άλλη, με τρόπο φυσικό και ανεπιτήδευτο.
Είναι όλα αυτά τελικά, γιατα οποία, ο Θανάσης Βέγγος θα μείνει αθάνατος στις καρδιές και στη μνήμη μας.
Βιογραφικό
Ένας
από τους πιο δημοφιλείς κωμικούς του ελληνικού κινηματογράφου.
Ταυτίστηκε με την εικόνα του αεικίνητου ανθρώπου («τρέχω σαν τον
Βέγγο»), ενώ η ατάκα του «καλέ μου άνθρωπε!» τον χαρακτήρισε προσωπικά,
καθώς ξεχώρισε για το ήθος και τη σεμνότητά του.
Ο
Θανάσης Βέγγος γεννήθηκε στο Νέο Φάληρο, στις 29 Μαΐου του 1927. Ήταν
μοναχοπαίδι του Βασίλη και της Ευδοκίας Βέγγου. Ο πατέρας του ήταν
υπάλληλος στην Εταιρεία Ηλεκτρισμού και ήρωας της αντίστασης. Μετά τον
πόλεμο εκδιώχθηκε από τη δουλειά του, εξαιτίας των πολιτικών του
φρονημάτων. Έτσι, ο Θανάσης άρχισε να εργάζεται από μικρός για να
βοηθήσει την οικογένειά του. Για πολλά χρόνια ασχολήθηκε με την
επεξεργασία δερμάτων, ενώ παράλληλα έκανε διάφορα μικροθελήματα στη
γειτονιά του.
Κατά
τα ταραγμένα χρόνια του εμφύλιου εξορίστηκε στη Μακρόνησο. Εκεί γνώρισε
και τον άνθρωπο που έμελλε να αλλάξει τη ζωή του, τον Νίκο Κούνδουρο.
Το 1954 έκανε την πρώτη του εμφάνιση στον κινηματογράφο, στην ταινία του
σκηνοθέτη Μαγική Πόλις και για τα επόμενα πέντε χρόνια έπαιξε μικρούς
ρόλους σε ταινίες που άφησαν εποχή, δείχνοντας το μεγάλο και έμφυτο
ταλέντο του.
Ο
Θανάσης Βέγγος δεν σπούδασε υποκριτική. Το 1959 πήρε άδεια ασκήσεως
επαγγέλματος ηθοποιού, όχι από Σχολή, αλλά ως εξαιρετικό ταλέντο, με
εξετάσεις σε ειδική επιτροπή. Την ίδια χρονιά έκανε και το θεατρικό του
ντεμπούτο, στην επιθεώρηση «Ομόνοια πλατς πλουτς», δίπλα στους Νίκο Ρίζο
και Γιάννη Γκιωνάκη.
Την
περίοδο αυτή εμφανίστηκε σε μερικές από τις πιο ιστορικές ταινίες του
ελληνικού κινηματογράφου, όπως Ο δράκος, Διακοπές στην Αίγινα,
Μανταλένα, Ο Ηλίας του 16ου, Ποτέ την Κυριακή. Ο πρώτος του μεγάλος
ρόλος είναι μαζί με τον Νίκο Σταυρίδη στην ταινία Οι δοσατζήδες του
1960.
Mετά από θεατρική παράσταση - ναύτης ο Θανάσης Βέγγος.
Μακρόνησος 1949
|
Τα
χρόνια που ακολούθησαν συνεργάστηκε, κυρίως, με τον σκηνοθέτη Πάνο
Γλυκοφρύδη και ανέπτυξε τον τύπο του νευρικού, αεικίνητου ανθρώπου, που
τον καθιέρωσε. Έγινε ιδιαίτερα αγαπητός στο ελληνικό κοινό, με ταινίες
όπως Ψηλά τα χέρια, Χίτλερ, Μην είδατε τον Παναή, Ζήτω η τρέλα,
Πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης.
Το
1964 ίδρυσε τη δική του εταιρία παραγωγής ΘΒ - Ταινίες Γέλιου. Έως το
1969, συνεργαζόμενος με τον Πάνο Γλυκοφρύδη και τον Ερρίκο Θαλασσινό,
αλλά και σκηνοθετώντας ο ίδιος κάποιες φορές, γύρισε τις καλύτερες κατά
γενική ομολογία ταινίες του, όπως τις: Φανερός πράκτωρ 000, Τρελός,
παλαβός και Βέγγος, Ποιος Θανάσης;, οι οποίες πρόσφεραν άφθονο γέλιο με
τον σουρεαλισμό τους και τις τρελές ατάκες του πρωταγωνιστή τους.
Ωστόσο, παρά την εμπορική και καλλιτεχνική τους επιτυχία, οι ταινίες
αυτές οδηγούν την εταιρία του Βέγγου σε κλείσιμο και τον ίδιο σε
οικονομική καταστροφή.
Το
1971 η στενή σχέση του με τον σκηνοθέτη Ντίνο Κατσουρίδη τον οδηγεί σε
θρίαμβο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, με την ταινία, Τι έκανες στον πόλεμο,
Θανάση;. Κοινό και κριτική τον αποθεώνουν και αποσπά το βραβείο Α’
ανδρικού ρόλου. Έναν χρόνο μετά, ο ρόλος του στην ταινία Θανάση, πάρε το
όπλο σου! του χαρίζει ένα ακόμη βραβείο Α’ ανδρικού ρόλου.
Τη
δεκαετία του '80 αποσύρεται από το σινεμά και κάνει λίγες
βιντεοταινίες. Θα επιστρέψει στον κινηματογράφο το 1991, με την ταινία
Ήσυχες μέρες του Αυγούστου του Παντελή Βούλγαρη. Η ερμηνεία του έχει πια
διαφοροποιηθεί, είναι χαμηλών τόνων, αλλά μεγάλης εκφραστικότητας. Το
1995 συμμετείχε στην ταινία Το βλέμμα του Οδυσσέα, του Θόδωρου
Αγγελόπουλου, ενώ κορυφαία στιγμή υπήρξε ο ρόλος του στο Όλα είναι
δρόμος του 1998. Την περίοδο αυτή εμφανίστηκε επίσης στην Επίδαυρο, το
1997 στο ρόλο του Δικαιόπολι στους Αχαρνής και το 2001 στην Ειρήνη του
Αριστοφάνη με μεγάλη επιτυχία.
Στην
τηλεόραση, ο Θανάσης Βέγγος εμφανίστηκε στις σειρές: Βεγγαλικά (ΕΡΤ,
1988), Αστυνόμος Θανάσης Παπαθανάσης (ΑΝΤ1, 1990), Περί ανέμων και
υδάτων (Mega, 2002), Έρωτας, όπως έρημος (ΝΕΤ, 2003), Καθρέφτη,
καθρεφτάκι μου (ΑΝΤ1, 2006) και Η Θεσσαλονίκη της νοσταλγίας μας (ΕΤ3,
2009).
Ο
Θανάσης Βέγγος ήταν παντρεμένος με την Ασημίνα Βέγγου, με την οποία
απέκτησε δυο γιους κι έζησε μαζί της μέχρι το τέλος της ζωής του, στις 3
Μαΐου του 2011.
πηγή: http://www.sansimera.gr/biographies/415
Διαβάστε περισσότερα: http://www.sansimera.gr/biographies/415#ixzz2TFdR47x7
Φιλμογραφία
- Μαγική πόλις 1954
- Καταδικασμένη κι απ' το παιδί της (1955)
- Ο δράκος (1956)
- Κυριακάτικοι ήρωες (1956)
- Το κορίτσι με τα μαύρα (1956)
- Το κορίτσι με τα παραμύθια (1956)
- Το κορίτσι της αμαρτίας (1957)
- Έχει θείο το κορίτσι (1957)
- Μαρία Πενταγιώτισσα(1957)
- Τσαρούχι, πιστόλι, παπιγιόν(1957)
- Της τύχης τα γραμμένα (1957)
- Για το ψωμί και τον έρωτα, ή Συννεφιασμένη Κυριακή (1957)
- Ο Μιμίκος και η Μαίρη (1958)
- Κάθε εμπόδιο για καλό (1958)
- Χαρούμενοι αλήτες (1958)
- Η φτώχεια θέλει καλοπέραση (1958)
- Διακοπές στην Αίγινα (1958)
- Το εισπρακτοράκι(1958)
- Ο θείος από τον Καναδά (1959)
- Δοσατζήδες (1959)
- Η μουσίτσα(1959)
- Γαμήλιες περιπέτειες (1959)
- Καραγκιόζης, ο αδικημένος της ζωής (1959)
- Ανθισμένη αμυγδαλιά (1959)
- Το αγοροκόριτσο (1959)
- Ο Ηλίας του 16ου (1959)
- Περιπλανώμενοι Ιουδαίοι (1959)
- Τα ντερβισόπαιδα (1960)
- Τυφλός άγγελος (1960)
- Το ραντεβού της Κυριακής (1960)
- Μήτρος και Μητρούσης στην Αθήνα (1960)
- Το κλοτσοσκούφι (1960)
- Ποτέ την Κυριακή (1960)
- Η αυγή του θριάμβου (1960)
- Ερωτικά παιχνίδια (1960)
- Για σένα την αγάπη μου (1960)
- Οι 900 της Μαρίνας (1960)
- Μια του κλέφτη (1960)
- Μανταλένα (1960)
- Ζητείται ψεύτης (1961)
- Χαμένα όνειρα (1961)
- Ποια είναι η Μαργαρίτα (1961)
- Οικογένεια Παπαδοπούλου (1961)
- Λάθος στον έρωτα (1961)
- Η Λίζα και η άλλη (1961)
- Η κατάρα της μάνας (1961)
- Δούλεψε για να φας (1961)
- Ευτυχώς τρελάθηκα (1961)
- Το πιθάρι (1962)
- Ψηλά τα χέρια Χίτλερ (1962)
- Το πιθάρι (1962)
- Ζήτω η τρέλα (1962)
- Ο βασιλιάς της γκάφας (1962)
- Αστροναύτες για δέσιμο (1962)
- Μην είδατε τον Παναή (1962)
- Γαμπρός για κλάματα (1962)
- Η νύφη το 'σκασε (1962)
- Δουλειές του ποδαριού (1962)
- Ο ατσίδας (1962)
- Ο Ιππόλυτος και το βιολί του (1963)
- Τύφλα να 'χει ο Μάρλον Μπράντο (1963)
- Πολυτεχνίτης κι ερημοσπίτης (1963)
- Ο τρελάρας (1963)
- Το τυχερό πανταλόνι (1963)
- Σχολή για σωφερίνες (1964)
- Οι φτωχοδιάβολοι (1964)
- Ο καταφερτζής (1964)
- Ο πολύτεκνος (1964)
- Θα σε κάνω βασίλισσα (1964)
- Έξω φτώχεια και καλή καρδιά (1964)
- Τα δίδυμα (1964)
- Είναι ένας τρελός, τρελός, τρελός Βέγγος (1965)
- Ευτυχώς τρελάθηκα (1966)
- Ο παπατρέχας (1966)
- Φανερός πράκτωρ 000 (1967)
- Πάρε κόσμε (1967)
- Τρελός, παλαβός και Βέγγος (1967)
- Δόκτωρ Ζι-Βέγγος (1968)
- Ποιός Θανάσης (1968)
- Ένα ασύλληπτο κορόιδο (1969)
- Θου-Βου: φαλακρός πράκτωρ, επιχείρησις Γης Μαδιάμ (1969)
- Ένας Βέγγος για όλες τις δουλειές (1970)
- Ο Θανάσης, η Ιουλιέτα και τα λουκάνικα (1970)
- Διακοπές στο Βιετνάμ (1971)
- Τι έκανες στον πόλεμο, Θανάση; (1971)
- Ξένοιαστος παλαβιάρης (1971)
- Θανάση, πάρε τ' όπλο σου (1972)
- Ο άνθρωπος που έτρεχε πολύ (1973)
- Δικτάτωρ καλεί Θανάση (1974)
- Ο τσαρλατάνος (1975)
- Ο Θανάσης στη χώρα της σφαλιάρας (1976)
- Από πού πάνε για τη χαβούζα; (1978)
- Βέγγος ο υπέροχος (1978)
- Ο παλαβός κόσμος του Θανάση (1979)
- Ο φαλακρός μαθητής (1979)
- Θανάση, σφίξε κι άλλο το ζωνάρι (1980)
- Βέγγος, ο τρελός καμικάζι (1980)
- Το μεγάλο κανόνι (1981)
- Ο Θανάσης και το καταραμένο φίδι (1982)
- Τρελός και πάσης Ελλάδος (1983)
- Ο Θανάσης στη χώρα του «Θα» (1988, βίντεο)
- Made in Greece (1988)
- Τρελοκομείον η Ελλάς (βίντεο)
- Θανάσης ο αισιόδοξος (1989, βίντεο)
- Το δίδυμο της συμφοράς (1989, βίντεο)
- Κρεβάτι για πέντε (1989, βίντεο)
- Ο πρωταθλητής (1989, βίντεο)
- Θανάσης ο βομβιστής (1990, βίντεο)
- Ήσυχες μέρες του Αυγούστου (1991)
- Ζωή χαρισάμενη (1993)
- Το βλέμμα του Οδυσσέα (1995)
- Βήματα (1996, τηλεταινία)
- Όλα είναι δρόμος (1998)
- Το αίνιγμα (1998)
- Η ιστορία της Λίλυ (2002)
- Ψυχή Βαθειά (2009)
- Το πέταγμα του κύκνου (2010)
Τηλεόραση
- Βεγγαλικά (ΕΡΤ, 1988)
- Αστυνόμος Θανάσης Παπαθανάσης (ΑΝΤ1, 1990)
- Έρωτας, όπως έρημος (NET, 2003)
- Περί ανέμων και υδάτων (Mega, 2002)
- Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου (ΑΝΤ1, 2006)
- Η Θεσσαλονίκη της νοσταλγίας μας(ΕΤ3, 2009)
Θέατρο
Ο Θανάσης Βέγγος απέκτησε άδεια άσκησης επαγγέλματος ηθοποιού και έγινε μέλος του Σ.Ε.Η. στις 11 Απριλίου 1959.
Η
πρώτη του θεατρική εμφάνιση έγινε την ίδια χρονιά, στο θέατρο Περοκέ,
στην επιθεώρηση των Δημήτρη Βασιλειάδη και Ναπολέοντα Ελευθερίου
"Ομόνοια πλατς-πλουτς".
Θίασοι:
(1959-60):
Δημήτρη Βασιλειάδη και Ναπολέοντα Ελευθερίου "Μαντουμπάλα και
Καινούργια Αθήνα" , Χρήστου Γιαννακόπουλου και Αλέκου Σακελλάριου
"Ανθρωποι του 60".
Θέατρο
Ακροπολ (1963): Γ. Ασημακόπουλου - Β. Σπυρόπουλου - Π.Παπαδούκα "Οκτώ
άνδρες κατηγορούνται" Ασημ. Γιαλαμά - Κ. Πρετεντέρη - Ναπ. Ελευθερίου
"Κόκκινα Τριαντάφυλλα"
Θέατρο Εθνικού Κήπου (1963) : Ασημ. Γιαλαμά - Κ. Πρετεντέρη "Οι φτωχοδιάβολοι" ρόλος Φρίξος
Θέατρο
Ακροπόλ (1963-64) συνθιασάρχης με τους Ρένα Βλαχοπούλου , Γ. Δάνη : Γ.
Γιαννακόπουλου - Κ. Νικολαίδη - Γ. Οικονομίδη "Αρχοντορεμπέτισσα" και
"Κύπρος γιοκ"
Συνθιασάρχης με την Σμαρούλα Γιούλη (1969-1970) : Γ. Λαζαρίδη "Ο τρελλός του Λούνα Παρκ και η ατσίδα" (ρόλος Θανάσης)
Από το 1970 και επί σειρά ετών συγκρότησε επανειλλημένως δικούς του θιάσους σε διάφορες περιόδους. Αναφέρονται τα έργα:
Γ.
Λαζαρίδη "Ο τρελλός του Λούνα Παρκ" στο θέατρο Παρκ (λεωφόρος
Αλεξάνδρας) ως Θανάσης ο Απόλας. Επαιξε το ίδιο έργο σε πολλές
παραστάσεις και το παρουσίασε επίσης μεταξύ άλλων σε περιοδεία του στις
Η.Π.Α.
Αλ. Σακελλάριου "Τι έκανες στον Τρωικό πόλεμο , Θανάση" (Μενέλαος)
Γ. Λαζαρίδη " Το βλήμα" (Θανάσης Μουρλός)
Γ. Μιχαηλίδη - Γιαν. Ξανθούλη "Μαμ , κακά κοκό και νάνι" θέατρο Ριάλτο ( στην Κυψέλη)
Επίδαυρος 1995. Τρυγαίος στην Ειρήνη του Αριστοφάνη.
|
Το
1976-77 συνεργάζεται με τον θεατρικό επιχειρηματία του θεάτρου Ακροπόλ
Βασίλη Μπουρνέλλη και εμφανίζεται στο μονόπρακτο του Ηλία Λυμπερόπουλου
«Τα μεταξωτά βρακιά...» (δεύτερο μέρος της επιθεώρησης «Έξω απ' τα
δόντια») σε σκηνοθεσία Ντίνου Κατσουρίδη.
Ανοιχτό Θέατρο Γ. Μιχαηλίδη (1995 - Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου κλπ) Αριστοφάνη "Ειρήνη" (Τρυγαίος)
Θέατρο Δελφινάριο (1997): Λάκη Μιχαηλίδη - Γιώργου Σκούρτη - Μήτσου Ευθυμιάδη "Ελλην Εξασθενητής" Επιθεώρηση
Ανοιχτό Θέατρο (1998 - Φεστιβάλ Επιδαύρου κλπ) Αριστοφάνη "Αχαρνης" (Δικαιόπολις)
Θέατρο
Ακροπολ (1998-99 έκτακτη συμμετοχή ) "Ελληνες είστε και φαίνεστε"
Επιθεώρηση σε σκηνοθεσία Χάρρυ Κλύνν, χειμώνας 1998-99, με τους: Χάρρυ
Κλυνν - Θανάση Βέγγο - Στάθη Ψάλτη - Παύλο Κοντογιαννίδη - Γιάννη
Καπετάνιο...
Στην Επίδαυρο επανεμφανίζεται το 2001 με την "Ειρήνη" του Αριστοφάνη και συνεχίζει σε περιοδεία με τεράστια επιτυχία.
ΒΙΝΤΕΟ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΩΝ ΤΑΙΝΙΩΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου