Αναρτήθηκε από τον/την
olympiada στο Φεβρουαρίου 2, 2014
Προκόπης Κωφός
Τμήμα Χημείας ΑΠΘ
Το
βασικό λάθος που μπορεί να κάνει κανείς σε μια ανάλυση για την
αξιολόγηση των πανεπιστημίων είναι να θεωρεί πως άλλο πράγμα είναι η
αξιολόγηση «αυτή καθεαυτή» και άλλο πράγμα η καθιέρωση και η αξιοποίησή
της από αυτούς που την καθιέρωσαν και από όσους θα ήθελαν να την
αξιοποιήσουν. Όμως, η αξιολόγηση «αυτή καθεαυτή» και η αξιολόγηση ως
προωθούμενη πολιτική είναι απόλυτα συνυφασμένες. Αν η αξιολόγηση «αυτή
καθεαυτή» ήταν μια καλή ιδέα και μπορούσε να λειτουργήσει τεχνοκρατικά
για τη βελτίωση, για παράδειγμα, της διδασκαλίας και της έρευνας στην
Ανώτατη Εκπαίδευση θα είχε εισαχθεί ως θεσμός προ πολλού! Είναι απλοϊκό
να δεχτούμε πως όλοι οι προηγούμενοι και σε όλα τα επίπεδα, έξωθεν,
άνωθεν και
εκ των ένδον, δεν το σκέφτηκαν και δεν την αξιοποίησαν, αν δεχτούμε πως θα μπορούσε να λειτουργήσει βελτιωτικά. Ως εκ τούτου,
είναι
σχεδόν αυτονόητο πως προωθείται τώρα για να υπηρετήσει άλλους σκοπούς
και άλλες επιδιώξεις και όχι τη βελτίωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Ειδικότερα, για τα ΑΕΙ, η οποιαδήποτε αξιολόγηση και με οποιαδήποτε
κριτήρια, βρίσκεται σε ευθεία αντίθεση με τον ακαδημαϊκό χαρακτήρα που
πρέπει να χαρακτηρίζει την Ανώτατη Εκπαίδευση, δηλαδή την ελεύθερη
εξέλιξη της διδασκαλίας και της έρευνας που αναζητά το καινούριο, διότι
τα υποτάσσει και τα καθηλώνει στα δεδομένα και τις απαιτήσεις της
τρέχουσας κατάστασης, με βάση τα οποία θα γίνει η αξιολόγηση αυτή.