Ετικέτες

Κυριακή 20 Απριλίου 2014

Τα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη και η εποχή του



20140420-101216.jpg
του Γιάννη Κύρκου Αικατερινάρη
αρχιτέκτονα

Το μουσικό έργο του Μίκη Θεοδωράκη και οι πηγές έμπνευσής του προσεγγίζονται από τον Ανδρέα Μαράτο στο βιβλίο του Ουτοπία κρυμμένη στο σώμα της πόλης, μέσα από την πολιτική θεώρηση ιστορικών γεγονότων και την ανίχνευση των «υπόγειων διαδρομών», που τα συνδέουν. Στην πολυεπίπεδη έρευνά του διατρέχει μια σημαδιακή περίοδο της σύγχρονης ιστορίας μας, αλλά και της αριστεράς ειδικότερα. Αρχίζει από την
απελευθέρωση του 1944 και το ματωμένο Δεκέμβρη και φτάνει μέχρι τις ημέρες μας.

Σταύρος Θεοδωράκης, η αθέατη πλευρά του συστήματος (Μέρος 1ο)



theo
«Δεν ξέρω πώς ν’ αρχίσω. Όσο κι αν έχω προετοιμαστεί γι’ αυτή τη στιγμή, νιώθω μια αμηχανία. Ας ξεκινήσω λοιπόν από το τέλος. Μπορεί να υπάρξει πολιτική χωρίς κομματικό παρελθόν; Να βγω εγώ, να βγεις εσύ, να βγούμε πολλοί, να γίνουμε ένα ΠΟΤΑΜΙ που θα αλλάξει την Ελλάδα;». Με αυτά τα λόγια άρχισε το ταξίδι του στο μαγικό κόσμο της πολιτικής ο δημοσιογράφος Σταύρος Θεοδωράκης, ανταποκρινόμενος, όπως ο ίδιος λέει, στα αδιέξοδα των ανθρώπων που συναντούσε στα τηλεοπτικά ρεπορτάζ του και στο αγωνιώδες ερώτημα «έχουμε άλλη λύση;» σχετικά με το τι θα ψηφίσουν στις εκλογές. Κάπως έτσι, δηλαδή αυθόρμητα και με ενθουσιασμό, οργανώθηκε ένα κόμμα, σχεδιάστηκαν λογότυπα, συγκεντρώθηκαν στελέχη, στήθηκε μηχανισμός, ιδρύθηκαν τοπικές οργανώσεις σε διάφορες περιοχές της χώρας κι άρχισαν οι περιοδείες του εμπνευστή και των στενών συνεργατών του ανά την Ελλάδα.

ΕΠΕΙΣΟΔΙΑΚΟΣ ΕΠΙΤΑΦΕΙΟΣ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ (Μικρή συλλογή άρθρων)

Κύπρος: Επιτάφιος μετά από 57 χρόνια στην Αμμόχωστο

Χιλιάδες Ελληνοκύπριοι, Τουρκοκύπριοι και ξένοι διπλωμάτες βρέθηκαν σήμερα στον ναό του Αγίου Γεωργίου του Εξορινού

Χιλιάδες Ελληνοκύπριοι, Τουρκοκύπριοι και ξένοι διπλωμάτες βρέθηκαν σήμερα στον ναό του Αγίου Γεωργίου του Εξορινού, στην κατεχόμενη Αμμόχωστο για να λάβουν μέρος στον στολισμό και τη περιφορά του επιταφίου, μετά από 57χρόνια.
Ο ναος λειτούργησε για τελευταία φορά το 1957 καθώς ο ιερέας αναγκάστηκε να τον εγακαταλήψει παίρνοντας μαζί του και τα ιερά σκεύη για να αποφύγει επιθέσεις των τουρκοκυπρίων. Μετά το 1974 ο ναός έμεινε ερειπωμένος στην κλειστή πόλη της Αμμοχώστου στην οποία τα τουρκικά κατοχικά στρατεύματα δεν επέτρεπαν τη πρόσβαση.

Σήμερα από νωρίς το πρωί δεκάδες πρόσφυγες από την Αμμόχωστο βρέθηκαν στην πόλη τους και στόλιθσαν τον επιτάφιο στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου.

Υπολογίζεται ότι από την εκκλησία πέρασαν περίπου 5000 προσκυνητές.

Στην περιφορά θα παραστούν ελληνοκύπριοι πολιτικοί, ο ελληνοκύπριος και ο τουρκοκύπριος δήμαρχος της Αμμοχώστου, πρέσβεις και πολλοί τουρκοκύπριοι.

Η περιφορά αναμένεται να γίνει στον περιβάλλοντα χώρο της εκκλησίας λόγω των αντιδράσεων ακραίων Τουρκοκυπρίων που απειλούσαν με επεισόδια.

Αντιδράσεις υπήρξαν και από ελληνοκυπριακά κόμματα που θεωρούν πως υπό συνθήκες συνεχιζόμενης κατοχής δεν θα έπρεπε να γίνονται τέτοιου είδους εκδηλώσεις οι οποίες κατά την άποψη τους δίνουν άλλοθι στη Τουρκία.
Ads by Keep NowAd Options
Ads by OnlineBrowserAdvertisingAd Options

Ο Κοινοτάρχης μετέφερε τον σταυρό για μισό χιλιόμετρο
Ντόπιοι και ξένοι επισκέπτες καθώς και κάτοικοι του χωριού Κάθηκας στη Πάφο της Κύπρου συγκεντρώθηκαν στις 11 το πρωί σήμερα για να παρακολουθήσουν την αναπαράσταση της μεταφοράς του Τιμίου Σταυρού από τον Ιησού Χριστό από το Πραιτόριο στον Γολγοθά. Το έθιμο συνεχίζεται για περισσότερα από 40 χρόνια δήλωσε ο Κοινοτάρχης του Κάθηκα Μενέλαος Τούρβας ο οποίος μετέφερε το Σταυρό.
Ο κ. Τούρβας περιστοιχιζόμενος από μέλη της Εκκλησιαστικής Επιτροπής αλλά και κατοίκων της κοινότητας διένυσε πορεία μήκους μισού χιλιομέτρου περίπου, από το παρεκκλήσι του Αγίου Ονουφρίου μέχρι και την Παναγία την Ευαγγελίστρια.
Το έθιμο είπε “τηρείται ευλαβικά από τους κατοίκους της Κοινότητας κάθε Μεγάλη Παρασκευή”.
Παλαιότερα το Σταυρό μετέφερε ο αείμνηστος ιερέας της κοινότητας Σάββας Παπασάββας, ο οποίος είχε μεταφέρει το έθιμο από τους Άγιους Τόπους τους οποίους επισκέφτηκε ένα Πάσχα.
Ο κ. Τούρβαςανέφερε πως πρόκειται για μια παράδοση την οποία η κοινότητα παρέλαβε, την συνεχίζει και θα την παραδώσει στις νεότερες γενιές, σημειώνοντας πως ο κόσμος συμμετέχει σ’ αυτό το έθιμο, το οποίο παρακολουθούν επισκέπτες από τις άλλες πόλεις του τόπου μας, αλλά και από το εξωτερικό.

Πηγή : protothema.gr 
================================================================
β) Μετά την λειτουργία στον Άγιο Γεώργιο Εξορινό ξέσπασαν ανηλέητες πολιτικές κόντρες μέσω Facebook
19/4/14 | 1 σχόλια | 0 απαντήσεις | 78 εμφανίσεις

- Μετά από την ολοκλήρωση της χθεσινής κατανυκτικής λειτουργίας ξέσπασε θύελλα αντιδράσεων
- Μερίδα του πολιτικού φάσματος, αλλά και απλοί πολίτες μιλούν για έμμεσο κλίμα αναγνώρισης των κατεχομένων
- Η εκατέρωθεν επιχειρηματολογία μέσω Facebook και κάποια τ/κ σχόλια
- Η θέση του αρχιεπισκόπου και το show που εξυπηρετεί “πολιτικές σκοπιμότητες”

Κλίμα αντιπαράθεσης στα social media, αναφορικά με την χθεσινή κατανυκτική ομολογουμένως λειτουργία στον Άγιο Γεώργιο Εξορινό στην κατεχόμενη Αμμόχωστο όπου έγινε η περιφορά του Επιταφίου, χωρίς παρατράγουδα, ενώ εκπρόσωπος του Eastern University παρέδωσε χθες κατά την τελετή το κλειδί του ναού “στους νόμιμους κατόχους, εκεί όπου ανήκει”, όπως είπε.
Τη Θεία Λειτουργία και περιφορά του Επιταφίου στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου Εξορινού παρακολούθησαν περίπου τέσσερις χιλιάδες πιστοί, με δέος και κατάνυξη, ενώ ο Μητροπολίτης Κωνσταντίας-Αμμοχώστου δήλωσε ότι: “Ήταν ένα θαύμα που φάνταζε αδύνατο…”.
Ωστόσο, πολλοί συμπολίτες μας έχουν διαφορετική γνώμη, όπως αποτυπώνεται στις αναρτήσεις στο facebook, με το γάντι στα social media να το σηκώνουν οι υπερασπιστές της λειτουργίας στην κατεχόμενη Αμμόχωστο, χαιρετίζοντάς την ως ένα πρώτο σημαντικό Μέτρο Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (ΜΟΕ).
Ads by Keep NowAd Options
Ads by OnlineBrowserAdvertisingAd Options
Ads by OnlineBrowserAdvertisingAd Options
Ads by Keep NowAd Options
Ads by OnlineBrowserAdvertisingAd Options
Ads by OnlineBrowserAdvertisingAd Options
Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ
«Τα show δεν μου αρέσουν» είπε χαρακτηριστικά ο Αρχιεπίσκοπος, ο οποίος φιλοξενήθηκε σε μεσημεριανή εκπομπή.
Το γεγονός ότι επιτρέπεται να λειτουργήσει μια εκκλησία, κλειστή για δεκαετίες είναι θετικό όπως θετικός είναι και ο διάλογος που έχει η Αρχιεπισκοπή με τον Μουφτή.
Ωστόσο η περιφορά σε γειτονιές οι οποίες δεν έχουν ούτε ένα σπίτι που να κατοικούν χριστιανοί (πλέον) δεν εξυπηρετεί σε τίποτα, σύμφωνα με τον Αρχιεπίσκοπο, ο οποίος άφησε να νοηθεί ότι πρόκειται για «πολιτική εκμετάλλευση» του όλου γεγονότος.
newsit.com.cy
===================================================================
Γ)
Τρεις Ε/κ νοσηλεύονται στα κατεχόμενα μετά τον Επιτάφιο στον Εξορινό – Ο ένας σοβαρά στην εντατική – Τουρκικές σημαίες και πανό από τ/κ εθνικιστές
19/4/14 | 0 σχόλια | 0 απαντήσεις | 91 εμφανίσεις

- Τρεις Ε/κ νοσηλεύονται από χθες στα κατεχόμενα – Ένας σε σοβαρή κατάσταση, νοσηλεύεται στην εντατική, μετά από καρδιακό επεισόδιο – Ήταν μέρος των περίπου 4.000 συμπολιτών μας που επέλεξαν να πάνε στον Επιτάφιο στο Άγιο Γεώργιο τον Εξορινό – “Δυναμική” παρουσία με σημαίες και πανό των λιγοστών “Γκρίζων Λύκων” και του “Συνδέσμου Μουτζαχεντίν”

Το μήνυμα που έστειλε ψες η τέλεση της Ακολουθίας του Επιταφίου στην κατεχόμενη εκκλησία του Αγίου Γεωργίου Εξορινού είναι ότι οι δύο κοινότητες μπορούν να επιδεικνύουν ανοχή η μια στην άλλη ανεξάρτητα από τις διαφορές τους στο διεθνές επίπεδο, σύμφωνα με τον ούτω καλούμενο δήμαρχο Αμμοχώστου Οκτάι Καγιάλπ. Αναφερόμενος στη λειτουργία, ευχήθηκε όπως πραγματοποιηθεί παρόμοια τελετή και στις ελεύθερες περιοχές για τους Τ/κ. Από την πλευρά του ο εκπρόσωπος του γραφείου θρησκευτικών υποθέσεων Φουάτ Τοσούν δήλωσε ότι ο διάλογος μεταξύ των θρησκευτικών ηγετών είναι σημαντικός, προσθέτοντας ότι η ψεσινή λειτουργία είναι απόδειξη αυτού του διαλόγου. Εξάλλου, όπως δήλωσε αργά χθες το βράδυ στο ΚΥΠΕ ο κ. Καγιάλπ, τρεις Ελληνοκύπριοι νοσηλεύονται στο νοσοκομείο της κατεχόμενης Αμμοχώστου από ψες το βράδυ. Ένας άνδρας υπέστη καρδιακό επεισόδιο και νοσηλεύεται στην εντατική μονάδα ενώ δύο γυναίκες ένιωσαν αδιαθεσία και μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο για εξετάσεις. Και οι τρεις βρίσκονταν, μαζί με χιλιάδες άλλους συνανθρώπους τους, στην κατεχόμενη εκκλησία του Αγίου Γεωργίου Εξορινού όπου παρακολουθούσαν την Ακολουθία του Επιταφίου. Η μία Ε/κ είχε χαμηλή πίεση και η άλλη πόνους στο στομάχι, σύμφωνα με τον κ. Καγιάλπ. Χτες, κατά τη διάρκεια της λειτουργίας στο χώρο γύρω από την κατεχόμενη εκκλησία, κάποιοι ύψωσαν τουρκικές και «τ/κ» σημαίες, αντιδρώντας στα όσα διαδραματίζονταν ενώ ομάδα νεαρών του συνδέσμου μουτζαχεντίν κρατούσαν πανό με φωτογραφίες «μαρτύρων».
newsit.com.cy
Category: Ειδησεις

Ήθη και έθιμα του Πάσχα σε όλη την Ελλάδα



Αθήνα: Μετά την Ανάσταση, ακολουθεί χορός και τραγούδι σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Από τους «λάκκους» της Λιβαδειάς μέχρι το έθιμο της «Κούνιας» στην Κύθνο, σε κάθε γωνιά της Ελλάδας γιορτάζεται το αναστάσιμο μήνυμα.

Μακεδονία
Παλαιότερα στη Μακεδονία η νοικοκυρά έβαζε το πρώτο αυγό στο εικονοστάσι, από όπου το έβγαζε με την πυροστιά μόνο όταν έβρεχε ή άστραφτε, για να «ξορκίσει» το χαλάζι και τις πλημμύρες. Σε κάποια χωριά της Μακεδονίας, όπως οι Ελευθερές, μέχρι πριν από λίγα χρόνια σημάδευαν το κεφάλι και την πλάτη των μικρών αρνιών με τη μπογιά που είχε χρησιμοποιηθεί για το βάψιμο τον αυγών.
Όσο το κόκκινο πανί ήταν κρεμασμένο στο μπαλκόνι ή το παράθυρο, οι γυναίκες δεν έπλεναν ούτε και άπλωναν ρούχα, γιατί το θεωρούσαν κακό σημάδι, ενώ τα πρώτα αυγά που έβαφαν τα έστελναν μαζί με τσουρέκια στα πεθερικά τους.
Στη Θάσο στην Κοινότητα Λιμεναρίων διατηρείται το πανάρχαιο έθιμο «Για βρέξ Απρίλη μ», που γιορτάζεται την Τρίτη του Πάσχα. Συγκροτήματα απ όλη την Ελλάδα χορεύουν δημοτικούς χορούς.
Στην Ιερισσό της Χαλκιδικής έχουν το έθιμο «Του μαύρου νιου τ’ αλώνι», που γιορτάζεται την Τρίτη του Πάσχα. Μετά την επιμνημόσυνη δέηση και την εκφώνηση του πανηγυρικού, οι γεροντότεροι αρχίζουν τον χορό. Σιγά-σιγά πιάνονται όλοι οι κάτοικοι και συχνά ο χορός έχει μήκος τετρακόσια μέτρα. Τραγουδούν και χορεύουν όλα τα Πασχαλινά τραγούδια και τελειώνουν με τον «Καγκέλευτο» χορό, που είναι η αναπαράσταση της σφαγής 400 Ιερισσιωτών από τους Τούρκους, κατά την επανάσταση του 1821.
Ο χορός περνά κάτω από δάφνινη αψίδα όπου υπάρχουν δύο παλικάρια με υψωμένα σπαθιά και στη μέση του τραγουδιού διπλώνεται στα δύο με τους χορευτές να περνούν ο ένας απέναντι από τον άλλο για τον τελευταίο χαιρετισμό. Κατά την διάρκεια της γιορτής μοιράζεται, καφές που βράζει σε μεγάλο καζάνι «ζωγραφίτικος», τσουρέκια και αυγά.
Κεντρική Ελλάδα
Στην Αράχωβα, ανήμερα του Πάσχα ξεκινάει η περιφορά της Εικόνας του Αγίου Γεωργίου την οποία συνοδεύουν περί τα 500 άτομα ντυμένα με παραδοσιακές φορεσιές. Την επομένη πραγματοποιείται αγώνας δρόμου των γερόντων (ανηφορικός δρόμος), οι οποίοι ξεκινούν από την εκκλησία του Αγίου Γεωργίου και φτάνουν στο λόφο. Ακολουθούν χορευτικά συγκροτήματα και το απόγευμα χορεύουν γυναικείοι χορευτικοί σύλλογοι. Οι εκδηλώσεις συνεχίζονται με κλέφτικα αγωνίσματα, όπως το σήκωμα της πέτρας.
Στην Αμφίκλεια και συγκεκριμένα το Δαδί δημιουργούνται «λάκκοι», όπου ψήνονται πολλά αρνιά μαζί, ενώ προσφέρονται αυγά, κρασί, και γλυκά.
Στη Λιβαδειά, το πιο χαρακτηριστικό έθιμο της πόλης, είναι το γνωστό «Πάσχα της Λιβαδειάς», με τους νέους της πόλης να συμμετέχουν στο έθιμο του «λάκκου». Μετά την Ανάσταση και πριν ξημερώσει οι κάτοικοι ετοιμάζουν την φωτιά. Ένας, κάνοντας το σταυρό του, βάζει φωτιά στο σωρό με τη λαμπάδα της Αναστάσεως. Με ραντίσματα νερού και συχνό χτύπημα με ένα μακρύ ξύλο, η θράκα είναι έτοιμη για να ψηθούν τα αρνιά. Το γλέντι διαρκεί μέχρι το απόγευμα και συμπληρώνεται με τη συμμετοχή παραδοσιακών χορευτικών συγκροτημάτων και την καύση πυροτεχνημάτων.
Στο Αιτωλικό την Κυριακή του Πάσχα κάθε γειτονιά, είναι μία μεγάλη υπαίθρια ψησταριά, όπου ο χορός και το τραγούδι έχουν τον πρώτο λόγο, ενώ προσφέρονται κρασί και παραδοσιακοί μεζέδες δωρεάν.
Κυκλάδες
Στην Κύθνο, το πιο επιβλητικό έθιμο του νησιού είναι αυτό της «Κούνιας». Την Κυριακή του Πάσχα, στην πλατεία του νησιού, στήνεται μία κούνια, στην οποία κουνιούνται αγόρια και κορίτσια ντυμένα με παραδοσιακές στολές. Αυτός ή αυτή που θα κουνήσει κάποιον, δεσμεύεται ενώπιον Θεού και ανθρώπων για γάμο.
Η Σύρος βιώνει με ιδιαίτερο τρόπο το Πάσχα. Οι δύο θρησκευτικές της κοινότητες, η Ορθόδοξη και η Καθολική, γιορτάζουν συγχρόνως τις μέρες του Πάσχα.
Στη Νάξο στο πασχαλινό τραπέζι ξεχωρίζει το παραδοσιακό «μπατούδο», κατσικάκι γεμιστό με εντόσθια, λαχανικά, ρύζι, αυγά και τυρί ψημένο στο φούρνο.
Δωδεκάνησα
Στο νησί της Αποκάλυψης, την Πάτμο, την Κυριακή του Πάσχα, στο Μοναστήρι της Πάτμου γίνεται η δεύτερη Ανάσταση κατά την οποία το Αναστάσιμο Ευαγγέλιο διαβάζεται σε επτά γλώσσες και από τον ηγούμενο μοιράζονται κόκκινα αυγά στους πιστούς.
Ιόνια νησιά
Ιδιαίτερα τα έθιμα στα Ιόνια νησιά, όπου την Κυριακή του Πάσχα κάθε εκκλησία βγάζει την Ανάσταση με φιλαρμονικές, σχολεία, προσκόπους και χορωδίες.
Πηγή: news.in.gr
http://www.philenews.com

Φοίνικας – Το μυθικό πουλί των Ελλήνων



Ιερό μυθικό πουλί. Η Φιλική Εταιρεία χρησιμοποίησε τον Φοίνικα ως σύμβολο του Ελληνικού κράτους που ξαναγεννιέται από τη στάχτη του. Ο Α. Υψηλάντης στη σημαία του Ιερού Λόγου και ο Καποδίστριας τον καθιέρωσε επίσημο έμβλημα του κράτους και το απεικόνισε πάνω στα νομίσματα και τις σφραγίδες. Από τον Ησίοδο τον -8ο αιώνα, έχουμε την αρχαιότερη αναφορά για τον Φοίνικα, που τον ταυτίζει με τον ήλιο και τον Θεό Απόλλωνα.