Μετά από δέκα χρόνια αναμονή, και αφού τέθηκαν οι ποινικές δικογραφίες στο αρχείο οι οικογένειες των θυμάτων απαιτούν:
- Να ανοίξει ο φάκελος Σινούκ και η προμήθεια των συγκεκριμένων ελικοπτέρων από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας το 2001.
-
Να συσχετισθεί το μείζον ζήτημα με την έρευνα για τις μίζες από τα
εξοπλιστικά προγράμματα. Με την ευκαιρία να επανεξεταστεί το ότι τα εν
λόγω ελικόπτερα που είχαν έρθει στην Ελλάδα είχαν ελαττωματικό
λογισμικό.
To
αίτημα υποβλήθηκε με μηνυτήρια αναφορά στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου
που κατέθεσε αντίπροχθες η οικογένεια του μακαριστού Πατριάρχη
Αλεξανδρείας, δια του πληρεξουσίου δικηγόρου της, Στέλιου Γρηγορίου.
Με την μηνυτήρια αναφορά ζητείται:
«Να
ανασυρθούν οι τρείς τεθείσες εις το Αρχείο δικογραφίες (για την υπόθεση
της πτώσης του «Σινούκ» 11-9-2004) και να συσχετισθούν με τις εκκρεμείς
δικογραφίες για τις προμήθειες εξοπλιστικών συστημάτων, ώστε να
διερευνηθεί το αδίκημα της απιστίας εν τη Υπηρεσία, εν όψει των νεωτέρων
στοιχείων, που ανακύπτουν, καθώς και
* τα αδικήματα της νομιμοποιήσεως εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα,
*
της παθητικής και ενεργητικής δωροδοκίας, καθότι είναι η μοναδική
περίπτωση κατά την οποία τούτα συρρέουν αληθώς προς την κακουργηματική
έκθεση εις κίνδυνο ζωής και τον θάνατον των 17 επιβαινόντων, μεταξύ των
οποίων ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Πέτρος Ζ'..»
Σημειώνεται
τα ελικόπτερα Σινούκ είναι της αμερικάνικης Boeing με αντιπρόσωπο τότε
την εταιρία Αxxon συμφερόντων του Θωμά Λιακουνάκου.
Έχει
αρχίσει πλέον να φωτίζεται το ζήτημα στην πηγή του, δηλαδή στο σημείο
των προμηθειών -όπως μας δήλωσε ο πληρεξούσιος δικηγόρος Στέλιος
Γρηγορίου- εκφράζοντας την ελπίδα ότι η δικαιοσύνη θα θελήσει να πράξει
τις νόμιμες ενέργειες για την αποκάλυψη επιτέλους των πραγματικών αιτίων
του πολύνεκρου δυστυχήματος.
Να
σημειωθεί ότι στη Βρετανία, όπου είχε συμβεί παρόμοια πτώση ελικοπτέρου
του ιδίου τύπου, είχε γίνει απόπειρα απόκρυψης του προβλήματος στο
λογισμικό του "Chinook", που είχε συντριβεί το 1994 στο Κιντάιρ.
Το ζήτημα είχε αποκαλύψει η ιστοσελίδα "RAF Justice" :
(http://www.computerweekly.com/feature/RAF-Justice-casting-doubt-on-pilot-error)
και αμέσως είχε περισσότερες από 4.000 επισκέψεις.
Στην
περίπτωση του Σινούκ που έπεσε πλησιάζοντας την Χαλκιδική, παρασύροντας
στο θάνατο 17 ανθρώπους, το διοικητικό εφετείο δεν είχε αποδεχθεί ούτε
την πραγματογνωμοσύνη της «βλάβης του υδραυλικού συστήματος» που είχε
αποφανθεί το στρατοδικείο και μπορεί να επιφέρει αποζημίωση.
Το
Σάββατο 11 Σεπτεμβρίου 2004, μετά το μεσημέρι τα κανάλια είχαν αρχίσει
να μεταδίδουν ρεπορτάζ για την εξαφάνιση του ελικοπτέρου Σινούκ στο Αγιο
Ορος. Σ΄αυτά, μερικοί ψαράδες κατέθεταν ότι άκουσαν έκρηξη στον ουρανό.
Κατόπιν, τις επόμενες μέρες η μαρτυρία αυτή «εξαφανίστηκε» και όλοι
μιλούσαν για πτώση λόγω μηχανικής βλάβης!
Σύμφωνα
με μερικά από τα 520 επίσημα κρατικά και διεθνή έγγραφα της τεχνικής
έκθεσης για την πτώση, προκύπτουν πολλά ερωτήματα που έμειναν
αναπάντητα. Ιδιαίτερα όσα αφορούσαν τα αίτια της μηχανικής βλάβης, που
οφείλονταν σε ελαττωματικό λογισμικό.
Κάτι
που ουδέποτε απαντήθηκε είναι και το γεγονός ότι το ελικόπτερο δεν είχε
εφοδιαστεί κατά τη συγκεκριμένη πτήση με φορητό πομπό άμεσου εντοπισμού
ανάγκης (ELT) , οπότε την στιγμή της πρόσκρουσης στη θάλασσα θα δινόταν
αμέσως το ακριβές στίγμα!
ΜΗΝΥΤΗΡΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ
1) Του Δημητρίου Παπαπέτρου του Παναγιώτη και της Χρυστάλλας κατοίκου Λευκωσίας Κύπρου, οδός Ομονοίας αρ. 16,
2) Του Μάμα Παπαπέτρου του Παναγιώτη και της Χρυστάλλας, κατοίκου Λευκωσίας Κύπρου, οδός Χαραλάμπους Μούσκου αρ. 17,
3)
Της Νίκης Παπαπέτρου, του Παναγίωτη και της Χρυστάλλας, συζύγου
Παναγιώτη Μιχαήλ, κατοίκου Λευκωσίας Κύπρου, οδός Ομονοίας 16,
4) Της Αγγέλας Παπαπέτρου, του Παναγίωτη και της Χρυστάλλας, συζ. Σάββα Φραντζίδη, κατοίκου Λευκωσίας Κύπρου, οδός Άσσιας αρ.3,
5)
Της Μαρίας Παπαπέτρου, του Παναγιώτη και της Χρυστάλλας, συζ. Ιωάννη
Κόκκινου, κατοίκου Λευκωσίας Κύπρου, οδός Ομονοίας αρ. 16,
6) Της Xρυστάλλας Παπαπέτρου, του Γεωργίου και της Ελπίδας , κάτοικος Λευκωσίας Κύπρου οδός Χαραλάμπους Χείλη 7α,
Αθήναι, 13.1.2014
Αξιότιμη κα Εισαγγελεύ του Αρείου Πάγου,
Η
πτώσις και συντριβή του ελικοπτέρου Chinook, κατά την μοιραία πτήση VIP
της 11.9.2004, ως είναι πανελληνίως γνωστόν, απετέλεσε την μοναδική
προμήθεια στρατιωτικού εξοπλισμού, η οποία, τουλάχιστον μέχρι σήμερα,
απέφερε κατά άμεσο και δραματικό τρόπο ανθρώπινα θύματα, ήτοι τον θάνατο
απάντων των δεκαεπτά (17) επιβαινόντων, μεταξύ των οποίων προεχόντως
συμπεριελαμβάνετο ο προκαθήμενος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και πάσης
Αφρικής, μακαριστός Πατριάρχης Αλεξανδρείας Πέτρος Ζ', με Status
Αρχηγού Κράτους, συμφώνως προς την εθιμοτυπία του Υπουργείου Εξωτερικών
της Ελληνικής Δημοκρατίας.
Το
επίμαχο Ελικόπτερο ήτο ένα εκ των επτά (7) Ελικοπτέρων τύπου CHINOOK CH
- 47D, το οποίο επρομηθεύθη η Ελληνική Δημοκρατία για τις ανάγκες του
Ελληνικού Στρατού απευθείας από την κατασκευάστρια εταιρεία BOEING, εις
τα πλαίσια της Συμβάσεως LOA GR-B-JBK/1113377/Sep. 1996 και της
Υπουργικής Απόφασης υπ' αρ. Φ.620.30/ΕΠ 209.973/3.4.1998 Κατακύρωσης
Προμηθείας, με υπογραφή του τότε αρμοδίου Υπουργού Εθνικής Αμυνας
Απόστολου Τσοχατζόπουλου, εντεταγμένης εις τα ευρύτερα πλαίσια του
Προγράμματος Προμηθείας Στρατιωτικού Υλικού από τις ΗΠΑ προς Αλλοδαπές
Χώρες - FMS (Foreign Military Sales), και το οποίο παρεδόθη την
21.12.2001 από την κατασκευάστρια εταιρεία προς την Ελληνική Κυβέρνηση
και παρελήφθη από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Αεροπορίας Στρατού.
H
Ελληνική εταιρεία ΑΧΟΝ ενεργούσε ως αντιπρόσωπος της κατασκευάστριας
εταιρείας ΒΟΕΙΝG στην Ελλάδα τόσο για την εκτέλεση της εν λόγω
προμηθείας όσο και την υλοποίηση από αυτήν των Αντισταθμιστικών
Ωφελημάτων (offsets) υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.
Ι. ΕΠΙ ΤΗΣ ΜΕΧΡΙ ΤΟΥΔΕ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΕΩΣ
Α.
Αμέσως μετά την επίμαχη πτώση, αυτεπαγγέλτως η Εισαγγελία Πρωτοδικών
Αθηνών διέταξε Προκαταρκτική Εξέταση προς διερεύνηση του αδικήματος της
απιστίας εν τη υπηρεσία κατά παντός υπευθύνου και, ειδικότερα,
διερεύνησε την νομιμότητα της προμηθείας των επτά (7) ελικοπτέρων
Chinook εξ επόψεως καταλληλότητας και τεχνικής επάρκειας των
αγορασθέντων πτητικών μέσων εν σχέσει προς την διαμορφωθείσα τιμή της
προμηθείας συγκριτικώς προς τις διεθνείς τιμές.
Η
δικογραφία αρχικώς έλαβε τον αριθμό ΙΔ - 109 ΞΑ και, ακολούθως, ΑΒΜ
Ω04/23, εις την οποία άπαντες ημείς εδηλώσαμε την από 26.10.2006
Παράστασιν Πολιτικής Αγωγής ενώπιον του ΙΔ' Πταισματοδίκου Θεσσαλονίκης.
Μετά
την διεξαγωγή προκαταρκτικής εξετάσεως, η δικογραφία ετέθη εις το
Αρχείον, κατόπιν της από 21.5.2007 εγκρίσεως Αρχειοθετήσεως εκ μέρους
του αρμοδίου Εισαγγελέως Εφετών Αθηνών, διά το διερευνώμενον αδίκημα της
απιστίας εν τη υπηρεσία.
Η
από 31.2.2007 Αίτησίς μας ενώπιον του κου Εισαγγελέως του Αρείου Πάγου
προς επανεξέτασιν της υποθέσεως, υπό το φώς νεωτέρων προσκομισθέντων
εγγράφων στοιχείων, απερρίφθη.
Β.
Την 11.9.2008 υπεβλήθη ενώπιον της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου η υπ'
αρ. 7455/11.9.2008 πολυσέλιδη και αναλυτική Μηνυτήρια Αναφορά ημών για
τα καταγγελθέντα αδικήματα: 1) του ΠΚ της Κακουργηματικής εκθέσεως εις
κίνδυνον ζωής, της κακουργηματικής διαταράξεως συγκοινωνιών, της
παραβάσεως καθήκοντος, της απιστίας εν τη υπηρεσία, της απιστίας, της
ψευδορκίας μάρτυρος και 2) του Στρατιωτικού Ποινικού Κώδικα: Παραβάσεις
κατά την συντήρηση αεροσκάφους σε ειρηνική περίοδο, πράξη από την οποία
προκλήθηκε κίνδυνος προσώπου και κίνδυνος απωλείας αεροσκάφους (121
ΣΠΚ), Παράνομη παραχώρηση αεροσκάφους σε ειρηνική περίοδο (136 ΣΠΚ).
Η
Μηνυτήρια Αναφορά τούτη, μετά την διενέργεια Προκαταρκτικής Εξέτασης
ετέθη εις το Αρχείο, παρότι έπρεπε, εις πάσαν περίπτωσιν, να διαβιβασθεί
καθηκόντως και αμελητί εις την Βουλή των Ελλήνων για την διερεύνηση της
συστάσεως Εξεταστικής των πραγμάτων Επιτροπής.
Γ.
Τέλος, η διεξαχθείσα Τακτική Ανάκριση από το Στρατοδικείο Θεσσαλονίκης
κατά παντός στρατιωτικού προσώπου, απέληξε εις την έκδοση Βουλεύματος,
διά του οποίου η ασκηθείσα ποινική δίωξις κατ' αγνώστων προσώπων
εθεωρήθη ως μη γενομένη, κατ' άρθρον 79 ΚΠΔ, και η υπόθεσις ετέθη εις το
Αρχείο.
ΙΙ. ΤΑ ΝΕΩΤΕΡΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ
Δ.
Κατά την περίοδο τούτη η κοινή γνώμη συγκλονίζεται αφ' ενός μεν από την
δικογραφία του τέως Υπουργού Εθνικής Αμύνης κου Τσοχατζόπουλου, εκ της
οποίας προέκυψε αδιαμφισβητήτως, πρωτοδίκως τουλάχιστον, ότι η εκάστοτε
προμήθεια στρατιωτικού εξοπλισμού και πολεμικού υλικού για τις ανάγκες
των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων συνοδεύετο αφεύκτως από την καταβολή
παράνομης αντιπαροχής από άγνωστη πηγή προέλευσης προς εξωχώριες
εταιρείες, υπό τις οποίες υποκρύπτονται ορισμένα εκ των καταδικασθέντων
πρωτοδίκως, πολιτικών και μη, προσώπων.
Τα
πρόσωπα τούτα ευθέως έλαβον την πολιτική και τεχνική απόφαση για την
προμήθεια των ελικοπτέρων CHINOOK, μεταξύ των οποίων και του επιμάχου
ελικοπτέρου, εντός του οποίου απώλεσαν την ζωή τους οι 17 επιβαίνοντες,
παρά το γεγονός ότι αιδημόνως ουδεμία αναφορά εγένετο εις την προμήθεια
τούτη.
Ε.
Η κοινή γνώμη, ομοίως, συγκλονίζεται και από τις καταθέσεις τόσον του
Αναπληρωτού Γενικού Διευθυντού Εξοπλισμών κου Κάντα κατά την περίοδο
προμηθείας των επτά (7) ελικοπτέρων CHINOOK, όσον και αντιπροσώπων
εταιρειών οπλικών συστημάτων, εις τις οποίες οι ανωτέρω συνομολογούν την
καταβολή παράνομης αντιπαροχής για την διεκπεραίωση εξοπλιστικών
προγραμμάτων προς υπηρεσιακούς παράγοντες και προς άγνωστες εξωχώριες
εταιρείες, υπό τις οποίες υποκρύπτονται, ενδεχομένως, και πολιτικά
πρόσωπα εις διάφορα ιεραρχικά επίπεδα, τα οποία θα εντοπίσει η
διεξαγομένη Ανάκρισις, με αποτέλεσμα να συντρέχει, ενδεχομένως, και
περίπτωσις ενεργητικής και παθητικής δωροδοκίας, καθώς και
νομιμοποιήσεως παρανόμων εσόδων από την ως άνω έκνομη δραστηριότητα,
πέραν της διερευνηθείσης απιστίας εν τη υπηρεσία.
Εν
τούτοις, παρά προσδοκίαν ουδεμία διερεύνησις εγένετο μέχρι τούδε για
την προμήθεια των επτά (7) ελικοπτέρων CHINOOK και το ενδεχόμενο
καταβολής παρανόμου αντιπαροχής προς υπηρεσιακά ή πολιτικά πρόσωπα.
ΣΤ.
Εις τις ως άνω αρχειοθετηθείσες δικογραφίες συνεισεφέραμε σειρά
εγγράφων στοιχείων, τα οποία πλήρως αποδεικνύουν ότι η από το έτος 1998
διενεργηθείσα, δυνάμει της Συμβάσεως GR-B-JBK, προμήθεια των επτά (7)
ελικοπτέρων, μεταξύ των οποίων και του επίμαχου Chinook, εμπίπτει εις
την περίπτωσιν της ποινικώς αξιόλογης απιστίας εν τη υπηρεσία, η οποία
είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν προβλήματα εις την πτητική και
μαχητική ικανότητα αυτών, τα οποία, συνδέονται αιτιωδώς με την πτώση του
επιμάχου ελικοπτέρου την 11.9. 2004.
Ομοίως,
δέον να διερευνηθεί αρμοδίως εάν το κόστος προμηθείας ήτο σημαντικώς
υψηλότερον εν σχέσει προς τις διεθνώς κρατούσες τιμές σε περιπτώσεις
ανάλογης προμήθειας του ιδίου τύπου ελικοπτέρου και εάν υλοποιήθησαν τα
προταθέντα Αντισταθμιστικά Ωφελήματα και κατά ποίον τρόπον.
ΚΑΤΟΠΙΝ ΤΩΝ ΑΝΩΤΕΡΩ
Με την επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματός μας
ΑΙΤΟΥΜΕΘΑ
Να
ανασυρθούν οι ως άνω τρείς τεθείσες εις το Αρχείο δικογραφίες και να
συσχετισθούν προς τις εκκρεμείς δικογραφίες διερευνήσεως της προμήθειας
εξοπλιστικών συστημάτων, ώστε να διερευνηθεί το αδίκημα της απιστίας εν
τη Υπηρεσία, εν όψει των νεωτέρων στοιχείων, που ανακύπτουν, καθώς και
τα αδικήματα της νομιμοποιήσεως εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα,
της παθητικής και ενεργητικής δωροδοκίας, καθότι είναι η μοναδική
περίπτωσις κατά την οποία τούτα συρρέουν αληθώς προς την κακουργηματική
έκθεση εις κίνδυνο ζωής και τον θάνατον των 17 επιβαινόντων, μεταξύ των
οποίων ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Πέτρος Ζ'.
Μετά τιμής
Ο ΠΛΗΡΕΞΟΥΣΙΟΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
Στυλιανός Χαρ. Γρηγορίου
Πηγή : zougla.gr