Ραχήλ Μακρή προς Φορτσάκη: «Η χρήση πρακτικών διακοπής κάθε διδασκαλίας στους πανεπιστημιακούς χώρους συνιστά παραβίαση της νομιμότητας. Περάστε έξω είστε παράνομοι»
Την ώρα που ο Υπουργός Παιδείας εισηγείται νομοσχέδια κατάρρευσης της δημόσιας έρευνας και ο Πρύτανης Φορτσάκης καλεί τα ΜΑΤ να πετάξουν έξω από το πανεπιστήμιο τους φοιτητές τα αποτελέσματα της κυβερνητικής ανικανότητας και της ανεπάρκειας των παρατρεχάμενων της καταδυναστεύουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Η πραγματικότητα δεν χωράει μασκάρεμα. Τα εργαστηριακά Τμήματα Ανατομίας και Χημείας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κλείνουν λόγω τραγικών ελλείψεων σε αντιδραστήρια, αναλώσιμα και προσωπικό.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η παύση της σύμβασης του μοναδικού τεχνίτη – ταριχευτή του Εργαστηρίου Ανατομίας της Ιατρικής Αθηνών του οποίου η σύμβαση λήγει χωρίς δυνατότητα ανανέωσης.
Ποιος βέβαια να ενδιαφερθεί;
Ο πρύτανης ασχολείται με την είσοδο των ΜΑΤ στο πανεπιστήμιο, για την προφανή μετατροπή του χώρου παραγωγής ιδεών και έρευνας σε αστυνομευόμενο χώρο αδυναμίας άσκησης κριτικής προς τα αποτυχημένα και παράνομα παραδείγματα νεοφιλελεύθερης συμβουλευτικής στο ξεπούλημα της Χώρας μέσω του ΤΑΙΠΕΔ.
Οι πολιτικοί του ομοϊδεάτες, όπως ο Παπαμιμίκος, προτείνουν την δημιουργία αστυνομίας πανεπιστημίων. Η υποκριτική τους στήριξη στην στρεβλή εφαρμογή του νόμου εξαντλείται σε ανουσιότητες για να καλύψουν τον φόβο του για ενασχόληση των διωκτικών αρχών με τις έκνομες πράξεις ΜΚΟ που προσπαθούν οι Υπουργοί της Συγκυβέρνησης να καλύψουν με αλλαγές του ποινικού κώδικα.
Είναι καιρός να ασχοληθεί η πολιτεία με τα πραγματικά προβλήματα της παιδείας και όχι με την κάλυψη φασίζουσων συμπεριφορών. Για την αποτροπή τερματισμού λειτουργίας δυο κρίσιμων εργαστηρίων του ΕΚΠΑ η Βουλευτής Ν. Κοζάνης κατέθεσε την με αριθμ. πρωτ. 5149/2-12-14 Ερώτηση στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου.
ΜΑΚΡΗ ΡΑΧΗΛ
Βουλευτής Ν. ΚΟΖΑΝΗΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων
ΘΕΜΑ: «Θα μεριμνήσετε κύριοι της Συγκυβέρνησης για τη συνέχιση λειτουργίας των εργαστηριακών Τμημάτων Ανατομίας και Χημείας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών;»
Δημοσίευμα της ιστοσελίδας http://360pedia.gr, στις 28 Νοεμβρίου 2014, με θέμα: «κλείνουν τα εργαστήρια ανατομίας και χημείας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου», αναφέρει τα εξής: «Σε υποχρεωτική αναστολή της εργαστηριακής εκπαίδευσης των φοιτητών οδηγούνται το εργαστήριο Ανατομίας της Ιατρικής Αθηνών και το Χημικό του ΕΚΠΑ λόγω έλλειψης χρημάτων και προσωπικού.»
Σύμφωνα με το ανωτέρω δημοσίευμα υφίσταται έγγραφο του Καθηγητή και Διευθυντή του Εργαστηρίου Ανατομίας κου Παναγιώτη Σκανδαλάκη, που αναφέρει: «Μετά τη σημερινή μου ενημέρωση από τον μοναδικό τεχνίτη – ταριχευτή του Εργαστηρίου μας, ότι απολύεται αυτοδικαίως από την 1η Δεκεμβρίου (λόγω λήξεως της σχετικής συμβάσεως και της μη δυνατότητας ανανέωσή της), σας γνωστοποιώ ότι διακόπτεται υποχρεωτικά η λειτουργία και κάθε μορφή εκπαίδευσης των φοιτητών του Εργαστηρίου Ανατομίας – Ανατομείου της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών».
Επιπλέον, στο δημοσίευμα αναφέρονται τα προβλήματα του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Αθηνών και επισυνάπτεται ψήφισμα της 25ης Νοεμβρίου 2014, το οποίο αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του τμήματος και στο οποίο καταγγέλλονται τραγικές ελλείψεις σε αντιδραστήρια, αναλώσιμα και προσωπικό.
Συγκεκριμένα: «Το Τμήμα Χημείας του ΕΚΠΑ βρίσκεται σε εξαιρετικά άσχημη κατάσταση όσον αφορά σε αντιδραστήρια και αναλώσιμα είδη εργαστηρίων που απαιτούνται για την εργαστηριακή εκπαίδευση των φοιτητών του. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι με τη μη εκτέλεση του τακτικού προϋπολογισμού του 2013 για την εκπαίδευση των φοιτητών, το Τμήμα αναγκάστηκε να χρησιμοποιήσει ό,τι απόθεμα υπήρχε στα εργαστήριά του για να πραγματοποιηθεί η εργαστηριακή εκπαίδευση του ακαδημαϊκού έτους 2013-2014. Από τον περασμένο Μάιο, η διοίκηση του Τμήματος ενημέρωσε σταδιακά τον Κοσμήτορα και τις τότε πρυτανικές αρχές, ενώ από το τέλος Σεπτεμβρίου ενημέρωσε τις νέες πρυτανικές αρχές ότι η εργαστηριακή εκπαίδευση του ακαδημαϊκού έτους 2014-2015 θα μπορούσε να διεξαχθεί μόνο αν συνέβαινε αντίστοιχη προμήθεια αντιδραστηρίων και αναλωσίμων. Κάτι τέτοιο δυστυχώς δεν έχει γίνει ακόμη. Αντίθετα το πρόβλημα επιτείνεται από την ανάγκη εκπαίδευσης των μετεγγραφομένων φοιτητών (αριθμός εισαχθέντων με εξετάσεις 124, τελικός αναμενόμενος αριθμός περίπου 250 φοιτητές). Με πλήρη συναίσθηση των ευθυνών του για την παροχή σωστής ποιότητας εκπαίδευσης, το Τμήμα Χημείας δυστυχώς θα βρεθεί σε πλήρη αδυναμία να ασκήσει εργαστηριακά τους φοιτητές του. Για ένα Τμήμα με τον πειραματικό χαρακτήρα που έχει το Τμήμα Χημείας, οι επιπτώσεις στο επίπεδο των παρεχόμενων γνώσεων στους φοιτητές μας θα είναι ολέθριες. Αν το πρόβλημα της μηδενικής χρηματοδότησης δεν επιλυθεί ΑΜΕΣΑ, το Τμήμα με μεγάλη λύπη του δηλώνει ότι είναι αναγκασμένο να αναστείλει την εργαστηριακή εκπαίδευση των φοιτητών του από το επόμενο εξάμηνο. Με βάση όλα τα ανωτέρω, θεωρούμε επιβεβλημένες τις παρακάτω άμεσες ενέργειες: Άμεση χρηματοδότηση προς τo Τμήμα Χημείας, ούτως ώστε να μπορέσουν να καλυφθούν αντιδραστήρια, αναλώσιμα υλικά και εργαστηριακά είδη που απαιτούνται για την εκπαίδευση όλων των φοιτητών. Απλοποίηση των εξαιρετικά χρονοβόρων διαδικασιών διαγωνισμών που οδηγούν πρακτικά σε μη απορρόφηση κονδυλίων. Αμεση δυνατότητα πρόσβασης στη διεθνή βιβλιογραφία, ώστε να μπορεί να πραγματοποιηθεί η εκπαίδευση των φοιτητών και να διεξάγεται η επιστημονική έρευνα. Αμεση προκήρυξη θέσεων Καθηγητών που παραμένουν κενές τα τελευταία πέντε χρόνια με προτεραιότητα σε εργαστήρια που κινδυνεύουν να κλείσουν λόγω συνταξιοδοτήσεων και μη αναπλήρωσης προσωπικού (πχ Βιοχημεία. Ειδικότερα για τη Βιοχημεία χρήση κονδυλίου συνεργάτη 407, αν αυτό είναι διαθέσιμο. Την ίδια ώρα που τα δημόσια πανεπιστήμια καταρρέουν, ψηφίστηκε ρύθμιση που ανοίγει διάπλατη την πόρτα στα ιδιωτικά πανεπιστήμια κι ας μην έχει αναθεωρηθεί το Σύνταγμα. Επίσης ο Πρύτανης του Καποδιστριακού φροντίζει για τον νόμο και την τάξη στο ίδρυμα καλώντας προληπτικά την αστυνομία να φυλάει τις σχολές από τους φοιτητές.»
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Ισχύουν όσα αναφέρονται στo παραπάνω δημοσίευμα;
2. Γιατί το εργαστήριο ανατομίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου απασχολούσε μόνο έναν τεχνίτη – ταριχευτή;
3. Γιατί δεν λήφθηκε καμία μέριμνα για ανανέωση της σχετικής σύμβασης;
4. Ποια διάταξη απαγορεύει την ανανέωση της σύμβασης του μοναδικού τεχνίτη – ταριχευτή του εργαστηρίου ανατομίας;
5. Σκοπεύετε να λάβετε μέτρα για την συνέχιση λειτουργίας του εργαστηρίου ανατομίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου;
6. Εάν ναι, ποια και με ποιο χρονοδιάγραμμα;
7. Εάν όχι, γιατί;
8. Θα συνεχίσετε να παρέχετε εργαστηριακή εκπαίδευση στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών;
9. Υφίστανται τραγικές ελλείψεις σε αντιδραστήρια, αναλώσιμα και προσωπικό στο Τμήμα Χημείας του Πανεπιστημίου Αθηνών;
10. Εάν ναι πως αναλύονται αυτές;
11. Γιατί δεν εκτελέστηκε ο τακτικός προϋπολογισμός του 2013 για την εκπαίδευση των φοιτητών, με αποτέλεσμα το τμήμα να αναγκαστεί να χρησιμοποιήσει ό,τι απόθεμα υπήρχε στα εργαστήριά του για να πραγματοποιηθεί η εργαστηριακή εκπαίδευση του ακαδημαϊκού έτους 2013-2014;
12. Έχουν ενημερωθεί οι πρυτανικές αρχές από την διοίκηση του Τμήματος ότι η εργαστηριακή εκπαίδευση του ακαδημαϊκού έτους 2014-2015 θα μπορούσε να διεξαχθεί μόνο αν συνέβαινε αντίστοιχη προμήθεια αντιδραστηρίων και αναλωσίμων;
13. Εάν ναι, ποιες πρωτοβουλίες επίλυσης του προβλήματος αναλήφθηκαν και πότε;
14. Υφίσταται μέριμνα για την παροχή σωστής ποιότητας εκπαίδευσης στο τμήμα Χημείας ή θα το οδηγήσετε σε πλήρη αδυναμία άσκησης του εργαστηριακού του έργου προς τους φοιτητές;
15. Εάν ναι με ποιες ενέργειες και με ποιο χρονοδιάγραμμα;
16. Σκοπεύετε να επιλύσετε άμεσα το πρόβλημα της μηδενικής χρηματοδότησης;
17. Σκοπεύετε να προχωρήσετε σε άμεση προκήρυξη θέσεων Καθηγητών που παραμένουν κενές τα τελευταία πέντε χρόνια με προτεραιότητα σε εργαστήρια που κινδυνεύουν να κλείσουν λόγω συνταξιοδοτήσεων και μη αναπλήρωσης προσωπικού;
18. Θα αναλάβετε πρωτοβουλίες για την συνέχιση λειτουργίας των ανωτέρω τμημάτων ή θα περιοριστείτε να δικαιολογείτε τον Πρύτανη του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου, που καλεί την αστυνομία να φυλάει τις σχολές από τους φοιτητές;
Αθήνα, 1/12/2014
Η ερωτώσα Βουλευτής
Μακρή Ραχήλ