Ετικέτες

Τρίτη 8 Ιουλίου 2014

ΚΑΜΠΕΡΟΣ 2014»: Το σενάριο και η διεξαγωγή λεπτό προς λεπτό (ΦΩΤΟ)

Η τελική φάση της άσκησης «ΚΑΜΠΕΡΟΣ 2014» άρχισε με τη μεταφορά εικόνας των στόχων από Μη Επανδρωμένο Αεροσκάφος (ΜΕΑ) ΠΗΓΑΣΟΣ, το οποίο μετά την αρχική χαμηλή διέλευση που εκτέλεσε υπεράνω του παρατηρητηρίου, πετούσε σε περιοχή 10 ναυτικών μιλίων νότια του Πεδίου Βολής (ΠΒ) και σε ύψος 9.000 ποδών (2.743 μέτρων).
Το ΜΕΑ ΠΗΓΑΣΟΣ μέσω των αισθητήρων που διαθέτει ελάμβανε την εικόνα του ΠΒ και των στόχων και τη μετέφερε στα φίλια κέντρα επιχειρήσεων (για ανάλογη αξιοποίηση και αντίδραση) αλλά και σε οθόνες που είχαν τοποθετηθεί στο παρατηρητήριο για τη διευκόλυνση της παρακολούθησης.
Την έναρξη των επιχειρήσεων (ώρα Ω, όπου Ω η 11.45) σηματοδότησε η διέλευση από δυτικά προς ανατολικά, σε ύψος 1.000 ποδών (304,8 μέτρα) του αεροσκάφους Αεροφερόμενου Συστήματος Εγκαίρου Προειδοποίησης και Ελέγχου (ΑΣΕΠΕ) EMB-145H AEW&C, το οποίο προστατευόταν από ζεύγος μαχητικών Mirage 2000 της 332 Μοίρας. Το ΑΣΕΠΕ ελέγχει και κατευθύνει τις φίλιες δυνάμεις κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων και για το λόγο αυτό, αποτελείυψηλό και μεγάλης αξίας στόχο των εχθρικών δυνάμεων. Για αυτό τον λόγο ζεύγος μαχητικών F-16 Block 30 της 330 Μοίρας που απεικόνιζε εχθρικά αεροσκάφη, προσπάθησε για την κατάρριψή του. Η προσπάθεια αυτή κατέληξε σε εντυπωσιακή αερομαχία με το φίλιο ζεύγος μαχητικών προστασίας Mirage 2000 (HVAA Protect/Attack).

Κατόπιν ακολούθησε προσβολή του ΠΒ, που ως υποτιθέμενος στόχος προσομοίαζε εχθρικό αεροδρόμιο, από πολλαπλές διευθύνσεις από σχηματισμό COMAO (Combined Air Operations) δύναμης 26 συνολικά μαχητικών με εικονικά όπλα, ενώ παράλληλα τα δύο αντιαεροπορικά πυροβόλα OERLIKON GDF-002 διαμετρήματος 35 χλστ. του συστήματος αντιαεροπορικής άμυνας ΒΕΛΟΣ έβαλλαν αβολίδωτα, ως ένδειξη αντίδρασης και προστασίας των στόχων.
Σημειώνεται ότι το COMAO δεν προχώρησε στην άφεση πραγματικών όπλων λόγω των περιορισμών του ΠΒ, που επιτρέπει αφέσεις μόνο από συγκεκριμένες διευθύνσεις.
Τα αεροσκάφη του COMAO προστατεύονταν από τετράδα μαχητικών F-4E PI 2000 της 339 Μοίρας ρόλο συνοδείας. Τα F-4E PI 2000 εισήλθαν στην περιοχή του στόχου από δυτικά, σε χαμηλό ύψος, σε τακτικό σχηματισμό «Line Abreast» και εκτελούσαν τακτικές στροφές σε ζεύγη ανερχόμενα για το ύψος περιπολίας. Τα αεροσκάφη συνοδείας προστατεύουν τα επιθετικά αεροσκάφη κατά τη διάρκεια της προσβολής του στόχου από τα εχθρικά αεροσκάφη αναχαίτισης.
Η προσβολή των εχθρικών στόχων πραγματοποιήθηκε από πέντε σχηματισμούς επιθετικών αεροσκαφών, ενώ δύο αεροσκάφη Τακτικής Αναγνώρισης RF-4E Phantom II της 348Μ κατέγραψαν τα αποτελέσματα των προσβολών.
Ο πρώτος σχηματισμός του COMAO, αποτελούμενος από τέσσερα μαχητικά F-16 Block 52+ Adv της 335 Μοίρας προσέγγισε στην περιοχή από νοτιοδυτικά σε χαμηλό ύψος. Η διείσδυση σε συνδυασμό με την προσβολή χαμηλού ύψους χαρακτηρίζεται από τη βιαιότητα του ελιγμού προκειμένου τα αεροσκάφη να επιτύχουν τις παραμέτρους άφεσης των όπλων τους, αλλά και ταυτόχρονα να αποφύγουν τα αντιαεροπορικά όπλα μικρού βεληνεκούς του αντιπάλου, ενώ χρησιμοποιούν και τα διαθέσιμα μέσα αυτοπροστασίας τους (φωτοβολίδες Flares) για αποφυγή και παραπλάνηση τυχόν βλημάτων εδάφους-αέρος υπέρυθρης καθοδήγησης (IR) που θα εξαπολυθούν εναντίον τους.
Οι Νο. 1 και Νο. 2 του σχηματισμού των τεσσάρων F-16 Block 52+ Adv εκτέλεσαν προσβολή των στόχων με τη μέθοδο LLLD (χαμηλό ύψος και πολύ μεγάλη ταχύτητα), ενώ οι Νο. 3 και Νο. 4 εκτέλεσαν LRDTOS (χαμηλό ύψος, πολύ μεγάλη ταχύτητα) στη μέγιστη απόσταση εξαπόλυσης.
Με χρονικό διαχωρισμό περίπου δύο λεπτών ακολούθησε σχηματισμός τεσσάρων μαχητικών F-16 Block 52+ της 343 Μοίρας που προσέγγισε την περιοχή του στόχου από νότια με διαχωρισμό και σε χαμηλό ύψος που χρησιμοποίησαν τα διαθέσιμα μέσα αυτοπροστασίας τους για αποφυγή και παραπλάνηση τυχόν IR βλημάτων εδάφους-αέρος που θα εξαπολυθούν εναντίον τους.
Μόλις 30 δευτερόλεπτα αργότερα ένας ακόμη σχηματισμός αποτελούμενος από τέσσερα μαχητικά F-16 Block 52+ της 337 Μοίρας προσέγγισε την περιοχή του στόχου από βόρεια. Ένα λεπτό αργότερα σχηματισμός τεσσάρων μαχητικών F-16 Block 30 της 330 Μοίρας προσέγγισε τον στόχο από νότια. Με χρονικό διαχωρισμός ενός λεπτού τέσσερα μαχητικά F-16 Block 50 της 341 Μοίρας προσέγγισαν την περιοχή του στόχου από νοτιοδυτικά σε χαμηλό ύψος εκτελώντας άφεση των όπλων τους εν ανόδω (LOFT) με ταυτόχρονη άφεση αναλωσίμων (φωτοβολίδες) από τους Νο. 3 και Νο. 4 του σχηματισμού για αποφυγή και παραπλάνηση τυχόν IR βλημάτων εδάφους-αέρος που θα εξαπολύονταν εναντίον τους.
Η επίθεση του COMAO ολοκληρώθηκε 30 δευτερόλεπτα αργότερα όταν δύο αεροσκάφη RF-4E της 348 ΜΤΑ πέταξαν υπεράνω της περιοχής για τη φωτογράφιση των στόχων ώστε να εκτιμηθεί η αποτελεσματικότητα των προσβολών και να γίνει η ακριβής καταγραφή των ζημιών.
Μετά την προσβολή του COMAO ακολούθησε επίδειξη επιχείρησης έρευνας, εντοπισμού και διάσωσης αποκομμένου προσωπικού (Ιπτάμενου) ο οποίος κατερρίφθη στο πεδίο της μάχης (CSAR: Combat Search and Rescue).
Η επιχείρηση εκτελέστηκε από ένα ελικόπτερο AS-332C1 Super Puma της 384ης Μοίρας Έρευνας –Διάσωσης (384 ΜΕΔ) στο οποίο επέβαινε προσωπικό της 31ης Μοίρας Επιχειρήσεων έρευνας & Διάσωσης (31 ΜΕΕΔ) με συνοδεία δύο επιθετικών ελικοπτέρων AH-64DHA Apache του 2ου Τάγματος Επιθετικών Ελικοπτέρων (2 ΤΕΕΠ) της 1ης Ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατούκαι τα οποία στη συνέχεια προσέβαλλαν με πραγματικά όπλα, δύο κατευθυνόμενα βλήματα AGM-114Κ Hellfire, δύο στόχους που προσομοίαζαν εχθρικά τεθωρακισμένα οχήματα. Σημειώνεται, ότιτην κάλυψη της επιχείρησης CSAR εκτέλεσαν δύο ζεύγη μαχητικών F-16 και Mirage 2000 που εκτελούσαν περιπολία άνωθεν της περιοχής.
Υπενθυμίζεται, ότι για την επιχείρηση διάσωσης, απαιτείται η απόκτηση τοπικής Αεροπορικής Υπεροχής, αποστολή την οποία καλούνται να εκτελέσουν μαχητικά αεροσκάφη, με σκοπό τηνεκδίωξη ή την καταστροφή κάθε πιθανής εναέριας εχθρικής απειλής. Στη συγκεκριμένη αποστολή τον ρόλο αυτό, όπως αναφέρθηκε είχαν αναλάβει δύο ζεύγη μαχητικών F-16 και Mirage 2000. Αντίθετα τα δύο επιθετικά ελικόπτερα AH-64DHA Apache είχαν ως αντικειμενικό σκοπό να παρέχουν προστασία στα μέσα διάσωσης από επίγειες απειλές.
Ο διαφεύγων βρίσκεται στο έδαφος και αφού δεχθεί κλήση από τα αεροσκάφη προστασίας (escort), θα ακολουθήσει τη διαδικασία της αρχικής ταυτοποίησης, ενώ παράλληλα τα επιθετικά ελικόπτερα σαρώνουν την περιοχή για εντοπισμό και καταστολή τυχόν επίγειων εχθρικών δυνάμεων.
Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία ταυτοποίησης το ελικόπτερο AS-332C1 Super Puma προσεγγίζει τον υπό διάσωση Ιπτάμενο. Μία ομάδα διάσωσης, της 31ης ΜΕΕΔ, εξήλθε άμεσα από το ελικόπτερο, το ασφάλισε περιμετρικά και στη συνέχεια προσέγγισε τον διαφεύγοντα, για την εκτέλεση της αναγνώρισής του.
Η διάσωση εξελίχθηκε ταχύτατα και ο διαφεύγων, μετά την αναγνώρισή του, βρίσκεται με τη βοήθεια των ανδρών της 31ης ΜΕΕΔ μέσα στο ελικόπτερο. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας τόσο τα φίλια επιθετικά ελικόπτερα όσο και τα μαχητικά συνέχιζαν να παρέχουν προστασία. Αμέσως μετά άρχισε η φάση της αποχώρησης.
Πρώτα απομακρύνθηκε το AS-332C1 Super Puma με τον διασωθέντα και ακολούθησαν τα μαχητικά, ελισσόμενα για να αποφύγουν ενδεχόμενες αντιαεροπορικές βολές σε βάρος τους. Όμως τα δύο AH-64DHA Apache εντόπισαν εχθρικά οχήματα τα οποία πλησίαζαν στην περιοχή και εκτελούν κατά αυτών δύο βολές βλημάτων AGM-114Κ Hellfire με αποτέλεσμα την ολοσχερή καταστροφή τους.
Με τον εντοπισμό και την περισυλλογή του Ιπτάμενου άρχισε το επόμενο επεισόδιο της τελικής φάσης της άσκησης κατά το οποίο τετράδα μαχητικών F-16 Block 52+ Adv της 335 Μοίρας εκτέλεσαν επιθετική αναγνώριση σε επιλεγμένο δρομολόγιο εντός εχθρικής περιοχής, για την προσβολή δυνάμεων του εχθρού, που κατευθύνονται για την ενίσχυση του μετώπου. Η φίλια τετράδα απεκάλυψε την εχθρική φάλαγγα οχημάτων και υιοθετώντας σχηματισμό «box pattern» την προσέβαλε με τα διαμετρήματος 20 χλστ. πυροβόλα M61 Vulcan που διαθέτουν τα μαχητικάF-16.
Στη συνέχεια έγιναν οι βολές ειδικών όπλων και βομβών για την προσβολή επιλεγμένων στόχων εντός του ΠΒ:
Την αρχή έκανε ένα μαχητικό F-4E PI 2000 της 338 Μοίρας που με κατευθυνόμενη βόμβα GBU-8 Hobos προσέβαλε από μεγάλο ύψος τον στόχο Νο. 1 που απεικόνιζε θόλο ραντάρ εδάφους – αέρος.
Ακολούθησαν τρία μαχητικά F-16 Block 50 της 347 Μοίρας τα οποία ήταν εξοπλισμένα με ρουκέτες FFAR διαμετρήματος 2,75 ιντσών (κάθε μαχητικό έφερε 22 ρουκέτες, σύνολο 3×22=66 ρουκέτες). Τα μαχητικά προσέβαλαν τον στόχο Νο. 8 που αποτελούνταν από τέσσερα οχήματα μέσα σε δύο ομόκεντρους κύκλους λευκού χρώματος που απεικόνιζαν κέντρο οχημάτων υποστήριξης μοίρας κατευθυνόμενων βλημάτων εδάφους – αέρος (SAM). Ο σχηματισμός προσέγγισε την περιοχή του στόχου από νότια σε χαμηλό ύψος. Στη συνέχεια τα αεροσκάφη εκτέλεσαν ελιγμό ανόδου από δυτικά για απόκτηση ύψους και εν συνεχεία βύθιση για άφεση των ρουκετών με κατάλληλη γωνία, ενώ ο Νο. 3 του σχηματισμού πραγματοποιούσε άφεση αναλωσίμων (flares).
H διείσδυση σε χαμηλό ύψος σε συνδυασμό με την προσβολή χαρακτηριζόταν από τη βιαιότητα του ελιγμού, προκειμένου τα αεροσκάφη να επιτύχουν τις παραμέτρους άφεσης (γωνία ανόδου και συγκεκριμένη γωνία βύθισης), αλλά και ταυτόχρονα να αποφύγουν τα αντιαεροπορικά όπλα μικρού βεληνεκούς του αντιπάλου. Παράλληλα έκαναν χρήση και των διαθέσιμων μέσων αυτοπροστασίας τους (flares), για την αποφυγή απειλών εδάφους.
Αμέσως μετά ένα μαχητικό F-16 Block 50 της 347 Μοίρας προχώρησε στην προσβολή του στόχου Νο. 6 που απεικόνιζε όχημα μετακίνησης αντιαεροπορικών όπλων με κατευθυνόμενο βλήμα αέρος – εδάφους AGM-65G Maverick. Ας σημειωθεί ότι ο συγκεκριμένος στόχοςκυριολεκτικά εξαερώθηκε!
Τη σκυτάλη των προσβολών πήραν δύο μαχητικά F-16 Block 52+ της 340 Μοίρας που με κατευθυνόμενες βόμβες λέιζερ GBU-12 των 500 λιβρών προσέβαλαν διαδοχικά τους στόχους Νο. 18 (όχημα λευκού χρώματος στο νοτιοανατολικό τμήμα του ΠΒ που απεικόνιζε κέντρο διοίκησης και ελέγχου) και Νο. 2 (όχημα λευκού χρώματος στο νοτιοδυτικό άκρο του ΠΒ που απεικόνιζε κέντρο επιχειρήσεων [COC] μονάδας).
Στη συνέχεια, τέσσερα μαχητικά Mirage 2000-5 Mk.2 της 331 Μοίρας προσέβαλλαν τον Νο. 3 στόχο (απεικόνιζε φάλαγγα οχημάτων εντός κύκλου λευκού χρώματος στο βορειοδυτικό άκρο του ΠΒ) με 240 φυσίγγια διαμετρήματος 30 χλστ. που έβαλλαν με τα πυροβόλα DEFA 554 με τα οποία είναι εξοπλισμένα τα μαχητικά του τύπου. Ο σχηματισμός προσέγγισε την περιοχή από βόρεια και στη συνέχεια τα αεροσκάφη απαγκίστρωσαν ψηλά με μεγάλη γωνία ανόδου για αποφυγή τυχόν βολών από μικρά Α/Α όπλα, ενώ ταυτόχρονα ο Νο 4 του σχηματισμού προσχωρούσε σε άφεση αναλωσίμων (flares), για την αποφυγή απειλών εδάφους και ειδικότερα βλημάτων υπέρυθρης καθοδήγησης.
Με ελάχιστο χρονικό διαχωρισμό ακολούθησε ένα μαχητικό F-16 Block 50 της 347 Μοίρας το οποίο προσέβαλε με κατευθυνόμενο βλήμα AGM-65G Maverick τον στόχο Νο. 13, στο βορειοδυτικό άκρο του ΠΒ, όχημα μαύρου χρώματος που προσομοίαζε οχήματα μετακίνησης αντιαεροπορικών όπλων.
Αμέσως μετά, δύο μαχητικά F-4E PI 2000 της 338 Μοίρας προσέβαλλαν διαδοχικά με ισάριθμεςκατευθυνόμενες βόμβες λέιζερ GBU-16 των 1.000 λιβρών τον στόχο Νο. 5 στο βορειοανατολικό τμήμα του ΠΒ (πορτοκαλί χρώματος δεξαμενές καυσίμου αεροσκαφών και άσπρο κλωβό, εντός λευκού πλαισίου, που απεικόνιζαν εκτοξευτές βλημάτων εδάφους- αέρος μαζί με το οίκημα ελέγχου [SAM SITE, control center και launchers]) και τον στόχο Νο. 14 (λευκού χρώματος όχημα που απεικόνιζε αντλιοστάσιο καυσίμων) στο νοτιοανατολικό τμήμα του ΠΒ.
Την προσβολή του εχθρού συνέχισαν τρία μαχητικά F-16 Block 50 της 341 Μοίρας που το καθένα έφερε ως οπλισμό τέσσερις βόμβες Mk-82 των 500 λιβρών (συνολικά 3×4=12 βόμβες Mk. 82). Ο σχηματισμός προσέγγισε τον στόχο Νο. 4 (όχημα λευκού χρώματος εντός κύκλου λευκού χρώματος που απεικόνιζε Πύργο Ελέγχου Αεροσκαφών [ΠΕΠ]), στο βορειοανατολικό άκρο του ΠΒ, από νοτιοδυτικά σε χαμηλό ύψος με τους Νο. 2 και Νο. 3 να κάνουν χρήση και των διαθέσιμων μέσων αυτοπροστασίας τους αφήνοντας (flares) για την αποφυγή απειλών εδάφους.
Και σε αυτή την περίπτωση, η διείσδυση σε χαμηλό ύψος σε συνδυασμό με την προσβολή χαρακτηριζόταν από τη βιαιότητα του ελιγμού, προκειμένου τα αεροσκάφη να επιτύχουν τις παραμέτρους άφεσης (γωνία ανόδου και συγκεκριμένη γωνία βύθισης), αλλά και ταυτόχρονα να αποφύγουν τα αντιαεροπορικά όπλα μικρού βεληνεκούς του αντιπάλου.
Αμέσως μετά, τρία μαχητικά F-16 Block 52+ Adv της 335 Μοίρας που ήταν οπλισμένα με τέσσερις βόμβες Mk-82 των 500 λιβρών (συνολικά 3×4=12 βόμβες). Ο σχηματισμός από μεσαίο ύψος προσέβαλε τον στόχο Νο. 17 που απεικόνιζε το δυτικό άκρο διαδρόμου με τους Νο. 2 και Νο. 3 να κάνουν χρήση και των διαθέσιμων μέσων αυτοπροστασίας τους αφήνοντας (flares) για την αποφυγή απειλών εδάφους.
Με χρονικό διαχωρισμό 60 δευτερολέπτων ακολούθησε σχηματισμός τριών A-7E Corsair II της 336 Μοίρας που το καθένα ήταν οπλισμένο με τέσσερις βόμβες M-117 LD (Low Drag: χαμηλής οπισθέλκουσας) των 750 λιβρών (συνολικά 3×4=12 βόμβες). Ο σχηματισμός προσέγγισε από νοτιοδυτικά τον στόχο Νο. 7 (όχημα λευκού χρώματος μέσα σε τετράγωνο πλαίσιο λευκού χρώματος που απεικόνιζε πίστα αεροσκαφών) στο βόρειο ανατολικό άκρο του ΠΒ, με τους Νο. 2 και Νο. 3 του σχηματισμού να κάνουν χρήση και των διαθέσιμων μέσων αυτοπροστασίας (άφεση flares) για την αποφυγή απειλών εδάφους.
Ακολούθησαν τρία μαχητικά F-16 Block 52+ της 340 Μοίρας που το καθένα ήταν οπλισμένο με δύο βόμβες Mk-84 των 2.000 λιβρών (συνολικά 2×3=6 βόμβες). Ο σχηματισμός προσέγγισε τον στόχο Νο. 15 (που απεικόνιζε το άκρο διαδρόμου) από νοτιοδυτικά σε χαμηλό ύψος με τους Νο. 2 και Νο. 3 του σχηματισμού να κάνουν χρήση και των διαθέσιμων μέσων αυτοπροστασίας (άφεση flares) για την αποφυγή απειλών εδάφους.
Η φάση των προσβολών ολοκληρώθηκε με τρία μαχητικά F-4E PI 2000 της 338 Μοίρας που ήταν οπλισμένα με βόμβες Mk-81 των 250 λιβρών και Mk-82 των 500 λιβρών. Συγκεκριμένα οι Νο. 1 και Νο. 2 του σχηματισμού έφεραν από 12 βόμβες Mk-81 και ο Νο. 3 έξι βόμβες Mk. 82 (συνολικά 30 βόμβες). Ο σχηματισμός προσέγγισε τον στον στόχο Νο. 16 (που απεικόνιζε το κέντρο διαδρόμου) από νοτιοδυτικά, σε χαμηλό ύψος, με τους Νο. 2 και Νο. 3 να κάνουν χρήση και των διαθέσιμων μέσων αυτοπροστασίας τους αφήνοντας (άφεση flares) για την αποφυγή απειλών εδάφους.
Τέλος η άσκηση ολοκληρώθηκε με τη διέλευση σε ύψος 500 ποδών (152 μέτρα) μικτού σχηματισμού όλων των τύπων των αεροσκαφών που συμμετείχαν (EMB-145H Erieye AEW&C της 380 Μοίρας, Mirage 2000 της 332 Μοίρας, F-16 Block 52+ της 337 Μοίρας, A-7E Corsair II της 336 Μοίρας, F-4E PI 2000 της 339 Μοίρας) καθώς και με την επίδειξη αεροπυρόσβεσης με άφεση νερού από δύο πυροσβεστικά αεροσκάφη CL-415 της 383 Μοίρας.
Ιδιαίτερα σε ότι αφορά τα CL-415 η συμμετοχή τους είχε προβλεφθεί για την ταχεία κατάσβεση τυχόν εστιών πυρκαγιάς που θα προκαλούνταν από τη χρήση των όπλων. Ευτυχώς οι εντυπωσιακές ικανότητες αεροπυρόσβεσης των CL-415 δεν απαιτήθηκαν καθώς με μία μόνο διέλευση δύο μικρές εστίες κατασβέστηκαν άμεσα.
Εν κατακλείδι, όλοι οι επιλεχθέντες στόχοι προσβλήθηκαν με ακρίβεια και με άριστα αποτελέσματα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου