Ετικέτες

Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2013

Ακαδημαϊκοί δίνουν την υποστήριξή τους σε φοιτητές που διαδηλώνουν ενάντια στην διδασκαλία των οικονομικών



unemployed-men-during-the-009_414x290
Μία ομάδα διακεκριμένων ακαδημαϊκών οικονομολόγων έδωσαν την στήριξή τους στις διαδηλώσεις των φοιτητών τους ενάντια στην διδασκαλία των νεο-κλασικών οικονομικών, αυξάνοντας την πίεση προς τα κορυφαία πανεπιστήμια να αναμορφώσουν τα μαθήματα που κυριαρχούνται από τις θεωρίες της ελεύθερης αγοράς και αγνοούν την επίδραση των χρηματοικονομικών κρίσεων. 
Του Φίλιπ Ίνμαν
Οι ακαδημαϊκοί, που ανήκουν σε μερικά από τα πιο φημισμένα ιδρύματα της Μεγάλης Βρετανίας όπως το Κέημπριτζ και το Πανεπιστήμιο του Λήντζ, δήλωσαν ότι οι φοιτητές «εξαπατούνται» από τα μαθήματα που παρακολουθούν, ενώ την ίδια στιγμή, τα ιδρύματα ερευνών και υποτροφιών εμποδίζουν  τυχόν μεταρρυθμίσεις.

Σε μία αναπάντεχη επίθεση ενάντια στους παράγοντες που παρέχουν διδακτορικές και ερευνητικές επιχορηγήσεις, σημείωσαν πως εντυπώνεται μία «πνευματική μονοκαλλιέργεια» από το σύστημα της κρατικής χρηματοδότησης βάσει αξιολογήσεων των επιστημονικών περιοδικών «που είναι σοβαρά μεροληπτικές υπέρ της ορθοδοξίας και ενάντια στην διαλεκτική ποικιλομορφία».
Οι ακαδημαϊκοί δήλωσαν σε επιστολή τους στην εφημερίδα Guardian ότι «η δογματική διαλεκτική δέσμευση» στην διδασκαλία οικονομικών θεωριών βασισμένων σε ορθολογικούς καταναλωτές και εργαζόμενους με απεριόριστα θέλω «αντίκειται στην ευρύτητα διδασκαλίας σε άλλες κοινωνικές επιστήμες, που σε κάθε περίπτωση παρουσιάζουν και τα αντίθετα-ανταγωνιστικά παραδείγματα».
Είπαν, επίσης: «Οι φοιτητές μπορούν σήμερα να αποκτήσουν ένα πτυχίο οικονομικών χωρίς να έχουν έρθει σε επαφή με τις θεωρίες του Keynes, του Marx ή του Minsky, και χωρίς να έχουν διδαχτεί τίποτα για τη Μεγάλη Ύφεση».
Η επίθεση αυτή ακολουθεί πρόσφατες διαμαρτυρίες στο Πανεπιστήμιο του Manchester. Οι φοιτητές εκεί, που σημειωτέον συγκρότησαν την «Post Crash Economics Society» (σ.μ. σε ελεύθερη μετάφραση, την Εταιρία Οικονομικών της Μετά-Κατάρρευσης), δήλωσαν πως τα μαθήματά τους αποδείχτηκαν ανίκανα στο να εξηγήσουν το γιατί οι οικονομολόγοι απέτυχαν να προειδοποιήσουν για την χρηματοοικονομική κρίση, αλλά επικεντρώθηκαν υπερβολικά στο να εκπαιδεύουν τους φοιτητές για τις θέσεις εργασίας του City.
Νωρίτερα τον Νοέμβριο, μία διεθνής ομάδα  οικονομολόγων, με την υποστήριξη του Institute for New Economic Thinking, δεσμεύτηκε να επανεξετάσει τα προγράμματα οικονομικών σπουδών και να προσφέρει στα πανεπιστήμια εναλλακτικά μαθήματα.
Σε ένα συνέδιρο που διοργανώθηκε από το Γενικό Λογιστήριο, στα γραφεία του στο Λονδίνο, δεσμεύτηκαν να έχουν ένα μάθημα πρώτου έτους που θα περιλαμβάνει οικονομική ιστορία και ένα ευρύτερο φάσμα ανταγωνιστικών οικονομικών θεωριών, ήδη από το ακαδημαϊκό έτος ‘14-’15.
Η διαμάχη για το μέλλον της διδασκαλίας των οικονομικών ακολουθεί μερικά χρόνια αργότερα την διαμάχη για τον ρόλο των ακαδημαϊκών, ειδκά στις ΗΠΑ, στην παροχή στήριξης στην κραιπάλη των αγοραπωλησιών που οδήγησε στην κατάρρευση του 2008.
Αρκετοί οικονομολόγοι, συμπεριλαμβανομένου του νικητή του βραβείου Nobel για το 2013 Rοbert Shiller, έχουν υποστηρίξει ότι τα κυρίαρχα οικονομικά κακώς διδάσκουν θεωρίες βασισμένες στη διατήρηση ανοιχτά ανταγωνιστικών αγορών και ότι οι καλώς πληροφορημένοι αγοραστές και πωλητές εκμηδενίζουν τον κίνδυνο ανόδου των τιμών πέρα από ένα βιώσιμο επίπεδο για μία παρατεταμένη περίοδο.
Οι ακαδημαϊκοί, με επικεφαλής τον καθηγητή Engelbert Stockhammer του Πανεπιστημίου του Kingston, δήλωσαν: «Κατανοούμε την οργή των φοιτητών με τον τρόπο που διδάσκονται τα οικονομικά στα περισσότερα ιδρύματα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Υπάρχει μία ζωντανή κοινότητα πολυφωνικών οικονομολόγων στο Ηνωμένο Βασίλειο και αλλού, αλλά αυτοί οι ακαδημαϊκοί έχουν περιθωριοποιηθεί στους κύκλους. Αυτή η αδυναμία στον τρόπο που διδάσκονται τα οικονομικά είναι άμεσα συνδεδεμένη με την “πνευματική μονοκαλλιέργεια” από το σύστημα της κρατικής χρηματοδότησης [...] βάσει αξιολογήσεων των επιστημονικών περιοδικών “που είναι σοβαρά μεροληπτικές υπέρ της ορθοδοξίας και ενάντια στην διαλεκτική ποικιλομορφία”».
Μετάφραση: Σπύρος Τζώρτζης
Πηγή: The Guardian,  http://www.rednotebook.gr/details.php?id=11370

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου