Ετικέτες

Κυριακή 1 Ιουλίου 2012

ΑΛΚΙΒΙΑΔΗΣ



Alcibiades: traitor? Merciless lover? Or visionary

Ενώ ετοίμαζα το παρόν σημείωμα , είδα στο Διαδίκτυο τα εξής…σοκαριστικά : Το Δημόσιο Απόθεμα της  Αθήνας , κατά την έναρξη  του Πελοποννησιακού Πολέμου , ήταν  36.000.000 δρχμ., ΟΤΑΝ ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ,  ξόδεψε  ΜΟΝΟ για την  κηδεία του  Ηφαιστίωνα  78.000.000 δραχμές !!! Διπλάσιο ποσό από τον Προϋπολογισμό της Αθήνας

Σημείωση: Στον βαθμό που αληθεύουν τα παραπάνω ποσά και δεν διαφοροποιείται δραματικά η αξία της δραχμής  , στο διάστημα των  100 χρόνων που μεσολαβουν : το 431 π.Χ ο Πελοποννησιακός Πόλεμος  , το  334 π.Χ  η πρώτη μάχη (Γρανικός) του Αλέξανδρου.
Τα ποσά που  χρειάστηκε ο Αλέξανδρος  , ήταν ….θηριώδη ! Ενδεικτικά και ως μέτρο σύγκρισης  , να πούμε ότι το περίφημο χρυσοφόρο ΠΑΓΓΑΙΟ , που, κατά πως μαθαίναμε αορίστως στα σχολεία ,  χρηματοδότησε την ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ του Μ. Αλεξάνδρου , έδινε ετήσια  έσοδα 6.000.000 δρχμ. !!!  Για τα οικονομικά μεγέθη της Εκστρατείας , ήταν σταγόνα στον Ωκεανό . Όταν,πάλι ενδεικτικά ,η αμοιβή στον πρώτο αναρριχητή της ΣΟΓΔΙΑΝΗΣ ΠΕΤΡΑΣ ήταν  70.000 δρχμ. , ΕΝΩ  για ένα  έπαθλο…..οινοποσίας ( ! )  δίνονταν ,μέχρι και 6.000 δρχμ. !
( Ένα εκπληκτικό εικαστικό απότέλεσμα , από Θεατρική Παράσταση )
undefined

(Θέατρο ΡΟΔΑ . «Αλκιβιάδης Άγιος» . Σκηνοθεσία  Μ. Περετζή )
Έτσι …ΞΕΚΑΘΑΡΙΖΟΥΝ  και πολλά άλλα πράγματα  : Τί χρείαν έχομεν  μαρτύρων και  ιστορικής  ηρωικής …λογοδιάρροιας  , όταν διαβάζουμε :  «Η  ΠΕΡΣΙΚΗ ενίσχυση προς τους ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ  κατά τον Πελοποννησιακό Πόλεμο  ήταν  30.000.000 δρχ. , όσος περίπου ο  Προϋπολογισμός της Αθήνας ! Πόσο ωραία τα επεσήμανε ο ΜΑΡΙΟΣ ΠΛΩΡΙΤΗΣ  στην επιφυλλίδα του  , στο ΒΗΜΑ  ( Διαίρει και Βασίλευε ) . Ας βγάλει ο καθένας τα δικά του συμπεράσματα .
Κατά συνέπεια : Ποια καλύτερη εξήγηση στο ( ορθώς ) λεγόμενο  : «Ο Αλκιβιάδης , γεννήθηκε μεν στον σωστό τόπο , αλλα σε λάθος χρόνο» ! Η ανιδιοτέλεια του «ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ»  και του  «ΙΤΕ ΠΑΙΔΕΣ ΕΛΛΗΝΩΝ» ,  ήταν  πλέον , στα χρόνια του Αλκιβιάδη , απλώς  μια …ωραία ανάμνηση ! Τώρα  , Σπαρτιάτες και Αθηναίοι , θα βρεθούν ..συμπολεμιστές  των Περσών!
        ( Στην φωτογραφία , κάτω, αναπαράσταση από την πορεία  επιστροφής ( κάθοδο) των Μυρίων , με τον  Ξενοφώντα  επικεφαλής ). Και βέβαια η ηθική κατρακύλα θα συνεχιστεί ….
Διαβάζουμε :  «Η δωροληψία του Δημοσθένη(ΝΑΙ ! του γνωστού) ,από τον Άρπαλο ,τον  ταμία του Αλέξανδρου ( επίσης γνωστό …μπουμπούκι ) ήταν 120.000 δρχμ.» !!! Να αλλάζαμε μήπως  ( προς το  πιο…ΓΗΙΝΟ)  και το ηρωικό επιτύμβιο  του διάσημου ρήτορα ;
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ : για το…όραμα του Αλκιβιάδη :
Με  50 , 100 ή και 200 εκατομμύρια δρχμ., ενός Πανελλήνιου Συμμαχικού Ταμείου , όπως της  Δήλου  λ.χ , ούτε …Διακοπές στην  Περσία …! Καλό το όραμα  του Αλκιβιάδη , αλλά θα χρειαστεί ένα διάστημα 70-80 χρόνων και ένας  …Αλέξανδρος , ΜΕ ΓΕΡΟ ΚΟΜΠΟΔΕΜΑ, για να …υλοποιηθεί !
Κατά συνέπεια , η….κουβέντα μας θα περιστραφεί σε πιο «βατά» θέματα :
Ας αρχίσουμε λοιπόν με μια ενδιαφέρουσα και εν πολλοίς δικαιωμένη ( ; ) σήμερα….άποψή του :  «Οι Γραμματείες και οι γραφιάδες , δημιουργούν τους  μύθους . Εάν αυτοί με χαρακτηρίσουν προδότη , έκφυλο , διάνοια χωρίς αρχές και ηθική …κλπ , αυτό δυστυχώς θα γνωρίζουν για μένα οι επόμενες  γενιές» !
Και συνεχίζει : Θα χαρακτηρίσουν άραγε  προδότη και τον φίλο μου Ξενοφώντα , ο οποίος επίσης  «συνεργάζεται» με τους Σπαρτιάτες ;
Σημείωση: Όντως , ο Ξενοφώντας , θα  βρεθεί με τους Σπαρτιάτες στο πλευρό του Κύρου και μάλιστα  με τις….ευλογίες  του  Σωκράτη ! Αργότερα  Πρωταγωνιστής και συγγραφέας της  μοναδικής στην Ιστορία περιπέτειας ! «Η Κάθοδος των Μυρίων»
Και προσθέτει :  «θέλω να πιστεύω ότι οι ιστορικοί του μέλλοντος , θα είναι πιο δίκαιοι»
(Σημείωση : εδώ έπεσε έξω , καθότι οι  ιστορικοί του μέλλοντος , αποφεύγουν να πάρουν θέση και , εκ του ασφαλούς  ,ως συνήθως , απλώς αναπαράγουν τους ιστορικούς του παρελθόντος )
ΣΤΟ  ΣΠΙΤΙ της  ΤΙΜΑΝΔΡΑΣ
Η κουβέντα με τον  45χρονο  Αλκιβιάδη , γίνεται στο σπίτι της ….Τιμάνδρας ,με την οποία συζεί  τον τελευταίο καιρό , κάπου στην Φρυγία  . Τα νέα από το …μέτωπο της Σικελίας , είναι πολύ άσχημα για την Αθήνα . Από μέρα σε μέρα , αναμένεται η κατάρρευση.
-  Η ήττα  της Αθήνας  δεν με ενδιαφέρει !Το μόνο που εύχομαι είναι  οι Σπαρτιάτες να σεβαστούν τους αιχμαλώτους  και τους ανήμπορους αμάχους  !
Σημείωση: Δυστυχώς , όλοι οι αιχμάλωτοι Αθηναίοι  , βρήκαν μαρτυρικό θάνατο .Στην ίδια την Αθήνα η είδηση της κατάρρευσης του …Σικελικού Μετώπου , προκάλεσε οδύνη και πανικό . Οι δημαγωγοί …ολοκλήρωσαν το έργο τους !
- Ερώτηση :Ακούγεται  όμως  προδοτικό για την πατρίδα σου , την Αθήνα , Ακιβιάδη .
Αλκιβιάδης : Πατρίδα μου είναι η …Ελλάδα ! Δεν είναι ούτε η Αθήνα των  δημαγωγών , ούτε το Λυκούργειο, δυσκίνητο πλέον, απολίθωμα της  πάλαι ποτέ  Σπάρτης.

( Παραστατικότατος ο συμβολισμός  της  εικόνας ,
από το Διαδίκτυο , για τα πραγματικά θύματα των πολέμων ,
να συντρίβονται  μεταξύ των  αντιμαχομένων ).
- Ερώτηση : Είναι γνωστό το όραμά σου , Αλκιβιάδη …ΟΜΩΣ , ας έρθουμε σε πιο προσωπικά θέματα . Πολύς λόγος γίνεται για την σχέση σου με την Τιμαία , την γυναίκα του  Άγη , και το παιδί  που γεννήθηκε απ’ αυτήν την σχέση !
( Συνεχίζεται )


Σωκράτης : «Άφες , ω δαιμόνιε , την εταίραν ταύτην…» ……τακτικός εραστής της κορυφαίας αυτής εταίρας, ήταν και ο ίδιος ο Σωκράτης και μάλιστα…άνευ πληρωμής!(Στον Πίνακα,πάντως,προσπαθεί να …βγάλει τον Αλκιβιάδη από το…αμαρτωλό «σπίτι» της   Θεοδότης)

Στο Διαδίκτυο βρήκα αυτούς τους Πίνακες  , με τον Σωκράτη να προσπαθεί να απομακρύνει τον…ερωτύλο Αλκιβιάδη από την  εταίρα . Προτίμησα τον  πιθανό  (υποθετικό ) «διάλογο»  , να τον καταγράψω  στον Πίνακα , που μάλλον είναι παραλλαγή  του  αρχικού ( πιο κάτω) Πίνακα του Ρενό . Επί της ουσίας  πάντως,  δεν αλλάζει τίποτα.










Ο Πίνακας του  Ρενό , είναι κάτι περισσότερο από  εύγλωττος , ως προς τον …έντονο «διάλογο» , ανάμεσα στον Σωκράτη , τον Αλκιβιάδη και την Εταίρα :
ΣΩΚΡΑΤΗΣ :  «Άφες , ω δαιμόνιε , την εταίραν ταύτην» !
ΑΛΚΙΒΙΑΔΗΣ  :  «Έχε με παρητημένον , Σώκρατες ! Ή ουχ οράς , όσον έρως  φρένας  αμφεκάλυψεν ! Γλυκύς ίμερος, διά ροδόπυγον εταίραν, αιρεί με! Άπελθε!
ΕΤΑΙΡΑ : Σχετλιότατε , Σώκρατες ! Βούλομαι, πάντη , φιλότητι και ευνή, μιγήναι Αλκιβιάδη!




Regnault : Socrates Tears
Alcibiades  from  the  Embrace  of  Sensual pleasure.
Από….τεχνική άποψη , ο Πίνακας, είναι  παραστατικότατος και σαφής :  Ο  Σωκράτης προσπαθεί  να απομακρύνει τον Αλκιβιάδη , με δύναμη και θυμό ( δείτε τους μυς του αριστερού χεριού του και την έκφραση….απέχθειας).
Ο Αλκιβιάδης πάλι , με τίποτα δεν θέλει να….απομακρυνθεί (δείτε την  ένταση της…κόντρας  στο  δεξί του πόδι) . Η  άνεση του σώματός του , παραπέμπει  στον  σκληραγωγημένο (λόγω…Σπάρτης) και γυμνασμένο ( Ολυμπιονίκη ) Αλκιβιάδη ! Δεν …καταλαβαίνει, κατά πως λέμε, τίποτα.
Η εταίρα , απεικονίζεται εμφανώς γοητευμένη από τον φημισμένο  ακαταμάχητο εραστή!
Προτομή ΑΛΚΙΒΙΑΔΗ
       
Η συγκεκριμένη προτομή του Αλκιβιάδη , θυμίζει  έντονα  ανάλογες προτομές του Αλέξανδρου , με  κοινό χαρακτηριστικό τους, την  προς τα …άνω  κλίση του κεφαλιού!
Δεξία , προτομή του ΑΛΕΛΑΝΔΡΟΥ
Αλλά  δεν είναι  μόνο αυτή η φυσιογνωμική ομοιότητα που έκανε κάποιους να χαρακτηρίσουν τον Αλκιβιάδη (πολύ σωστά) οραματιστή   και «παρ’ολίγον Αλέξανδρο»! (Δείτε  «Ακιβιάδης:Προδότης,Ανελέητος Εραστής ή Οραματιστής;)
This bust of Alcibiades, reminiscent of similar busts of Great Alexander, a common feature, the … to the upward inclination of the head! But not only that facial similarity did some to characterize Alcibiades (rightly) visionary and «near-Alexander»! (See «Akiviadis …. 1)
Υπάρχουν  πάντως  και εκείνοι που επιμένουν  στον… προδότη , αμφιλεγόμενο , ηδονοθήρα, ανεύθυνο τυχοδιώκτη  Αλκιβιάδη!
Και όπως συνήθως συμβαίνει , η δεδομένη , χωρίς  «φραγμούς» , ερωτική δραστηριότητά του , το  γοητευτικό παρουσιαστικό και το «ελευθεριάζον» του χαρακτήρα του , κάλυψαν τις  αναμφισβήτητες  πολιτικές και στρατηγικές  του ικανότητες , που οι συγκυρίες  της  εποχής του , δεν του επέτρεψαν να αποδείξει . Για παράδειγμα , ας δούμε το γεγονός ότι η ερωτική  συμπεριφορά των Αρχαίων Ελλήνων είναι , μέχρι  σήμερα,βιβλιογραφικά , πρώτο…..τραπέζι  πίστα!
Κρίνουμε λοιπόν , μοιραία , τον Αλκιβιάδη  με βάση τις  αποσπασματικές  του κινήσεις ….και τους  …πληροφοριοδότες  ( Πλάτωνα , Πλούταρχο , Θουκυδίδη, Ξενοφώντα  κ.α )
Σημείωση : Ας είμαστε κάπως καχύποπτοι , έστω επιφυλακτικοί  , στο «υλικό» που μας παραδίδεται για τον Αλκιβιάδη , μέσω …Πλάτωνα.(1)
Αλκιβιάδης και Πλάτωνας , δύο εντελώς διαφορετικοί  χαρακτήρες ( ομφαλοσκόπος  διανοούμενος ο ένας , σχεδιάζει επί χάρτου Ιδανικές = ουτοπικές  Πολιτείες . Ρεαλιστής, άνθρωπος  της δράσης και εραστής της  ζωής, ο άλλος . Κοινό στοιχείο  και των δύο:Μοιράζονται την εκτίμηση μιας εμβληματικής προσωπικότητας της  Αρχαίας Αθήνας,του Σωκράτη. Μια λεπτομέρεια : Ο Αλκιβιάδης είναι κατά  23 χρόνια μεγαλύτερος του Πλάτωνα . Βιώνει  τον  «μύθο» του …Χρυσού αιώνα, ζώντας μέσα στο σπίτι του εμπνευστή του ! Και βγάζει τα … δικά του συμπεράσματα!
Τολμώ να υποθέσω ότι δεν θα ήταν στις προτεραιότητες  του Αλκιβιάδη η κατασκευή του ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ, με τα  χρήματα των …συμμάχων! Υπερβολικό, ακόμη και ως υπόθεση, θα…φωνάξει ίσως  ο ηθικολόγος (ελπίζω, όχι και Ιστορικός) της …παρέας!
Καθόλου βέβαια. Γιατί η παραπάνω υπόθεση, δεν θίγει σε τίποτα το κορυφαίο έργο του Παγκόσμιου Πολιτισμού! Το σκεπτικό της υπόθεσης αποβλέπει στο να δείξει ότι ο Αλκιβιάδης ήταν μιας άλλης …. «πάστας» πολιτικός, που θα βρει το….ιδεολογικό του ταίρι, 7(επτά) δεκαετίες  αργότερα!
Συγκριτικά να πούμε ότι ο Αλέξανδρος, δεν   «κατασκεύασε» ούτε …καλύβα! Ακόμη, να πούμε, ότι  ΚΑΙ  οι Σπαρτιάτες   μετρούσαν αλλιώς την Τέχνη. Αλλά και  Αναλογικά, να  θυμηθούμε,ότι μερικές  10ετίες  αργότερα, ένας άλλος συμπατριώτης του, κατά σύμπτωση, ευτυχώς για το σκεπτικό μας, σούπερ….πατριώτης αυτός (=που σημαίνει επ’ουδενί ύποπτος ασεβείας και προδοσίας!), θα προσπαθούσε να πείσει τους  Αθηναίους  ότι το ΘΕΑΤΡΟ ( ναι , ΑΚΟΜΗ και το Θέατρο ) , στις…..ΤΟΤΕ συγκυρίες, μπορούσε να περιμένει. Είναι θέμα προτεραιοτήτων!
( Στο επόμενο  και τελευταίο για το συγκεκριμένο θέμα  :Μια σύντομη κουβέντα μαζί του)
Ο Σωκράτης, ο φιλόσοφος και ο …άνθρωπος.Μοναδικός και….συνήθης!Ξεχωριστός και…καθημερινός!
«Ο φιλόσοφος δεν είναι αποσπασμένος από τις απολαύσεις της ζωής …..» (απο το Διαδίκτυο, όπως και όλο το οπτικό υλικό άλλωστε)
Σημείωση(1): Αν η εταίρα είναι η  Θεοδότη, τα πράγματα παίρνουν άλλη τροπή, ως προς την ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑ του Σωκράτη,να αποσπάσει,δηλαδή,τον Αλκιβιάδη από τις ….ηδονές  και το…ηθικό τέλμα!
Κι αυτό, γιατί, τακτικός εραστής της κορυφαίας αυτής εταίρας, ήταν και ο ίδιος ο Σωκράτης και μάλιστα…άνευ πληρωμής!
Κάποια στιγμή θα δούμε πώς ο….δαιμόνιος Σωκράτης, με το ανεπανάληπτο…. «λέγειν» του(!),γοήτευσε και έκανε μαθήτριά του  και την διάσημη και περιζήτητη εταίρα Θεοδότη,μόνιμη σύντροφο, μαζί με την Τιμάνδρα, του Αλκιβιάδη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου