Ετικέτες

Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2014

UAV (ΜΕΙΟ), ιδιώτες και θέματα ασφαλείας. Προτάσεις σχετικά με χρήση και λειτουργία τους.



Η δυνατότητα των UAV για αποστολές κάθε τύπου προκαλεί σοβαρά ερωτήματα ασφαλείας. photo credits: Aeryon


Από την πρώτη στιγμή είχαμε θίξει το θέμα των μη επανδρωμένων οχημάτωνκαι πώς αυτά, πολύ σύντομα, θα περάσουν τις ακτές του Ατλαντικού και θα αρχίσουν να κάνουν την εμφάνιση τους ακόμαη και στη χώρα μας. Όπως είχαμε θίξει και το γεγονός, πώς ενώ στις ΗΠΑ, ήδη, σχεδιάζαν τρόπους και νόμους να ελέγχονται οι πτήσεις των μη επανδρωμένων από μη πιστοποιημένους χειριστές σε αστικό και περιαστικό περιβάλλον, στις υπόλοιπες χώρες ακόμα ψάχνουν που να τα εντάξουν ως κατηγορία πτητικού μέσου.


Ξαναθίγουμε, λοιπόν, το θέμα μετά από μερικές περιπτώσεις που ήδη έχουν συμβεί στο εξωτερικό (σε Γαλλία π.χ.  με πτήση UAV πάνω από εγκατάσταση υψηλής ασφαλείας) αλλά και στην Ελλάδα με τελευταία περίπτωση την πτήση μη επανδρωμένου κοντά στην περιοχή του Πενταγώνου.
Τα προβλήματα που υπάρχουν αυτή την στιγμή σχετικά με τα μη επανδρωμένα οχήματα είναι τα εξής:

- Μπορεί να τα αγοράσει όποιος θέλει από το internet αρκεί να έχει αρκετά χρήματα. Φυσικά δεν μιλάμε για τα παιχνίδια με μπαταρίες και μικρή εμβέλεια και ικανότητα πτήσης όπως τα τηλεκατευθυνόμενα. Μιλάμε για πτητικές συσκευές που κοστίζουν από 2 εώς και 50.000 δολάρια και είναι ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΠΡΟΣ ΔΙΑΘΕΣΗ σε κάθε χρήστη με γεμάτο πορτοφόλι. Οι συσκευές αυτές έχουν πτητική δυνατότητα μεγάλης διάρκειας, ικανότητας και βεληνεκούς και φυσικά έχουν την ικανότητα μετάδοσης δεδομένων σε πραγματικό χρόνο. 


Από μόνο του αυτό σημαίνει πώς κάποιος θα έχει στην διάθεση του ένα "ιπτάμενο βαλιτσάκι" αναχαίτισης και υποκλοπής, αν προσθέσει ειδικά μικρόφωνα και κάμερες επάνω στο συγκεκριμένο μέσο. Ένα μέσης ικανότητας μη επανδρωμένο όχημα έχει δυνατότητα μεταφοράς φορτίου εώς και 10κιλά και μετάδοσης δεδομένων σε πραγματικό χρόνο μέσω ασύρματης σύνδεσης στα 2,4Ghz όπως κάθε άλλη συσκευή. Μάλιστα, μερικά εξ αυτών έχουν την δυνατότητα να κάνουν κρυπτογραφημένη μετάδοση δεδομένων για αποφυγή υποκλοπών (UAV scout)

AERYON scout UAV

Από όσο γνωρίζουμε, υπάρχει ήδη ανηρτημένος νόμος από την Κυβέρνηση σχετικά με τον αερομοντελισμό που αναφέρει συγκεκριμένα στοιχεία για πτήση κτλ ,για μέσα άνω των 7kgr, όμως, αυτό δεν μπορεί να καλύψει πλήρως τα θέματα που έχουν προκύψει με τα UAV

Ακόμα ένα πρόβλημα είναι το ότι τα μη επανδρωμένα ιπτάμενα οχήματα (ΜΕΙΟ) ακριβώς επειδή έχουν την ικανότητα πτήσης, ακόμα και σε 300-400 μέτρα ύψος, μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα με ελικόπτερο ή άλλο ιπτάμενο όχημα κοντά σε αεροδρόμια ή/και σε ελικοδρόμια. Τα ΜΕΙΟ είναι συνήθως δύσκολο να εντοπιστούν από ραντάρ και ακόμα πιο δύσκολο να εντοπιστούν με γυμνό μάτι από τον πιλότο. Μόνο πολύ ακριβά μοντέλα φέρουν led-φανάρι προειδοποίησης όπως όλα τα ιπτάμενα μέσα, με αποτέλεσμα ο κίνδυνος σύγκρουσης και πρόκληση ατυχήματος ή και δυστυχήματος να είναι άμεσος.


Επίσης να σημειωθεί πώς προσθετικά μόνο στα ακριβά ΜΕΙΟ υπάρχουν συγκεκριμένες εντολές προγραμματισμού στην μονάδα επεξεργασίας τους για να επιστρέψουν ομαλά σε προκαθορισμένο σημείο (βάση) αν χαθεί η επικοινωνία με χειριστή ή υπάρξει ένδειξη χαμηλής στάθμης ενέργειας (μπαταρία) πριν αυτό πέσει. Το παραπάνω είναι πολύ σημαντικό καθώς ένα αντικείμενο με ελικοφόρους ρότορες, βάρους 10-20 κιλών αν πέσει από ύψος 20-300 μέτρων είναι κατανοητό πώς μπορεί να προκαλέσει τεράστια ζημιά ή θάνατο/τραυματισμό αναλόγως του σημείου πτώσης του.

ISIS soldier using UAV

Το χειρότερο πρόβλημα είναι πώς ήδη τα ΜΕΙΟ χρησιμοποιούνται από τρομοκρατικές ομάδες στην Μ. Ανατολή για στρατιωτικούς σκοπούς και σε κάποιες περιπτώσεις ως μέσα επίθεσης με εκρηκτικά προς μονάδες και στρατόπεδα αντιπάλων. Είναι ζήτημα χρόνου αυτό να περάσει, ίσως, στο πλαίσιο τρομοκρατικών εφαρμογών και σε άλλες χώρες, ειδικά μάλιστα όταν το μη επανδρωμένο θα μπορεί να προσεγγίσει το στόχο από εκατοντάδες μέτρα μακριά και να τον πλήξει δίχως καν να είναι ορατός ποιός το έκανε.

Με γνώμονα τα παραπάνω, θα θέλαμε να προτείνουμε μερικά μέτρα για να εφαρμοστούν τουλάχιστον  σε υψηλής τεχνολογίας και ικανότητας UAV:

-Να υπάρχει σύνδεση κατόχου και αντικειμένου, όπου θα αναγνωρίζεται με τιμολόγιο αγοράς και σειριακά νούμερα πλαισίου και κυκλωμάτων του ΜΕΙΟ.


- Να δημιουργηθεί κλίμακα που θα ορίζεται από τις πτητικές και τεχνικές ικανότητες του ΜΕΙΟ έτσι ώστε να διαχωρίζεται το "παιχνίδι" από το "επαγγελματικό μέσο". Βάση αυτού θα πρέπει στο δεύτερο, υποχρεωτικά ο κάτοχος να διαθέτει άδεια χρήσης και πλοήγησης, που θα χορηγείται μετά απο 2-3 μαθήματα σε αερολέσχη και εξετάσεις από κρατικό φορέα, για να διασφαλίζεται τουλάχιστον η γνώση βασικών θεμάτων σχετικά με την εναέρια κυκλοφορία και κανόνες ασφαλείας. Η πώληση των παραπάνω να γίνεται κατόπιν σχετικής αδείας εισαγωγής και μόνο.


- Να οριστεί συγκεκριμένο σχέδιο με χώρους πτήσης των οχημάτων αυτών και η απαγόρευση άνευ αδείας χρήσης τους σε αστικό και περιαστικό περιβάλλον. Εξαίρεση να παραχωρείται σε ομάδες παροχής βοηθείας μη κρατικής μορφής, νομικού δικαίου(Εθελοντικές ομάδες διάσωσης, πυροπροστασίας κτλ. ) όπου και αυτοί θα πρέπει να δηλώνουν άτομα με άδεια για την χρήση τους.


- Να σχεδιαστεί εκ νέου περιμετρική και εσωτερική ασφάλεια σε επίπεδο cybersecurity για εγκαταστάσεις υψηλής ασφαλείας που θα διαθέτουν μέτρα προστασίας κατά ραδιοσυχνοτήτων εκπομπής και λήψης που λειτουργούν τα UAV. 


- Να δημιουργηθεί μητρώο καταχώρισης των "επαγγελματικών" UAV που θα είναι γνωστοποιημένο σε σχετικές κρατικές αρχές (ΥΠΑ, Υπ. Προ.Πο, Υπ. Μεταφορών) έτσι ώστε κάθε πώληση, μεταφορά ή/και καταστροφή του να δηλώνεται για να υπάρχει και δυνατότητα επικαιροποίησης σχετικής βάσης δεδομένων και σύνδεσης με κάτοχο ανά πάσα στιγμή.

UAV σε προσπάθειες κατάσβεσης σε ΗΠΑ.

Τα παραπάνω είναι απλές προτάσεις, πραγματοποιήσιμες με ελάχιστο κόστος, που θα μπορεί να δώσει ένα σωστό νομικό και λειτουργικό πλαίσιο για τα UAV. Αυτό θα μπορέσει να δώσει  και μια καλύτερη αίσθηση ασφαλείας αλλά και προστασίας τόσο για τον καθημερινό πολίτη όσο και για την ίδια την εθνική και εσωτερική ασφάλεια της χώρας.

Αλέξανδρος Νίκλαν
Σύμβουλος Θεμάτων Ασφαλείας
IISCA Sec Group


==========================================================

Ιδιοκτησία πνευματικών δικαιωμάτων του Geopolitics & Daily News - © 2014.

Το περιεχόμενο του site αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του 
Geopolitics & Daily News. Οποιαδήποτε πληροφορία (κείμενο, εικόνες, γραφικά) περιέχεται στο site μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο για προσωπική, μη εμπορική χρήση. Είναι παράνομη η αντιγραφή, αναπαραγωγή, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, μέρους ή του συνόλου των περιεχομένων του site χωρίς προηγούμενη έγγραφη συγκατάθεση ή αναφορά της σελίδας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου