Ετικέτες

Τετάρτη 11 Ιουλίου 2012

Εστειλαν τον Μπάλαρντ να βρει το τουρκικό F-4 Ο αμερικανός ωκεανογράφος Μπομπ Μπάλαρντ εντόπισε τα συντρίμμια του Φάντομ στον βυθό της Μεσογείου



Επιμέλεια: Κίττυ Ξενάκη

Την περασμένη εβδομάδα ο αμερικανός ωκεανογράφος Μπομπ Μπάλαρντ και τα 48 μέλη του πληρώματός του βρίσκονταν πάνω στον «Ναυτίλο» σε κάποιο λιμάνι της Κωνσταντινούπολης αργοπίνοντας τον καφέ τους και μελετώντας υποθαλάσσιους χάρτες, ενώ η θάλασσα λίκνιζε απαλά το ερευνητικό σκάφος τους. Ετοιμάζονταν να ξεκινήσουν την 1η Ιουλίου για δίμηνη αποστολή στις βόρειες ακτές της Τουρκίας, με την ελπίδα να βρουν αρχαία ναυάγια και θέλοντας παράλληλα να εξερευνήσουν ένα υποθαλάσσιο ηφαίστειο και να συγκεντρώσουν δείγματα από υδροθερμικούς πόρους• έπρεπε να οριστικοποιήσουν τα σχέδιά τους. Μια ρουτίνα οικεία στον 69χρονο Μπάλαρντ.
Είναι άλλωστε ένας από τους πιο γνωστούς ωκεανογράφους στον κόσμο, έχει ηγηθεί περίπου 125 αποστολών, είναι αυτός που ανακάλυψε το ναυάγιο του «Τιτανικού» στον Βόρειο Ατλαντικό το 1985, το ναυάγιο του θωρηκτού «Μπίσμαρκ» το 1989, της τορπιλακάτου PT-109 του Τζον Φ. Κένεντι το 2003, του χαμένου στόλου του Γουαδαλκανάλ, καθώς και των αρχαιότερων ναυαγίων που έχουν εντοπιστεί ποτέ, ανοιχτά των ακτών του Ισραήλ. Αυτό που συνέβη στη συνέχεια, εντούτοις, ήταν κάθε άλλο παρά συνηθισμένο.
Ο Μπάλαρντ, αφηγείται η «Ουάσιγκτον Ποστ», δέχθηκε ένα τηλεφώνημα από την αμερικανική πρεσβεία στην Αγκυρα. Η τουρκική κυβέρνηση, του είπαν, θα ήθελε να μισθώσει τον «Ναυτίλο» για λίγες ημέρες άμεσα. Στις 22 Ιουνίου ένα τουρκικό Φάντομ καταρρίφθηκε από τη συριακή αεράμυνα αυξάνοντας κατακόρυφα την ένταση στις σχέσεις των δύο χωρών. Η Δαμασκός επιμένει ότι το αεροσκάφος βρισκόταν στον συριακό εναέριο χώρο και πως έμαθε την εθνικότητά του μόνο μετά την κατάρριψή του. «Μακάρι να μην το είχαμε καταρρίψει», δήλωσε τις προάλλες σε συνέντευξή του σε τουρκική εφημερίδα ο Μπασάρ αλ Ασαντ - συγγνώμη όμως αρνήθηκε να ζητήσει. Η Τουρκία, από την πλευρά της, υποστηρίζει ότι το αεροσκάφος της καταρρίφθηκε σε διεθνή εναέριο χώρο, έχοντας μπει από λάθος για λίγο στον συριακό εναέριο χώρο. Απειλεί με αντίποινα, έχει αναπτύξει στα σύνορα στρατεύματα και συστοιχίες πυραύλων. Ωστόσο τα συντρίμμια του αεροσκάφους, που θα μπορούσαν να δώσουν απαντήσεις, παρέμεναν άφαντα, το ίδιο και οι σοροί των δύο πιλότων. Κάπως έτσι λοιπόν μπήκε στο παιχνίδι, σε μια αποστολή διαφορετική από τις άλλες, ο Μπάλαρντ. Η προγραμματισμένη εξερεύνηση αναβλήθηκε και την περασμένη Παρασκευή ο «Ναυτίλος», με τούρκους αξιωματούχους επί του σκάφους και συνοδεία τουρκικών πλοίων, απέπλευσε από την Κωνσταντινούπολη με προορισμό τις συριακές ακτές.

Η Τουρκία, φυσικά, δεν «επιστράτευσε» τον «Ναυτίλο» επειδή τύχαινε να βρίσκεται κοντά, αλλά επειδή διαθέτει ένα πρώτης τάξεως οπλοστάσιο εργαλείων εξερεύνησης βυθού. Διαθέτει δύο ρυμουλκούμενα ηχοβολιστικά μηχανήματα (σόναρ), που αναμεταδίδουν στους επιστήμονες επάνω στο σκάφος τοπογραφικούς χάρτες του βυθού, καθώς και δύο τηλεκατευθυνόμενα υποβρύχια οχήματα (ROV), που προσφέρουν βίντεο σε πραγματικό χρόνο και μπορεί να χρησιμοποιηθούν για τη συλλογή ή την εναπόθεση δειγμάτων. Ηταν από πλευράς Τουρκίας μια έξυπνη κίνηση, η οποία δεν άργησε να αποφέρει καρπούς. Την Τετάρτη οι τουρκικές Αρχές ανακοίνωσαν ότι οι σοροί των δύο πιλότων εντοπίστηκαν και ανασύρθηκαν από τον πυθμένα στην Ανατολική Μεσόγειο. Χθες ο τουρκικός Στρατός ανακοίνωσε ότι μεταφέρθηκαν στη βάση της πόλης Μαλάτια, από όπου και είχε απογειωθεί το αεροσκάφος• η κηδεία τους έχει προγραμματιστεί για σήμερα. 

Ο «Ναυτίλος», πρόσθεσε, συνεχίζει τις έρευνες ώστε να εντοπίσει περισσότερα συντρίμμια του Φάντομ. Τούρκος αξιωματούχος δήλωσε στο πρακτορείο Ασοσιέιτεντ Πρες υπό την κάλυψη της ανωνυμίας ότι οι σοροί εντοπίστηκαν 8,6 ναυτικά μίλια από τις ακτές της Συρίας - εφόσον αυτό αληθεύει, εντοπίστηκαν εντός των χωρικών της υδάτων. Αλλά δεν είναι σαφές αν βρέθηκαν μέσα στα συντρίμμια ή όχι, και σε κάθε περίπτωση χτυπώντας στο νερό το Φάντομ πιθανότατα έσπασε σε πολλά κομμάτια, που παρασύρθηκαν κατόπιν στον βυθό. Οριστικές απαντήσεις θα αργήσουν να δοθούν - αν δοθούν ποτέ. Τόσο ο Μπάλαρντ όσο και η ομάδα του έχουν αρνηθεί να κάνουν οποιοδήποτε σχόλιο. Οσο για την Αγκυρα, αυτή εκτιμάται ότι πληρώνει για τον «Ναυτίλο» από 70.000 έως 100.000 δολάρια την ημέρα.

Την περασμένη εβδομάδα ο αμερικανός ωκεανογράφος Μπομπ Μπάλαρντ και τα 48 μέλη του πληρώματός του βρίσκονταν πάνω στον «Ναυτίλο» σε κάποιο λιμάνι της Κωνσταντινούπολης αργοπίνοντας τον καφέ τους και μελετώντας υποθαλάσσιους χάρτες, ενώ η θάλασσα λίκνιζε απαλά το ερευνητικό σκάφος τους. Ετοιμάζονταν να ξεκινήσουν την 1η Ιουλίου για δίμηνη αποστολή στις βόρειες ακτές της Τουρκίας, με την ελπίδα να βρουν αρχαία ναυάγια και θέλοντας παράλληλα να εξερευνήσουν ένα υποθαλάσσιο ηφαίστειο και να συγκεντρώσουν δείγματα από υδροθερμικούς πόρους• έπρεπε να οριστικοποιήσουν τα σχέδιά τους. Μια ρουτίνα οικεία στον 69χρονο Μπάλαρντ. Είναι άλλωστε ένας από τους πιο γνωστούς ωκεανογράφους στον κόσμο, έχει ηγηθεί περίπου 125 αποστολών, είναι αυτός που ανακάλυψε το ναυάγιο του «Τιτανικού» στον Βόρειο Ατλαντικό το 1985, το ναυάγιο του θωρηκτού «Μπίσμαρκ» το 1989, της τορπιλακάτου PT-109 του Τζον Φ. Κένεντι το 2003, του χαμένου στόλου του Γουαδαλκανάλ, καθώς και των αρχαιότερων ναυαγίων που έχουν εντοπιστεί ποτέ, ανοιχτά των ακτών του Ισραήλ. Αυτό που συνέβη στη συνέχεια, εντούτοις, ήταν κάθε άλλο παρά συνηθισμένο. 

Ο Μπάλαρντ, αφηγείται η «Ουάσιγκτον Ποστ», δέχθηκε ένα τηλεφώνημα από την αμερικανική πρεσβεία στην Αγκυρα. Η τουρκική κυβέρνηση, του είπαν, θα ήθελε να μισθώσει τον «Ναυτίλο» για λίγες ημέρες άμεσα. Στις 22 Ιουνίου ένα τουρκικό Φάντομ καταρρίφθηκε από τη συριακή αεράμυνα αυξάνοντας κατακόρυφα την ένταση στις σχέσεις των δύο χωρών. Η Δαμασκός επιμένει ότι το αεροσκάφος βρισκόταν στον συριακό εναέριο χώρο και πως έμαθε την εθνικότητά του μόνο μετά την κατάρριψή του. «Μακάρι να μην το είχαμε καταρρίψει», δήλωσε τις προάλλες σε συνέντευξή του σε τουρκική εφημερίδα ο Μπασάρ αλ Ασαντ - συγγνώμη όμως αρνήθηκε να ζητήσει. Η Τουρκία, από την πλευρά της, υποστηρίζει ότι το αεροσκάφος της καταρρίφθηκε σε διεθνή εναέριο χώρο, έχοντας μπει από λάθος για λίγο στον συριακό εναέριο χώρο. Απειλεί με αντίποινα, έχει αναπτύξει στα σύνορα στρατεύματα και συστοιχίες πυραύλων. Ωστόσο τα συντρίμμια του αεροσκάφους, που θα μπορούσαν να δώσουν απαντήσεις, παρέμεναν άφαντα, το ίδιο και οι σοροί των δύο πιλότων. Κάπως έτσι λοιπόν μπήκε στο παιχνίδι, σε μια αποστολή διαφορετική από τις άλλες, ο Μπάλαρντ. Η προγραμματισμένη εξερεύνηση αναβλήθηκε και την περασμένη Παρασκευή ο «Ναυτίλος», με τούρκους αξιωματούχους επί του σκάφους και συνοδεία τουρκικών πλοίων, απέπλευσε από την Κωνσταντινούπολη με προορισμό τις συριακές ακτές. 

Η Τουρκία, φυσικά, δεν «επιστράτευσε» τον «Ναυτίλο» επειδή τύχαινε να βρίσκεται κοντά, αλλά επειδή διαθέτει ένα πρώτης τάξεως οπλοστάσιο εργαλείων εξερεύνησης βυθού. Διαθέτει δύο ρυμουλκούμενα ηχοβολιστικά μηχανήματα (σόναρ), που αναμεταδίδουν στους επιστήμονες επάνω στο σκάφος τοπογραφικούς χάρτες του βυθού, καθώς και δύο τηλεκατευθυνόμενα υποβρύχια οχήματα (ROV), που προσφέρουν βίντεο σε πραγματικό χρόνο και μπορεί να χρησιμοποιηθούν για τη συλλογή ή την εναπόθεση δειγμάτων. Ηταν από πλευράς Τουρκίας μια έξυπνη κίνηση, η οποία δεν άργησε να αποφέρει καρπούς. Την Τετάρτη οι τουρκικές Αρχές ανακοίνωσαν ότι οι σοροί των δύο πιλότων εντοπίστηκαν και ανασύρθηκαν από τον πυθμένα στην Ανατολική Μεσόγειο. Χθες ο τουρκικός Στρατός ανακοίνωσε ότι μεταφέρθηκαν στη βάση της πόλης Μαλάτια, από όπου και είχε απογειωθεί το αεροσκάφος• η κηδεία τους έχει προγραμματιστεί για σήμερα. Ο «Ναυτίλος», πρόσθεσε, συνεχίζει τις έρευνες ώστε να εντοπίσει περισσότερα συντρίμμια του Φάντομ. Τούρκος αξιωματούχος δήλωσε στο πρακτορείο Ασοσιέιτεντ Πρες υπό την κάλυψη της ανωνυμίας ότι οι σοροί εντοπίστηκαν 8,6 ναυτικά μίλια από τις ακτές της Συρίας - εφόσον αυτό αληθεύει, εντοπίστηκαν εντός των χωρικών της υδάτων. Αλλά δεν είναι σαφές αν βρέθηκαν μέσα στα συντρίμμια ή όχι, και σε κάθε περίπτωση χτυπώντας στο νερό το Φάντομ πιθανότατα έσπασε σε πολλά κομμάτια, που παρασύρθηκαν κατόπιν στον βυθό. Οριστικές απαντήσεις θα αργήσουν να δοθούν - αν δοθούν ποτέ. 

Τόσο ο Μπάλαρντ όσο και η ομάδα του έχουν αρνηθεί να κάνουν οποιοδήποτε σχόλιο. Οσο για την Αγκυρα, αυτή εκτιμάται ότι πληρώνει για τον «Ναυτίλο» από 70.000 έως 100.000 δολάρια την ημέρα.
Την περασμένη εβδομάδα ο αμερικανός ωκεανογράφος Μπομπ Μπάλαρντ και τα 48 μέλη του πληρώματός του βρίσκονταν πάνω στον «Ναυτίλο» σε κάποιο λιμάνι της Κωνσταντινούπολης αργοπίνοντας τον καφέ τους και μελετώντας υποθαλάσσιους χάρτες, ενώ η θάλασσα λίκνιζε απαλά το ερευνητικό σκάφος τους. Ετοιμάζονταν να ξεκινήσουν την 1η Ιουλίου για δίμηνη αποστολή στις βόρειες ακτές της Τουρκίας, με την ελπίδα να βρουν αρχαία ναυάγια και θέλοντας παράλληλα να εξερευνήσουν ένα υποθαλάσσιο ηφαίστειο και να συγκεντρώσουν δείγματα από υδροθερμικούς πόρους• έπρεπε να οριστικοποιήσουν τα σχέδιά τους. Μια ρουτίνα οικεία στον 69χρονο Μπάλαρντ.

Είναι άλλωστε ένας από τους πιο γνωστούς ωκεανογράφους στον κόσμο, έχει ηγηθεί περίπου 125 αποστολών, είναι αυτός που ανακάλυψε το ναυάγιο του «Τιτανικού» στον Βόρειο Ατλαντικό το 1985, το ναυάγιο του θωρηκτού «Μπίσμαρκ» το 1989, της τορπιλακάτου PT-109 του Τζον Φ. Κένεντι το 2003, του χαμένου στόλου του Γουαδαλκανάλ, καθώς και των αρχαιότερων ναυαγίων που έχουν εντοπιστεί ποτέ, ανοιχτά των ακτών του Ισραήλ. Αυτό που συνέβη στη συνέχεια, εντούτοις, ήταν κάθε άλλο παρά συνηθισμένο. 

Ο Μπάλαρντ, αφηγείται η «Ουάσιγκτον Ποστ», δέχθηκε ένα τηλεφώνημα από την αμερικανική πρεσβεία στην Αγκυρα. Η τουρκική κυβέρνηση, του είπαν, θα ήθελε να μισθώσει τον «Ναυτίλο» για λίγες ημέρες άμεσα. Στις 22 Ιουνίου ένα τουρκικό Φάντομ καταρρίφθηκε από τη συριακή αεράμυνα αυξάνοντας κατακόρυφα την ένταση στις σχέσεις των δύο χωρών. Η Δαμασκός επιμένει ότι το αεροσκάφος βρισκόταν στον συριακό εναέριο χώρο και πως έμαθε την εθνικότητά του μόνο μετά την κατάρριψή του. «Μακάρι να μην το είχαμε καταρρίψει», δήλωσε τις προάλλες σε συνέντευξή του σε τουρκική εφημερίδα ο Μπασάρ αλ Ασαντ - συγγνώμη όμως αρνήθηκε να ζητήσει. Η Τουρκία, από την πλευρά της, υποστηρίζει ότι το αεροσκάφος της καταρρίφθηκε σε διεθνή εναέριο χώρο, έχοντας μπει από λάθος για λίγο στον συριακό εναέριο χώρο. Απειλεί με αντίποινα, έχει αναπτύξει στα σύνορα στρατεύματα και συστοιχίες πυραύλων. Ωστόσο τα συντρίμμια του αεροσκάφους, που θα μπορούσαν να δώσουν απαντήσεις, παρέμεναν άφαντα, το ίδιο και οι σοροί των δύο πιλότων. Κάπως έτσι λοιπόν μπήκε στο παιχνίδι, σε μια αποστολή διαφορετική από τις άλλες, ο Μπάλαρντ. Η προγραμματισμένη εξερεύνηση αναβλήθηκε και την περασμένη Παρασκευή ο «Ναυτίλος», με τούρκους αξιωματούχους επί του σκάφους και συνοδεία τουρκικών πλοίων, απέπλευσε από την Κωνσταντινούπολη με προορισμό τις συριακές ακτές. 

Η Τουρκία, φυσικά, δεν «επιστράτευσε» τον «Ναυτίλο» επειδή τύχαινε να βρίσκεται κοντά, αλλά επειδή διαθέτει ένα πρώτης τάξεως οπλοστάσιο εργαλείων εξερεύνησης βυθού. Διαθέτει δύο ρυμουλκούμενα ηχοβολιστικά μηχανήματα (σόναρ), που αναμεταδίδουν στους επιστήμονες επάνω στο σκάφος τοπογραφικούς χάρτες του βυθού, καθώς και δύο τηλεκατευθυνόμενα υποβρύχια οχήματα (ROV), που προσφέρουν βίντεο σε πραγματικό χρόνο και μπορεί να χρησιμοποιηθούν για τη συλλογή ή την εναπόθεση δειγμάτων. Ηταν από πλευράς Τουρκίας μια έξυπνη κίνηση, η οποία δεν άργησε να αποφέρει καρπούς. Την Τετάρτη οι τουρκικές Αρχές ανακοίνωσαν ότι οι σοροί των δύο πιλότων εντοπίστηκαν και ανασύρθηκαν από τον πυθμένα στην Ανατολική Μεσόγειο. Χθες ο τουρκικός Στρατός ανακοίνωσε ότι μεταφέρθηκαν στη βάση της πόλης Μαλάτια, από όπου και είχε απογειωθεί το αεροσκάφος• η κηδεία τους έχει προγραμματιστεί για σήμερα. Ο «Ναυτίλος», πρόσθεσε, συνεχίζει τις έρευνες ώστε να εντοπίσει περισσότερα συντρίμμια του Φάντομ. 

Τούρκος αξιωματούχος δήλωσε στο πρακτορείο Ασοσιέιτεντ Πρες υπό την κάλυψη της ανωνυμίας ότι οι σοροί εντοπίστηκαν 8,6 ναυτικά μίλια από τις ακτές της Συρίας - εφόσον αυτό αληθεύει, εντοπίστηκαν εντός των χωρικών της υδάτων. Αλλά δεν είναι σαφές αν βρέθηκαν μέσα στα συντρίμμια ή όχι, και σε κάθε περίπτωση χτυπώντας στο νερό το Φάντομ πιθανότατα έσπασε σε πολλά κομμάτια, που παρασύρθηκαν κατόπιν στον βυθό. Οριστικές απαντήσεις θα αργήσουν να δοθούν - αν δοθούν ποτέ. Τόσο ο Μπάλαρντ όσο και η ομάδα του έχουν αρνηθεί να κάνουν οποιοδήποτε σχόλιο. Οσο για την Αγκυρα, αυτή εκτιμάται ότι πληρώνει για τον «Ναυτίλο» από 70.000 έως 100.000 δολάρια την ημέρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου