Σύμφωνα με μια αποκαλυπτική έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας που κυκλοφόρησε πρόσφατα, και η οποία εξετάζει τα δημόσια εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών της ηπείρου και τις κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, η Κούβα είναι η μόνη χώρα στην Λατινική Αμερική και στην Καραϊβική που προσφέρει ένα εκπαιδευτικό σύστημα υψηλής ποιότητας.
Στην Λατινική Αμερική, οι εκπαιδευτικοί στην βασική εκπαίδευση (προσχολική, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια) αποτελούν ένα ανθρώπινο κεφάλαιο των 7 εκατομμυρίων ανθρώπων, ή αλλιώς το 4% του εργατικού δυναμικού της.
Ο μισθός τους και οι συνθήκες εργασίας τους ποικίλλουν από περιοχή σε περιοχή ανά την ήπειρο. Συνήθως είναι κακοπληρωμένοι, και ως επί το πλείστον οι περισσότεροι είναι γυναίκες και ανήκουν στα μικρά κοινωνικά στρώματα.Από την άλλη πλευρά, στην έκθεση τονίζεται ότι ο μέσος όρος των καθηγητών της Λατινικής Αμερικής και της Καραϊβικής είναι πολύ πιο χαμηλός, γεγονός που αποτελεί το κύριο εμπόδιο στην περαιτέρω πρόοδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην ήπειρο. Επιπλέον, το εκπαιδευτικό υλικό είναι ανεπαρκές, ιδιαίτερα όσον αφορά τις νέες τεχνολογίες πληροφοριών και επικοινωνίας.
Παράλληλα όμως και σύμφωνα με το Διεθνές Χρηματοπιστωτικό Ίδρυμα, «οποιαδήποτε σχολή της περιοχής μπορεί να θεωρηθεί υψηλής ποιότητας και είναι ικανή να συγκριθεί με τα παγκόσμια πρότυπα», με αξιοσημείωτο το παράδειγμα της Κούβας.
Η Παγκόσμια Τράπεζα επισημαίνει ότι «το σχολικό σύστημα της Κούβας παρουσιάζει αυξημένες ή τουλάχιστον κατάλληλες παραμέτρους, ισχυρό ακαδημαϊκό ταλέντο, υψηλούς μισθούς και υψηλή επαγγελματική αυτονομία με αποτέλεσμα να χαρακτηρίζεται ως ένα από τα πιο αποτελεσματικά εκπαιδευτικά συστήματα στον κόσμο, όπως αυτά της Φινλανδίας, της Σιγκαπούρης, της Σαγκάης, της Δημοκρατίας της Κορέας, της Ελβετίας, της Ολλανδίας και του Καναδά.»Πράγματι, μόνο η Κούβα, όπου η εκπαίδευση υπήρξε μια κορυφαία προτεραιότητα από το 1959, διαθέτει ένα αποτελεσματικό σύστημα εκπαίδευσης και ανώτερων σχολών. Το έθνος αυτό της Καραϊβικής δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τις αναπτυγμένες χώρες.Να σημειωθεί πως δεν είναι η πρώτη φορά που η Παγκόσμια Τράπεζα επαινεί το εκπαιδευτικό σύστημα της Κούβας. Σε προηγούμενη έκθεση της, η οργάνωση υπενθύμιζε την υπεροχή του κοινωνικού συστήματος του νησιού.
«Η Κούβα είναι διεθνώς αναγνωρισμένη για τα επιτεύγματά της στους τομείς της εκπαίδευσης και της υγείας. [...] Από την Κουβανική Επανάσταση το 1959 και μέχρι σήμερα, η χώρα έχει δημιουργήσει ένα σύστημα κοινωνικής πρόνοιας που εγγυάται την δωρεάν πρόσβαση όλων των πολιτών της στην εκπαίδευση και στην υγειονομική περίθαλψη. [...] Άλλο επίτευγμα του νησιού είναι η εξάλειψη ορισμένων ασθενειών, η προσφορά ασφαλούς νερού και διάφορα άλλα βασικά για τη δημόσια υγεία. Η Κούβα έχει έναν από τους χαμηλότερους δείκτες σε ποσοστά βρεφικής θνησιμότητας στην περιοχή και έναν από τους μεγαλύτερους σε προσδόκιμο ζωής. [...]«
Με μια μόνο ματιά στους κοινωνικούς δείκτες της Κούβας, μπορεί κανείς να συμπεράνει και μόνος του ότι υπάρχει μια διαρκής ανάπτυξη και εξέλιξη στο νησί, ιδίως από το 1960 έως το 1980. Αρκετοί μάλιστα από αυτούς του δείκτες, όπως του προσδόκιμου ζωής και της βρεφικής θνησιμότητας, εξακολουθούσαν να βελτιώνονται και κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης στη χώρα, την δεκαετία του ’90.
Δεν χρειάζεται, πιστεύω, να αναφέρουμε ότι κατά την διάρκεια όλων αυτών των ετών – από την Επανάσταση μέχρι και σήμερα ακόμα – η Κούβα εξακολουθεί να δέχεται οικονομική πολιορκία από τις Ηνωμένες Πολιτείες, μέσω του εμπάργκο που της έχουν επιβάλλει.
Μυρσίνη Τσακίρη, Sierra Maestra
_______________________________________
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου