Τα τελευταία 20 χρόνια στο χώρο της υψηλής μόδας εδραιώθηκε μια σειρά από τυπικά σλαβικά χαρακτηριστικά. Οι σχεδιαστές μόδας στράφηκαν επανειλημμένα στην παραδοσιακή ρωσική ενδυμασία, ενώ στους δρόμους των πρωτευουσών του κόσμου εμφανίστηκε ένας μεγάλος αριθμός από όμορφες Ρωσίδες, οι οποίες όμως έχουν κάτι το περίεργο. Είναι υπερβολικά βαμμένες και -κατά τη γνώμη των ξένων- συχνά είναι ντυμένες προκλητικά. Τα αίτια αυτής της αντίληψης της ομορφιάς κρύβονται κυρίως στην ιδιοσυγκρασία και σε ιστορικά φαινόμενα.
Το διαφημιστικό πρακτορείο DDB Russia κάποτε είχε φτιάξει μια διαφήμιση για την κρέμα της μάρκας RoC. Το διαφημιστικό σποτ που γνώρισε μεγάλη επιτυχία στη Γαλλία, ήταν ελάχιστα πειστικό (believability) και αρεστό (likeability) στη Ρωσία. Φαίνεται ότι οι διαφορές αντιλήψεων ανάμεσα στις ρωσίδες και στις Δυτικές γυναίκες, είναι μεγάλες. Γιατί; Στη διαφήμιση, η γυναίκα κοιτάζει στον καθρέφτη και, βλέποντας το αποτέλεσμα της κρέμας, μένει ικανοποιημένη. Για τις Γαλλίδες το αποτέλεσμα ήταν αρκετό. Όχι, όμως, και για τις Ρωσίδες, για τις οποίες δεν αρκεί να κοιτάζουν τον εαυτό τους στον καθρέφτη. Αντίθετα, όταν στην τελευταία σκηνή της διαφήμισης εμφανίστηκε ένας άντρας, ο οποίος κοίταζε με θαυμασμό την πρωταγωνίστρια, οι δείκτες likeability και believability έδειξαν κόκκινο στις προτιμήσεις των ρωσίδων.
Σε αυτό το σημείο, όπως σημειώνουν οι ειδικοί της βιομηχανίας ομορφιάς, βρίσκεται και η βασική διαφορά των Ρωσίδων από τις γυναίκες της Δύσης. Για τις Ευρωπαίες το σημαντικότερο είναι να αισθανθούν άνετα και φυσικά, να αρέσουν στον εαυτό τους. Από εδώ πηγάζει και η άνετη ενδυμασία και το ελαφρύ μακιγιάζ τις καθημερινές, το οποίο τονίζει τη φυσική ομορφιά. Για τη Ρωσίδα, το σπουδαιότερο είναι και να δείχνει όμορφη στο 100% και να επιδεικνύει στους γύρω ότι είναι η καλύτερη. Γι’ αυτό, μην σας κάνει εντύπωση ούτε το πολύ έντονο μακιγιάζ τους, και τα ψηλά τακούνια, ούτε και η συχνά εμφανώς «τσιμπημένη» σεξουαλική εικόνα και η προκλητική ένδυση.
Το κάζουαλ, είναι ατημέλητο ντύσιμο
Η Νατάλια Τσελ, φιλόλογος από την Αγία Πετρούπολη, η οποία έχει κάνει σπουδές στις ΗΠΑ σε πρόγραμμα ανταλλαγών, εξηγεί ότι πολλές Ρωσίδες αδυνατούν να κατανοήσουν την αγάπη των γυναικών της Δύσης για το στυλ casual. Επισημαίνει ότι αν ρωτήσεις τις Αμερικανίδες πώς ντύνονται και βάφονται, θα σου απαντούσαν, «απλά και πρακτικά». Ενώ εμείς, όπως λέει, το στυλ αυτό θα το χαρακτηρίζαμε «ατημέλητο και άγουστο».
Υπάρχουν πολλές εξηγήσεις για αυτή την αντίληψη της ομορφιάς από την πλευρά των Ρωσίδων. Ορισμένες επισημαίνουν την έλλειψη αντρών μεταπολεμικά, η οποία έκανε τις γυναίκες να ανταγωνίζονται μεταξύ τους. Άλλες θεωρούν ότι οι Ρωσίδες «κερδίζουν το χαμένο έδαφος» από τα ‘70 χρόνια περιορισμού της «θηλυκότητας», καθώς σε αυτή την περίοδο δεν ενθαρρύνονταν οι προσπάθειες να ξεχωρίσεις μέσα από το πλήθος.
«Η αιτία για τον τρόπο που ντύνονται οι κοπέλες στη Ρωσία, όντως βρίσκεται στο ιστορικό παρελθόν, αλλά όχι μόνο στη σοβιετική κληρονομιά», δήλωσε στη RBTH η στυλίστας Νατάλια Ταν. Σύμφωνα με την ίδια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η χώρα κατά το ήμισυ είναι ασιατική. Η τέχνη, οι εθνικές φορεσιές, η αρχιτεκτονική, έχουν τα ίχνη των Σκύθων, των Μογγόλων, των Βυζαντινών.
Ως παράδειγμα φέρνει τους ορθόδοξους ναούς, τις έντονες ζωγραφιές τους, το πώς λάμπουν στον ήλιο οι χρυσαφένιοι τρούλοι τους. Πρόκειται ακριβώς για τον πολιτιστικό κώδικα ο οποίος διαμορφώνει το γούστο στη χώρα από την πρώιμη παιδική ηλικία. «Είμαστε πολύ φαντεζί κατά την άποψη των γυναικών της Ευρώπης. Σε εμάς, για παράδειγμα, το ίδιο φανταχτερές φαίνονται οι γυναίκες από την Κεντρική Ασία. Δεν μπορείς να πεις ότι κάποιος είναι καλύτερος ή χειρότερος, απλά ανήκουμε σε διαφορετικές κουλτούρες», πρόσθεσε η Ταν.
Ξοδεύουν πολλά για την εμφάνισή τους
Όπως δείχνουν οι έρευνες, οι Ρωσίδες ξοδεύουν πρόθυμα τα χρήματά τους για ρούχα και καλλυντικά. Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία μιας από τις μεγαλύτερες εταιρίες έρευνας της καταναλωτικής συμπεριφοράς, της Nielsen, το 81% των Ρωσίδων δήλωσαν πως θα ξόδευαν τα διαθέσιμα χρήματά τους για ρούχα, το 73% για διακοπές, και το 69% για καλλυντικά. Παράλληλα, μόνο το 8% των Ρωσίδων σκέφτονται να διαθέσουν τα περισσευούμενα χρήματά τους για επενδύσεις.
Η ερευνητική εταιρία Euromonitor μεταξύ άλλων σημειώνει ότι οι Ρωσίδες δαπανούν μεγαλύτερο μέρος από το μισθό του για καλλυντικά, από ότι οι Ευρωπαίες. Συγκεκριμένα, μια Ισπανίδα, Πορτογαλίδα ή Ελληνίδα ξοδεύει για την αγορά προϊόντων ομορφιάς περίπου 100 ευρώ το χρόνο. Μια Γαλλίδα περίπου 200 ευρώ, μια Ελβετίδα 180 ευρώ, μια Αγγλίδα 150 ευρώ. Η Ρωσίδα είναι διατεθειμένη να πληρώνει για είδη ομορφιάς περίπου 70 ευρώ το χρόνο. Λαμβάνοντας όμως υπόψη το γεγονός ότι ο μέσος μισθός στη Ρωσία είναι πολύ χαμηλότερος από ότι στην Ευρώπη (το 2012 ήταν 760 δολ. ΗΠΑ), μπορεί κανείς να συμπεράνει ότι σε ποσοστιαία αναλογία οι Ρωσίδες ξοδεύουν για καλλυντικά πολύ περισσότερα από τις γυναίκες στη Δύση.
Δεν προξενεί εντύπωση το ότι η βιομηχανία ομορφιάς στη Ρωσία είναι μια από τις πιο ελπιδοφόρες και υπόσχεται πολλά κέρδη. Ενώ στην Ευρώπη η αγορά υπηρεσιών που σχετίζονται με την ομορφιά είναι κορεσμένη, στη Ρωσία βρίσκεται ακόμη υπό διαμόρφωση. Εδώ, η ετήσια ανάπτυξη είναι κατά μέσο όρο της τάξης του 5%-10%. Σε ένα πολυώροφο κτίριο μάλιστα, μπορεί να βρίσκονται ταυτόχρονα δύο με τρία σαλόνια ομορφιάς ή κομμωτήρια, τα οποία έχουν και πολλούς πελάτες.