MS-1 (T18)
Φωτογραφία από την ελεύθερη πηγή
Το MS-1 (T-18) ήταν το πρώτο σοβιετικό τεθωρακισμένο όχημα μαζικής παραγωγής. Συνολικά, παρήχθησαν περίπου 960 κομμάτια. Το MS-1 ενεπλάκη για πρώτη φορά σε μάχη στη σοβιετο-κινεζική σύγκρουση του 1929, που έμεινε γνωστή στη στρατιωτική ιστορία ως «Σύγκρουση στον Ανατολικό Σιδηρόδρομο στη Ματζουρία». Τότε, μια επίθεση από εννέα σοβιετικά τανκς έτρεψε σε φυγή τις μονάδες του κινεζικού πεζικού. Στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1930 -αρχές της δεκαετίας του 1940- πολλά από αυτά τα τεθωρακισμένα χρησιμοποιήθηκαν σαν σταθερά πυροβολεία στις παραμεθόριες περιοχές της ρωσικής Άπω Ανατολής και στον ισθμό της Καρελίας στον ευρωπαϊκό βορρά. Υπάρχουν αναφορές για τη συμμετοχή του MS-1 τους πρώτους μήνες του Μεγάλου Πατριωτικού Πολέμου (1941-45). Στις μέρες μας, έχουν παραμένει ως εκθέματα σε μνημεία και σε μουσεία όχι περισσότερα από 10 MS-1.

BT-7
Πηγή: RIA Novosti
BT-7: Το γρήγορο τανκ. Το ντεμπούτο του σε στρατιωτικές επιχειρήσεις έγινε κατά των ιαπωνικών δυνάμεων κοντά στη λίμνη Χασάν (στη ρωσική Άπω Ανατολή, κοντά στα σύνορα με την Κίνα), το καλοκαίρι του 1938. Ωστόσο, τα BT-7 απέδειξαν τις απαράμιλλες μαχητικές τους δυνατότητες ένα χρόνο αργότερα στη Μογγολία, στη μάχη του ποταμού Χαλχίν Γκολ. Ήταν εκεί, στις στέπες της Ασίας που αποκαλύφθηκαν σε πλήρη ανάπτυξη η υψηλή ταχύτητα και η ευελιξία του σοβιετικού τεθωρακισμένου. Στην αρχική φάση του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, τα BT-7 δεν υστερούσαν σε ποιοτικά και τεχνικά χαρακτηριστικά από τους περισσότερους τύπους των γερμανικών τεθωρακισμένων και χρησιμοποιήθηκαν στις μάχες μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 1942. Το τελευταίο επεισόδιο της μάχιμης βιογραφίας των BT-7 γράφτηκε στο σοβιετο-ιαπωνικό πόλεμο τον Αύγουστο-Σεπτέμβριο του 1945. Τη δεδομένη χρονική περίοδο, τα παρωχημένα πλέον τανκς υπηρετούσαν στα εφεδρικά τάγματα των σοβιετικών τεθωρακισμένων συνταγμάτων, ακολουθώντας στις επιθέσεις τα πολύ ισχυρότερα άρματα μάχης – θρύλους της σοβιετικής αμυντικής βιομηχανίας, Τ-34 και IS-2.
T-34/76
Πηγή: ITAR-TASS
Ένα από τα καλύτερα μέσα άρματα μάχης της εποχής του. Συνδυάζει την ανθεκτική θωράκιση και τα ισχυρά επιθετικά όπλα με ιδανικό τρόπο, όπως αποδείχθηκε στα πεδία μάχης του Ανατολικού μετώπου. Τουλάχιστον μέχρι τα μέσα του 1942, δεν υπήρχε εχθρικό ανάλογο τανκ που θα μπορούσε να του αντιταχθεί. Συχνά, τα T-34, ακόμα και αφού είχαν χτυπηθεί από εχθρικές οβίδες, συνέχιζαν να επιχειρούν. Με την έλευση του 1943 και την εμφάνιση των εχθρικών βαρέων αρμάτων μάχης, οι σοβιετικοί προχώρησαν σε αναβαθμίσεις των Τ-34. Ενισχύθηκε η θωράκιση, προστέθηκε ένα πέμπτο μέλος στο πλήρωμα και το τανκ εξοπλίστηκε με ένα νέο πυροβόλο των 85 mm, που μπορούσε να πλήξει θανάσιμα σχεδόν όλα τα γερμανικά τανκς σε μικρές και μεσαίες αποστάσεις. Τα νέα T-34/85 άρχισαν να παραδίδονται στις μονάδες της πρώτης γραμμής από το Μάρτιο του 1944. Το T-34 δεν ήταν –σε μεγάλο βαθμό- η τέλεια μηχανή μάχης, αλλά ήταν απλό στη συναρμολόγηση, εύκολο στη χρήση και υπήρξε το μαζικότερο σε παραγωγή τεθωρακισμένο άρμα μάχης παγκοσμίως. Στο δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα, τα άρματα T-34 χρησιμοποιήθηκαν σε τοπικές συγκρούσεις μέχρι και τη δεκαετία του 1990 (στον πόλεμο στη Γιουγκοσλαβία).
KV-1
Πηγή: RIA Novosti
Σοβιετικό βαρύ άρμα μάχης. Τα πρώτα KV ολοκλήρωσαν τις τακτικές δοκιμές κατά τις τελευταίες εβδομάδες του σοβιετικού-φινλανδικού πολέμου. Το 1941, τα KV θεωρούντο σαν ένα από τα ισχυρότερα βαρέα τεθωρακισμένα στον κόσμο. Σε ένα από τα γερμανικά έγγραφα σημειώνονταν χαρακτηριστικά: «Δεν υπάρχει σχεδόν κανένα διαθέσιμο μέσο που να μπορεί να αντιμετωπίσει το τέρας. Η προσπέραση του τανκ είναι δύσκολη, η περιοχή που καλύπτει με τη δύναμη πυρός του είναι μεγάλη. Η προσπάθεια να χτυπήσουμε το τανκ με αντιαρματικά πυροβόλα των 50 mm από απόσταση 500 μέτρα, μας οδήγησε σε λανθασμένους υπολογισμούς και σε μεγάλες απώλειες σε όπλα». Το τανκ δεν έπαθε καμιά ζημιά, παρά το γεγονός ότι, όπως αποδείχθηκε, δέχθηκε 14 άμεσα χτυπήματα. Το μόνο που θύμιζε ότι είχε περάσει μέσα από τον καταιγισμό των πυρών, ήταν τα βαθουλώματα από τα χτυπήματα των οβίδων στη θωράκιση. Τα περισσότερα άρματα KV βγήκαν εκτός υπηρεσίας από μη μάχιμες αιτίες: Από τεχνικές βλάβες και από την έλλειψη καυσίμων. Στο τέλος του 1943, τα KV αντικαταστήθηκαν από τα βαρέα τεθωρακισμένα IS.
IS-2
Πηγή: RIA Novosti
Το IS-2 («Ιωσήφ Στάλιν»), είναι επίσης ένα βαρύ άρμα μάχης, όπως και ο «πρόγονος» του KV-1. Σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε για να διασπά τις ισχυρά οχυρωμένες θέσεις του εχθρού και να αντιμετωπίζει τα γερμανικά βαρέα τεθωρακισμένα. Έχει καταγραφεί περίπτωση, κατά την οποία στη διάρκεια της επιχείρησης «Lvov–Sandomierz» (επιθετική ενέργεια του σοβιετικού Στρατού στη Δυτική Ουκρανία – Πολωνία το καλοκαίρι του 1944), δύο IS-2, ενεργώντας σε ενέδρα, μέσα σε δύο ημέρες κατέστρεψαν 17 γερμανικά τανκς και αυτοκινούμενα πυροβόλα όπλα. Το IS-2 αποδείχθηκε αναντικατάστατο σαν επιθετικό όπλο για τη διάρρηξη των αμυντικών θέσεων του εχθρού. Αυτό φάνηκε κυρίως στη διάρκεια των επιθετικών επιχειρήσεων του Κόκκινου Στρατού στις κατευθύνσεις του Βερολίνου και του Καίνιγκσμπεργκ στη Βαλτική. Στη μεταπολεμική περίοδο το τανκ εκσυγχρονίστηκε και παρέμεινε σε υπηρεσία μέχρι το 1995.
T-54
Πηγή: ITAR-TASS
Το άρμα μάχης T-54 δημιουργήθηκε με βάση την εμπειρία του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και έγινε το κυριότερο οπλικό σύστημα στις πολεμικές συγκρούσεις του δεύτερου μισού του εικοστού αιώνα. Τα T-54 και αργότερα οι τροποποίησή τους Τ-55 με ειδική ενισχυμένη θωράκιση για περίπτωση πυρηνικού πολέμου, επιχείρησαν στην Ουγγαρία (1956), στη Τσεχοσλοβακία (1968), στο Βιετνάμ, στους πολέμους στην Εγγύς και Μέση Ανατολή, μέχρι τις αρχές του εικοστού πρώτου αιώνα. Μία από τις πιο πρόσφατες πολεμικές συγκρούσεις, όπου χρησιμοποιήθηκε το T-55, ήταν το 2008, στη Νότια Οσετία.
Τ-72
Πηγή: ITAR-TASS
Το βασικό τανκ. Η παραγωγή του τεθωρακισμένου ξεκίνησε το 1973. Από τη σύγκρουση στον Λίβανο το 1982, τα άρματα T-72 χρησιμοποιήθηκαν εκτενώς στους πολέμους στη Μέση Ανατολή και στην πρώην Σοβιετική Ένωση. Το T-72 είναι το πιο δημοφιλές τανκ σοβιετικής παραγωγής. Συνολικά το διάσημο σοβιετικό άρμα μάχης υπηρέτησε ή ακόμα επιχειρεί στις Ένοπλες Δυνάμεις σχεδόν 40 χωρών του κόσμου.
Το πρωτότυπο άρθρο βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση: russian7.ru
Σας άρεσε το άρθρο μας; Πληκτρολογήστε το σχόλιό σας κάτω από το κείμενο ή στη σελίδα μας στο Facebook!