Ετικέτες

Δευτέρα 14 Ιανουαρίου 2013

Θεωρώ την καταδίκη μου τίτλο τιμής


ΕΥΤΈΡΑ, 14 ΙΑΝΟΥΑΡΊΟΥ 2013


Θεωρώ την καταδίκη μου τίτλο τιμής
Ο πρώτος αξιωματούχος των αμερικανικών υπηρεσιών που παραδέχθηκε δημόσια ότι το μαρτύριο του «εικονικού πνιγμού» εφαρμόστηκε από τους πράκτορες της CIA. Και το πλήρωσε, αφού πρόσφατα καταδικάστηκε σε φυλάκιση 30 μηνών, επειδή αποκάλυψε το όνομα άλλου πράκτορα της CIA.
Ο Τζον Κυριάκου δεν μετανιώνει για αυτήν του την επιλογή. Κι ας βρίσκεται στο «μάτι του Κυκλώνα» των πιο διάσημων υπηρεσιών ασφαλείας των ΗΠΑ. «Θέλω τα παιδιά μου να ζήσουν σε μια χώρα όπου θα είναι ελεύθερα να εκφράσουν τις απόψεις τους χωρίς να θεωρηθούν ως πιθανοί εχθροί του κράτους. Θέλω να ζήσουν σε μια χώρα που σέβεται το δίκαιο και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Και γι' αυτήν τη χώρα να είναι περήφανα», δηλώνει στο «Εθνος της Κυριακής».
Σύντομα, αναμένεται να κυκλοφορήσει στην Ελλάδα το βιβλίο του με τίτλο «Ο κατάσκοπος», την εισαγωγή του οποίου έχει γράψει ο δημοσιογράφος Μιχάλης Ιγνατίου, με τον οποίο συνδέεται με βαθιά φιλία.
«Το μόνο που θα έκανα διαφορετικά, αν ξαναβρισκόμουν στην ίδια θέση», λέει, «θα ήταν να μιλούσα από την αρχή πιο δυνατά και ηχηρά για την αντίθεσή μου στα βασανιστήρια».

Κατηγορείστε για τη διαρροή του ονόματος ενός μυστικού πράκτορα της CIA σε δημοσιογράφο. Εσείς τι λέτε γι' αυτό;
Το 2008, δημοσιογράφος που έγραφε ένα βιβλίο για την παράδοση του Αιγύπτιου υπηκόου Αμπού Ομάρ από το Μιλάνο, με ρώτησε αν μπορούσα να του συστήσω πρώην αξιωματούχους της CIA που μπορεί να ήξεραν για το θέμα, ώστε να συμπεριλάβει τις συνεντεύξεις τους στο βιβλίο του. Δεν ήξερα κανέναν που σχετιζόταν με την επιχείρηση αυτή και του το είπα.
Αρκετούς μήνες μετά, ο ίδιος δημοσιογράφος με ρώτησε αν γνώριζα κάποιον που υπηρετούσε σε συγκεκριμένη θέση στο Πακιστάν, όταν ήμουν κι εγώ. Του απάντησα ότι θυμόμουν αυτόν αλλά όχι το όνομά του. Μία μέρα αργότερα, το θυμήθηκα και του το είπα. Αντί να γράψει βιβλίο, ο δημοσιογράφος έστειλε το όνομα στους δικηγόρους υπεράσπισης του Γκουαντάναμο. Ωστόσο, το όνομα ποτέ δεν δόθηκε στη δημοσιότητα. Αυτή είναι η ιστορία, για την οποία θα περάσω 30 μήνες στη φυλακή...
Ποια είναι η γνώμη σας για το κέντρο κράτησης του Γκουαντάναμο. Θα τιμωρηθεί κανείς για τα βασανιστήρια που καταγγείλατε;
Ανέκαθεν ήμουν αντίθετος στη λειτουργία του στρατοπέδου συγκέντρωσης για υπόπτους τρομοκρατίας.
Είναι απογοητευτικό που η κυβέρνηση Ομπάμα δεν βρήκε το κουράγιο να κλείσει τις φυλακές του Γκουαντάναμο, παρόλο που το είχε υποσχεθεί. Πιστεύω ότι οποιοσδήποτε έχει εμπλακεί σε βασανιστήρια πρέπει να διωχθεί.
Τα βασανιστήρια είναι έγκλημα και αυτό είναι ξεκάθαρο. Αλλά κανένας από τους βασανιστές δεν θα βρεθεί αντιμέτωπος με τις ευθύνες του. Ο πρόεδρος Ομπάμα το έχει ήδη υποσχεθεί αυτό. Σε κανέναν δεν θα ασκηθεί ποινική δίωξη για το έγκλημα των βασανιστηρίων.
Στις ανακρίσεις χρησιμοποιούνται μέθοδοι που έχουν χαρακτηριστεί ως βασανιστήρια;
Κατά τα 14 χρόνια που υπηρέτησα στη CIA είχα αντιληφθεί ότι συνέβαιναν παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων κατά το παρελθόν, ειδικά στη Λατινική Αμερική, ωστόσο ποτέ δεν υπήρξα αυτόπτης μάρτυρας. Ειδικά κατά την προεδρία Κλίντον, υπήρχε σεβασμός στα ανθρώπινα δικαιώματα. Η στάση της CIA για τα ανθρώπινα δικαιώματα άλλαξε μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου.
Οπως γνωρίζω, σήμερα, η CIA δεν χρησιμοποιεί τεχνικές βασανισμού. Ο πρόεδρος Ομπάμα έβαλε ένα τέλος σε αυτές τις πρακτικές. Ωστόσο, δεν νομίζω ότι ξέρει κανείς ποιες πρακτικές χρησιμοποιούν οι πράκτορες της CIA, γιατί δεν υπάρχει έλεγχος. Υποτίθεται ότι το Κογκρέσο ελέγχει, αλλά η εποπτεία έχει αποδειχθεί αδύναμη κατά τη διάρκεια των χρόνων.
Απ' όσο γνωρίζω, όταν ξεκινούσατε την καριέρα σας αρνηθήκατε να εκπαιδευτείτε σε σκληρές τεχνικές ανάκρισης...
Αλήθεια είναι αυτό. Αρνήθηκα να εκπαιδευτώ στις τεχνικές βασανιστηρίων της CIA το 2002 γιατί πίστευα ότι αυτές οι τεχνικές είναι ηθικά λανθασμένες. Εχω ισχυρή ορθόδοξη πίστη και πίστευα τότε, όπως και τώρα, ότι τα βασανιστήρια δεν συμβαδίζουν με την ορθόδοξη πίστη.
Αν τελικά φυλακιστείτε, θα είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της CIA για τέτοιου είδους κατηγορία. Πώς το σχολιάζετε αυτό;
Θεωρώ την καταδίκη μου τίτλο τιμής. Μπορεί να βρέθηκα απέναντι από την κυβέρνησή μου στο θέμα των βασανιστηρίων, ωστόσο ήμουν στη σωστή πλευρά της ιστορίας. Εγώ έχω δίκιο και η CIA άδικο.
Πιστεύετε ότι η καταδίκη σας είναι εκδικητική;
Ναι. Εχω πει από την αρχή ότι η υπόθεσή μου δεν αφορούσε στις διαρροές αλλά στα βασανιστήρια. Η ηγεσία της CIA ήταν τόσο θυμωμένη μαζί μου που εξέθεσα δημόσια τις πρακτικές βασανιστηρίων το 2007, που δεν σταμάτησαν να επιδιώκουν να βρουν κάτι εναντίον μου. Να σκεφτείτε ότι, από τότε που κατήγγειλα τα βασανιστήρια, η Εσωτερική Υπηρεσία Εσόδων, δηλαδή η αντίστοιχη Εφορία, με ελέγχει συνέχεια. Για χρόνια, βρισκόμουν υπό την επιτήρηση του FBI -και συνεχίζω να είμαι- και είμαι ο στόχος διαρροών σε βάρος μου από αξιωματούχους της CIA και του FBI.
Αν αρχίζατε την καριέρα σας τώρα, θα επιλέγατε ξανά να ακολουθήσετε μια καριέρα στη CIA;
Αν άρχιζα ξανά την καριέρα μου, θα επέλεγα να δουλέψω για τη CIA. Απόλαυσα την καριέρα μου και είμαι υπερήφανος για την προσφορά μου στην πατρίδα. Μιλάω συχνά σε πανεπιστήμια και λέω στους φοιτητές ότι η CIA μπορεί να προσφέρει μια θαυμάσια καριέρα. Είναι στο χέρι αυτών των νέων ανθρώπων να αλλάξουν την οργάνωση από μέσα. Η CIA πρέπει να λειτουργεί στο πλαίσιο του νόμου -του αμερικανικού και του διεθνούς δικαίου- και πρέπει να σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα. Η νεότερη γενιά μπορεί να πιέσει αυτές τις αλλαγές από μέσα.
Εχετε μετανιώσει για κάτι;
Ολοι μετανιώνουμε για κάποια πράγματα στη ζωή μας. Θα πήγαινα σε σχολή κινηματογράφου, θα έβαζα περισσότερα χρήματα στην άκρη κ.λπ. Αλλά, σας ξαναλέω, απόλαυσα την καριέρα μου στη CIA. Ταξίδεψα σε περισσότερες από 50 χώρες και έκανα σημαντική δουλειά που βοήθησε να προστατευτεί ο αμερικανικός λαός. Δεν μετανιώνω. Θα το έκανα ξανά. Το μόνο που θα έκανα διαφορετικά, αν ξαναβρισκόμουν στην ίδια θέση, θα ήταν να μιλούσα από την αρχή πιο δυνατά και ηχηρά για την αντίθεσή μου στα βασανιστήρια.
Σύντομα, θα κυκλοφορήσει και στην Ελλάδα το βιβλίο σας. Ποια είναι η πιο σημαντική πληροφορία που αποκαλύπτεται στις σελίδες του;
Νομίζω οι λεπτομέρειες των επίσημων αμερικανικών θέσεων για τα βασανιστήρια. Οπως και το γεγονός ότι το FBI απέτυχε να ερευνήσει μια πιθανή παρουσία μελών της Αλ Κάιντα σε αμερικάνικο έδαφος, βάσει των στοιχείων που εντοπίσαμε με συναδέλφους μου στην πρεσβεία των Ταλιμπάν στο Πακιστάν. Επίσης, στο βιβλίο αποκαλύπτω κάποιες καλές πληροφορίες για το κυνήγι της 17 Νοέμβρη.
Εχετε δηλώσει ότι «δεν έχουν συλληφθεί όλοι οι Ελληνες τρομοκράτες». Θεωρείτε ότι οι συνθήκες που επικρατούν σήμερα μπορούν να ευνοήσουν την επανεμφάνιση των τρομοκρατικών οργανώσεων;
Πιστεύω ότι οι εξτρεμιστές θριαμβεύουν όταν επικρατούν δύσκολες οικονομικές συνθήκες. Η πείνα θυμώνει τους ανθρώπους. Και αυτή η οργή τούς κάνει πιο επιρρεπείς στην επιρροή των εξτρεμιστών. Στη δήλωση που αναφέρεστε, αναφερόμουν στη δράση της «17ης Νοέμβρη».
ίχα πει τότε, και ακόμη το πιστεύω, ότι η ελληνική κυβέρνηση έκανε καταπληκτική δουλειά να εξαρθρώσει τη «17Ν». Εξακολουθώ, όμως, να πιστεύω ότι δεν συνελήφθησαν όλα τα μέλη της οργάνωσης. Αυτό το στηρίζω μόνο στην εμπειρία μου και όχι σε πληροφορίες.
Προσφάτως αποκτήσατε ελληνικό διαβατήριο. Θα το χρησιμοποιήσετε και πώς;
Είμαι πολύ περήφανος που είμαι Ελληνας πολίτης! Η Ελλάδα είναι η «πατρίδα» («patridha») μου και αισθάνομαι μεγάλο συναισθηματικό δέσιμο με τη χώρα. Σκοπεύω να χρησιμοποιήσω το ελληνικό μου διαβατήριο για να έρθω στην Ελλάδα με την οικογένειά μου. Οπως ελπίζω και να εκπονήσω ένα διδακτορικό σε ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο ως Ελληνας πολίτης.
Επιστολή προσωπικοτήτων
Εκκληση στον Ομπάμα για να δώσει χάρη στον Κυριάκου
Με επιστολή τους προς τον Αμερικανό πρόεδρο Μπαράκ Ομπάμα, καθηγητές, πρώην πράκτορες της CIA, υπέρμαχοι των ανθρωπίνων δικαιωμάτων αλλά και καλλιτέχνες όπως ο Ολιβερ Στόουν ζητούν τη μείωση της ποινής φυλάκισης 30 μηνών που επιβλήθηκε στον Ελληνοαμερικανό πρώην πράκτορα της CIA Τζον Κυριάκου. Ο τελευταίος παραδέχτηκε πως παραβίασε ομοσπονδιακό νόμο στέλνοντας με e-mail σε δημοσιογράφο το όνομα άλλου πράκτορα της CIA. Ο 48χρονος καταδι-κάστηκε βάσει του νόμου περί Προστασίας της Ταυτότητας των Μελών Μυστικών Υπηρεσιών που εγκρίθηκε στις ΗΠΑ το 1982.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι υπογράφοντες την επιστολή, ο πρόεδρος πρέπει να ελαττώσει την ποινή του για πολλούς λόγους, με κυριότερους ότι ο Κυριάκου ήταν ο πρώτος που μίλησε, το 2002, για το βασανιστήριο του εικονικού πνιγμού (waterboarding) στο οποίο υποβάλλονταν ύποπτοι για τρομοκρατία και σχέσεις με την Αλ Κάιντα. Δεν είναι λίγοι, άλλωστε, εκείνοι που συνδέουν αυτές τις αποκαλύψεις με την καταδίκη του. Επίσης, επισημαίνεται πως πρόκειται για έναν εξαίρετο επαγγελματία που δούλεψε 14 χρόνια στη CIA, ενώ υπήρξε για μία διετία και σύμβουλος του γερουσιαστή Τζον Κέρι. Ηταν επικεφαλής της ομάδας που το 2002 εντόπισε τον τρίτο τη τάξει στην ιεραρχία της Αλ Κάιντα, Αμπου Ζουμπάιντα, αλλά και άλλους παραστρατιωτικούς, η σύλληψη των οποίων στο Πακιστάν είχε θεωρηθεί μεγάλη επιτυχία. Για τη δράση του, τονίζεται στην επιστολή, έχει βραβευτεί με 12 βραβεία από τη CIA.
Τέλος, όπως αναφέρουν στην επιστολή τους οι υποστηρικτές του, υπάρχει προηγούμενο μείωσης ποινής για αντίστοιχο παράπτωμα: το 2007, ο Λούις «Σκούτερ» Λίμπι, πρώην προσωπάρχης του αντιπροέδρου Ντικ Τσένι, αποκάλυψε το όνομα και την ιδιότητα της πράκτορα της CIA Βάλερι Πλέιμ, καταδικάστηκε σε 30 μήνες φυλάκιση, ωστόσο δεν έμεινε ούτε μία μέρα στη φυλακή ύστερα από σχετική εντολή του τότε προέδρου Τζορτζ Μπους.
ΜΑΡΙΑ ΨΑΡΑ
mapsara@pegasus.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου