Ετικέτες

Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου 2012

Κατάθλιψη

Είμαι άχρηστος-η, ανεπαρκής, τεμπέλης-α., τίποτα δεν αξίζει , κανένας δε νοιάζεται για μένα…πάντα έτσι θα είναι..»

 Φράσεις που ακούμε πολύ συχνά από ανθρώπους δίπλα μας, ακόμα και εμείς μπορεί να τις έχουμε εκφράσει κατά καιρούς .

 
Σύμφωνα με τον Beck,(1979 ) υπάρχουν δύο τρόποι σκέψης. Ο πρωτόγονος  και ο ώριμος. Ο πρωτόγονος τρόπος σκέψης προκαλεί συχνότερα αρνητική διάθεση από ότι ο ώριμος τρόπος.Ο πρωτόγονος τρόπος είναι πιο ακραίος και γενικός στο πως το άτομο ερμηνεύει τα γεγονότα από ότι ο ώριμος.

Ας δούμε ένα παράδειγμα πρωτόγονου τρόπου σκέψης και ενός ώριμου .

Πρωτόγονη σκέψη                  Ώριμη σκέψη

1. Είμαι φοβητσιάρης                 Είμαι αρκετά φοβητσιάρης  αλλά όταν κάτι                                               το  γνωρίσω παύω να το φοβάμαι

2. Είμαι  ανόητος                      Κάνω συχνά λάθη απροσεξίας

3. Δεν έχω κάνει                      Στη ζωή μου έχω κάνει λάθη αλλά υπάρχουν
    κάτι σωστό στη ζωή μου         πράγματα που τα έκανα σωστά.

4. Είμαι δειλός                         Αποφεύγω συχνά τις δυσκολίες

5. Αφού είμαι εκ φύσεως τεμπέλης         Μπορώ να μάθω τρόπους να
    δε μπορώ να κάνω τίποτα για αυτό.    κινητοποιηθώ.

Τα άτομα που τείνουν να σκέφτονται με τον πρωτόγονο τρόπο είναι πιο πιθανό να παρουσιάσουν κατάθλιψη κάποια στιγμή στη ζωή τους. Τα άτομα  αυτά επίσης κάνουν συχνά τις εξής σκέψεις :
- Σκέψη άσπρο-μαύρο ( αφού δεν μπορώ να είμαι τέλειος είμαι άχρηστος.)
- Καταστροφοποίηση (αν δε μπορέσω να κάνω παιδί θα είμαι πάντα δυστυχισμένη).
- Απαξίωση του θετικού (πήρα 10 στο μάθημα επειδή ήταν εύκολο)
- Υπεργενίκευση (όλες οι γυναίκες είναι ψεύτρες).

Mήπως λοιπόν αν ο καταθλιπτικός προσπαθήσει να αλλάξει κάποιες ριζωμένες πεποιθήσεις που έχει για τη ζωή και για τον εαυτό του , θα κάνει το πρώτο βήμα στην αντιμετώπιση της κατάθλιψης;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου