Ετικέτες

Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2011

Ειδικές Δυνάμεις στους κυπριακούς αιθέρες



ΚΥΡΙΑΚΉ, 2 ΟΚΤΩΒΡΊΟΥ 2011

Ειδικές Δυνάμεις στους κυπριακούς αιθέρες

Του Πέτρου Σαββίδη
Φωτογραφία
Το διήμερο 20-21 Σεπτεμβρίου πραγματοποιήθηκε στην επαρχία Λάρνακας προγραμματισμένη εκπαιδευτική δραστηριότητα της Εθνικής Φρουράς στην οποία συμμετείχαν αλεξιπτωτιστές της Διοίκησης Καταδρομών (ΔΚΔ) και της Μονάδας Υποβρυχίων Καταστροφών (ΜΥΚ), σε συνεργασία με μεταγωγικό αεροσκάφος C130Η Ηerculesτης Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας και κλιμάκιο της Σχολής Αλεξιπτωτιστών (ΣΧΑΛ). Η δραστηριότητα, που διεξάγεται δύο φορές ετησίως, αποσκοπεί αφενός στη διατήρηση της ικανότητας αλεξιπτωτιστή των μονίμων στελεχών της ΕΦ και αφετέρου στην εκτέλεση αλμάτων ελευθέρας πτώσεως κατά την οποία μικρές επίλεκτες ομάδες καταδρομών ασκούνται σε τεχνικές διεισδύσεως σε βάθος.
Το πρωινό της 20ής Σεπτεμβρίου ο «Ηρακλής» 742 της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών προσγειώθηκε στην πίστα του Αεροδρομίου Λάρνακας μετά από πτήση 1 ώρας και 45 λεπτών από την Αεροπορική Βάση Ελευσίνας. Το τμήμα υποδοχής της ΕΦ που ανέμενε το αεροσκάφος, ξεφόρτωσε με ταχύτητα τα προβλεπόμενα υλικά ενώ οι άνδρες της ΣΧΑΛ, οι οποίοι έχουν και την ευθύνη διεξαγωγής των αλμάτων, άρχισαν να οργανώνουν τους αλεξιπτωτιστές της ΕΦ σε τμήματα. 
Οι τυποποιημένες διαδικασίες εφαρμόζονται με απόλυτη ακρίβεια και αυστηρότητα αφού η ανοχή σφαλμάτων ή παραλείψεων είναι μηδενική. Οι αξιωματικοί και τα στελέχη της ΕΦ - με επικεφαλής τον Συνταγματάρχη Διοικητή της ΔΚΔ - φόρεσαν με γοργούς ρυθμούς τα αλεξίπτωτα, αναμένοντας τη σειρά τους για ατομικό έλεγχο. Τα έμπειρα στελέχη της ΣΧΑΛ, με επικεφαλής τον Υποδιοικητή της Σχολής, ελέγχουν με απόλυτη σχολαστικότητα τις εξαρτύσεις κάθε αλεξιπτωτιστή, ενώ με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, ο Αρχηγός Ρίψης αναλύει με λεπτομέρεια τις προβλεπόμενες διαδικασίες σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, λόγω εμπλοκής ή δυσλειτουργίας του αλεξιπτώτου ή ανθρώπινου λάθους.

Το πρώτο τμήμα αποτελούμενο από 64 αλεξιπτωτιστές αρχίζει να επιβιβάζεται εντός του αεροσκάφους, κάτω από το βλέμμα των δύο έμπειρων Load Μasters του «Ηρακλή» οι οποίοι έχουν και την ευθύνη του φορτίου ή του προσωπικού κατά τη διάρκεια της πτήσης. Το αεροσκάφος σε λίγα λεπτά απογειώνεται και κατευθύνεται προς τη Ζώνη Ρίψεως (ΖΡ) Τερσεφάνου. Ήδη από το πρωί, το κλιμάκιο υποδοχής της Διοίκησης Καταδρομών έχει εξασφαλίσει τον ευρύτερο χώρο με περιμετρικές ασφάλειες και πλαίσια σηματοδοσίας, ενώ ο Ζώναρχος της ΣΧΑΛ δίνει τις τελευταίες πληροφορίες για την κατάσταση που επικρατεί στην ευρύτερη περιοχή της ΖΡ. Κρίσιμοι παράγοντες σε κάθε άλμα είναι οι κλιματολογικές συνθήκες και ειδικά η ταχύτητα και κατεύθυνση του ανέμου. Για τον σκοπό αυτό, υπάρχει συνεχής επαφή μεταξύ του αεροσκάφους και της ΖΡ, αφού η ακρίβεια και η ασφάλεια του άλματος εξαρτάται από τον συντονισμό του χερσαίας ομάδας επαφής με τον Αρχηγό Ρίψης στο αεροσκάφος. Παρά την εντυπωσιακή εμφάνιση που παρουσιάζουν οι αλεξιπτωτιστές στον κοινό θεατή, κάθε άλμα εμπεριέχει ιδιαιτερότητες και συχνά απρόβλεπτους κινδύνους. Η ξαφνική αλλαγή της κατεύθυνσης του ανέμου και η απρόβλεπτη διακύμανση της ταχύτητάς του υπό μορφή αυξομειούμενων ριπών, μπορούν να δημιουργήσουν σοβαρές δυσκολίες στους αλεξιπτωτιστές, οι οποίοι κινδυνεύουν να παρασυρθούν μακριά από τη ΖΡ ή ακόμη να πέσουν σε ηλεκτροφόρα καλώδια, δέντρα ή τη θάλασσα.

Ο κυβερνήτης δίνει προειδοποίηση έξι λεπτών και αμέσως οι Load Μastersανοίγουν τις δύο πλευρικές θύρες του αεροπλάνου. Τα στελέχη της ΣΧΑΛ ετοιμάζουν τις πρώτες δύο εφταμελείς ομάδες («στικ» στη στρατιωτική ορολογία) οι οποίες αγκιστρώνουν τα αλεξίπτωτά τους στο συρματόσχοινο του αεροπλάνου. Η έξοδος των αλεξιπτωτιστών στατικού ιμάντα, που διενεργείται από ύψος 1000-1200 ποδών, είναι μια λεπτή διαδικασία η οποία προϋποθέτει ιδιαίτερη προσοχή και συντονισμό, αφού καθοριστικός παράγοντας αναδεικνύεται η ταχεία έξοδος από το αεροσκάφος την κατάλληλη χρονική στιγμή και στον κατάλληλο χώρο. Τα στρατιωτικά άλματα απαιτούν απόλυτη ακρίβεια γιατί οποιοδήποτε σφάλμα μπορεί να αποβεί καταστροφικό. Η ρίψη τμημάτων κοντά σε εχθρικά τμήματα αποτελεί τον χειρότερο αντίπαλο του αλεξιπτωτιστή, αφού κατά το κρίσιμο διάστημα της καθόδου του βρίσκεται εκτεθειμένος, χωρίς δυνατότητα κάλυψης ή αντίδρασης, στα εχθρικά πυρά.
Το αεροσκάφος αρχίζει να λαμβάνει την τελική πορεία προσέγγισης, σε σχέση πάντοτε με την κατεύθυνση του αέρα, και οι Load Μastersπου βρίσκονται στις θύρες του αεροσκάφους, ειδοποιούν τον Αρχηγό Ρίψης ότι ο χρόνος εξόδου του πρώτου «στικ» μειώνεται στο ένα λεπτό. Η αδρεναλίνη αρχίζει να αυξάνεται κατακόρυφα. Η ταχύτητα του ανέμου στο ύψος του αεροπλάνου αυξομειώνεται κατά ριπάς που κυμαίνονται από 10 μέχρι 15 μίλια την ώρα. Σε λίγα δευτερόλεπτα ο πράσινος λαμπτήρας ανάβει και αστραπιαία, ο ένας μετά τον άλλο, οι αλεξιπτωτιστές πηδούν στο κενό. Τα αλεξίπτωτα στατικού ιμάντα, σε αντίθεση με τα αλεξίπτωτα ελευθέρας πτώσεως, παρέχουν πολύ μικρή δυνατότητα καθοδήγησης, αφού κύριος σκοπός των αλμάτων αυτής της κατηγορίας είναι η ταχεία και μαζική συγκέντρωση επίλεκτων τμημάτων σε περιοχές ενδιαφέροντος.

Με συνεχείς διελεύσεις του αεροσκάφους πάνω από τη ΖΡ οι 14μελείς ομάδες εξέρχονται την κατάλληλη χρονική στιγμή και προσγειώνονται με ασφάλεια στην προκαθορισμένη περιοχή.
Το αεροσκάφος, άδειο πλέον από το πολύτιμο φορτίο του, επιστρέφει στο αεροδρόμιο όπου θα παραλάβει άλλες ομάδες που αναμένουν. Χωρίς να σβήσει τους κινητήρες του, σε ελάχιστα λεπτά το τμήμα των αλεξιπτωτιστών επιβιβάζεται, και το αεροσκάφος απογειώνεται ξανά για τη δεύτερη έξοδο.
Η διαδικασία συνεχίζεται καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, ενώ αργά το απόγευμα γίνονται οι τελευταίες προετοιμασίες για τα άλματα ελευθέρας πτώσεως που θα πραγματοποιήσουν την επομένη, άνδρες του Τμήματος Ειδικών Ομάδων (ΤΕΟ) της ΔΚΔ και της Μονάδας Υποβρυχίων Καταστροφών.

*Ιδιαίτερες ευχαριστίες στη ΔΚΔ για τη φιλοξενία και την παραχώρηση αριθμού φωτογραφιών
Ελεύθερη πτώση από ύψος 12 χιλ. ποδών 
ΝΩΡΙΣτο πρωί της 22ας Σεπτεμβρίου ο «Ηρακλής» της Πολεμικής Αεροπορίας απογειώνεται από το αεροδρόμιο και κατευθύνεται πάνω από τη ΖΡ Τερσεφάνου σε ύψος 10.000 ποδών για την εκτέλεση αλμάτων ελευθέρας πτώσεως από τις επίλεκτες ομάδες της ΣΧΑΛ. Ακολούθως το αεροσκάφος ανεβαίνει σε ύψος 12.000 ποδών και κατευθύνεται σε άλλη περιοχή της επαρχίας Λάρνακας όπου θα πραγματοποιηθεί άλμα ελευθέρας πτώσεως από τις ειδικές ομάδες του ΤΕΟ.

Οι στρατιωτικοί κανονισμοί ορίζουν ότι η εκτέλεση αλμάτων σε ύψος μεγαλύτερο των 12.000 ποδών απαιτεί τη χρήση οξυγόνου από τους αλεξιπτωτιστές. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι το επίλεκτο Ειδικό Τμήμα Αλεξιπτωτιστών (ΕΤΑ) των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων διενεργεί επιχειρησιακά άλματα ημέρα και νύκτα σε ύψη μέχρι 30.000 ποδών με τη χρήση των ανάλογων αναπνευστικών συσκευών. 
Η τεχνική των αλμάτων ελευθέρας πτώσεως ΗΑΗΟ (Ηigh Αltitude Ηigh Οpening) απαιτεί τη χρησιμοποίηση ειδικού τύπου επιχειρησιακών αλεξίπτωτων τα οποία επιτρέπουν την αθέατη διείσδυση ειδικών τμημάτων σε βάθος αρκετών χιλιομέτρων. Η τεχνική αυτή παρέχει το επιχειρησιακό πλεονέκτημα της απόκρυψης του τελικού σημείου προσγείωσης της ομάδας, αφού σε αντίθεση με το αεροσκάφος ή το ελικόπτερο, η πτήση των οποίων αποκαλύπτεται στις οθόνες των εχθρικών ραντάρ, οι αλεξιπτωτιστές μπορούν να διεισδύσουν αθέατοι σε οποιοδήποτε σημείο, σε βάθος πολλών χιλιομέτρων, χωρίς να γίνουν αντιληπτοί. Με τη χρήση φορητών συσκευών δορυφορικού προσδιορισμού θέσης GΡSτα μέλη των επίλεκτων ομάδων μπορούν να κινηθούν ανεξάρτητα προς το τελικό σημείο προσγείωσης, αφού τα επιχειρησιακά αλεξίπτωτα ελευθέρας πτώσεως επιτρέπουν τη δυνατότητα κατεύθυνσης του αλεξιπτώτου με πολύ μεγάλη ακρίβεια.

Συνεργασία με τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις 
Η ΑΡΩΓΗ των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στο εκπαιδευτικό και επιχειρησιακό έργο της Εθνικής Φρουράς, παρά την κρίσιμη περίοδο που διανύει η ελλαδική οικονομία, είναι πολύτιμη. Κύριο χαρακτηριστικό της συνεργασίας δεν είναι οι τυπικές θεσμοθετημένες διαδικασίες αλλά οι αμοιβαίοι δεσμοί συναδελφικότητας του προσωπικού, το πνεύμα στενών αδελφικών σχέσεων και η κοινήεθνική αποστολή. Στις δύσκολες μέρες οικονομικής ύφεσης που διανύει η υφήλιος, η ανάπτυξη του εθνικού ενεργειακού πλούτου της Ελλάδας και της Κύπρου στην Ανατολική Μεσόγειο καθιστούνεπιβεβλημένη την επανεξέταση των στρατηγικών σχέσεων των δύο όμαιμων κρατών και την ισχυροποίηση της αποτρεπτικής τους ισχύος πάση θυσία. Θα πρέπει επιτέλους να γίνει αντιληπτό,έστω και την υστάτη, ότι η συνέχιση της ύπαρξης του κυπριακού Ελληνισμού στην Ανατολική Μεσόγειο, δεν πρέπει να εξαρτάται από τα περιστασιακά οικονομικοπολιτικά συμφέροντα τρίτων κρατών, τα οποία ουδέποτε θα θυσιάσουν τα εθνικά τους συμφέροντα για την προστασία των συμφερόντων της Κυπριακής Δημοκρατίας. Η ύπαρξη ισχυρών ενόπλων δυνάμεων, η σύναψη σημαντικών πολιτικοστρατιωτικών συμμαχιών με τρίτες χώρες, η ανάπτυξη οικονομικής ευρωστίαςκαι ο στρατηγικός δεσμός Ελλάδας-Κύπρου θα πρέπει να αποτελούν το τετράπτυχο της Εθνικής Στρατηγικής στην Ανατολική Μεσόγειο. 

Η ιστορία του στρατιωτικού αλεξιπτωτισμού στην Κύπρο 
Φωτογραφία
ΣΥΜΦΩΝΑμε σχετική έρευνα που διενήργησε ο ταγματάρχης Ιάκωβος Παπέττας της ΔΚΔ, το πρώτο στρατιωτικό άλμα στην Κύπρο πραγματοποιήθηκε κατά τον εθνικό εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου 1964, και είχε στόχο την εξύψωση του ηθικού του πληθυσμού μετά τους καταστροφικούς βομβαρδισμούς της τουρκικής αεροπορίας εναντίον άμαχων κατά τις επιχειρήσεις της Τηλλυρίας τον Αύγουστο 1964. Το άλμα ελευθέρας πτώσεως εκτελέστηκε από τον τότε Διοικητή των Δυνάμεων Καταδρομών Κύπρου Αντισυνταγματάρχη Αγαμέμνονα Γκράτζιο και τον Ταγματάρχη των καταδρομών Ευάγγελο Σαβράμη, από αεροσκάφος τύπου Dornier της νεοσύστατης Εθνικής Φρουράς, οι οποίοι προσγειώθηκαν με απόλυτη ακρίβεια μέσα στο στάδιο ΓΣΠ στη Λευκωσία, στην παρουσία του τότε προέδρου Αρχιεπισκόπου Μακάριου ΙΙΙ, του Αρχηγού της ΑΣΔΑΚ Αντιστράτηγου Γεώργιου Γρίβα-Διγενή και επισήμων της κυπριακής κυβέρνησης.

Οι πρώτοι Ελληνοκύπριοι που εκπαιδεύτηκαν με επιτυχία στη Σχολή Αλεξιπτωτιστών (ΣΧΑΛ) στον Ασπρόπυργο Αττικής το 1979, ήταν αξιωματικοί που αποφοίτησαν από τη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων (ΣΣΕ) της τάξης 1979,καθώς και μόνιμοι υπαξιωματικοί της ΔΚΔ. Από τότε αριθμός Κυπρίων αξιωματικών αποφοίτων της ΣΣΕ, καθώς και όλα τα μόνιμα στελέχη της ΔΚΔ και της ΜΥΚ άρχισαν να εκπαιδεύονται συστηματικά στα άλματα στατικού ιμάντα, εκτελώντας ανά εξάμηνο την απαιτούμενη συντήρηση στη Ζώνη Ρίψης Μεγαρων. Το πρώτο άλμα στατικού ιμάντα στην Κύπρο πραγματοποιήθηκε από Κύπριους καταδρομείς στις 11 Σεπτεμβρίου 1997 σε ΖΡ στην περιοχή των χωριών Κίτι-Περβόλια της επαρχίας Λάρνακας, από αεροσκάφος C130Η της Πολεμικής Αεροπορίας, στο πλαίσιο της συντήρησης δεύτερου εξαμήνου του έτους 1997.

Ακολούθησαν ρίψεις Κυπρίων και Ελλαδιτών αλεξιπτωτιστών κατά τη διάρκεια φάσεων των ΤΑΜΣ «Νικηφόρος-Τοξότης», ενώ από το 1998 μέχρι και σήμερα η εξαμηνιαία συντήρηση των αλεξιπτωτιστών της Εθνικής Φρουράς εκτελείται στη ΖΡ Τερσεφάνου, από αεροσκάφος C-130Η της ελληνικής ΠΑ που έρχεται στην Κύπρο ειδικά για τον σκοπό αυτό.

Τo 2000 με απόφαση του ΓΕΕΦ απεστάλησαν στον Ασπρόπυργο ένας αξιωματικός και πέντε υπαξιωματικοί της ΔΚΔ, οι οποίοι αποφοίτησαν με επιτυχία από το Σχολείο Ελεύθερης Πτώσης της ΣΧΑΛ. Σταδιακά τα στελέχη αυτά πέρασαν τα προβλεπόμενα σχολεία, όπως του Αρχηγού Ρίψεως και ΣυσκευαστώνΕπισκευαστών, και αποτέλεσαν τον πυρήνα εισαγωγής των αλμάτων ελεύθερης πτώσης στην Εθνική Φρουρά. Στις 21 Οκτωβρίου 2000, στο πλαίσιο της ΤΑΜΣ «Νικηφόρος-2000», εκτελέστηκε το πρώτο άλμα ελευθέρας πτώσεως από ύψος 8.500 ποδών, από πέντε στελέχη της ΔΚΔ σε ΖΡ στο Πεδίο Βολής Καλού Χωρίου. Ακολούθως, στις 13 Νοεμβρίου 2001 το μόνιμο προσωπικό της ΜΥΚ εκτέλεσε για πρώτη φορά θαλάσσιο άλμα στατικού ιμάντα στη θαλάσσια περιοχή Ζυγιού.

Λίγο αργότερα, στις 25 Ιουνίου 2003, η ομάδα ελευθέρας πτώσεως της ΔΚΔ πραγματοποίησε άλματα, με αεροσκάφος Ιslander της Διοίκησης Αεροπορίας, από ύψος 6000 ποδών στη ΖΡ Τερσεφάνου με αλεξίπτωτα ελευθέρας πτώσεως τύπου Ρarafoil302 που απέκτησε η ΔΚΔ. Από τον Μάρτιο 2005 η Διοίκηση Καταδρομών της ΕΦ άρχισε πλέον να εκπαιδεύει η ίδια το προσωπικό σε άλματα ελευθέρας πτώσεως με δικούς της έμπειρους εκπαιδευτές, μερικοί από τους οποίους έχουν εκτελέσει μέχρι σήμερα πέραν των 800 αλμάτων ελευθέρας πτώσεως. Τo 1ο Σχολείο Ελεύθερης Πτώσεως πραγματοποιήθηκε μεταξύ 15 Μαρτίου - 8 Απριλίου 2005, κατά το οποίο οι έξι εκπαιδευόμενοι (τέσσερα στελέχη της ΔΚΔ, ένα στέλεχος της ΜΥΚ και ένας αστυφύλακας της ΑΠΑ) εκτέλεσαν οκτώ συνολικά άλματα από αεροσκάφος ΒΝ-2 Ιslander της Αστυνομίας στη ΖΡ Τερσεφάνου.

Το 2ο Σχολείο Ελεύθερης Πτώσεως πραγματοποιήθηκε μεταξύ 7 Νοεμβρίου - 2 Δεκεμβρίου 2005, κατά το οποίο έξι εκπαιδευόμενοι (πέντε στελέχη της ΔΚΔ και ένα στέλεχος της ΜΥΚ) εκτέλεσαν έξι άλματα από αεροσκάφος ΒΝ-2 Ιislander της Αστυνομίας στη ΖΡ Τερσεφάνου. Κατά τη διάρκεια του σχολείου πραγματοποιήθηκε και ειδική εκπαίδευση αλμάτων στατικού ιμάντα την οποία παρακολούθησαν τρία στελέχη της Αστυνομίας (ένα της ΑΠΑ και δύο της ΜΜΑΔ) οι οποίοι πραγματοποίησαν τρία άλματα στατικού ιμάντα. Στις 18 Δεκεμβρίου 2009 ολοκληρώθηκε με επιτυχία στη ΖΡ του Αεροδρομίου Πάφου το 3ο Σχολείο Ελεύθερης Πτώσης διάρκειας πέντε εβδομάδων από το οποίο αποφοίτησαν ένας αξιωματικός και πέντε υπαξιωματικοί της ΔΚΔ.
ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ 02/10/2011

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου