Ετικέτες

Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου 2015

Η αλληγορία του Μινώταυρου…



minotauros
Ο μύθος του Μινώταυρου
κρύβει ένα βαθύ συμβολισμό,
που δεν είναι άλλος από τη μεγάλη μάχη
που πρέπει να δώσει μέσα του ο κάθε άνθρωπος
για να κατακτήσει την Ελευθερία της Ψυχής του…
Ο Μύθος λοιπόν έχει κάπως έτσι..

…………………………………………………………….

Ο Μινώταυρος γεννήθηκε από την ανίερη ένωση
της Βασίλισσας της Κνωσσού και γυναίκας του Μίνωα, Πασιφάης με τον ταύρο
που είχε χαρίσει ο Ποσειδώνας στο Μίνωα.
Ηταν τόσο άγριος ,
που ο βασιλιάς Μίνωας αναγκάστηκε να τον παγιδεύσει
και να τον κλείσει στα υπόγεια του ανακτόρου του,
τα οποία είχαν κατασκευαστεί
από τον περίφημο αρχιτέκτονα δαίδαλο
στη μορφή ενός πολύπλοκου λαβυρίνθου.
Οποιος έμπαινε ζωντανός μέσα εκεί,
μη μπορώντας να βρεί την έξοδο,
αργά ή γρήγορα συναντούσε το Μινώταυρο
και κατασπαράσσονταν από αυτόν.
Μόνο ο Θησέας,
προκειμένου να απαλλάξει την πατρίδα του την Αθήνα,
απο τον φόρο του αίματος 7 αγοριών και 7 κοριτσιών
που έπρεπε να πληρώνει κάθε χρόνο ,
τόλμησε να αντιμετωπίσει και να νικήσει το Θηρίο.
Ο λαβύρινθος (ιερό του λάβρυος, δηλαδή του Πέλεκυ),
με την πολύπλοκη δομή του
συμβολίζει τον ασυνείδητο κόσμο του ανθρώπου
που ουσιαστικά είναι άγνωστος στο συνειδητό εαυτό.
Αν προσπαθήσει κανείς να μπει απροετοίμαστος εκεί μέσα,
θα βρεθεί αντιμέτωπος με το φοβερό τέρας,
που δεν είναι άλλο
από τα πιο πρωτόγονα και αρχέγονα ένστικτα του.
Από την άλλη ο Θησέας είναι ένας μεγάλος ήρωας,
ένας γενναίος πολεμιστής,
σύμβολο του εκπαιδευμένου συνειδητού εαυτού,
ο οποίος αισθάνεται αρκετά δυνατός
για να αντιμετωπίσει το θηρίο.
-δηλαδή τα πρωτόγονα ένστικτα.
Σε αυτήν την προσπάθεια
ο Θησέας βοηθιέται από την Αριάδνη,
η οποία είναι κόρη του Μίνωα και της Πασιφάης
και επομένως ετεροθαλής αδελφή του Μινώταρου.
Ενώ όμως,
το θηρίο δεν είναι παρά η κατώτατη φύση του ατόμου,
η Αριάδνη συμβολίζει την ψυχή του.
Χάρη στον Έρωτα, λοιπόν, της Αριάδνης-Ψυχής,
ο Θησέας-Ανώτερος Εαυτός αποκτά το μίτο.
Είναι ένα νήμα που η μία του άκρη
προσδένεται στην είσοδο του λαβυρίνθου
και το οποίο ξετυλίγεται όσο ο Θησέας
διεισδύει όλο και βαθύτερα στον εαυτό του.
Ετοιμος για τη μεγάλη Μάχη,
καταφέρνει να υποτάξει
και να σκοτώσει το κατώτερο ένστισκτο.
Χάρη στο νήμα
που τον συνδέει αδιάσπαστα με την ψυχή του,
ο δρόμος προς την έξοδο είναι ανοικτός.
Βγαίνει νικητής και φεύγει από την Κνωσσό
με την Αριάδνη και τους νέους για την πατρίδα του.
απόσπασμα από το Βιβλίο Συμβολισμός και αναζήτηση
  • Ο Λουκιανός ερμηνεύει την ένωση της Πασιφάης με τον ταύρο ως φυσική αλληγορία και με τον ίδιο τρόπο εξηγεί τον διαμεσολαβητικό ρόλο του Δαίδαλου. Σύμφωνα λοιπόν με τον Λουκιανό, ο Δαίδαλος γνώριζε τα μυστικά της Αστρολογίας και σε αυτά προσπάθησε να μυήσει τον γιο του, ο οποίος όμως φέρθηκε ασύνετα. Σε αυτά τα μυστικά ζήτησε και η Πασιφάη να τη μυήσει ο Δαίδαλος, ο οποίος καταρχάς της έδειξε τον ταύρο στον ουρανό. Αυτή η μύηση εκλήφθηκε ως γάμος: «τάχα δε και Πασιφάη παρά Δαιδάλου ακούσασα ταύρου τε περί του εν τοις άστροισι φαινομένου και αυτής αστρολογίης εις έρωτα του λόγου απίκετο, όθεν νομίζουσιν ότι Δαίδαλός μιν τω ταύρω ενύμφευσεν» (Λουκ., Περί αστρολογίης 16).
  • Ο Πλούταρχος, στον Βίο του Θησέως (15-19), προσφέρει μιαν ευημεριστική ερμηνεία της πάλης του Θησέα με τον Μινώταυρο, θεωρώντας ότι ο Λαβύρινθος ήταν φρούριο που χρησιμοποιούνταν ως φυλακή και από την οποία δεν μπορούσε κανείς να διαφύγει· ότι ο Μίνωας καθιέρωσε γυμνικούς αγώνες προς τιμήν του γιου του, Ανδρόγεου, για τον οποίο ο πατέρας του είχε θεωρήσει πως είχε θανατωθεί με δόλο στην Αθήνα, καθιερώνοντας ως έπαθλο τους νέους που ήταν έγκλειστοι στον Λαβύρινθο· ότι ο Μινώταυρος ήταν ένας κρητικός στρατηγός που ονομαζόταν Ταύρος, με μεγάλη δύναμη στην αυλή του Μίνωα, που είχε νικήσει στους γυμνικούς αγώνες και ότι φερόταν με αλαζονεία και σκληρότητα στους νεαρούς Αθηναίους· ότι ο Θησέας νίκησε τον Ταύρο σε αγώνα πάλης και ότι ο Μίνωας κατήργησε τον φόρο που είχε επιβάλει στους Αθηναίους. Φυσικά, εμείς γνωρίζουμε την αθηναϊκή εκδοχή του μύθου, δουλεμένου μέσα σε ένα ευρύτερο μυθολογικό πλαίσιο, στο οποίο η δημοκρατική Αθήνα ξαναδούλευε τους αρχαίους μύθους για τους δικούς της ιδεολογικούς σκοπούς.

Aπό:
https://poetryofgems.wordpress.com/2015/09/25/o-mythos-tou-minotaurou-elliniki-mythologia/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου