Ετικέτες

Κυριακή 2 Αυγούστου 2020

Ο πρόδρομοι του ελληνικού φασισμού-Από τον Τριεψιλίτη «παππού» του 1931 στο πογκρόμ κατά των Εβραίων της Θεσσαλονίκης,


Αρκεί μια σύντομη ματιά στη νεότερη ελληνική ιστορία για να συνειδητοποιήσουμε ότι  η «Χρυσή Αυγή» δεν προήλθε από παρθενογέννεση, ούτε είναι ένα φαινόμενο μόνο των δικών μας καιρών. Ο φασισμός στην Ελλάδα έχει βαθιές ρίζες που τραβάνε μακριά μέσα στο χρόνο. Πότε σε έξαρση, κυρίως σε περιόδους οικονομικών και εθνικών κρίσεων, όταν χρησιμοποιούνταν ως το μακρύ χέρι της αστικής τάξης για την αντιμετώπιση κάθε προοδευτικής κίνησης και του ανερχόμενου εργατικού κινήματος και πότε «εν υπνώσει», όταν τα φιλοφασιστικά στοιχεία «κρύβονταν» μέσα στα αστικά κόμματα, για να αναδυθούν ξανά στην επιφάνεια με την πρώτη ευκαιρία.
Το Μάρτιο του 1919 ο Μουσολίνι μίλησε σε συγκέντρωση οπαδών του στο Μιλάνο. Εκεί ονόμασε για πρώτη φορά το κίνημά του «φασιστικό». Από εκείνη τη στιγμή ο όρος  «φασισμός» μπήκε στο πολιτικό λεξιλόγιο. Ωστόσο ο φασισμός έχει μια προϊστορία, όχι μόνο στην Ιταλία, αλλά και σε άλλες χώρες όπου δρούσαν ομάδες ακραία δεξιές, αντικοινοβουλευτικές  και εθνικιστικές. Μπορεί να μην ονομάζονταν φασιστικές, όμως οι μέθοδοι που χρησιμοποιούσαν και η ιδεολογία τους μας επιτρέπει να μιλήσουμε για «προπομπούς του φασισμού».
Στη χώρα μας η χρήση του όρου φασισμός άρχισε από το 1922. Τότε εμφανίζονται σε εμβρυακή μορφή και οι πρώτες οργανώσεις με κύριο ιδεολογικό πρόσημο  τον εθνικισμό, τον αντικομμουνισμό και τον αντισημιτισμό. Αρχικά ήταν ομάδες θαυμαστών του Μουσολίνι που τον θεωρούσαν πρότυπο της αντιμετώπισης των φιλελεύθερων και σοσιαλιστικών ιδεών χωρίς ωστόσο ανοιχτή και μαζική πολιτική δράση. Αυτή άρχισε λίγα χρόνια μετά, το 1927-1929 και την οικονομική κρίση

Ένας «φασισμός στα σπάργανα»

Όμως  οργανώσεις και κινήσεις με ακραία εθνικιστική και αντικοινοβουλευτική ιδεολογία που αποτέλεσαν τους προδρόμους του ελληνικού φασισμού υπήρχαν ήδη από τα τελευταία χρόνια του 19ου αιώνα. Συνοπτικά:
-Ήδη από το 1897, την ταπεινωτική στρατιωτική ήττα από τους Τούρκους και την οικονομική καταστροφή, που οδήγησε στον Διεθνή Οικονομικό έλεγχο της χώρας, έχουμε την εμφάνιση οργανώσεων και κινήσεων με χαρακτηριστικά ενός «πρωτόλειου φασισμού», ενός «φασισμού στα σπάργανα» με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα την οργάνωση «Ελληνισμός», με επικεφαλής τον τότε πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών, Νεοκλή Καζάζη, που προπαγάνδιζε την ανάγκη ενός ισχυρού και αυταρχικού κράτους με επικεφαλής ένα ισχυρό ηγέτη.

Νεοκλής Καζάζης προπαγανδιστής ενός αυταρχικού κράτους με ένα ισχυρό ηγέτη.
Την ίδια περίοδο συναντάμε την «Εταιρεία της υπέρ των Πατρίων Αμύνης», με επίτιμο πρόεδρο τον πρίγκιπα Νικόλαο, γιό του βασιλιά Γεωργίου Α΄, διοικητή τον υποστράτηγο Παπαδιαμαντόπουλο, και την ισχυρή στήριξη της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος. Η εταιρεία προπαγάνδιζε τον αλυτρωτισμό, το μιλιταρισμό και τον εθνικισμό, την ανάγκη υποταγής στο κράτος , διεκήρυσσε την προστασία της θρησκείας και της εθνικής γλώσσας (της καθαρεύουσας) και κατάγγελε τις ξενικές επιδράσεις.
-Στις παραμονές των Βαλκανικών Πολέμων ο Ίων Δραγούμης, ένας από τους  σημαντικότερους οργανικούς διανοουμένους του ελληνικού κράτους, διεκήρυσσε τον κοινωνικό δαρβινισμό. Ο Δραγούμης μαζί με τον Περικλή Γιαννόπουλο, επηρεασμένοι και οι δύο από τις  θέσεις των Γάλλων σωβινιστών, Σαρλ Μωρράς και Μωρίς Μπαρές, μπορούν να θεωρηθούν ως ιδεολογικοί πρόδρομοι του ελληνικού ακραίου εθνικισμού και τα κείμενά τους τα βρίσκεις συχνά σήμερα στα έντυπα της «Χρυσής Αυγής».

« Οι επίστρατοι» στα χρόνια του Διχασμού

– Στα χρόνια του Διχασμού βενιζελικών- βασιλικών, οι σύλλογοι των  «Επιστράτων», οργανωμένων σε συντάγματα, τάγματα και λόχους και με ιδεολογία την τυφλή πίστη στο βασιλιά, τον εθνικισμό, τον απολυταρχισμό και τη βία, λειτούργησαν ως όργανα πολιτικής τρομοκράτησης των αντιπάλων στην υπηρεσία των φιλοβασιλικών δυνάμεων.

Επίστρατοι το 1916.
Οι «Επίστρατοι», που θα μπορούσαν να χαρακτηρισθούν σαν ένα πρώτο πείραμα μαζικής οργάνωσης με  χαρακτηριστικά πολύ κοντά στον φασισμό που εξήγγειλε το 1919 ο Μουσολίνι, αποτέλεσαν ένα «φυτώριο τραμπουκισμού», μέσα από το οποίο αναδείχθηκαν πολλά στελέχη των ελληνικών φασιστικών οργανώσεων του μεσοπολέμου και της δικτατορίας της 4ης  Αυγούστου.
– Τη διετία 1920-1922, oι μοναρχικοί υπό τον Δημήτριο Γούναρη προχώρησαν στη δημιουργία των Πολιτικών Συλλόγων, ενός μαζικού κινήματος επικεφαλής του οποίου ήταν ο στρατιωτικός διοικητής Αθηνών στρατηγός Καλομενόπουλος. Οι Πολιτικοί Σύλλογοι εξοπλίστηκαν από το Γενικό Επιτελείο και χρηματοδοτήθηκαν από τα κρατικά κονδύλια. Παράλληλα συγκροτήθηκε η «Βασιλική  Φάλαγγα» και η μυστική αστυνομία. Θεωρητικός εγκέφαλος ήταν ο δημοσιογράφος Άριστος Καμπάνης που θα τον συναντήσουμε αργότερα ως κύριο διανοούμενο του καθεστώτος της 4ης Αυγούστου.  Στις αρχές του 1922 όταν πια είχε διαφανεί το στρατιωτικοπολιτικό αδιέξοδο της εκστρατείας στη Μικρά Ασία, ο Καμπάνης καλούσε τους οπαδούς της παράταξης να χρησιμοποιήσουν κατά των αντιπάλων τους τη συστηματική βία, όπως έκαναν και οι ιταλοί φασίστες. Ακόμη και μέσα στη Βουλή ξυλοκοπούνται αντιπολιτευόμενοι βουλευτές, απεργοί σιδηροδρομικοί κακοποιούνται στην Πάτρα, ενώ στις 21 Φεβρουαρίου δολοφονείται ο εκδότης της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος» Ανδρέας Καβαφάκης.

Ο δημοσιογράφος Ανδρέας Καβαφάκης θύμα των συμμοριών που είχε οργανώσει ο Δημήτριος Γούναρης.
Σε όλη τη διάρκεια του Μεσοπολέμου, που χαρακτηρίστηκε από τα αλλεπάλληλα στρατιωτικά πραξικοπήματα, οι ιδέες του φασισμού βρήκαν θαυμαστές και στις δύο μεγάλες αστικές παρατάξεις που προσπάθησαν να οικοδομήσουν αυταρχικά καθεστώτα με πρότυπο τον ιταλικό φασισμό (Το κεφάλαιο αυτό για ένα θέμα άκρως διδακτικό για τη στάση των αστικών κομμάτων και των ηγετών τους απέναντι στο φασισμό, τον Βενιζέλο, τον Πλαστήρα, τον Πάγκαλο, τον Κονδύλη, τον νεαρό τότε καθηγητή Παναγιώτη Κανελλόπουλο κ.α, άγνωστο στους πολλούς,  θα αποτελέσει, λόγω της σημασίας του, αντικείμενο ενός ξεχωριστού σημειώματος.
Όσο για την Εκκλησία, μια αναδρομή στον «Ημεροδρόμο» από τον Αύγουστο κιόλας του ’14 (το  σημείωμα με τίτλο «Ο ‘‘Θεόσταλτος’’ Χίτλερ και ο ‘‘ευσεβής’’ Μουσολίνι» εδώ), είναι ιδιαίτερα κατατοπιστική για την θετική αποδοχή που είχαν οι φασιστικές ιδέες, της τάξης, της ασφάλειας και του απολυταρχικού κράτους.

Οι πρώτες φασιστικές οργανώσεις

Μέσα στο κλίμα αυτό ιδρύθηκαν και οι πρώτες ανοιχτά φασιστικές οργανώσεις στη χώρα μας.
To Μάρτιο του 1922 και κάτω από την επίδραση της ραγδαίας προόδου των φασιστών στην Ιταλία εμφανίζεται και στη χώρα μας η « Ένωσις Ελλήνων Φασιστών». Το 1928 την ηγεσία της ανέλαβε ο Θεόδωρος Υψηλάντης, γόνος της οικογένειας που πρωταγωνίστησε στην Επανάσταση του 1821, ο οποίος στην προκήρυξη  του «προς τους φασίστας της Ελλάδος» ανέφερε: Η Φασιστική ιδεολογία περικλείει εν εαυτή την Ένωσιν, την Πειθαρχίαν και την Εργασίαν».

Προκήρυξη του Θεόδωρου Υψηλάντη «Προς τους φασίστας απάσης της Ελλάδος».
Το 1926 εμφανίστηκε το Κόμμα Εθνικής Αναδημιουργίας με κεντρικά συνθήματα την πάλη κατά του κομμουνισμού, του παλαιοκομματισμού και την ανάγκη ίδρυσης ενός «λαϊκού σοσιαλιστικού κράτους». Την ίδια περίοδο φιλοφασιστικά στοιχεία με επικεφαλής τον  Αριστείδη Ανδρόνικο έδρασαν μέσα από τους κόλπους της «Πανελληνίου Ενώσεως Κοινωνικής Αμύνης» (ΠΕΚΑ) (Στην κατοχή ο Ανδρόνικος ήταν ένας από τους ηγέτες της προδοτικής οργάνωσης ΕΣΠΟ, ακολούθησε τους Γερμανούς μετά την αποχώρησή τους από την Ελλάδα και πήρε μέρος στην «κυβέρνηση» που έφτιαξαν στη Βαυαρία με επικεφαλής, ένα άλλο προδότη, τον Έκτορα Τσιρονίκο).

Ο γιατρός Αριστείδης Ανδρόνικος, φασίστας στο μεσοπόλεμο,  δοσίλογος στην κατοχή.
Ένα από τα στελέχη της ΠΕΚΑ ήταν και ο Αριστείδης Σκυλίτσης που τον συναντάμε αργότερα το 1967 διορισμένο χουντικό δήμαρχο Πειραιά.
Το 1931 εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στους αθηναϊκούς δρόμους τα μέλη της «Σιδηράς Ειρήνης». Φορούσαν μπλε πουκάμισα και χαιρετούσαν με προτεταμένο το χέρι, όπως και οι ιταλοί φασίστες. Αρχηγός τους ήταν ο απόστρατος συνταγματάρχης Νικόλαος Νίκλαμπας, πολιτικός φίλος του Ιωάννη Μεταξά. Στα πρώτα στελέχη της συγκαταλεγόταν και ο τότε ταγματάρχης Παυσανίας Κατσώτας. Για ένα διάστημα προσεχώρησε στην οργάνωση και ο ναύαρχος Αλέξανδρος Χατζηκυριάκος, ένα από τα μεγάλα ονόματα του παλιού βενιζελισμού. Τα περισσότερα στελέχη της «Σιδηράς Ειρήνης» ήταν απόστρατοι αξιωματικοί, πιστοί στον δικτάτορα Θεόδωρο Πάγκαλο, έναν από τους εμπνευστές της συγκρότησης των Ταγμάτων Ασφαλείας στα χρόνια της κατοχής. Οι θέσεις της «Σιδηράς Ειρήνης» εκφράζονταν μέσα από τα έντυπα «Έγερσις» και «Λαοκρατία».
Την ίδια εποχή με την «Σιδηρά Ειρήνη» ιδρύθηκε στην Αθήνα και η Οργάνωσις Ελλήνων Εθνικιστών (Ο.Ε.Ε.) με αρχηγό  τον Αλέξανδρο Γιάνναρο. Τα μέλη της φορούσαν μαύρα πουκάμισα και χαιρετούσαν με το φασιστικό τρόπο και στα έντυπα της οργάνωσης προβάλλονταν θέσεις ανάλογες μ’ αυτές των γερμανών εθνικοσοσιαλιστών και των ιταλών φασιστών.
Χαρακτηριστική για τη δράση της είναι η περιγραφή μιας συμπλοκής με πρωταγωνιστές μέλη της Ο.Ε.Ε. από το στέλεχος της  Δημ. Σούτζο:
« Την 26ην Μαρτίου 1934 πήγαμε στο θέατρο «Ολύμπια» όπου γιόρταζαν οι Δημοκρατικοί τη 10ηεπέτειο της «Αβασίλευτης Δημοκρατίας». Όταν τελείωσαν οι λόγοι των εορταστών της Δημοκρατίας, βγαίνοντας έξω, αρχίσαμε να ψάλλουμε τον βασιλικό θούριο ζητωκραυγάζοντας για τον βασιλιά. Ακολούθησε συμπλοκή και έπεσαν αρκετοί πυροβολισμοί. Το βράδυ επακολούθησε νέο γλέντι στα υπόγεια των «Βαλκανίων», του τότε ανεγερθέντος μεγάλου εστιατορίου στη γωνία Πανεπιστημίου και Θεμιστοκλέους».
Τη διοίκηση της οργάνωσης ασκούσε ένα 20μελές Μεγάλο Συμβούλιο. Γενικός γραμματέας ήταν ο Ιάκωβος Διαμαντόπουλος (νεαρός γιατρός τότε με φιλοναζιστικές θέσεις, τη δεκαετία του ’60 εξελέγη βουλευτής με την Ένωση Κέντρου, το καλοκαίρι του ’65 έγινε υπουργός στην κυβέρνηση των αποστατών και στη συνέχεια αντιπρόεδρος της Βουλής). Διοικητής του Τμήματος Πειραιά της οργάνωσης ήταν ο Ιωάννης Βουγιουκλάκης (πατέρας της Αλίκης Βουγιουκλάκη, κατοχικός νομάρχης Αρκαδίας, πιάστηκε και εκτελέστηκε από τον ΕΛΑΣ το 1943).
Ο Διαμαντόπουλος αποχώρησε από την Ο.Ε.Ε και πρωτοστάτησε στην ίδρυση της Οργανώσεως Εθνικοφρόνων Σοσιαλιστών- «Τρίαινα», που σύντομα απέκτησε επιρροή σε κύκλους φοιτητών. Όργανο της ΟΕΣ ήταν η εφημερίδα «Ο Εθνικοσοσιαλιστής» με διευθυντή τον Πέτρο Στεριώτη ( αργότερα καθηγητής της ΑΣΟΕΕ, υπουργός σε υπηρεσιακές κυβερνήσεις και διοικητής της ΕΤΒΑ το διάστημα 1974-1976, διορισμένος από την κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή).
Στον ίδιο ιδεολογικό χώρο κινούνταν ο Εθνικός Παμφοιτητικός Σύλλογος, η Πανελλήνιος Οργάνωσις Λαϊκών Αγωνιστών «Αγκυλοσταυριτών» με σύμβολο το στέμμα και τον αγκυλωτό σταυρό και η Οργάνωσις Εθνικών και Κοινωνικών Κατευθύνσεων (ΟΕΚΚ) με όργανο την εφημερίδα «Κράτος».
Ξεχωριστή ήταν η παρουσία του Εθνικοσοσιαλιστικού Κόμματος του Γεωργίου Μερκούρη γιού του δημάρχου Αθηναίων Σπύρου Μερκούρη και θείου της Μελίνας, ο οποίος το 1934 διαφώνησε με το Λαϊκό Κόμμα  και εξέδωσε την εφημερίδα «Εθνική Σημαία».

Γεώργιος Μερκούρης , υπουργός σε κυβερνήσεις της Δεξιάς στο μεσοπόλεμο, κορυφαίο στέλεχος του Λαϊκού Κόμματος, ιδρυτής του Εθνικοσοσιαλιστικού Κόμματος, διοικητής της Εθνικής Τράπεζας στην κατοχή.
Ο Μερκούρης πήρε μέρος στο διεθνές συνέδριο των φασιστών που έγινε το Δεκέμβριο του 1934 στο Μοντρέ της Ελβετίας. Εκεί εξελέγη μέλος της Διεθνούς Επιτροπής στην οποία συμμετείχαν γνωστοί φασίστες και ναζιστές απ’ όλη την Ευρώπη όπως ο νορβηγός Κουίσλινγκ (έγινε πρωθυπουργός της Νορβηγίας όταν κατελήφθη από τους ναζί και με το όνομά του χαρακτηρίστηκαν όλοι οι δοσίλογοι που συνεργάστηκαν με τους κατακτητές), ο Γάλλος Μπικάρ, ο Δανός Κλάουζεν κ.α Επιστρέφοντας από το Μοντρέ πέρασε από τη Ρώμη όπου έγινε δεκτός και από τον Μουσολίνι.

Στις 2 Απριλίου 1927 σε κεντρικά σημεία της Θεσσαλονίκης τοιχοκολλήθηκαν προκηρύξεις με αντισημιτικό και αντικομμουνιστικό περιεχόμενο με την υπογραφή του πατριωτικού Συνδέσμου «Παύλος Μελάς». Με τίτλο  « Οι εβραίοι και ο Κομμουνισμός» ανέφεραν ότι υπάρχει συνωμοσία της Μόσχας με όργανα τους Εβραίους της πόλης και προέτρεπαν τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης να εκδιώξουν τη μειονότητα των Εβραίων από την Ελλάδα. Η εβραϊκή  κοινότητα έκανε έντονο διάβημα στο γενικό διοικητή Μακεδονίας, ενώ το θέμα συζητήθηκε και στη Βουλή με παρέμβαση του κομμουνιστή βουλευτή Θεσσαλονίκης Ζακ Βεντούρα (σ.σ.δημοσιογράφος, βρήκε τραγικό θάνατο στα ναζιστικά κρεματόρια) που ζήτησε να ληφθούν μέτρα περιορισμού της δραστηριότητας των αντισημιτικών οργανώσεων.

Εκείνη την εποχή στη Θεσσαλονίκη και γενικότερα στη Βόρεια Ελλάδα ξεφύτρωναν σαν τα μανιτάρια οι αντικομμουνιστικές και αντισημιτικές οργανώσεις. Μόνο στη Θεσσαλονίκη μέχρι το 1928 είχαν ιδρυθεί δέκα οργανώσεις με πρώτη τη «Λεγεώνα Εθνικής Σωτηρίας» που στοχοποιούσαν τους Εβραίους και τους κομμουνιστές. Το 1927 πρωτοεμφανίστηκε στη Θεσσαλονίκη και η σημαντικότερη από τις φασιστικές οργανώσεις του μεσοπολέμου , η «Εθνική Ένωσις Ελλάς», που έμεινε στην ιστορία ως «Τρία Έψιλον» και τα μέλη της ως «Τριεψιλίτες».

«Τριεψιλίτες χαλυβδόκρανοι». Στο κέντρο με το μουστάκι ο αρχηγός της οργάνωσης Γ. Κοσμίδης

Στις διαδηλώσεις φορούσαν χαλύβδινα κράνη  (σ.σ.«εγγλέζικου τύπου που θυμίζουν τέντζερη), κίτρινα πουκάμισα με μαύρες μπότες , κρατούσαν γκλομπ και είχαν ως έμβλημα το δικέφαλο αετό. Όραμά τους ήταν η αναβίωση της Αυτοκρατορίας του Βυζαντίου. Οι «Τριεψιλίτες» προέρχονταν κυρίως από τα λούμπεν στρώματα της ελληνικής κοινωνίας. Ξεπεσμένοι μικροαστοί, σωματέμποροι, χαφιέδες της αστυνομίας, λαθρέμποροι,νταήδες της γειτονιάς, κατακάθια των προσφυγικών συνοικισμών αποτελούσαν τα τμήματα εφόδου της «ΕΕΕ». Αρχηγός τους ήταν ο έμπορος Γ. Κοσμίδης και υπαρχηγός ο τραπεζικός Δ. Χαριτόπουλος.

Ο αντισημιτισμός στη Θεσσαλονίκη

Μέχρι τους βαλκανικούς πολέμους και την είσοδο του ελληνικού στρατού στη Θεσσαλονίκη ο αντισημιτισμός στην πόλη δεν είχε συγκροτημένη μορφή. Όμως μετά το 1913 η πολυπληθής εβραϊκή κοινότητα  εμφανίστηκε ως ένα εμπόδιο στην εθνική ομογενοποίηση του χώρου. Με το τέλος της Μικρασιατικής εκστρατείας και την εγκατάσταση μεγάλου αριθμού προσφύγων η εβραϊκή κοινότητα, αποτελούσε πλέον μια εξαίρεση, μια νησίδα σε ένα ραγδαία ομογενοποιούμενο χώρο τόσο εθνικά όσο και θρησκευτικά.

Πρόσφυγες και εβραίοι

Στα τέλη της δεκαετίας του ‘20 και τις αρχές της δεκαετίας του ’30 με την οικονομική κρίση ο αντισημιτισμός παίρνει συγκεκριμένη μορφή και οι Εβραίοι αρχίζουν πλέον να αποτελούν τον εύκολο στόχο όχι μόνο ακροδεξιών ομάδων, αλλά και κύκλων των δύο μεγάλων αστικών παρατάξεων  που βρίσκουν σ΄αυτούς τον εύκολο στόχο για να στρέψουν εναντίον τους τις μάζες των προσφύγων. Οι τελευταίοι που ζούσαν κάτω από άθλιες συνθήκες σε τενεκεδομαχαλάδες και έχοντας χάσει πια κάθε ελπίδα να επιστρέψουν στις πατρογονικές εστίες τους, αλλά και να εισπράξουν αποζημιώσεις για τις περιουσίες που άφησαν πίσω τους, ήταν ένα «εύκολο ακροατήριο» για τους κάθε λογής πολιτικάντηδες που τους έλεγαν πως για όλα φταίνε οι Εβραίοι και οι κομμουνιστές. Μόνο που και οι Εβραίοι, μετά τη μεγάλη φωτιά του 1917, ζούσαν κι αυτοί στη μεγάλη πλειοψηφία τους σε άθλιους συνοικισμούς. Μιλάμε βέβαια για τη φτωχολογιά, αφού μια μειοψηφία της εβραϊκής κοινότητας, πλούσιων εμπόρων και βιομηχάνων ζούσαν στα μέγαρά τους και εξακολουθούσαν να τα έχουν καλά με όλες τις κυρίαρχες πολιτικές δυνάμεις της εποχής.(σ.σ. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η εβραϊκή κοινότητα της Θεσσαλονίκης ψήφιζε με ξεχωριστούς εκλογικούς καταλόγους, τα αποτελέσματα δεν λαμβάνονταν υπόψη στο τελικό άθροισμα και οι εκπρόσωποί τους δεν «μετρούσαν» στους συσχετισμούς της Βουλής).

Στην καλλιέργεια του αντιεβραϊκού κλίματος πρωτοστατούσαν όχι μόνο οι λεγόμενες «εθνικαί οργανώσεις» αλλά και κορυφαία στελέχη των αστικών κομμάτων κυρίως της βενιζελικής παράταξης.

Αριστερά: Στυλιανός Γονατάς, κινηματίας το 1922, προστάτης των «Τριεψιλιτών» το 1931, εμπνευστής των Ταγμάτων  Ασφαλείας στην κατοχή. Δεξιά: Λεωνίδας Ιασωνίδης, «προσφυγοπατέρας» της Θεσσαλονίκης, υποστηρικτής των φασιστών της «ΕΕΕ»

Στις αρχές της δεκαετίας του ‘30 ο γενικός διοικητής Μακεδονίας Στυλιανός Γονατάς ( σ.σ.  κινηματίας το 1922, πρωθυπουργός από το Νοέμβριο του 1922 έως τον Ιανουάριο του 1924, στην γερμανική κατοχή από τους εμπνευστές της δημιουργίας των Ταγμάτων Ασφαλείας) στήριζε πολιτικά της δράση της «ΕΕΕ» χαρακτηρίζοντάς την  σωματείο που «στόχο έχει την άμυνα του καθεστώτος» και την «εθνική αφύπνιση του λαού». Από κοντά και ο Λεωνίδας Ιασωνίδης, βουλευτής Θεσσαλονίκης, υπουργός Πρόνοιας στην κυβέρνηση Ελευθερίου Βενιζέλου , πόντιος «προσφυγοπατέρας» που έστρεφε τους πρόσφυγες κατά των Εβραίων και των κομμουνιστών ως αποκλειστικώς υπευθύνων για τα δεινά τους.

Το τόνο στις επιθέσεις τον έδινε η εφημερίδα «Μακεδονία» κυρίως με εμπρηστικά άρθρα του αρχισυντάκτη της Νίκου Φαρδή ( σ.σ. στα χρόνια της κατοχής υπηρέτησε στο γερμανικό Γραφείο Τύπου, δικάστηκε ως δοσίλογος , αλλά τη γλύτωσε κι αυτός φτηνά, όπως τόσοι άλλοι συνεργάτες των Γερμανών).

«Θα εκκαθαρίσωμεν τους λογαριασμούς»

Τον Ιούνιο του 1931 ξεσπούν στη Θεσσαλονίκη αντισημιτικές ταραχές με αφορμή μια φήμη που έντεχνα διαδόθηκε ότι τάχα ένα χρόνο πριν τον Αύγουστο του 1930 ο εκπρόσωπος του εβραϊκού αθλητικού και πολιτιστικού σωματείου «Μακαμπί» της πόλης βρέθηκε σε συνάντηση των σωματείων Μακαμπί στη Σόφια όπου αποφασίστηκε η αυτονόμηση της Μακεδονίας. Φήμη καθ’ όλα ψευδής αφού ο εκπρόσωπος του «Μακαμπί» Θεσσαλονίκης Κοέν είχε ήδη αποχωρήσει όταν ο Βούλγαρος αντιπρόσωπος έθεσε θέμα αυτονόμησης. Όμως οι εξηγήσεις από την εβραϊκή κοινότητα «θάφτηκαν» από τον Τύπο της εποχής και το αντιεβραϊκό κλίμα φούντωσε.

Αρκούσε για τους υπερεθνικιστές και τους φασίστες ότι είχε βρεθεί το πρόσχημα. Η ευκαιρία για ξεκαθαρίσουν τους λογαριασμούς με τους Εβραίους της πόλης.

Στις 23 Ιουνίου η «Μακεδονία» κυκλοφορεί με πρωτοσέλιδο άρθρο με τίτλο «Θα εκκαθαρίσωμεν τους λογαριασμούς» ενώ μια μέρα μετά  από νωρίς το πρωί στη Θεσσαλονίκη κυκλοφορούν προκηρύξεις κατά των Εβραίων. Ο σύνδεσμος εφέδρων αξιωματικών και υπαξιωματικών Μακεδονίας-Θράκης προειδοποιεί την κυβέρνηση ότι « εις περίπτωσιν συνταγματικής και νομικής αδυναμίας είμεθα αναγκασμένοι να εφαρμόσωμεν αγράφους Νόμους και Σύνταγμα προστασίας Ελληνικής Μακεδονίας επιβάλλοντες αυτόματον διάλυσιν «Μακαμπί» και αναγκάζοντες θρασύδειλα όργανα ταύτης μεταβώσι πάραυτα συνάντησιν αρκουδιαρέων αυτονομιστών».  Προκηρύξεις με ανάλογο περιεχόμενο ρίχτηκαν σε αρκετά σημεία της πόλης.

Από την 6η δελίδα της «Μακεδονίας» στις 25.6.1931

Το ίδιο βράδυ ( 24/6) συμμορίες Τριεψιλιτών, «εθνικών οργανώσεων», μελών συλλόγων εφέδρων αξιωματικών και «μακεδονομάχων» επιτέθηκαν στα γραφεία του «Μακαμπί». Προσπάθησαν  να τα πυρπολήσουν, κατέστρεψαν τα πάντα και τραυμάτισαν δύο Εβραίους.

Την επομένη 25 Ιουνίου στη «Μακεδονία» δημοσιεύεται ένα εμπρηστικό κείμενο  της «Εθνικής Παμφοιτητικής Ενώσεως» στο οποίο οι Εβραίοι κατηγορούνται ότι επιδιώκουν να εξαφανίσουν τους Ελληνες από προσώπου γης, διαπόμπευσαν τον Πατριάρχη Γρηγόριο Ε΄ και ταυτίζονται με τους κομμουνιστές και τους κομιτατζήδες «που σκάπτουν τον τάφο της Ελλάδος».

Κι’ όλα αυτά παρά το ότι την ίδια μέρα στη συζήτηση που έγινε στη Βουλή ο αρχηγός του Λαϊκού Κόμματος Παναγής Τσαλδάρης πληροφορεί το Σώμα ότι η επίμαχη ομιλία στο συνέδριο της Σόφιας έγινε αφού είχε αποχωρήσει από ο αντιπρόσωπος  του σωματείου Μακαμπί της Θεσσαλονίκης. Την άποψη αυτή δέχθηκε και ο πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος: «Χαίρω πολύ δια την πληροφορίαν αυτήν , αλλά δέχομαι ότι το πράγμα δεν ήτο αποδεδειγμένον (…) Βλέπετε από την πληροφορίαν του κ. Τσαλδάρη ότι ο αντιπρόσωπος των Μακκαβαίων δεν ήτο παρών, αλλά και να ήτο δεν ήτο ο ενδεδειγμένος να ομιλήση».

Παρ’ όλα αυτά όσο περνούν οι ώρες οι «εθνικές οργανώσεις» συνεχίζουν να ρίχνουν λάδι στη φωτιά και τα επεισόδια με Εβραίους κλιμακώνονται με ξυλοδαρμούς εμπρησμούς, λεηλασίες και συνεχείς αψιμαχίες με πρωταγωνιστές Τριεψιλίτες, «μακεδονομάχους» του συλλόγου «Παύλος Μελάς», της «Εθνικής Οραγνώσεως Εργατών», του «Εθνικού Παμφοιτητικού Συλλόγου, μέλη των οργανώσεων εφέδρων αξιωματικών και υπαξιωματικών, μέλη της «Εθνικών Λεγεώνων Θεσσαλονίκης» και κάθε λογής κατακάθια της πόλης.

«Προς γνώσιν και συμμόρφωσιν»

Στο ζήτημα παρεμβαίνουν  και εκκλησιαστικοί παράγοντες ρίχνοντας λάδι στη φωτιά. Στην «Μακεδονία»  της 26ης  Ιουνίου κάτω από τον τίτλο  «Οι ισραηλίται εν εξεγέρσει» και υπότιτλους  «Παριστάνουν εις το εξωτερικόν ως απελπιστικήν την θέσιν των» και  «Οι ιερείς μας χλευάζονται αγρίως εις ισραηλιτικόν συνοικισμόν» δημοσιεύεται η παρακάτω καταγγελία:

« Ομάς ιερέων προσελθούσα εις τα γραφεία μας  χθες , μας κατήγγειλεν ότι ουδείς χριστιανός ιερεύς δύναται να περάση από γειτονιάν ισραηλιτικήν. Συγκεκριμένως,  ο ισραηλιτικός συνοικισμός 151 κατήντησε δρόμος χλευασμού δια τους ιερείς μας. Τα παιδιά , αι γυναίκες και οι άνδρες τους πειράζουν, τους υβρίζουν, γελούν εις βάρος βάρος των και τους γιουχαϊζουν. Υπάρχουν κατά το παρελθόν άπειρα επεισόδια λαβόντα χώραν μεταξύ ιερέων και κατοίκων του συνοικισμού 151. Οι ιερείς του Αγίου Φανουρίου, υποχρεωμένοι να μεταβαίνωσι με τα άχραντα μυστήρια και εις το Νοσοκομείον Χίρς δια ψυχορραγούντας εκεί Ορθοδόξους ασθενείς, διαρκώς  πίπτουν θύματα θρασυτάτων χλευασμών, ιδίως εκ μέρους ομάδων μαθητών της Σχολής Καζές. Οι ιερείς του Αγίου Φανουρίου κατ’ επανάληψιν διεμαρτυρήθησαν προς τον διευθυντήν και το προσωπικόν της σχολής ταύτης, δια την ασέβειαν των μαθητών , αλλά το κακόν δεν εθεραπεύθη.

Την νέαν αυτήν εκδήλωσιν αγάπης του ισραηλιτικού στοιχείου που ζη μαζύ μας και έχει λόγους ν’ αγαπά την Ελλάδα περισσότερον από ημάς , την αφιερώνομεν προς την Ισραηλιτικήν Κοινότητα, εις γνώσιν και συμμόρφωσιν».

Οι εβραϊκές οργανώσεις κάνουν παράσταση διαμαρτυρίας στον γενικό διοικητή Στυλιανό Γονατά και ζητούν τη διάλυση των φασιστικών οργανώσεων. Ο Γονατάς σε ρόλο Ποντίου Πιλάτου απορρίπτει το αίτημα και συνιστά γενικώς αυτοσυγκράτηση, ενώ στους εκπροσώπους των «εθνικών οργανώσεων» περιορίζεται να συστήσει  να αποφεύγουν ενέργειες που μπορούν «να εκθέσουν το κράτος ενώπιον της διεθνούς κοινής γνώμης».



Επίθεση στους τενεκεδομαχαλάδες των φτωχών Εβραίων

Κορύφωση των αντιεβραϊκών επεισοδίων στη Θεσσαλονίκη   αποτελούν οι επιθέσεις των φασιστών που έγιναν τη νύχτα της 29ης Ιουνίου 1931 σε τέσσερις  εβραϊκούς συνοικισμούς : Ρεζί Βαρδάρ, Χαριλάου, 151 και Κάμπελ. Σ’ αυτούς τους τενεκεδομαχαλάδες ζούσαν πάμφτωχες οικογένειες Εβραίων. Αντίθετα, κανένα σπίτι πλούσιου εβραίου δεν έγινε στόχος επίθεσης.

Κύριος στόχος ήταν ο συνοικισμός Κάμπελ. Μέλη φασιστικών οργανώσεων, κυρίως «τριεψιλίτες», ομάδες προσφύγων από την Καλαμαριά και την Τούμπα καθοδηγούμενοι από επαγγελματίες «προσφυγοπατέρες», ακόμη και στρατιωτικοί που εστάλησαν για να αποκαταστήσουν τάχα μου την τάξη οργίαζαν  ανενόχλητοι και παρά τις προσπάθειες ομάδων Εβραίων , κυρίως νέων, να τους απωθήσουν. Ο συνοικισμός καταστράφηκε ολοσχερώς από τις φωτιές που έβαλαν οι φασίστες.

Σύμφωνα με τους πρώτους απολογισμούς που διαβάζουμε στις εφημερίδες της επομένης,  στις συγκρούσεις στο Κάμπελ έχασαν τη ζωή τους δύο άνθρωποι. Ο ένας εβραίος και ο δεύτερος χριστιανός, φούρναρης που όπως αποδείχθηκε στην πορεία τον σκότωσαν οι φασίστες γιατί αρνήθηκε να κρύψει στο φούρνο του τα μπιτόνια της βενζίνης που χρησιμοποιήθηκαν στους εμπρησμούς. Δεκάδες ήταν και οι τραυματίες.

Την επόμενη μέρα, όπως προκύπτει από τον κατάλογο των ονομάτων που δημοσιεύθηκαν στη «Μακεδονία» (φύλλο της 1ηςΙουλίου 1931) παραπέμφθηκαν στον ανακριτή ως υπεύθυνοι των επεισοδίων 21 εβραίοι και δύο χριστιανοί. Στο «Ριζοσπάστη» της ίδιας μέρας δημοσιεύθηκαν και τα ονόματα οκτώ κομμουνιστών που κατηγορήθηκαν ότι συμμετείχαν στην αντίσταση που προέβαλαν ομάδες νέων εβραίων.

«Οι κομμουνισταί συνεργοί εις τας σκηνάς»

Δεν πέρασαν λίγες ώρες από το πογκρόμ και ο αστικός Τύπος στο σύνολό του, εφημερίδες των Φιλελευθέρων και των Λαϊκών και οι επίσημες αρχές της πόλης

έσπευσαν να αποδώσουν τα όσα έγιναν το προηγούμενο βράδυ στους φτωχούς εβραίους κατοίκους των συνοικισμών («θερμόαιμους ισραηλίτας παρασύραντες και τους συντηρητικούς εξ’ αυτών») και βεβαίως  τους «συνήθεις υπόπτους», τους κομμουνιστές.

«Η νυκτερινή αναστάτωσις της Θεσσαλονίκης- Καταστρεπτική πυρκαϊά του συνοικισμού Κάμπελ-Απετρεφώθησαν είκοσι θάλαμοι ξύλινοι εξ’ ολοκλήρου- Υπάρχουν εξ τραυματίαι έλληνες και ισραηλίται- Οι κομμουνισταί συνεργοί εις τας σκηνάς» ήταν ο τίτλος της «Μακεδονίας» στην πρώτη έκδοση μετά τα γεγονότα της Τρίτης 30 Ιουνίου.

Και στο κύριο άρθρο της επομένης και με τίτλο «Υπεράνω πάντων ετέθη ήδη ο νόμος» η εφημερίδα εμφάνιζε ως αθώες περιστερές τους φασίστες και το πογκρόμ ως συνέπεια μιας «μοιραίας εξάψεως πατριωτισμού» ως αντίδραση σε «πράξεις μερικών κακών που δεν λείπουν από κάθε κοινωνίαν»:

«…Κείται εκτός πάσης αμφισβητήσεως, ότι και αι εθνικαί οργανώσεις, αίτινες εξεδήλωσαν την αγανάκτησίν των δι’ εν μεμονωμένον επεισόδιον, θα συνέχονται υπό θλίψεως δια τα λαβόντα χώραν, τα οποία είμεθα πεπεισμένοι ότι δεν είναι έργον ιδικόν των αλλά της μοιραίας εξάψεως έκτροπα. Και είμεθα ακόμη βέβαιοι ότι βαθύτατα θα συνεκίνησεν αυτάς η αποκάλυψις ότι κατά τα επεισόδια υπεισέδυσεν  φθοροποιός κομμουνισμός, ζητήσας να εκμεταλλευθή μίαν έξαψιν πατριωτισμού. Η υποβληθείσα προς την Κυβέρνησιν έκθεσις του Προέδρου κ. Γονατά και του Αστυνομικού Διευθυντού και αι διενεργηθείσαι συλλήψεις, αλλά και η προσφορά των κομμουνιστών προς την Ισραηλιτικήν Κοινότητα και η σκέψις των όπως κηρυχθή ταυτόχρονος απεργία των καπνεργατών, ίνα επιταθή ο αναβρασμός και η σύγχισις, παραμένουν στοιχεία αδιάψευστα της προσπαθείας των κομμουνιστών να υπεισδύσουν εις την υπόθεσιν…».

«Τας αιματηράς σκηνάς προεκάλεσαν θερμόαιμοι τινες Ισραηλίται»

Aνάλογα ήταν και τα ρεπορτάζ των άλλων αστικών εφημερίδων. «Πατρίς»: Εκ των διεξαγομένων μέχρι τούδε ανακρίσεων προκύπτει ότι τας αιματηράς σκηνάς προεκάλεσαν θερμόαιμοι τινες Ισραηλίται παρασύραντες και τους συντηρητικούς εξ’ αυτών. Ολόκληρος η πόλις είνε ανάστατος, παρατηρείται δε μεγάλος αναβρασμός μεταξύ των χριστιανών, τοσούτον μάλλον , καθόσον ΕΞΗΚΡΙΒΩΘΗ ότι οι Ισραηλίται ΕΙΧΟΝ ΠΡΟΣΧΕΔΙΑΣΕΙ την επίθεσίν των απομακρύναντες εγκαίρως του συνοικισμού τα γυναικόπεδα». « Καθημερινή»: «Ως ανέφερεν ο διοικητής του παρά τον συνοικισμόν Ρεζή-Βαρδάρ αστυνομικού Τμήματος τα γεγονότα προεκλήθησαν υπό  κομμουνιστών». «Πρωία»: «Τας εσπερινάς ώρας οι κομμουνισταί επωφεληθέντες της κρατούσης συγχύσεως απεπειράθησαν να δημιουργήσουν επεισόδια εις τον ισραηλιτικόν συνοικισμόν 151».

«Πράγματα μπρος στα οποία ωχριά και αυτός ο μεσαίωνας»

Αντίθετη ήταν η εικόνα που έδιναν τα άρθρα και τα ρεπορτάζ του «Ριζοσπάστη»

Ο απεσταλμένος της εφημερίδας Τάκης Φίτσος (σ. σ. σημαντικός  διανοούμενος του μεσοπολέμου, στέλεχος του ΚΚΕ, κοντά στον Άρη Βελουχιώτη στη διάρκεια της κατοχής, εκτελέστηκε το 1949) έστειλε την παρακάτω ανταπόκριση που δημοσιεύθηκε στο φύλλο της  2ας Ιουλίου 1931:

« Μόλις έφτασα εδώ η πρώτη μου μέριμνα ήταν να τρέξω στο Συνοικισμό Κάμπελ τον οποίον ως γνωστόν έκαψαν προχθές οι φασίστες.

Ο συνοικισμός αυτός είναι ο ΠΤΩΧΟΤΕΡΟΣ πάντων. Το στοιχείο αυτό είναι σοβαρότατο, γιατί δείχνει πολύ περισσότερο την ταξική σημασία που έχουν τα γεγονότα.

Τη στιγμή αυτή βρίσκομαι ανάμεσα στις 150 οικογένειες του συνοικισμού, θύματα του πογκρόμ. Έχουν πεταχτεί ασφυκτικά στη σχολή «Αλιάνς». Άλλες 66 οικογένειες στη συναγωγή.

Το θέαμα είναι φριχτό. Οι μητέρες οδύρονται βλέποντας την καταστροφή στην οποία έρριξαν  τις οικογένειές τους οι φασιστικές οργανώσεις τη συνενοχή της Κυβέρνησης και φοβούμενες νέες εκδηλώσεις εναντίον τους.

Οι τραυματίες, όλα τα θύματα γενικώς με μεγάλη αγανάχτηση διαψεύδουν την είδηση που έγραψαν οι αστικές εφημερίδες και κατά την οποία χορήγησε δήθεν η Κυβέρνηση ανά εκατό δραχμές στα θύματα.

Οι φασίστες έχουν ρυπάνει τη συναγωγή. Πληροφορίες αδιάψευστες αναφέρουν πράγματα μπρος στα οποία ωχριά και αυτός ο μεσαίωνας. Ο έλληνας Λεωνίδας Παππάς- αρτοποιός- φονεύθηκε απ’ τους φασίστες εκεί ακριβώς. ΕΠΕΙΔΗ ΑΡΝΗΘΗΚΕ ΝΑ ΚΡΥΨΕΙ ΒΕΝΖΙΝΗ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΥΡΠΟΛΗΣΗ. Εκεί επίσης ετραυμάτισαν τον εβραίο στρατιώτη Γιοσέ Φορετζέ,  του πεντηκοστού συντάγματος. Οι εφημερίδες απέκρυψαν επιμελώς όλα αυτά τα γεγονότα, έδωσαν μάλιστα την εντύπωση-το τόνισαν μάλλον καθαρά- πως ο Λεωνίδας Παππάς φονεύθηκε απ’ τους ισραηλίτες, ότι δε και οι τραυματισθέντες είναι θύματα των τελευταίων.

Εξακρίβωσα ακόμα πως οι φασίστες απεπειράθησαν να στραγγαλίσουν ένα κοριτσάκι του ισραηλίτου Ζοσέ παρά τις απέλπιδες κραυγές της μητέρας του.

Ταχυδρομικώς σας στέλνω λεπτομέρειες. Ό,τι ως τόσο θάπρεπε ιδιαίτερα να τονισθεί είναι πως οι επιθέσεις των φασιστών έλαβαν χώρα με σχέδιο προδιαγεγραμμένο και καλά ωργανωμένο, με την ανοχή των αρχών της Θεσσαλονίκης-πράγμα άλλως τε που αναγκάζονται να το παραδεχτούν  και πολλές αστικές εφημερίδες- και με τη συνεννόηση της κυβέρνησης».

«Δολοφόνος και εμπρηστής είναι η ίδια η Κυβέρνηση Βενιζέλου»

Μία μέρα πριν ( 1η Ιουλίου)  στο κύριο άρθρο του  «Ριζοσπάστη» αναφέρονταν και τα εξής:

«Η ελληνική κεφαλαιοκρατία, για να αντιμετωπίσει την εξέγερση των εργαζομένων και καταπιεζομένων μαζών που αγκομαχάνε κάτω από απ’ τις συνέπειες της βαρειάς κρίσης του καπιταλισμού, που φλομώνονται από την πείνα, τη δυστυχία και την εξαθλίωση στην οποία τους βούλιαξε το καθεστώς της εκμετάλλευσης και της καταπίεσης, επιστράτεψε για τη σωτηρία της και συγκρότησε δίπλα στο φασιστικό κρατικό μηχανισμό, συμμορίες φασιστών δολοφόνων στις οποίες έδωκε τα ονόματα «Εθνική Ένωσις Ελλάς», «Παύλος Μελάς», εφέδρων αξιωματικών κ.λ.π. Τις συμμορίες αυτές τις συντηρεί η κεφαλαιοκρατία δια των οργανώσεών της και το κράτος της.

Ο πυρήνας των δολοφονικών αφτών φασιστικών συμμοριών αποτελείται από εξ’ επαγγέλματος ληστές, πλιατσικολόγους και δολοφόνους κομιτατζήδες «Μακεδονομάχους». Είναι γνωστό από τι συγκροτούνται τα σώματα των «μακεδονομάχων». Ληστοφυγόδικοι του ελληνικού βασιλείου στρατολογήθηκαν με λίγες λίρες μισθό και με την διαβεβαίωση ότι θα τύχουν αμνηστείας όταν επανέλθουν στο Ελληνικό Βασίλειο (…).

Και όπως ο Τσαρισμός στις δύσκολες στιγμές εξαπέλυε τα πογκρόμ εναντίον των Εβραίων εργατών και φτωχών βιοπαλαιστών, με την ελπίδα να αποτρέψει την προσοχή των σκλάβων απ’ την πάλη εναντίον των τυράννων τους, έτσι και σήμερα η Ελληνική κεφαλαιοκρατία και το κράτος της, εξαπέλυσε τις συμμορίες των δολοφόνων  εναντίον των Εβραίων εργατών και φτωχών βιοπαλαιστών της Μακεδονίας (…).

Ναι δολοφόνος και εμπρηστής είναι η ίδια η Κυβέρνηση Βενιζέλου. Τη  φωτιά την άναψε ο ίδιος ο Γονατάς, πολύ πριν κάψουν το συνοικισμό Κάμπελ οι μισθοφόροι του δολοφόνοι (…).

Πώς εξηγείται η δήλωση του Γονατά ότι δεν δέχεται ούτε συζήτηση περί διαλύσεως των δολοφονικών συμμοριών; Πώς εξηγείται η προσπάθεια του Γονατά να χαρακτηρίσει την εισβολή των δολοφονικών συμμοριών στο συνοικισμό 23ηςΜαρτίου ως πρόκληση των Εβραίων;

Για τους Έλληνες εργάτες, φτωχούς αγρότες και φτωχούς βιοπαλαιστές δεν χωρεί καμμιά, αμφιβολία ότι η ίδια η Κυβέρνηση οργανώνει το πογκρόμ, χρησιμοποιούσα τις συμμορίες των φασιστών δολοφόνων…».

Η αθώωση των φασιστών

Η κατάσταση στη Θεσσαλονίκη εκτονώθηκε μετά από δύο εικοσιτετράωρα. Η κυβέρνηση ενέκρινε το ποσό των 500.000 δρχ. για ενίσχυση των εβραίων που έχασαν τις εστίες τους, ποσό που ποτέ δεν έφτασε στα χέρια των πληγέντων. Ο Γονατάς έφυγε από τη  Θεσσαλονίκη προαγόμενος αργότερα σε πρόεδρο της Γερουσίας (1932).

Οι επικεφαλής της «ΕΕΕ» Κοσμίδης και Χαριτόπουλος και ο αρχισυντάκτης της «Μακεδονίας» Φαρδής παραπέμφθηκαν σε δίκη ως ηθικοί αυτουργοί των επεισοδίων. Δικάστηκαν στη Βέροια τον Απρίλιο του 1932 και αθωώθηκαν πανηγυρικά παρά την πληθώρα των σε βάρος τους στοιχείων. Στη διάρκεια της δίκης ένας εκ των συνηγόρων υπεράσπισης κομπορρημονώντας δήλωνε πως «αν πριν από το Κάμπελ η ΕΕΕ είχε 12 παραρτήματα και 3000 μέλη, τώρα έχει 27 παραρτήματα και 7000 μέλη»

Και ο συνήγορος δεν έλεγε ψέματα αφού η  η ενίσχυση της οργάνωσης από κρατικούς φορείς , αλλά και μεγαλοεπιχειρηματίες όχι μόνο συνεχίστηκε αλλά και αυξήθηκε.

Βενιζέλος: Η ίδρυσις της «ΕΕΕ» ήτο όλως διόλου φυσική»

Στις 10 Δεκεμβρίου  1931, μόλις λίγους μήνες μετά το πογκρόμ ο αρχηγός της Δημοκρατικής Ενώσεως Αλέξανδρος Παπαναστασίου μέσα τη Βουλή κατήγγειλε τη δράση της «ΕΕΕ» χαρακτηρίζοντας αντεθνική τη δράση της. Του απάντησαν ο Βενιζέλος ο Γονατάς και ο Ιασωνίδης υπερασπιζόμενοι ουσιαστικά τους «Τριεψιλίτες». Χαρακτηριστικά ο Βενιζέλος άρχισε την ομιλία του με τις φράσεις: «Η Ένωσις των τριών Ε συνεστήθη κατά το 1927, αλλά πρέπει να είπω, ότι η ίδρυσίς της την εποχήν εκείνην ήτο όλως διόλου φυσική. Προσθέτω ότι και σήμερον ακόμη ίδρυσιν και λειτουργίαν συνδέσμων αποσκοπούντων να συντάξουν την ωργανωμένην κοινωνίαν κατά των ενεργειών των κομμουνιστών την ευρίσκω απολύτως άμεμπτον…». Ο Ιασωνίδης χαρακτήρισε τον Κοσμίδη «εθνικό παράγοντα» και δήλωσε ότι είναι ευτυχής «γιατί τυγχάνει συμπατριώτης του». Ο δε Γονατάς δήλωσε ότι σκοπός της οργάνωσης είναι η «εξύψωσις του εθνικού φρονήματος» και η «τόνωσις του θρησκευτικού συναισθήματος».

Τον Φεβρουάριο του 1932 το στέλεχος της «ΕΕΕ» Aναστάσιος Νταλίπης (σ.σ. Γενικός Διοικητής  Δυτικής Μακεδονίας στην κυβέρνηση Δημητρίου Μάξιμου στα χρόνια του Εμφυλίου) σε επιστολή του προς τον Φίλιππο Δραγούμη (σ.σ. αδελφός του Ίωνα Δραγούμη, υπουργός στην κυβέρνηση Παναγή Τσαλδάρη το 1932 και στις κυβερνήσεις του Εμφυλίου Πολέμου) ανέφερε για τα χρηματικά ποσά που δίνονταν στην οργάνωση: : «…διάφορα κονδύλια εψήφισαν ο Δήμος Θεσσαλονίκης, το υπουργείο Προνοίας και αι Τράπεζαι Εθνική και Εκδοτική…».

Με την ενίσχυση αυτή οι φασίστες της «ΕΕΕ» αποθρασύνθηκαν και συνέχισαν τις επιθέσεις τους κυρίως εναντίον εργατικών οργανώσεων. Για να φτάσουν στο τέλος και στο ανοιχτό έγκλημα.

Στις 18 Aυγούστου 1932 κουμπουροφόροι της «ΕΕΕ» επιτέθηκαν στα γραφεία του συνδικάτου Οικοδόμων Θεσσαλονίκης, πυροβόλησαν και σκότωσαν τον εργάτη Χαρίτο Σταμπουλίδη.

Από την  «πορεία στην Αθήνα» στον εκφυλισμό

Το 1933 οι «Τριεψιλίτες» οργάνωσαν, κατά τα πρότυπα της μουσολινικής «πορείας στη Ρώμη» του 1922 πορεία στην Αθήνα. Χιλιάδες μέλη της οργάνωσης και των «Αλκίμων» ( νεολαία της «ΕΕΕ») με ειδικά ναυλωμένα τρένα έφτασαν στην Αθήνα στις 25 Ιουνίου, έκαναν πορεία στην οδό Σταδίου και κατέληξαν στο Σύνταγμα.

Στη συγκέντρωση μπροστά στον Άγνωστο Στρατιώτη παραβρέθηκαν ο τότε υπουργός Εσωτερικών Ιωάννης Ράλλης ( ο μετέπειτα κουίσλινγκ πρωθυπουργός) , ο πρόεδρος της Γερουσίας Στυλιανός Γονατάς, ο υπουργός Δικαιοσύνης Σπυρίδων Ταλιαδούρος και εκ μέρους της Εκκλησίας ο μητροπολίτης  Βεροίας Πολύκαρπος που ευλόγησε και τους Αλκίμους. Η πορεία των «τριεψιλιτών» συνοδεύτηκε από σοβαρές συγκρούσεις με μέλη του ΚΚΕ και των εργατικών οργανώσεων.

Τα επόμενα χρόνια η δράση των «Τριεψιλιτών» εκφυλίστηκε. Τα περισσότερα στελέχη της υπηρέτησαν το καθεστώς της 4ηςΑυγούστου ενώ το ίδιο συνέβη και στα χρόνια της κατοχής με τους κατακτητές, με γνωστότερο το συνταγματάρχη Γ. Πούλο, που εκτελέστηκε μεταπολεμικά για τις υπηρεσίες που πρόσφερε στους ναζί και τα εγκλήματα κατά του ελληνικού λαού.  Ήταν ο μόνος από τους επιφανείς δοσίλογους που καταδικάστηκε σε θάνατο και οδηγήθηκε στο εκτελεστικό απόσπασμα…

Ενδεικτική Βιβλιογραφία:

-Σπύρου Μαρκέτου «Πώς φίλησα το Μουσολίνι! Τα πρώτα βήματα του ελληνικού φασισμού», τ.1ος , εκδόσεις Βιβλιόραμα, Αθήνα 2006.

-Γιώργου Μαργαρίτη «Ανεπιθύμητοι συμπατριώτες», εκδόσεις Βιβλιόραμα, Αθήνα 2005.

– Μπερνάρ Πιερρόν «Εβραίοι και χριστιανοί στη νεότερη Ελλάδα. Ιστορία των διακοινοτικών σχέσεων από το 1821 ως το 1945», εκδόσεις Πόλις, Αθήνα  2004.

«Οι Έλληνες Εβραίοι. Στοιχεία της ιστορίας τους μέσα από διπλωματικά και ιστορικά έγγραφα του υπουργείου Εξωτερικών», εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα 2000.

-Ιάκωβου  Χονδροματίδη: « Η μαύρη σκιά στην Ελλάδα- Εθνικοσοσιαλιστικές και φασιστικές οργανώσεις στην Ελλάδα του μεσοπολέμου και της κατοχής», στη σειρά «Μονογραφίες του περιοδικού Στρατιωτική Ιστορία», Αθήνα 2001.

-Τα φύλλα των εφημερίδων «Μακεδονία» και «Ριζοσπάστης» της εποχής ( από τις ψηφιακές συλλογές της Εθνικής Βιβλιοθήκης, βρίσκονται στον ιστότοπό της).

– Γρηγορίου Δαφνή: «Η Ελλάς μεταξύ δύο πολέμων 1923 – 1940», εκδόσεις Κάκτος.
*Στη φωτογραφία που συνοδεύει τον τίτλο του αφιερώματος, απεικονίζονται στελέχη της οργάνωσης ΕΕΕ («Εθνική Ενωσις Ελλάς») που ιδρύθηκε το 1927 στη Θεσσαλονίκη και έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη και δράση του φασισμού στην Ελλάδα στα χρόνια που ακολούθησαν. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου