Ετικέτες

Τρίτη 4 Ιουνίου 2013

Οι δημόσιες σχέσεις είναι επιστήμη



undefined
Ο όρος «δημόσιες σχέσεις» είναι μετάφραση του αγγλικού «Public Relations», αν όμως θελήσουμε να τον αποδώσουμε ορθά στην Ελληνική γλώσσα σύμφωνα με τις αρχές που πρεσβεύει, η σωστότερη από-δοση θα ήταν «Σχέσεις με το Κοινό».
Δημόσιες σχέσεις δεν είναι ο ευρύς κύκλος γνωριμιών, ούτε η αποστολή ευχητηρίων καρτών.  Η στήλη φιλοξενεί τον γνωστό διεθνολόγο Δρ Αθανάσιο Δρούγο, ο οποίος θα μας δώσει μία διαφορετική οπτική της επιστήμης των δημοσίων σχέσεων.

Δρ. Αθ. Δρούγο Υπάρχει ανεπαρκής γνώση των επιχειρήσεων για το τι είναι δημόσιες σχέσεις και στρεβλή αντίληψη για τις μεθόδους που χρησιμοποιεί. Γιατί δεν έχει σταθεί δυνατό να αντιστραφεί αυτή η εικόνα;
Γενικώς τον χώρο των δημοσίων σχέσεων και τις τεράστιες προεκτάσεις του, δεν τον έχουν αναλύσει και αντιληφθεί στην χώρα μας, καθώς και στις διάφορες επιχειρήσεις και οργανισμούς. Κινούνται όλα περιστασιακά, ερασιτεχνικά, χωρίς υπολογίσιμο επιστημονικό υπόβαθρο και δεν υπάρχει κατανόηση και αντίληψη ενός τεράστιου χώρου με πολλαπλές βάσεις ισχύος.Οι κύριοι λόγοι-σύμφωνα με την άποψή μου, είναι ότι δεν έχουμε εντάξει τις δημόσιες σχέσεις σε μια στρατηγική διάσταση, αντιμετωπίζουμε το όλο πλαίσιο επιφανειακά και τυχάρπαστα. Τα πραγματοποιούμενα διαχρονικά σεμινάρια δεν παράγουν σκέψη και στοχασμό για ευρύτερα θέματα, δεν επικαιροποιούμε τα όποια lessons learned από τις σχετικές εμπειρίες, ενώ βλέπουμε τον τομέα των δημοσίων σχέσεων μη επαγγελματικά, οριακά και σε πολύ μεγάλο βαθμό σαν μια στενή οικογενειακή υπόθεση.

Ε δεν είναι έτσι. Δεν φθάνει ούτε ένα πτυχίο. Απαιτούνται πολλά μεταπτυχιακά και σε βάθος ενημέρωση των νέων πτυχών των δημοσίων σχέσεων, σε εποχή διευρυμένης παγκοσμιοποίησης και εξέλιξης των κοινωνικών δικτύων κατά γεωμετρική πρόοδο. Χρειάζεται ανανεωτικό κλίμα να περάσει και να υιοθετηθούν νέες τάσεις στο γράψιμο, στην παρουσίαση, στην έμφαση του καινοτόμου, στην ετοιμότητα παρουσίασης μίας κατάστασης κρίσης, κλπ. Παρατηρώ ότι σε πολλούς χώρους και δημόσιες και άλλες υπηρεσίες, η αντίληψη και εφαρμογή δημοσίων σχέσεων είναι από αναιμική, ως επιφανειακή και οριακότατη. Δεν περνάει το μήνυμα. Πρέπει να περάσει γιατί το μη πέρασμα οδηγεί σε ακόμα μεγαλύτερες αδυναμίες.

Στην εποχή μας με την τόσο σφοδρή οικονομική κρίση και με άπειρα προβλήματα, οι δημόσιες σχέσεις θα έπρεπε να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να παρέχουν ελπίδα και επιλογές σε μια  χώρα που όλοι οι τομείς της είναι στη δίνη δραματικών εξελίξεων. Απαιτείται μια άλλη χημεία με συστατικά 21ου αιώνα.

Δηλαδή η φιλοσοφία των καιρών απαιτεί διαφορετική στρατηγική επικοινωνίας…

Ασφαλώς και απαιτεί διαφορετική προσέγγιση. Χρειάζεται ανάλυση αντικειμενικών στόχων και σε ποια ακροατήρια σκοπεύεις να στείλεις το μήνυμα. Είναι απαραίτητη η καλύτερη διαχείριση πληροφοριών και η επικοινωνιακή προσέγγιση. Νέα συστατικά θα πρέπει να εμπλουτίσουν την αποστολή των μηνυμάτων. Δεν φθάνει η ικανοποιητική επαφή με τον σύγχρονο τύπο και τα μέσα του. Οι δημόσιες σχέσεις είναι κορυφαία επιστήμη. Δεν μπορεί μια εταιρεία να κάνει δημόσιες σχέσεις με κάποιο απρόσωπο απόστρατο αξιωματικό και να προσπαθεί να υπερκεράσει τεράστια εμπόδια. Δεν μπορεί να στηρίζεται σε οικογενειακές επαφές και διαπροσωπικές σχέσεις μόνο. Σε εποχή διαστημικών επικοινωνιών, κυβερνοχώρου, ενισχυμένης δικτύωσης στους κοινωνικούς χώρους, νέες αντιλήψεις πολιτικού  marketing, πρωτοφανούς διασποράς πληροφοριών κλπ, να βαδίζεις με ρυθμούς του παρελθόντος. Χρειάζεται μια άλλη επιστημονικά τεκμηριωμένη προσέγγιση.

Παρακολουθώ τις σύγχρονες δημόσιες σχέσεις κορυφαίων τηλεοπτικών καναλιών, γιγαντιαίων εταιρειών, αλλά και πανίσχυρων ποδοσφαιρικών σωματείων και αναλύω το πως κινούνται. Πως πιάνουνε τους σφυγμούς της εποχής και πως διοχετεύουν το μήνυμα. Δυστυχώς στην χωρά μας τα μηνύματα είναι ετεροχρονισμένα, ισχνά και δεν έχουν γίνει βάσει πρωτοποριακών μελετών και επιστημονικής ανάλυσης. Για αυτό και στους πλείστους τομείς δεν πετυχαίνουμε πολλά.  Μπορεί να υπάρχουν κάποιες σχολές κλπ., δεν φθάνει αυτό. Εδώ μέσα από το microblogging μπορείς να κάνεις πρωτοφανή πράγματα στις δημόσιες σχέσεις. Απαιτείται η συνύπαρξη καθαρών μυαλών, σύγχρονων  τάσεων και θετική εκμετάλλευση των παραγωγικών στοιχείων. Κινούμαστε στον 21ο αιώνα με δημόσιες σχέσεις δεκαετιών πριν. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Δεν επενδύουμε στο φρέσκο και στο πολυδιάστατο.

Οι διεθνείς οργανισμοί στους οποίους διδάσκετε, έχουν κατανοήσει τον ρόλο και τη σημασία των δημοσίων σχέσεων ή αποτελεί μία «παρεξηγημένη» έννοια όπως στην Ελλάδα;

Οι διεθνείς οργανισμοί με τους οποίους επί χρόνια έχω επαφές και συνεργασία είναι ως επί το πλείστο η Ατλαντική συμμαχία (ΝΑΤΟ), καθώς και κορυφαίες δεξαμενές εγκεφάλων σε ΗΠΑ-Αυστραλία-Ευρώπη-Καναδά κ.α. Ασφαλώς και έχουν κάνει εντυπωσιακά βήματα.

Βλέπεις πως πλασάρει το ΝΑΤΟ τα μηνύματα του μέσω τηλεοπτικού καναλιού και την καθημερινή εμπλοκή της πολιτικής αλλά και στρατιωτικής ηγεσίας με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο ρόλος των γυναικών στην προώθηση τέτοιων πολυποίκιλων δημοσίων σχέσεων είναι εξαίρετος. Η συμμαχία είδε τα λάθη σε Βαλκάνια και Αφγανιστάν. Ανέλυσε τα lessons learned. Προσάρμοσε τις νεότερες επιχειρήσεις. Δημιούργησε διευθύνσεις στρατηγικού σχεδιασμού δημοσίων σχέσεων, διευρυμένης κοινωνικής δικτύωσης, πληροφορικών επιχειρήσεων, στρατηγικού επικοινωνιακού πλαισίου, ενώ προσκάλεσε σε σεμινάρια κορυφαία στελέχη πολυεθνικών επιχειρήσεων και διοργάνωσε συμπόσια στην σχολή άμυνας του ΝΑΤΟ στην Ρώμη και στο σχολείο του ΝΑΤΟ στην Βαυαρία. Έχω δώσει διαλέξεις σε τέτοιου υψηλού επιπέδου σχολές για ψυχολογικές επιχειρήσεις και δημόσιες σχέσεις, για κοινωνικά μέσα και διπλωματία στον 21ο αιώνα, για  καταιγιστικά μηνύματα με σκοπό την προώθηση θέσεων.

Αυτά αρκετοί διεθνείς οργανισμοί όπως η Αφρικανική ένωση, ο Αραβικός σύνδεσμος, το Σκανδιναβικό συμβούλιο, ο οργανισμός Αμερικανικών κρατών, τα έχουν βελτιώσει πολύ. Βγαίνουν Αξιωματικοί και Διπλωμάτες ειδικοί σε αυτά. Εδώ στην Ελλάδα κάτι πήγε να ξεκινήσει αλλά ως συνήθως δεν προχώρησε. Δεν μπορεί να παίρνεις έναν Αξιωματικό, να τον στέλνεις για 2-3 σεμινάρια και να νομίζεις ότι είναι ο πλέον κατάλληλος για να περάσει την πολιτική σου μέσω δημοσίων σχέσεων. Το βλέπω στα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων. Υστερούν πολύ σε δημόσιες σχέσεις και υστερούν υπερβολικά σε ψυχολογικές επιχειρήσεις. Γνωρίζω την τελευταία δεκαετία άτομα που προσπάθησαν για κάτι, αλλά τα κύματα του συστήματος τους παρέσυραν….έχουμε λαθεμένη και απαρχαιωμένη νοοτροπία. Θα έπρεπε να στέλναμε π.χ. Αξιωματικούς-εξειδικευμένους σε δημόσιες σχέσεις σε διακλαδικά επιτελεία και μείζονες σχηματισμούς για να μαθαίνουν πολλά….

Στις διεθνείς σχέσεις, σημαντικό ρόλο για την καταξίωση μίας χώρας και εργαλείο για την επίτευξη των συμφερόντων της, είναι το lobbying, το οποίο είναι ένα από τα εργαλεία των δημοσίων σχέσεων. Ποιος ο ρόλος των δημοσίων σχέσεων προς αυτήν την κατεύθυνση;

Πολύ σωστά το θίγετε σχετικά με το lobbying. Δείτε τους Τούρκους στην Αμερική, ποιες εταιρείες και δεξαμενές εγκεφάλων χρησιμοποιούν για να περάσουν τα μηνύματα και προπαγάνδα τους και δείτε εμάς σε θέματα διμερή με τους Τούρκους, ή στο Μακεδονικό, ή και στην Αλβανική αθλιότητα περί ύπαρξης «μεγάλης Αλβανίας». Δείτε το δικό μας Υπουργείο Εξωτερικών ή το Άμυνας σε θέματα στρατιωτικών ειρηνευτικών αποστολών και διπλωματίας. Είναι ο απόλυτος ερασιτεχνισμός ενώ θα έπρεπε να πετάμε. Δεν γνωρίζουμε ποιους ανθρώπους να προσεγγίσουμε. Δεν χρησιμοποιούμε τις νέες τεχνολογίες και δεν στέλνουμε έξυπνα μηνύματα. Και ασφαλώς χάνουμε έδαφος και βρισκόμαστε εδώ που είμαστε. Δείτε τους Εβραίους αλλά και τους Αρμένιους στις ΗΠΑ και στον Καναδά, πως στέλνουν τα μηνύματα τους. Πως διατηρούν τις απαραίτητες και πολύπλευρες επαφές με μέσα που έχουν επιρροή. Δείτε σε ποια κορυφαία πανεπιστήμια και ινστιτούτα  στέλνουν ανθρώπους. Πως επιδιώκουν να έχουνε δημοσιοσχεσίτες κατάλληλα εξειδικευμένους για να προσεγγίζουν αυτές τις ισχυρές ομάδες που έχουνε επιρροή λόγο.

Παρακολουθώ σε κορυφαίες εφημερίδες πως πλασάρουν τις θέσεις τους αι πως εμπλέκουν λομπίστες πως πάσα κατεύθυνση. Το έχω δει σε σημαντικά διεθνή θέματα, όπως η τραγική κατάσταση στο Σουδάν, η Αραβική άνοιξη, η περίπτωση του Θιβέτ, η προώθηση της αντιπυραυλικής άμυνας στο ΝΑΤΟ, η τρομοκρατία και ο εξτρεμισμός κλπ. Άρα στα δικά μας, δυστυχώς δεν ακολουθούμε δυνατά και καινοτόμα πρότυπα. Προσπάθειες γίνονται αλλά το αποτέλεσμα μετράει.  Δείτε με το θέμα της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης. Έχει πλασαριστεί με λάθος τρόπο και μεθόδους. Δεν περνάει συνολικά το μήνυμα.

Ξέρετε ότι με φίλους και συγγενείς δεν μπορείς να κάνεις πραγματικές δημόσιες σχέσεις και παραγωγικό  lobbying. Επιμένω και με αυτό κλείνω ότι χρειάζεται άμεσα μια άλλη, επιστημονικοποιημένη και εξελιγμένη μορφή δημοσίων σχέσεων σε όλους τους τομείς. Και βέβαια «όχι παλιό κρασί σε καινούργια μπουκάλια». 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου