Ετικέτες

Κυριακή 16 Ιανουαρίου 2011

1821-Η ΠΡΟΚΡΟΥΣΤΙΑ ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑ Η "Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΧΑΜΕΝΩΝ ΑΣΤΩΝ"

Η ΠΡΟΚΡΟΥΣΤΙΑ ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑ Η "Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΧΑΜΕΝΩΝ ΑΣΤΩΝ"   Μια απο τις απόψεις οι οποίες είνα "της μόδας" είναι α) ότι η Επανάσταση του 1821 ήταν  μια "αστικής ιδεολογιας" επανάσταση λίγο -πολυ "αντίγραφο" της Γάλλικης Επανάστασης  του 1789και β) οτί υποικινήθηκε και καθοδηγήθηκε απο την ελληνικη αστικη ταξη   Α) Αν και υπαρχει μια  εμφανης "συγγένεια" ανάμεσα στις δυο Επαναστάσεις (μάρτυρες τα σύνταγματα του Αγώνα τα οποια προβλεπαν ανξιθρησκεία και ισότητα δικαιωμάτων για  ολους τους πολίτες, σύμφωνα με τισ αρχές της Γάλλικης Επανάστασης  του 1789  ενώ στην Αγγλία π.χ. το 1821 οι Ρωμαιοκαθολικοί ηταν υποχεωμενοί να ζούν κατω από ένα "δρακόντιο" καθεστώς νομικών περιορισμών και πάνω απο το 90% του πληθυσμού δεν είχε δικαίωμα ψήφου) και επιπλεόν ο Κολοκωτρώνης στα "Απομνημονεύματα του υπαινισεται μια τέτοια σχέση) το 1821 δεν αντέγρψε το 1789, γιατί το μεν 1789 ήταν κατα πρώτο λόγο μαι κοινωνική Επανάσταση και μετα μια εθνική, ενώ το 1821 ηταν μια σχέδον αμιγώς εθνική Επανάσταση με μόνο "κοινωνικό" στοιχείο την αντίθεση προεστών και "καπετανέων" (οπλαρχηγών).Σε τελική αναλύση οι ίδιοι οι 'Ελληνες ΄Επαναστάτες ειχαν δηλώσει σε διάγγελμα τους στις Ευρώπαικές Δύνάμεις οτι η Επανάσταση τους δεν είχε κοινωνικό χαρακτήρα.   Β) Στην Ελλάδα του 1821 δεν υπήρχε "αστική τάξη" ειδικά με την ένοια που αυτός ο όρος πήρε απο το 19ο αιώνα και μετά (το 1821 η "Βιομηχανική" Επάναστάση είχε ήδη ξεκινήσει στην Δ. Ευρώπη)γιατί ούτε οι νησιώτες έμποροι ούτε οι προεστοί μπορουσαν να χαρακτηριστούν ως "αστοί" αν και οι έμποροι αντιστοιχούσαν στην τάξη απο την οποία είχαν προέλθη οι αστοί της Δ. Ευρώπης).Εξάλλου η οικονομική υστέρηση και κακοδιαχείρηση οι οποίες ήταν σύμφυτες με την ιδία  την φύση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για την δημιοργία μιας ελληνικής αστικής τάξης.Επιπλέόν οι ΄Ελληνες  ομογενείς έμποροι του εξωτερικού όπως οι ιδρυτές της "Φιλικής Εταιρίας" δρούσαν ως ΄Ελληνες πατριώτες και οχί ως  ΄Ελληνες αστοί.Η μαρξιστική θεώρια του Gramsi για "συμμαχία" Κλεφτών και αστών πάσχει από το ιδίο "δογματικό" προβλήμα, δηλαδή  δεν εξηγεί την έλλειψη παρουσίας των αστών.Τέλος ακόμα και αν υποτεθεί ότι οι ΄Ελληνες αστοί ήταν η "κινητήριος δύναμη" του 1821 τότε δεν εξηγείται γιατί δεν έγιναν η ηγεσία μετά την Αναξαρτήσια. (Τόσο ο Καποδίστριας οσό και οι Φαναριώτες σαν τον Κωλέττη, οι οποίοι ΄"έδωσαν τον τόνο" στο Ελληνικό κράτος  και κοινωνία μετά την Αναξαρτήσια, ήταν το "Ελληνικό" αντίστοιχο από άποψη νοοτροπίας και τάξης της "noblesse de robe" της προεπαναστατικής Γαλλίας και της "service nobility" της πρώιμης Τσαρικής Ρωσσίας και όχι αστών.Εκτός και αν ισχυρισθεί κάποιος οτι οι "αστοί" έκαναν το 1821 για να εξαφανιστούν στην συνέχεια, πράγμα που θυμίζει την μεταλουργική μέθοδο του "χαμένου κεριού" .Αλλα μια τέτοια ερμηνία στερήται αποδείξεων και σοβαρότητας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου