«Οι Ρωσίδες, τουλάχιστον στη Μόσχα, έχουν περισσότερο στυλ και
κομψότητα από τις Αμερικανίδες», λέει η Λάρα, Αμερικανίδα που ζει στη
Ρωσία. Δήλωση έκπληξη για τις Ρωσίδες, που έχουν άγχος για το πως
φαίνονται στους ξένους, και ότι τις θεωρούν «απολίτιστες».
Πηγή: Vladimir Vyatkin/RIA Novosti
Δείχνουμε πραγματικά διαφορετικοί, και γι’ αυτό υπάρχουν αντικειμενικοί λόγοι. Για πολλά χρόνια το «σιδηρούν παραπέτασμα» στερούσε από τους σοβιετικούς πολίτες τη δυνατότητα να ντυθούν καλά και με στυλ. Η διεθνής μόδα έφτανε σε μας με καθυστέρηση, κυρίως μέσω του σινεμά και των εισαγόμενων εμπορευμάτων που έφταναν σπάνια στα καταστήματα και για τα οποία σχηματίζονταν αμέσως τεράστιες ουρές.
Μέσα σε αυτή την «ενδυματολογική δυστυχία», εμφανίστηκε η Περεστρόικα και η μετάβαση στην οικονομία της αγοράς. Είναι γεγονός ότι τότε, στη δεκαετία του ΄90, οι μεγάλες Δυτικές εταιρίες φοβούνταν ακόμη τη ρωσική αγορά, και τη χώρα κατέκλυσαν ρούχα της σειράς από την Κίνα και την Τουρκία. Ο κόσμος άρχισε να αγοράζει μανιωδώς φανταχτερά ρούχα και στρας, καθώς και ό,τι έβρισκε της μόδας, προκειμένου να αναδείξει το στυλ του. Σήμερα στη Ρωσία υπάρχουν σχεδόν όλες οι διεθνείς εταιρίες ρούχων, αλλά η συνήθεια του περιττού δεν έχει εγκαταλείψει αρκετούς.
Πηγή: Ilya Pitalev/RIA Novosti
Αλλη
«κουλτούρα»
«Το στυλ
ντυσίματός σας μοιάζει πρόστυχο, αλλά μετά καταλαβαίνεις ότι εδώ απλά είναι
διαφορετική η κουλτούρα, ότι είναι φυσιολογικό, το συνηθίζεις και αρχίσεις να
το θεωρείς ελκυστικό», αναφέρει ένας φίλος μου Γάλλος, ο οποίος μένει αρκετά
χρόνια στη Ρωσία. Και συνεχίζει: «Πολύ ωραίες δείχνουν οι κοπέλες, φορούν πολύ
περισσότερο τακούνια και φορέματα, ακόμη και το χειμώνα με το χιόνι... αυτό με
εξέπληξε! Από την άλλη, οι άντρες και οι ηλικιωμένοι φροντίζουν ελάχιστα για
την εμφάνισή τους, τουλάχιστον σε σύγκριση με τους Ευρωπαίους». Πράγματι, στη χώρα μας μια γυναίκα με μπότες τακούνι, λεπτά νάιλον καλσόν και κοντό μπουφάν με πούπουλο σε θερμοκρασία -30, είναι συνηθισμένο φαινόμενο. Αλλά τι να κάνεις; Ο χειμώνας διαρκεί έξι μήνες, δεν μπορείς να κυκλοφορείς συνεχώς με τη γούνα και γενικά κουκουλωμένη! Θέλεις να δείχνεις όμορφη!
Πηγή: Reuters
Επίσης, στη Ρωσία δεν συνηθίζεται να αλλάζεις το ρόλο των πραγμάτων. Η αθλητική φόρμα είναι κατάλληλη μόνο για το γυμναστήριο, και τα σανδάλια μόνο στην παραλία ή στη βόλτα, αλλά σε καμία περίπτωση στη δουλειά. Ακόμη και στην παιδική χαρά σπάνια θα δείτε μια μητέρα με αθλητική φόρμα και χωρίς τουλάχιστον ένα ελάχιστο μακιγιάζ. Υπάρχει ένα αστείο: «Η Ρωσίδα, ακόμη και τα σκουπίδια, δεν θα πάει να τα πετάξει χωρίς να είναι βαμμένη! Κι' αν ξαφνικά συναντήσει στη γωνία τον πρίγκιπά της;».
Οι ξένες εκτιμούν ιδιαίτερα αυτό το γνώρισμα των Ρωσίδων. Για παράδειγμα, η Λάρα ανέφερε ότι και αυτή φορά ψηλά τακούνια πιο συχνά από ότι στις ΗΠΑ. Βλέπει τι ρούχα και αξεσουάρ φοράνε οι άλλες γυναίκες στο δρόμο και ύστερα πηγαίνει και τα αγοράζει. Πριν δυο χρόνια, χαρακτηριστικά, όταν πρόσεξε τα τσαντάκια από σκληρό δέρμα που είχαν δυο Ρωσίδες, στη συνέχεια πήγε και αγόρασε ένα για την ίδια. Επίσης, είδε ότι φέτος στη Μόσχα είναι της μόδας οι δερμάτινες μπότες με επίπεδα τακούνια και τώρα αναζητεί και αυτή να πάρει τέτοιες.
Οι
κλιματικές συνθήκες
Πρέπει να
λάβει κανείς υπόψη και τις κλιματικές συνθήκες στις οποίες ζούμε. Τα πολλά
ρούχα στη γκαρνταρόμπα, είναι απαραίτητα. Οι ηλιόλουστες μέρες στη Ρωσία δεν
είναι πολλές, αλλά η ψυχή θέλει να ξεδώσει, γι’ αυτό και αναπληρώνουμε αυτή την
ανάγκη με όμορφα ρούχα.Πηγή: Getty Images/Fotobank
Αυτό πάντως έχει σαν αποτέλεσμα ότι στις μεγάλες ρωσικές πόλεις ο αριθμός των κομψών γυναικών μπορεί να συγκριθεί με ό,τι συμβαίνει στη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο. Οι Ρωσίδες προσπαθούν να δημιουργούν ταιριαστά σύνολα, αυτό που αποκαλείται «put together». Επιλέγουν δηλαδή τσάντες, αξεσουάρ και παπούτσια, προσέχοντας το συνδυασμό των χρωμάτων και της υφής.
«Πιστεύω ότι οι Αμερικανίδες θα πρέπει να φροντίζουν περισσότερο για τη δημόσια εμφάνισή τους. Φυσικά και δεν θα πρέπει να κρίνει κανείς τους ανθρώπους από τον τρόπο που ντύνονται, αλλά νομίζω ότι όταν βγαίνεις από το σπίτι φορώντας κομψά και ταιριαστά μεταξύ τους πράγματα, αυτό δείχνει πως σέβεσαι τον εαυτό σου», καταλήγει η αμερικανίδα φίλη μου που εργάζεται στη Ρωσία.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Θέλουν να δείχνουν … απόλυτα θηλυκά
8 Μαρτίου 2013
Σε όλες τις γυναίκες αρέσει να ξοδεύουν πολλά χρήματα για την
ομορφιά τους. Πολύ περισσότερο στις Ρωσίδες, οι οποίες τρελαίνονται να
έχουν εντυπωσιακή εμφάνιση. Και γι’ αυτό είναι πρόθυμες να ξοδέψουν ό,τι
έχουν και δεν έχουν.
Τα τελευταία 20
χρόνια στο χώρο της υψηλής μόδας εδραιώθηκε μια σειρά από τυπικά σλαβικά
χαρακτηριστικά. Οι σχεδιαστές μόδας στράφηκαν επανειλημμένα στην παραδοσιακή
ρωσική ενδυμασία, ενώ στους δρόμους των πρωτευουσών του κόσμου εμφανίστηκε ένας
μεγάλος αριθμός από όμορφες Ρωσίδες, οι οποίες όμως έχουν κάτι το περίεργο.
Είναι υπερβολικά βαμμένες και -κατά τη γνώμη των ξένων- συχνά είναι ντυμένες
προκλητικά. Τα αίτια αυτής της αντίληψης της ομορφιάς κρύβονται κυρίως στην
ιδιοσυγκρασία και σε ιστορικά φαινόμενα.
Το διαφημιστικό πρακτορείο DDB Russia κάποτε είχε φτιάξει μια διαφήμιση για την κρέμα της μάρκας RoC. Το διαφημιστικό σποτ που γνώρισε μεγάλη επιτυχία στη Γαλλία, ήταν ελάχιστα πειστικό (believability) και αρεστό (likeability) στη Ρωσία. Φαίνεται ότι οι διαφορές αντιλήψεων ανάμεσα στις ρωσίδες και στις Δυτικές γυναίκες, είναι μεγάλες. Γιατί; Στη διαφήμιση, η γυναίκα κοιτάζει στον καθρέφτη και, βλέποντας το αποτέλεσμα της κρέμας, μένει ικανοποιημένη. Για τις Γαλλίδες το αποτέλεσμα ήταν αρκετό. Όχι, όμως, και για τις Ρωσίδες, για τις οποίες δεν αρκεί να κοιτάζουν τον εαυτό τους στον καθρέφτη. Αντίθετα, όταν στην τελευταία σκηνή της διαφήμισης εμφανίστηκε ένας άντρας, ο οποίος κοίταζε με θαυμασμό την πρωταγωνίστρια, οι δείκτες likeability και believability έδειξαν κόκκινο στις προτιμήσεις των ρωσίδων.
Σε αυτό το σημείο, όπως σημειώνουν οι ειδικοί της βιομηχανίας ομορφιάς, βρίσκεται και η βασική διαφορά των Ρωσίδων από τις γυναίκες της Δύσης. Για τις Ευρωπαίες το σημαντικότερο είναι να αισθανθούν άνετα και φυσικά, να αρέσουν στον εαυτό τους. Από εδώ πηγάζει και η άνετη ενδυμασία και το ελαφρύ μακιγιάζ τις καθημερινές, το οποίο τονίζει τη φυσική ομορφιά. Για τη Ρωσίδα, το σπουδαιότερο είναι και να δείχνει όμορφη στο 100% και να επιδεικνύει στους γύρω ότι είναι η καλύτερη. Γι’ αυτό, μην σας κάνει εντύπωση ούτε το πολύ έντονο μακιγιάζ τους, και τα ψηλά τακούνια, ούτε και η συχνά εμφανώς «τσιμπημένη» σεξουαλική εικόνα και η προκλητική ένδυση.
Το κάζουαλ, είναι ατημέλητο ντύσιμο
Η Νατάλια Τσελ, φιλόλογος από την Αγία Πετρούπολη, η οποία έχει κάνει σπουδές στις ΗΠΑ σε πρόγραμμα ανταλλαγών, εξηγεί ότι πολλές Ρωσίδες αδυνατούν να κατανοήσουν την αγάπη των γυναικών της Δύσης για το στυλ casual. Επισημαίνει ότι αν ρωτήσεις τις Αμερικανίδες πώς ντύνονται και βάφονται, θα σου απαντούσαν, «απλά και πρακτικά». Ενώ εμείς, όπως λέει, το στυλ αυτό θα το χαρακτηρίζαμε «ατημέλητο και άγουστο».
Υπάρχουν πολλές εξηγήσεις για αυτή την αντίληψη της ομορφιάς από την πλευρά των Ρωσίδων. Ορισμένες επισημαίνουν την έλλειψη αντρών μεταπολεμικά, η οποία έκανε τις γυναίκες να ανταγωνίζονται μεταξύ τους. Άλλες θεωρούν ότι οι Ρωσίδες «κερδίζουν το χαμένο έδαφος» από τα ‘70 χρόνια περιορισμού της «θηλυκότητας», καθώς σε αυτή την περίοδο δεν ενθαρρύνονταν οι προσπάθειες να ξεχωρίσεις μέσα από το πλήθος.
«Η αιτία για τον τρόπο που ντύνονται οι κοπέλες στη Ρωσία, όντως βρίσκεται στο ιστορικό παρελθόν, αλλά όχι μόνο στη σοβιετική κληρονομιά», δήλωσε στη RBTH η στυλίστας Νατάλια Ταν. Σύμφωνα με την ίδια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η χώρα κατά το ήμισυ είναι ασιατική. Η τέχνη, οι εθνικές φορεσιές, η αρχιτεκτονική, έχουν τα ίχνη των Σκύθων, των Μογγόλων, των Βυζαντινών.
Ως παράδειγμα φέρνει τους ορθόδοξους ναούς, τις έντονες ζωγραφιές τους, το πώς λάμπουν στον ήλιο οι χρυσαφένιοι τρούλοι τους. Πρόκειται ακριβώς για τον πολιτιστικό κώδικα ο οποίος διαμορφώνει το γούστο στη χώρα από την πρώιμη παιδική ηλικία. «Είμαστε πολύ φαντεζί κατά την άποψη των γυναικών της Ευρώπης. Σε εμάς, για παράδειγμα, το ίδιο φανταχτερές φαίνονται οι γυναίκες από την Κεντρική Ασία. Δεν μπορείς να πεις ότι κάποιος είναι καλύτερος ή χειρότερος, απλά ανήκουμε σε διαφορετικές κουλτούρες», πρόσθεσε η Ταν.
Ξοδεύουν πολλά για την εμφάνισή τους
Όπως δείχνουν οι έρευνες, οι Ρωσίδες ξοδεύουν πρόθυμα τα χρήματά τους για ρούχα και καλλυντικά. Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία μιας από τις μεγαλύτερες εταιρίες έρευνας της καταναλωτικής συμπεριφοράς, της Nielsen, το 81% των Ρωσίδων δήλωσαν πως θα ξόδευαν τα διαθέσιμα χρήματά τους για ρούχα, το 73% για διακοπές, και το 69% για καλλυντικά. Παράλληλα, μόνο το 8% των Ρωσίδων σκέφτονται να διαθέσουν τα περισσευούμενα χρήματά τους για επενδύσεις.
Η ερευνητική εταιρία Euromonitor μεταξύ άλλων σημειώνει ότι οι Ρωσίδες δαπανούν μεγαλύτερο μέρος από το μισθό του για καλλυντικά, από ότι οι Ευρωπαίες. Συγκεκριμένα, μια Ισπανίδα, Πορτογαλίδα ή Ελληνίδα ξοδεύει για την αγορά προϊόντων ομορφιάς περίπου 100 ευρώ το χρόνο. Μια Γαλλίδα περίπου 200 ευρώ, μια Ελβετίδα 180 ευρώ, μια Αγγλίδα 150 ευρώ. Η Ρωσίδα είναι διατεθειμένη να πληρώνει για είδη ομορφιάς περίπου 70 ευρώ το χρόνο. Λαμβάνοντας όμως υπόψη το γεγονός ότι ο μέσος μισθός στη Ρωσία είναι πολύ χαμηλότερος από ότι στην Ευρώπη (το 2012 ήταν 760 δολ. ΗΠΑ), μπορεί κανείς να συμπεράνει ότι σε ποσοστιαία αναλογία οι Ρωσίδες ξοδεύουν για καλλυντικά πολύ περισσότερα από τις γυναίκες στη Δύση.
Δεν προξενεί εντύπωση το ότι η βιομηχανία ομορφιάς στη Ρωσία είναι μια από τις πιο ελπιδοφόρες και υπόσχεται πολλά κέρδη. Ενώ στην Ευρώπη η αγορά υπηρεσιών που σχετίζονται με την ομορφιά είναι κορεσμένη, στη Ρωσία βρίσκεται ακόμη υπό διαμόρφωση. Εδώ, η ετήσια ανάπτυξη είναι κατά μέσο όρο της τάξης του 5%-10%. Σε ένα πολυώροφο κτίριο μάλιστα, μπορεί να βρίσκονται ταυτόχρονα δύο με τρία σαλόνια ομορφιάς ή κομμωτήρια, τα οποία έχουν και πολλούς πελάτες.
Το διαφημιστικό πρακτορείο DDB Russia κάποτε είχε φτιάξει μια διαφήμιση για την κρέμα της μάρκας RoC. Το διαφημιστικό σποτ που γνώρισε μεγάλη επιτυχία στη Γαλλία, ήταν ελάχιστα πειστικό (believability) και αρεστό (likeability) στη Ρωσία. Φαίνεται ότι οι διαφορές αντιλήψεων ανάμεσα στις ρωσίδες και στις Δυτικές γυναίκες, είναι μεγάλες. Γιατί; Στη διαφήμιση, η γυναίκα κοιτάζει στον καθρέφτη και, βλέποντας το αποτέλεσμα της κρέμας, μένει ικανοποιημένη. Για τις Γαλλίδες το αποτέλεσμα ήταν αρκετό. Όχι, όμως, και για τις Ρωσίδες, για τις οποίες δεν αρκεί να κοιτάζουν τον εαυτό τους στον καθρέφτη. Αντίθετα, όταν στην τελευταία σκηνή της διαφήμισης εμφανίστηκε ένας άντρας, ο οποίος κοίταζε με θαυμασμό την πρωταγωνίστρια, οι δείκτες likeability και believability έδειξαν κόκκινο στις προτιμήσεις των ρωσίδων.
Σε αυτό το σημείο, όπως σημειώνουν οι ειδικοί της βιομηχανίας ομορφιάς, βρίσκεται και η βασική διαφορά των Ρωσίδων από τις γυναίκες της Δύσης. Για τις Ευρωπαίες το σημαντικότερο είναι να αισθανθούν άνετα και φυσικά, να αρέσουν στον εαυτό τους. Από εδώ πηγάζει και η άνετη ενδυμασία και το ελαφρύ μακιγιάζ τις καθημερινές, το οποίο τονίζει τη φυσική ομορφιά. Για τη Ρωσίδα, το σπουδαιότερο είναι και να δείχνει όμορφη στο 100% και να επιδεικνύει στους γύρω ότι είναι η καλύτερη. Γι’ αυτό, μην σας κάνει εντύπωση ούτε το πολύ έντονο μακιγιάζ τους, και τα ψηλά τακούνια, ούτε και η συχνά εμφανώς «τσιμπημένη» σεξουαλική εικόνα και η προκλητική ένδυση.
Το κάζουαλ, είναι ατημέλητο ντύσιμο
Η Νατάλια Τσελ, φιλόλογος από την Αγία Πετρούπολη, η οποία έχει κάνει σπουδές στις ΗΠΑ σε πρόγραμμα ανταλλαγών, εξηγεί ότι πολλές Ρωσίδες αδυνατούν να κατανοήσουν την αγάπη των γυναικών της Δύσης για το στυλ casual. Επισημαίνει ότι αν ρωτήσεις τις Αμερικανίδες πώς ντύνονται και βάφονται, θα σου απαντούσαν, «απλά και πρακτικά». Ενώ εμείς, όπως λέει, το στυλ αυτό θα το χαρακτηρίζαμε «ατημέλητο και άγουστο».
Υπάρχουν πολλές εξηγήσεις για αυτή την αντίληψη της ομορφιάς από την πλευρά των Ρωσίδων. Ορισμένες επισημαίνουν την έλλειψη αντρών μεταπολεμικά, η οποία έκανε τις γυναίκες να ανταγωνίζονται μεταξύ τους. Άλλες θεωρούν ότι οι Ρωσίδες «κερδίζουν το χαμένο έδαφος» από τα ‘70 χρόνια περιορισμού της «θηλυκότητας», καθώς σε αυτή την περίοδο δεν ενθαρρύνονταν οι προσπάθειες να ξεχωρίσεις μέσα από το πλήθος.
«Η αιτία για τον τρόπο που ντύνονται οι κοπέλες στη Ρωσία, όντως βρίσκεται στο ιστορικό παρελθόν, αλλά όχι μόνο στη σοβιετική κληρονομιά», δήλωσε στη RBTH η στυλίστας Νατάλια Ταν. Σύμφωνα με την ίδια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η χώρα κατά το ήμισυ είναι ασιατική. Η τέχνη, οι εθνικές φορεσιές, η αρχιτεκτονική, έχουν τα ίχνη των Σκύθων, των Μογγόλων, των Βυζαντινών.
Ως παράδειγμα φέρνει τους ορθόδοξους ναούς, τις έντονες ζωγραφιές τους, το πώς λάμπουν στον ήλιο οι χρυσαφένιοι τρούλοι τους. Πρόκειται ακριβώς για τον πολιτιστικό κώδικα ο οποίος διαμορφώνει το γούστο στη χώρα από την πρώιμη παιδική ηλικία. «Είμαστε πολύ φαντεζί κατά την άποψη των γυναικών της Ευρώπης. Σε εμάς, για παράδειγμα, το ίδιο φανταχτερές φαίνονται οι γυναίκες από την Κεντρική Ασία. Δεν μπορείς να πεις ότι κάποιος είναι καλύτερος ή χειρότερος, απλά ανήκουμε σε διαφορετικές κουλτούρες», πρόσθεσε η Ταν.
Ξοδεύουν πολλά για την εμφάνισή τους
Όπως δείχνουν οι έρευνες, οι Ρωσίδες ξοδεύουν πρόθυμα τα χρήματά τους για ρούχα και καλλυντικά. Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία μιας από τις μεγαλύτερες εταιρίες έρευνας της καταναλωτικής συμπεριφοράς, της Nielsen, το 81% των Ρωσίδων δήλωσαν πως θα ξόδευαν τα διαθέσιμα χρήματά τους για ρούχα, το 73% για διακοπές, και το 69% για καλλυντικά. Παράλληλα, μόνο το 8% των Ρωσίδων σκέφτονται να διαθέσουν τα περισσευούμενα χρήματά τους για επενδύσεις.
Η ερευνητική εταιρία Euromonitor μεταξύ άλλων σημειώνει ότι οι Ρωσίδες δαπανούν μεγαλύτερο μέρος από το μισθό του για καλλυντικά, από ότι οι Ευρωπαίες. Συγκεκριμένα, μια Ισπανίδα, Πορτογαλίδα ή Ελληνίδα ξοδεύει για την αγορά προϊόντων ομορφιάς περίπου 100 ευρώ το χρόνο. Μια Γαλλίδα περίπου 200 ευρώ, μια Ελβετίδα 180 ευρώ, μια Αγγλίδα 150 ευρώ. Η Ρωσίδα είναι διατεθειμένη να πληρώνει για είδη ομορφιάς περίπου 70 ευρώ το χρόνο. Λαμβάνοντας όμως υπόψη το γεγονός ότι ο μέσος μισθός στη Ρωσία είναι πολύ χαμηλότερος από ότι στην Ευρώπη (το 2012 ήταν 760 δολ. ΗΠΑ), μπορεί κανείς να συμπεράνει ότι σε ποσοστιαία αναλογία οι Ρωσίδες ξοδεύουν για καλλυντικά πολύ περισσότερα από τις γυναίκες στη Δύση.
Δεν προξενεί εντύπωση το ότι η βιομηχανία ομορφιάς στη Ρωσία είναι μια από τις πιο ελπιδοφόρες και υπόσχεται πολλά κέρδη. Ενώ στην Ευρώπη η αγορά υπηρεσιών που σχετίζονται με την ομορφιά είναι κορεσμένη, στη Ρωσία βρίσκεται ακόμη υπό διαμόρφωση. Εδώ, η ετήσια ανάπτυξη είναι κατά μέσο όρο της τάξης του 5%-10%. Σε ένα πολυώροφο κτίριο μάλιστα, μπορεί να βρίσκονται ταυτόχρονα δύο με τρία σαλόνια ομορφιάς ή κομμωτήρια, τα οποία έχουν και πολλούς πελάτες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου