Ο Ισαάκ Σούσης γράφει
O αντιφασίστας σε σχέση με τον φασίστα έχει και πιο επιβαρυμένο πρόγραμμα . Να ανοίξει κανένα βιβλίο. Καλό είναι μάλιστα να διαβάσει και τρία, τέσσερα ολόκληρα για να έχει αίσθηση της συνοχής των επί μέρους, γιατί τη χαοτική αίσθηση την μαθαίνει από όλες τις υπόλοιπες πηγές. Να δει κανένα θέατρο , μερικές ταινίες. να μάθει μια τρίτη, τέταρτη ξένη γλώσσα , να εθιστεί στην ορολογία των – ισμών για να ανταπεξέρθει στοιχειωδώς στον ανταγωνισμό με άλλους αντιφασίστες. Και με όλα αυτά εκ των ουκ άνευ είναι να ξέρει να ρίχνει και κάνα μπουνίδι , για να διατηρήσει όλα τα προαναφερθέντα συστατικά του σε φάση που του την πέσουνε οι φασίστες.Τα ίδια ισχύουν ανεξαρτητως σεξουαλικού προσανατολισμού του αντιφασίστα, και περί αυτού θα πειστεί και η πιο δύσπιστη drag queen , βλέποντας στους «Καταραμένους» του Βισκόντι μεταξύ άλλων μια γλαφυρή αναπαράσταση της Νύχτας των μεγάλων μαχαιριών , το ξεκαθάρισμα δηλαδή που επιφύλαξε ο Χίτλερ σε πρώην φίλους και συνεργάτες του και στα τάγματα εφόδου SA τα οποία απαρτίζονταν από μάζες στρατολογημένων πολιτών ( όπως οι χρυσαυγήτες, αλλά μερικές δεκάδες χιλιάδες παραπάνω ) που παίρναν στα χέρια τους τον νόμο και τον πήγαιναν περίπατο. Ανάμεσα στους πρώην φίλους του Χίτλερ, και σε μεγάλο ποσοστό στα τάγματα εφόδου , οι ομοφυλόφιλες επιδόσεις είχαν την τιμητική τους και όπως σε όλα τα τόσο σκληρά αντράκια δεν έλειπαν και τα drag queen νούμερα. Μιλάμε βέβαια για όλο τον συρφετό από λαϊκές , με αρχαιοελληνικές αναφορές να μας βρίσκονται, με ροπή στα military όργια , αλλά όχι νεγκλιζέ όλα αυτά, αντιθέτως πολύ άγρια και πατριωτικά.
Ο Βισκόντι με μια δόση πιθανά αισθητικής υπερβολής τα απεικονίζει σε αυτή την “τολμηρή» ταινία που όμως δεν θα χαρακτήριζα από τις καλύτερες του. Προσπαθώντας να αποδώσει όλα τα τερατώδη συμπλέγματα του φασισμού σε ένα φροϋδικό αιμομικτικό πλαίσιο. υπεραπλουστεύει ενώ ταυτόχρονα καταλήγει διανοουμενίστικος. Ομοφυλόφιλος και εστέτ και ο ίδιος , εγκλωβίζεται σε μια αισθητικοποίηση των καταστάσεων , προσπαθώντας όπως συχνά σε ταινίες του. να αποδώσει τα επανερχόμενα μοτίβα της ζωής με ένα οπερατικό υπόβαθρο. Όμως αυτό ήταν θέμα για Φασμπίντερ , για διανοούμενο δηλαδή λαϊκής καταγωγής που ήξερε από πρώτο χέρι να αποδίδει την «φυσιολογικά διεστραμμένη» κανονικότητα μιας πολτοποιημένης μάζας , σερβιρισμένης σε κοινωνικές τάξεις. Και ήξερε να το κάνει αυτό ο Φασμπίντερ πολύ προτού να το στεγάσει σε μια ερμηνεία ψυχαναλυτική, πολιτική ή ότι, δήποτε. Και για να κλείσω όπως ξεκίνησα καλό είναι οι αντιφασίστες που αυτοπροσδιορίζονται με αρκτικόλεξα από ΚΚΕ μέχρι LGB , συνδυασμένα ή ανεξάρτητα , να θυμούνται το μπουνίδι. Καθότι τα θεωρητικά εργαλεία θα τα εξαντλήσουν όπως προείπα στον μεταξύ τους ανταγωνισμό , και επειδή η δημοκρατία θα αποτύχει και πάλι πλήρως να αφομοιώσει ότι λογαριάζεται σαν παρεκτροπή της ( είναι κάτι που ουδέποτε το κατάφερε) Εξάλλου πριν εγκαταλείψει κανείς αυτά τα λατρεμένα σαν θεότητες σώματα , καλό είναι να έχει μια ιδέα για τα ανακλαστικά τους.
«Βλέμμα στον φασισμό» Eξαιρετικές ταινίες με παρουσίαση, κριτική αποτίμηση και δωρεάν είσοδο για το κοινό.
Το παραπάνω κειμενάκι γράφτηκε εν ριπή οφθαλμού με αφορμή την επαναπροβολή της ταινίας «Οι καταραμένοι» του Λουκίνο Βισκόντι στα πλαίσια των κινηματογραφικών προβολών «Ένα βλέμμα στον φασισμό» που διοργανώνονται σε συνεργασία του ιδρύματος Ρόζα Λούξεμπουργκ, με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος, το Εργαστήριο Μελέτης των Ελληνογερμανικών Σχέσεων και το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Πολιτική Επιστήμη και Κοινωνιολογία» του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης. Η ταινία θα παρουσιαστεί στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, σήμερα στις 20:00. Εισηγείται ο Κύρκος Δοξιάδης, καθηγητής Κοινωνικής Θεωρίας στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών.. Οι προβολές του Αφιερώματος με θέμα «Βλέμμα στο Φασισμό», γίνονται τις Τετάρτες στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά Οδός 48, Μετρό Κεραμεικός). Ακολουθούν ή προηγούνται οι εισηγήσεις και ακολουθεί συζήτηση. Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη. Nα υπενθυμίσουμε ότι ο κύκλος προβολών ¨Ένα βλέμμα στον φασισμό» ολοκληρώνεται την επόμενη Τετάρτη με την προβολή της ταινίας Καρλ Μάυ του Xανς Γιουργκεν Ζιμπερμπεργκ. Ο γερμανός σκηνοθέτης είναι άγνωστος στο ευρύ κοινό λόγω της «δυσκολίας» των έργων του, μεγάλων σε διάρκεια , πληθωρικών σε πληροφορία και με μια συμπύκνωση των αισθητικών που διαπότισαν τον εικοστό αιώνα το γερμανικό θέαμα. Παρόλα αυτά κάποιοι λίγοι τον γνωρίζουμε από την επική ταινία του «Χιτλερ- μια ταινία από τη Γερμανία » μια από τις πλέον ουσιαστικές, συνδυαστικές και ρηξικέλευθες ερμηνείες της προσωπικότητας ή του ιστορικού προσωπείου του Χίτλερ που έχουμε υπ΄όψην μας. Οπότε την ερχόμενη Τετάρτη θα σπεύσουμε στο Λαίς , και όσο αντέξουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου