Η «αορατότητα» αυτών των υποβρυχίων παρέχει στην Ελλάδα ένα βασικό πλεονέκτημα σε άκρως απόρρητες επιχειρήσεις. Η συμβολή εν καιρώ ειρήνης, τεράστια – συγκέντρωση πληροφοριών. Σε περιόδους πολέμου είναι από τα πιο επιθετικά μέσα της Ελλάδας. Κινούνται αθόρυβα, αλλά μην αφήνετε την γαλήνη τους να σας ξεγελάσουν – είναι από τα περισσότερο εξελιγμένα πολεμικά εργαλεία του οπλοστασίου της χώρας μας.
Mετά τον «Παπανικολή» (S-120) και τον «Πιπίνος» (S-121), τώρα και ο «Mατρώζος» (S-122): Οι υποβρύχιες δυνατότητες του Πολεμικού Ναυτικού έχουν – επιτέλους – αυξηθεί, και η ναυτική ισορροπία ισχύος στην Ανατολική Μεσόγειο, σε μια περίπλοκη πολιτική στιγμή, αλλάζει υπέρ του Πολεμικού Ναυτικού
.
Η εταιρεία Ελληνικά Ναυπηγεία στο Σκαραμαγκά ολοκλήρωσε την κατασκευή του υποβρυχίου (Υ/Β) κλάσης 214HN – «Mατρώζος» (S-122).
Το «Mατρώζος» (S-122) θα πέσει στο νερό στις 17 Φεβρουαρίου και θα είναι το δεύτερο Υ/Β «Τύπου 214» που κατασκευάστηκε στην Ελλάδα. Νωρίτερα, τον Οκτώβριο του 2014 η εταιρεία ολοκλήρωσε το Υ/Β «Πιπίνος» (S-121).
Στα τέλη Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους το «Πιπίνος» (S-121) εκτέλεσε επιτυχώς βολή μιας τορπίλης κατά στόχου επιφανείας στα νερά του Σαρωνικού Κόλπου. Οι δοκιμές για το μέγιστο βάθος (εν καταδύσει) πραγματοποιήθηκαν το Δεκέμβριο του 2014.
Στο εγγύς μέλλον το Υ/Β «Πιπίνος» αναμένεται στην περιοχή της Κρήτης, όπου και θα συνεχίσει με τις μετρήσεις της ακουστικής υπογραφής και μια σειρά από άλλες δοκιμές. Με την επιτυχή ολοκλήρωση των δοκιμών αυτών, θα τεθεί σε λειτουργία στον ελληνικό στόλο.
Η σύμβαση που προβλέπει την κατασκευή τριών νέων Υ/Β κατηγορίας NNS «Τύπου 214» υπεγράφη από το Υπουργείο Άμυνας στην ΑΘήνα τον Φεβρουάριο του 2000 στο πλαίσιο του προγράμματος «Αρχιμήδης», με επιλεγμένο κύριο ανάδοχο την εταιρεία Ελληνικά Ναυπηγεία (ΕΝΑΕ).
Σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης το πρώτo Υ/Β ναυπηγήθηκε στο ναυπηγείο Deutsche Werft-Hovaldsverke (HDW) στο Κίελο της Γερμανίας, και τα επόμενα δύο – με γερμανική άδεια, στην Ελλάδα.
Η σύμβαση που περιλάμβανε μια επιλογή για τη ναυπήγηση ενός επιπλέον Υ/Β, τέθηκε σε εφαρμογή από το καλοκαίρι του 2002.
Αρχικά τα Υ/Β είχαν προγραμματιστεί για παράδοση την περίοδο 2005-2007. Τον Νοέμβριο του 2006, μετά την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων των δοκιμών το Πολεμικό Ναυτικό αρνήθηκε να παραλάβει το «Παπανικολής» (S-120) κατασκευής στη Γερμανια. Μετά από μακρές διαπραγματεύσεις η σύγκρουση επιλύθηκε, και το Υ/Β έγινε επίσημα δεκτό στις 21 Δεκεμβρίου 2010.
Οι δοκιμές του 3oυ Υ/Β της σειράς, «Mατρώζος» (S-122), έχουν προγραμματιστεί να ξεκινήσουν την άνοιξη του 2015. Οι δοκιμές του 4ου Υ/Β, «Κατσώνης» (S-123), αναμένεται να ξεκινήσουν στα μέσα του 2015.
Η επόμενη καλή είδηση προέρχεται από ένα άλλο μέτωπο της ελληνικής ναυπηγοκατασκευής. Νωρίτερα αυτό το μήνα το Υ/Β «Ωκεανός» (S-118) Tύπου 209/1200 ολοκλήρωσε με επιτυχία επίσης μια δοκιμαστική βολή τορπίλης κατά στόχου επιφανείας. Στο πλαίσιο του προγράμματος Neptune II το Υ/Β όχι μόνο επισκευάστηκε και εκσυγχρονίστηκε λεπτομερώς στα ΕΝΑΕ, αλλά έχει εγκατασταθεί και ένα σύστημα αναερόβιας πρόωσης (AIP).
Στο πλαίσιο της χρονοβόρας διαδικασίας το ναυπηγείο κατασκεύασε ένα συμπληρωματικό τμήμα του κύτους με μια μονάδα AIP και μετέτρεψε το ήδη 35 ετών Υ/Β σε μια τεχνολογική κατάσταση εφάμιλλη της κλάσης 214. Η ολοκλήρωση του «Ωκεανός» καθυστέρησε λόγω οικονομικών διαφορών.
Στην πραγματικότητα στο πλαίσιο του Neptune II προβλέπονταν ο εκσυγχρονισμός για δύο άλλα Υ/Β κλάσης 209/1200. Η πρόθεση αυτή, ωστόσο, δεν είναι άλλο επίκαιρη και τα χρήματα αυτά εξοικονομήθηκαν για την χρηματοδότηση για την κατασκευή δύο επιπλέον Υ/Β κλάσης 214.
Στην υποβρύχια ναυτική ισορροπία ισχύος Ελλάδας και Τουρκίας η τελευταία συνεχίζει να διαθέτει συνολικά 14 υποβρύχια, με την Ελλάδα να διαθέτει πολύ σύντομα συνολικά 10 υποβρύχια, εκ των οποίων τέσσερα τεχνολογίας AIP, μια παράμετρος που προς το παρόν τουλάχιστον το Τουρκικό Ναυτικό υστερεί δραματικά, με το Πολεμικό Ναυτικό να είναι σε θέση να συναντήσει τα δυνητικά του θύματα από ανύποπτες κατευθύνσεις.
Αυτή τη στιγμή το Πολεμικό Ναυτικό λειτουργεί τρία υποβρύχια κλάσης 209/1200, «Ποσειδών» (S-116), «Αμφιτρίτη» (S-117) και «Πόντος» (S-119), και τρία υποβρύχια κλάσης 209/1100, «Νηρεύς» (S-111), «Τρίτων» (S-112) και «Πρωτεύς» (S-113).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου