Ετικέτες

Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2014

Έγχρωμη αναπαράσταση της “Πύλης των Καρυατίδων” στον Τύμβο της Αμφίπολης (Α΄)

AMPHIPOLIS-3-blog
του Γεράσιμου Γ. Γερολυμάτου
Η έγχρωμη αναπαράσταση από το εσωτερικό του μνημείου της Αμφίπολης, που παρουσιάζω σήμερα, είναι η πρώτη από τις δύο που είχα ως σκοπό να δημιουργήσω και είναι ζωγραφισμένη με το χέρι.
Αυτήν την αναπαράσταση, θα την ονόμαζα χαριτολογώντας του «Υπουργείου», διότι βασίζεται μόνο στα χρώματα που έχουν βρεθεί μέσα στο μνημείο και τα οποία έχουν ανακοινωθεί από τα δελτία τύπου του ΥΠΠΟΑ. Επιπλέον, έχω χρησιμοποιήσει για τον σκοπό αυτό και όσες φωτογραφίες μπόρεσα να ανακαλύψω με ορατά ίχνη χρωμάτων, προκειμένου να αποδώσω, όσο είναι εφικτό, την χρωματολογική σύνθεση του μνημείου. Δυστυχώς, η δημόσια έκκληση μου για την παροχή κάποιων χρωματολογικών πληροφοριών που θα με βοηθούσαν στην καλύτερη αναπαράσταση δεν εισακούστηκε, οπότε προχώρησα σε αυτή την πρώτη φάση με όσα χρώματα γνώριζα και μόνο.

Σχετικά με την πρώτη αναπαράσταση, που έχει διάσταση 0,64Χ0,53, θα ήθελα κατά χρωματική περίπτωση να προσθέσω τα εξής.
Στο δάπεδο του πρώτου θαλάμου με το κόκκινο μωσαϊκό και τα μαρμαράκια, παρουσιάζω ταυτόχρονα δύο πιθανές περιπτώσεις, μιας και δεν διάβασα σε κάποια ανακοίνωση τη μορφή που είχε το μωσαϊκό. Η πρώτη περίπτωση το δείχνει να αποτελείται από πλάκες με αρμούς που ακολουθούν τη δομή των τοίχων, ενώ η δεύτερη το παρουσιάζει να είναι συνεχές. Θεωρώ πως η πρώτη είναι η πιθανότερη, καθώς η κατασκευή του μωσαϊκού σε μικρότερα τμήματα-πλάκες και η τοποθέτηση τους, θα ήταν πιο εύχρηστη για τους κατασκευαστές. Επίσης αποτύπωσα την ύπαρξη μια φάσας λίγων εκατοστών χωρίς μαρμαράκια, που διατρέχει τις άκρες του μωσαϊκού.
Στην πρόσοψη του μικρού σκαλοπατιού κάτω από τα βάθρα των Καρυατίδων εντοπίστηκε μπλε χρώμα. 
Σχετικά με τα χρώματα των επίκρανων των παραστάδων, δίπλα στις Καρυάτιδες, που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι σβησμένα, χρησιμοποίησα τα χρώματα από τα επίκρανα των παραστάδων της εισόδου, καθώς είναι πολύ πιθανό το ίδιο χρωματικό και διακοσμητικό μοτίβο να επαναλαμβανόταν και σε αυτές, αφού στην ουσία αφορούσαν τα τέσσερα άκρα του ίδιου πρώτου θαλάμου. Σε αυτά, διέκρινα πέρα των άλλων χρωμάτων και ίχνη από μπλε, ενώ στην κάτω ταινία διακρίνονταν αχνά μισοσβησμένα ίχνη από άνθη, ίσως ρόδακες. 
Ρόδακες του επιστηλίου. Για αυτούς, χρησιμοποίησα τα χρώματα που βρέθηκαν στους ρόδακες κάτω από τον οριζόντιο δοκό του δεύτερου θαλάμου, δηλαδή κόκκινο και κίτρινο, ενώ πρόσθεσα μια ακόμα σειρά ροδάκων πάνω από την «Ιωνική» Θύρα, χάριν της συμμετρίας.
Επιφάνεια βάθρων. Τουλάχιστον στο σημείο όπου πατούν οι Καρυάτιδες, η ανακοίνωση ανέφερε την ύπαρξη κόκκινου χρώματος επί της επιφάνειας τους.
Στους χιτώνες των Καρυατίδων και σε εσοχές του μαρμάρου πάνω σε αυτούς, βρέθηκαν ίχνη μπλε χρώματος.
Οι κόθορνοι των Καρυατίδων φέρουν ίχνη κίτρινου και κόκκινου χρώματος.
Στο ύψος του επιστηλίου, επί των πλαϊνών τοίχων, ανακοινώθηκε η ύπαρξη τριών χρωμάτων, κόκκινο, μπλε και μαύρο. 
Στην δεύτερη έγχρωμη αναπαράσταση, που θα αρχίσω να ζωγραφίζω τις επόμενες ημέρες, στα ήδη γνωστά χρώματα θα προσθέσω και άλλα υποθετικά, που κατά τη γνώμη μου είναι πολύ πιθανό να υπήρχαν, ώστε να παρουσιάσω πλέον μια πλήρη εικόνα του πως μπορεί να έμοιαζε το μνημείο τις πρώτες ημέρες της ομορφιάς του. Η προσθήκη των επιπλέον χρωμάτων που θα καλύψουν τα άχρωμα κενά, στα σημεία όπου τα χρώματα σβήστηκαν για πάντα, μπορεί να είναι μεν υποθετική, αλλά δεν θα είναι αυθαίρετη, αφού θα χρησιμοποιήσω χρωματικά και διακοσμητικά στοιχεία από άλλους μακεδονικούς τάφους, που είναι πολύ πιθανό να επαναλαμβάνονταν και στον τάφο της Αμφίπολης, εφόσον οι κατασκευαστές θα είχαν σίγουρα υπόψη τους την ταφική παράδοση της περιοχής. Εννοείται, φυσικά, πως η δεύτερη αναπαράσταση, θα είναι πιο πλούσια χρωματικά από την πρώτη που βλέπετε εδώ.
Σε γενικές γραμμές μπορεί να πει κάποιος, πως εκτός από το λευκό χρώμα των μαρμάρων, που αποτελεί το βασικό χρωματικό υπόβαθρο του μνημείου, τα χρώματα που κυριαρχούν στον χώρο είναι δύο, το κόκκινο και το μπλε, ενώ τα υπόλοιπα, όπως το κίτρινο ή το μαύρο,  χρησιμοποιούνται σε μικρότερη ποσότητα, ως συμπληρωματικές νότες μιας χρωματικής ποικιλίας. Ειδικά για τα χρώματα, θα αναφερθώ λεπτομερέστερα στην επόμενη αναπαράσταση, όπου θα εξηγώ και τους λόγους των υποθετικών επιλογών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου