Μετά τους επιστημονικούς διαξιφισμούς για την ταυτότητα του νεκρού, για το αν το μνημείο είναι συλημένο ή όχι καθώς και για το πώς έγινε η επιχωμάτωσή του, ένα καινούργιο ερώτημα έρχεται στην επιφάνεια: ο τάφος είναι της μακεδονικής ή μήπως της ρωμαϊκής εποχής όπως υποστηρίζουν τώρα κάποιοι;
Το μέγεθός του, φαραωνικό. Η δε φήμη του στον σύγχρονο κόσμο, αντάξια του μυστηρίου του, έχει εδώ και μήνες ξεπεράσει τα ελληνικά σύνορα αλλά και τα στενά όρια της επιστημονικής κοινότητας. Όσο όμως η αρχαιολογική σκαπάνη μπαίνει στα ενδότερα του ταφικού μνημείου της Αμφίπολης, τόσο περισσότερα ερωτήματα προστίθενται στα ήδη υπάρχοντα.
Η «μάχη» της Αμφίπολης έχει ανάψει ήδη από πέρυσι όταν τα πρώτα σενάρια για την τότε (άγνωστη στο ευρύ κοινό) ανασκαφή της Κατερίνας Περιστέρη έκαναν λόγο για τον τάφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Αν και η θεωρία αυτή δεν στηρίζεται σε καμία αρχαία πηγή, υπάρχουν αρκετοί που ακόμα ελπίζουν πως μπορεί να αποδειχτεί ότι στην Αμφίπολη τάφηκε ο μεγάλος στρατηλάτης.
Η νέα θεωρία που έρχεται να προστεθεί στις ήδη υπάρχουσες, με στόχο πάντα να ανακαλυφθεί στο τέλος η ταυτότητα του νεκρού, θέτει ένα καινούργιο ερώτημα: μήπως τελικά ο τάφος δεν είναι της μακεδονικής αλλά της ρωμαϊκής εποχής;
Οι Καρυάτιδες θα μαρτυρήσουν το μυστικό;
Στην αρχή ήταν οι Σφίγγες που «μιλούσαν» για δεσμό της Αμφίπολης με την Αίγυπτο αφού σε συνδυασμό με τη χρήση σφραγιστικών τοίχων η τεχνική μάς πήγαινε στις πυραμίδες. Όταν όμως ήρθαν στο φως οι Καρυάτιδες το ερώτημα άλλαξε: μήπως τελικά υπάρχει κάτι αθηναϊκό στο μνημείο; Άλλωστε η Αμφίπολη ήταν αποικία της Αθήνας.
Οι δυο Καρυάτιδες, όμως, ήρθαν για να περιπλέξουν ακόμα περισσότερο το αίνιγμα και να… σπείρουν την υποψία ότι ίσως η χρονολόγηση να μην είναι ακριβής. Όπως γράφουνΤα Νέα του σαββατοκύριακου τα δυο αγάλματα ενισχύουν τον ισχυρισμό όσων υποστηρίζουν ότι δεν πρόκειται για μακεδονικό τάφο του τέλους του 4ου αιώνα ή των αρχών του 3ου με μοναδική είσοδο, αλλά για ένα ρωμαϊκό μνημείο ίσως στη μνήμη των πεσόντων κατά τη μάχη των Φιλίππων.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας οι φωνές που κάνουν λόγο για λάθος χρονολόγηση, έστω και χαμηλόφωνες προς το παρόν, προέρχονται ακόμα και από υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Πολιτισμού.
Ρωμαϊκό διότι… εξηγούν οι εμπνευστές αυτής της θεωρίας
Τόσο η παρουσία των Σφιγγών όσο και η παρουσία των Καρυάτιδων στην Αμφίπολη για πολλούς αρχαιολόγους δεν δικαιολογούνται σε έναν μακεδονικό τάφο. Αντίθετα στα ρωμαϊκά χρόνια οι Σφίγγες αποτελούν σύμβολο του ιδρυτή της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, Αύγουστου, ενώ οι Καρυάτιδες ήταν το αγαπημένο του διακοσμητικό στοιχείο.
Εάν το ταφικό μνημείο είναι όντως ρωμαϊκό θα μπορούσε να ανήκει στους πεσόντες της μάχης των Φιλίππων. Το 42 π.Χ. στους Φιλίππους συγκρούστηκαν οι στρατοί του Οκταβιανού Αύγουστου και του Μάρκου Αντώνιου με τον στρατό του Βρούτου και του Κάσσιου, των δολοφόνων του Ιούλιου Καίσαρα. Η μάχη θα λήξει με νίκη των πρώτων αλλά η κάθε πλευρά θα μετρήσει εκατοντάδες νεκρούς αφού υπολογίζεται ότι κάθε στρατόπεδο αριθμούσε περί τους 80.000 στρατιώτες.
Το δε γεγονός ότι δεν υπάρχουν ούτε πόρτες, ούτε στρόφιγγες στα δυο πρόπυλα, σύμφωνα με την καθηγήτρια Όλγα Παλαγγιά που μίλησε στα Νέα αποδεικνύει ότι το μνημείο ήταν ανοιχτό και επισκέψιμο και πιθανόν να ήταν γεμάτο μαρμάρινα οστεοφυλάκια όπως οι κατακόμβες της Ρώμης.
Τμήμα σύνταξης pontos-news.gr με πληροφορίες από Τα Νέα του Σαββατοκύριακου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου