Ετικέτες

Δευτέρα 11 Αυγούστου 2014

ΝΕΑ ΡΩΣΙΚΑ ΟΠΛΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ (Μικρή συλλόγη άρθρων)

Α)Yak 130: Το «ιπτάμενο i-Phone» της Πολεμικής Αεροπορίας

Στα επόμενα δύο-τρία χρόνια, η Μόσχα προτίθεται να παρουσιάσει στην παγκόσμια αεροπορική αγορά το νέο προηγμένο ρωσικό εκπαιδευτικό αεροσκάφος «Yak-130».
Πηγή: Ramil Sitdikov / RIA Novosti
Το νέο «Yak» δεν είναι μόνο ένα από τα καλύτερα εκπαιδευτικά αεροσκάφη του κόσμου, αλλά ένα αεροπλάνο πολλαπλών χρήσεων, σύμφωνα με τον επικεφαλής του τμήματος εξαγωγών αεροπορικής τεχνολογίας της ρωσικής κρατικής εξαγωγικής εταιρείας όπλων και αμυντικού εξοπλισμού «Rosoboronexport», Σεργκέι Κόρνεφ. Μπορεί να επιχειρήσει και ως ελαφρύ μαχητικό αεροσκάφος, δήλωσε ο ίδιος στη διεθνή αεροπορική έκθεση,Farnborough International Airshow 2014, στη Μεγάλη Βρετανία.
Το Yak-130 είναι ένα από πολλά υποσχόμενα projects της ρωσικής Πολεμικής Αεροπορίας. Ο σχεδιασμός του ξεκίνησε στη δεκαετία του 1980 σαν το βασικό εκπαιδευτικό-μαχητικό αεροσκάφος της σοβιετικής Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ), ικανό να προσομοιώνει την πτήση όλων των τύπων των σύγχρονων αλλά και των πειραματικών – μελλοντικών μαχητικών. Όμως, η διάλυση της ΕΣΣΔ θα διακόψει την ανάπτυξη του έργου. Όπως λένε οι σχεδιαστές, οι στρατιωτικοί δικαιολόγησαν την απόφασή τους με την έλλειψη πόρων για την αγορά σύγχρονου τεχνικού εξοπλισμού.
Οι ρώσοι αεροναυπηγοί προσπάθησαν να το «σώσουν» στα μέσα της δεκαετίας του 1990, συμφωνώντας με την ιταλική εταιρεία «Aeromakki» για την από κοινού ολοκλήρωση του σχεδιασμού και παραγωγή του αεροσκάφους, που πήρε την ονομασία Yak-130-AM. Οι Ιταλοί έπρεπε να κατασκευάσουν τα ηλεκτρονικά συστήματα του αεροσκάφους και να προωθήσουν εμπορικά τα αεροπλάνα στην παγκόσμια αγορά. Τα δικαιώματα ιδιοκτησίας μοιράστηκαν «50%-50%». Αλλά στο τέλος οι Ιταλοί τα παράτησαν και δημιούργησαν το δικό τους αεροσκάφος, M-346. Στη διεθνή αεροδιαστημική έκθεση Farnborough International Airshow 2014, συμφώνησαν να πωλήσουν το νέο αεροπλάνο στην ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία.
Στις ρωσικές Ένοπλες Δυνάμεις (ΕΔ) ονομάζουν το Yak-130 - «Ιπτάμενο iPhone». Είναι αξιόπιστο, εύκολο στο χειρισμό και το πιο σημαντικό, το αεροσκάφος είναι σχεδιασμένο για να ικανοποιεί κάθε πελάτη σύμφωνα με τις δικές του ανάγκες. Ο πρώην διοικητής της Πολεμικής Αεροπορίας, Ήρωας της Ρωσίας, Βλαντίμιρ Μιχαΐλοφ, μετά την πτήση του με Yak-130, δήλωσε για το νέο εκπαιδευτικό αεροσκάφος: «Πιο εύκολο στο χειρισμό, «υπάκουο» και αξιόπιστο  αεροσκάφος, δεν έχω ξαναδεί!». Φυσικά ο πτέραρχος απέκρυψε έξυπνα την πραγματικότητα: Μια εκπαιδευτική πτήση δεν είναι ποτέ «απλή» στο χειρισμό και το αεροπλάνο δεν είναι μόνο «υπάκουο». Όμως είναι αλήθεια ότι, όπως και στο iPhone, στο Yak-130 έχουν ενσωματωθεί τεχνικές λύσεις που καθιστούν το χειρισμό του εύκολο και κατανοητό στο μέγιστο βαθμό. 
Κάτι παραπάνω από απλό εκπαιδευτικό
Οπως λένε οι σχεδιαστές, το αεροσκάφος μπορεί να επανα-προγραμματιστεί στον αέρα και να εκτελέσει εκπαιδευτική πτήση σε διαφορετικές καιρικές συνθήκες ή να αλλάξει τον τρόπο χειρισμού, ανάλογα με τον τύπο του αεροπλάνου που εκπαιδεύεται ο πιλότος. Αν πρόκειται για το υπερσύγχρονο Su-30, το Yak-130 θα πετάξει με το δικό του σενάριο. Στο πρόγραμμα πτήσεων θα εισαχθεί το καινούργιο αμερικανικό ελαφρύ μαχητικό F-35 και θα πετάξει διαφορετικά. Ωστόσο, θα είναι απολύτως ασφαλές και προβλέψιμο τόσο για τον εκπαιδευόμενο πιλότο όσο και για τον εκπαιδευτή. Αν ο εκπαιδευόμενος χειριστής χάσει τον έλεγχο του αεροσκάφους, το αεροσκάφος μπορεί να προσγειωθεί από τον εκπαιδευτή με ραδιοσήματα από το έδαφος. Το Yak-130 είναι σε θέση να πετάξει με ασφάλεια και να επιτεθεί με γωνία βύθισης μέχρι 40 βαθμούς, με αλλαγή της ταχύτητας από τα 200 μέχρι τα 800 km/h. Παρόμοιες δυνατότητες στη λειτουργία και στο χειρισμό, δεν διαθέτει σήμερα κανένα άλλο εκπαιδευτικό αεροσκάφος στον κόσμο.
Το Yak-130 δεν είναι μόνο ένα εκπαιδευτικό αεροσκάφος. Το ιπτάμενο «σχολείο», αν καταστεί απαραίτητο, μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε ένα ελαφρύ μαχητικό ή βομβαρδιστικό αεροσκάφος. Το Yak-13 διαθέτει 9 εξωτερικά σημεία δεσίματος φορτίου: Εξι κάτω από τα πτερύγια και τρία κάτω από την άτρακτο, που μπορούν να μεταφέρουν μέχρι 3.000 κιλά ωφέλιμο φορτίο, συμπεριλαμβανομένων πυραύλων «αέρος - αέρος», «αέρος - εδάφους», καθώς και βομβών των 250 και 500 kg, βομβών διασποράς και άλλου εξοπλισμού.
Όπως σημειώνουν οι ειδικοί της Πολεμικής Αεροπορίας που έχουν χρησιμοποιήσει το Yak-130 για την εκτέλεση αποστολών ακριβείας, όπως για παράδειγμα η καταστροφή στρατοπέδων τρομοκρατών, για τη φύλαξη των συνόρων σε ξηρά και θάλασσα, ή ακόμα και σε αποστολές για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου ναρκωτικών, το κόστος του «Yak» πολλαπλού ρόλου είναι κατά πολύ φθηνότερο απ’ ό,τι άλλα αεροσκάφη. Επιπλέον, το «Γιάκοβλεφ» μπορεί να χρησιμοποιήσει σαν βάση οποιοδήποτε αεροδρόμιο. Το αεροπλάνο είναι σχεδόν αυτόνομο. Αυτή η ποιοτική του ιδιότητα επιτρέπει την οργάνωση της στάθμευσης σε βάσεις που βρίσκονται κοντά στις περιοχές των εχθροπραξιών. Ένας κρίσιμος επιχειρησιακός παράγοντας που εξασφαλίζει τη μάχιμη δράση σε περιοχές που δεν είναι κατάλληλα εξοπλισμένες με αεροπορικές υποδομές.
Ανοιγμα στις εξαγωγές
Μέχρι πρόσφατα, το Yak-130 δεν προορίζονταν για εξαγωγές. Στο πλαίσιο του συμβολαίου με το ρωσικό υπουργείο Άμυνας, η κατασκευάστρια εταιρεία του αεροσκάφους «Irkut», έπρεπε πρώτα να ικανοποιήσει τις ανάγκες των ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων σε 70 τέτοια αεροσκάφη. Ωστόσο, η εμπειρία από τη χρήση του Yak-130 στο ρωσικό Στρατό, άνοιξε γρήγορα το εξαγωγικό δυναμικό του «ρωσικού ιπτάμενου iPhone» για πελάτες του εξωτερικού. Πρώτος αγοραστής του Yak-130 έγινε η Αλγερία, στην οποία παραδόθηκαν 16 αεροσκάφη. Αργότερα υπογράφηκαν συμβόλαια για την προμήθεια 36 Yak-130 στη Συρία, 26 στο Μπαγκλαντές και τεσσάρων για την ΠΑ της Λευκορωσίας.
Η Μόσχα ελπίζει να υπογράψει άλλη μια συμφωνία με τη Μαλαισία για τη συμμετοχή του προηγμένου ρωσικού αεροσκάφους στο διαγωνισμό που προκήρυξε η ανανεωμένη ΠΑ της χώρας. Σύμφωνα με το Σεργκέι Κόρνεφ, οι μαλαισιανοί πιλότοι έχουν θετική εμπειρία από το χειρισμό των ρωσικών MiG-29 και Su-30MKM. Η εκπαίδευσή τους σε αυτά τα μαχητικά είναι πολύπλοκη και δαπανηρή. Η εμφάνιση των Yak-130 στα κέντρα εκπαίδευσης της ΠΑ της Μαλαισίας μπορεί να κάνει τη διαδικασία ευκολότερη και λιγότερο δαπανηρή.
Η Ρωσία Τώρα
==============================================================================

Β)Δίαθλο μάχης με αντιαεροπορικά TOR-M2E και OSA-AKM

Τα εξελιγμένα αντιαεροπορικά συστήματα θα εκτεθούν στο Δίαθλο Αρμάτων Μάχης 2014. Για πολλά κράτη αποτελούν βασικά συστατικά της αντιαεροπορικής τους ομπρέλας. Λόγω των Δυτικών κυρώσεων στη Ρωσία, η Ελλάδα που διαθέτει τέτοια, εκτιμάται ότι θα αντιμετωπίσει πρόβλημα.
Μονάδες των αντιαεροπορικών συστημάτων TOR-M2E και OSA-AKM θα εκτεθούν στο ευρύ κοινό στη διάρκεια της διεθνούς ενότητας του Διάθλου Αρμάτων Μάχης 2014, το οποίο ξεκίνησε στις 4 Αυγούστου στο Αλάμπινο κοντά στη Μόσχα, ταυτόχρονα με την Ημέρα καινοτομιών του υπουργείου Άμυνας της Ρωσίας.

Αντιαεροπορικά TOR-M1 και OSA διαθέτουν επίσης η Αίγυπτος, Συρία, Ιορδανία, Κούβα, Βενεζουέλα, Κίνα, Ινδία και το Εκουαδόρ.
Τα TOR και OSA είναι αντιαεροπορικά πυραυλικά συστήματα επιφανείας-αέρος μικρού βεληνεκούς (Shorads), που προορίζονται για την αντιμετώπιση διαφόρων ιπτάμενων στόχων. Επίσης, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στη διάρκεια χερσαίας επίθεσης για την κάλυψη των μηχανοκίνητων και τεθωρακισμένων μονάδων.
Τα συστήματα αρχικά είχαν αναπτυχθεί ως το κύριο μέσο αντιμετώπισης μαζικών αεροπορικών επιθέσεων πάνω από το πεδίο της μάχης. Τα TOR και OSA επιχειρούν στο «τελευταίο σύνορο» της αντιαεροπορικής άμυνας, δηλαδή εξουδετερώνουν το όπλο του αντιπάλου κατά την πτήση του προς το στόχο λειτουργώντας παράλληλα με Α/Α εγγύτερης εμβέλειας δράσης, όπως τα Tunguska και Pantsir, τα οποία χρησιμεύουν για αντιαεροπορική προστασία σε άμεσα κοντινή απόσταση.
Εδώ και μερικές δεκαετίες το OSA και το TOR βρίσκονται στο οπλοστάσιο, όχι μόνο των ρωσικών, αλλά και ξένων Ενόπλων Δυνάμεων, ενώ χρησιμοποιούνται σε συγκρούσεις σε ολόκληρο τον κόσμο. Τα συστήματα δεν είναι πεπαλαιωμένα, καθώς εκσυγχρονίζονται και βελτιώνονται διαρκώς. Έτσι, το νέο τροποποιημένο OSA, το OSA-AKM, εξοπλίστηκε με νέα ηλεκτρονικά, όπως σύγχρονα μέσα αναγνώρισης και δορυφορικής πλοήγησης. Το OSA-AKM μπορεί πλέον να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά οποιοδήποτε είδος «έξυπνου» αεροπορικού όπλου, από μη επανδρωμένα αεροσκάφη μέχρι πυραύλους υψηλής ακρίβειας.
Αξιόπιστο, ευέλικτο, γρήγορο
Το Α/Α TOR-M2E, ύστερα από τον εκσυγχρονισμό του, απέκτησε για πρώτη φορά τη δυνατότητα ταυτόχρονης προσβολής τεσσάρων ιπτάμενων στόχων από ένα όχημα μάχης με τέσσερις πυραύλους, οι οποίοι διαθέτουν προηγμένο σχεδιασμό καθοδήγησης και ελέγχου, σε απόσταση μέχρι 15 χλμ.
Η έκθεση «Ημέρα καινοτομιών του υπουργείου Άμυνας της Ρωσικής Ομοσπονδίας» είναι εκδήλωση εξειδικευμένου χαρακτήρα που απευθύνεται σε επαγγελματίες του αμυντικού χώρου, και διεξάγεται με σκοπό την παρουσίαση μελλοντικών εφαρμογών  της ρωσικής βιομηχανίας.
Όπως και τα συστήματα μικρού βεληνεκούς της προηγούμενης γενιάς, το TOR-M2E προορίζεται για την αντιμετώπιση και καταστροφή πυραύλων αέρος-εδάφους, κατευθυνόμενων και «έξυπνων» βομβών, πυραύλων αντι-ραντάρ, μαχητικών αεροσκαφών και βομβαρδιστικών εγγύς υποστήριξης, πυραύλων cruise, ελικοπτέρων, μη επανδρωμένων ιπτάμενων στόχων.
Σύμφωνα με τον ειδικό σε αμυντικά θέματα, Ίγκορ Κοροτσένκο, το TOR διαθέτει μια σειρά από σημαντικά πλεονεκτήματα σε σύγκριση με ανάλογα συστήματα άλλων χωρών. Μερικά από αυτά είναι ο ελάχιστος χρόνος αντίδρασης του συστήματος, όπως και ο χρόνος ανάπτυξής του (3 λεπτά), αλλά και η μεγάλη ευχέρεια γρήγορης μετακίνησής του, καθώς μετά τη βολή το σύστημα αλλάζει γρήγορα θέση αποφεύγοντας τα πυρά του αντιπάλου, γεγονός που μειώνει τους κινδύνους για τους χειριστές του, αλλά και για το ίδιο το σύστημα. Επίσης, το TOR μπορεί εύκολα να διασυνδεθεί με άλλα υφιστάμενα συστήματα Α/Α άμυνας, διατηρώντας ταυτόχρονα τη δυνατότητα αυτόνομης χρησιμοποίησης, αναφέρει ο ειδικός.
Πρόβλημα για την Ελλάδα
Την αποτελεσματικότητα του TOR και του OSA μαρτυρά ήδη και το γεγονός ότι τα συστήματα βρίσκονται στο οπλοστάσιο μιας χώρας του ΝΑΤΟ, της Ελλάδας. Από την 1η Αυγούστου τέθηκαν σε ισχύ οι κυρώσεις της ΕΕ κατά της Ρωσίας στον τομέα της στρατιωτικοτεχνικής συνεργασίας, και το εμπάργκο όπλων σημαίνει την ουσιαστική μείωση-διακοπή της στρατιωτικοτεχνικής συνεργασίας μεταξύ Ρωσίας και ΕΕ, κάτι που αφορά και την Ελλάδα, στην οποία προμηθεύει την παραγωγή του το εργοστάσιο ηλεκτρονικών και μηχανικής Kupol του Ιζέβσκ (αποτελεί τμήμα της κοινοπραξίας Almaz-Antey που κατασκευάζει συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας).
Ωστόσο, τα Α/Α συστήματα μικρού βεληνεκούς έχουν εξαγωγικές προοπτικές στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας. Όπως εκτιμά ο αρχισυντάκτης του περιοδικού του αμυντικού Τύπου με σχετική θεματολογία Vestnik PVO (Κήρυκας της αντιαεροπορικής άμυνας), Σαΐντ Αμίνοφ, το σύστημα TOR θα αγοράσει πιθανόν η Ινδονησία. «Η απόκτηση τέτοιων συστημάτων -επισημαίνει αυτός- είναι ικανή να αυξήσει τόσο την αμυντική, όσο και την πολιτική σταθερότητα της χώρας στην ιδιαίτερα ανήσυχη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ασίας».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου