της ΕΛΕΝΗΣ ΣΤΟΥΜΠΟΥ-ΚΑΤΣΑΜΟΥΡΗ, αρχαιολόγου-σκηνοθέτριας
(Υποψήφιας περιφερειακής συμβούλου Θεσσαλονίκης με το συνδυασμό “Συμμετέχω” του Μάρκου Μπόλαρη)
Έγινε λόγος στις εκλογές αυτές για τη συμμετοχή των γυναικών και για τα πιάτα στο σπίτι που μένουν άπλυτα και για τον άγριο κόσμο της πολιτικής που δε σηκώνει ευαίσθητες υπάρξεις. Έγινε ακόμη λόγος για μανάδες, θειάδες και ξαδέρφες εμπλεκομένων στην πολιτική που επιστρατεύτηκαν για να γεμίσουν τα ψηφοδέλτια. Άρον άρον, λέει, και πριν προλάβουν να λύσουν την ποδιά, τράβηξαν τις γυναίκες από την κουζίνα, από το βύζαγμα και την περιποίηση προσώπου για να πληρώσουν το παράβολο στην Εφορεία και να γραφτούν υποψήφιες. Ως γυναίκα υποψήφια στις περιφερειακές εκλογές, οφείλω να βάλω τα πράγματα στη θέση τους κι ελπίζω ο γνωστός υπέρμαχος της γυναικείας χειραφέτησης, Παντελής Σαββίδης, να μη στερήσει από τις απόψεις μου το φως της δημοσιότητας.
Η ποσόστωση της κατ’ ελάχιστον συμμετοχής 30% των δύο φύλων στις αυτοδιοικητικές εκλογές ορίζεται με το άρθρο 75, παρ. 1 του Ν. 2910/2001 και ο σκοπός της, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή εμπειρία, είναι να εξασφαλίζεται δικαιότερη αντιπροσώπευση της κοινωνίας. Σε κοινωνίες όπως οι σκανδιναβικές, που η εκπροσώπηση των γυναικών είναι υψηλή και έχουν αναδείξει πολλές γυναίκες στα ανώτατα αξιώματα, δεν τίθεται ζήτημα. Μάλλον προστατεύονται οι άνδρες από καμιά έκρηξη γυναικείας πολιτικοποίησης. Σε λιγότερο όμως ανεπτυγμένες κοινωνίες, και ιδιαίτερα στον ευρωπαϊκό νότο, η συμμετοχή των γυναικών συχνά δεν ξεπερνούσε το 3 ή το 6%. Νομίζω δε, στην ελληνική πολιτική σκηνή η συγγένεια εξ αίματος ή εξ αγχιστείας σε συνδυασμό με υπολογίσιμη οικονομική επιφάνεια ήταν η βασική προϋπόθεση για την εμφάνιση μιας γυναίκας στην πολιτική. Οι ίδιες προϋποθέσεις θα αρκούσαν για να επιλέξει μια γυναίκα ο,τιδήποτε στη ζωή της, οπότε γιατί όχι και την πολιτική. Το ζητούμενο φυσικά σε μια δημοκρατική κοινωνία δεν είναι αυτό. Το να κάνουν ό,τι θέλουν οι άνθρωποι που έχουν το προνόμιο της απόλυτης επιλογής ανήκει στη σφαίρα του φυσικού δικαίου και είναι αδιάφορο. Αυτό που πολιτικά έχει ενδιαφέρον είναι η δυνατότητα όλων των πολιτών – ή έστω του μεγαλύτερου δυνατού αριθμού – να συμμετέχουν στα κοινά και να ορίζουν την τύχη της χώρας. Μπορεί κανείς να μη θέλει να συμμετέχει στα κοινά. Μπορεί να του αρέσει να αφήνει το βάρος των αποφάσεων στους άλλους. Όμως, όταν επιθυμεί να παίξει ρόλο, η πολιτεία οφείλει να εξασφαλίζει ότι ο δρόμος είναι ανοιχτός για όλους, ανεξάρτητα από το φύλο, την καταγωγή, τη μόρφωση, την οικονομική κατάσταση, το επάγγελμα ή οποιοδήποτε άλλο διαχωρισμό.
Και με την αναγκαστική ποσόστωση θα ξεμυτίσουν ξαφνικά τόσες έτοιμες γυναίκες πολιτικοί; Ε, λοιπόν ναι! Γιατί οι γυναίκες, που κάποιες τις γνώριζαν από πριν και κάποιες τις θυμήθηκαν τώρα, είναι και μανάδες και θείες και σύζυγοι και κόρες και ξαδέρφες, αλλά ταυτόχρονα εργαζόμενες και επιστημόνισσες, με επιτεύγματα η κάθε μία στη δουλειά της. Εδώ και δεκαετίες οι γυναίκες στην Ελλάδα έχουν καλύτερες επιδόσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ανεβαίνουν σιγά σιγά στις θέσεις ευθύνης και μεγαλώνουν παιδιά με αυτοπεποίθηση και φιλοδοξίες. Οι γυναίκες είναι έτοιμες. Όχι οι κόρες, σύζυγοι, μανάδες συγκεκριμένων προσώπων, αλλά οι κόρες, σύζυγοι, μανάδες ολονών. Εργάζονται σκληρά, γνωρίζουν από διοίκηση, γνωρίζουν το διεθνές περιβάλλον, είναι σε μεγάλο βαθμό κύριες του εαυτού τους. Και πιάτα πλένουν γιατί τα άπλυτα πιάτα είναι εστία μικροβίων, κύριοι, και μια έξυπνη γυναίκα θέλει σπίτι υγιεινό για τα παιδιά της, όπως πλένει και ο άνδρας της για τον ίδιο λόγο. Και κυρίως, οι γυναίκες δεν έχουν έτοιμο το δίχτυ της διαπλοκής. Υπάρχουν οι γυναίκες που χειρίζονται άψογα το πολιτικό σύστημα, σαν δέκα παλαιοί κομματαρχαίοι. Αλλά στην πλειοψηφία τους έχουν διαμορφωθεί από το εργασιακό ή επιστημονικό τους πεδίο. Υλικό πρόσφορο για τις αλλαγές που χρειάζεται ο τόπος. Ένα υποχρεωτικό ποσοστό υποψηφίων γυναικών, δεν σημαίνει φυσικά ότι οι ψηφοφόροι υποχρεούνται να τις ψηφίσουν. Για λόγους δημοκρατίας όμως, και για λόγους παραδείγματος για τις νεώτερες γενιές, είναι κέρδος να εκλεγούν και περισσότερες γυναίκες. Περισσότερα κορίτσια θα γνωρίζουν ότι μπορούν, αν θέλουν, να μπουν στην πολιτική και να μοιάσουν μια αξιόλογη πολιτικό. Ανεξάρτητα από το οικογενειακό τους όνομα και από πολλές άλλες πικρές και αποτρεπτικές αλήθειες.
http://www.anixneuseis.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου