Από τη μεγάλη συγγραφική παραγωγή του Επίκουρου έχουν σωθεί, αν
εξαιρέσει κανείς κάποια αποσπάσματα του έργου Περί φύσεως,που έχουν
βρεθεί σε παπύρους από το Ηράκλειον της Κάτω Ιταλίας, μόνο δύο συλλογές
με βασικά σημεία της διδασκαλίας του υπό μορφή αφορισμών καιτρεις
επιστολές.. Η τρίτη επιστολή απευθύνεται σ᾽ έναν άγνωστο κατά τα άλλα
φίλο του που ονομάζεται Μενοικεύς, συνοψίζει την ηθική του φιλοσοφία.
Ως ύψιστο αγαθό θεωρεί ο Επίκουρος στην Επιστολή προς Μενοικέα την “ηδονή”, με την οποίαδεν εννοεί όμως τις επιμέρους απολαύσεις, αλλά την κατάσταση της ευδαιμονίας που πηγάζει από την ἀταραξίαν της ψυχής, όταν αυτή έχει απελευθερωθεί από κάθε πόνο και κάθε φόβο..“Ας αναλογιστούμε ότι από τις επιθυμίες άλλες είναι φυσικές κι άλλες χωρίς ουσία, και ότι από τις φυσικές επιθυμίες άλλες είναι αναγκαίες κι άλλες απλώς φυσικές.
Πηγή: http://www.logiosermis.net/2014/02/blog-post_7664.html#ixzz2uGRpfwsOΩς ύψιστο αγαθό θεωρεί ο Επίκουρος στην Επιστολή προς Μενοικέα την “ηδονή”, με την οποίαδεν εννοεί όμως τις επιμέρους απολαύσεις, αλλά την κατάσταση της ευδαιμονίας που πηγάζει από την ἀταραξίαν της ψυχής, όταν αυτή έχει απελευθερωθεί από κάθε πόνο και κάθε φόβο..“Ας αναλογιστούμε ότι από τις επιθυμίες άλλες είναι φυσικές κι άλλες χωρίς ουσία, και ότι από τις φυσικές επιθυμίες άλλες είναι αναγκαίες κι άλλες απλώς φυσικές.
Από τις αναγκαίες, τέλος, επιθυμίες άλλες είναι αναγκαίες για την
ευδαιμονία, άλλες για τηναποφυγή σωματικών ενοχλήσεων, και άλλες για την
ίδια τη ζωή.
Η σωστή θεώρηση αυτών των πραγμάτων ξέρει να ανάγει καθετί που
επιλέγουμε και καθετί που αποφεύγουμε στην υγεία του σώματος και την
ηρεμία της ψυχής, αφού σε τούτο συνίσταται οσκοπός της ευτυχισμένης
ζωής.
Για χάρη αυτού του στόχου κάνουμε ό,τι κάνουμε: για να μην αισθανόμαστε πόνο και να μη μας κυριεύει ο φόβος.
Κι όταν κάποια στιγμή το κατορθώσουμε αυτό, αμέσως καταλαγιάζει όλη
η θύελλα της ψυχής,αφού το ζωντανό πλάσμα δεν έχει πια ανάγκη να
κατευθύνει τα βήματά του σε κάτι που του λείπεικαι να αναζητήσει κάτι με
το οποίο θα ολοκληρώσει το καλό της ψυχής και του σώματος.
Την ηδονή, βλέπεις, την χρειαζόμαστε όταν η στέρησή της μας
προξενεί πόνο· όταν δεν αισθανόμαστε πόνο, δεν χρειαζόμαστε πια την
ηδονή.”Ἀναλογιστέον δὲ ὡς τῶν ἐπιθυμιῶν αἱ μέν εἰσι φυσικαί, αἱ δὲ
κεναί, καὶ τῶν φυσικῶν αἱ μὲν ἀναγκαῖαι, αἱ δὲ φυσικαὶ μόνον· τῶν δὲ
ἀναγκαίων αἱ μὲν πρὸς εὐδαιμονίαν εἰσὶν ἀναγκαῖαι, αἱ δὲ πρὸς τὴν τοῦ
σώματος ἀοχλησίαν, αἱ δὲ πρὸς αὐτὸ τὸ ζῆν. [128] τούτων γὰρ ἀπλανὴς
θεωρία πᾶσαν αἵρεσιν καὶ φυγὴν ἐπανάγειν οἶδεν ἐπὶ τὴν τοῦ σώματος
ὑγίειαν καὶ τὴν τῆς ψυχῆς ἀταραξίαν, ἐπεὶ τοῦτο τοῦ μακαρίως ζῆν ἐστι
τέλος. τούτου γὰρ χάριν πάντα πράττομεν, ὅπως μήτε ἀλγῶμεν μήτε
ταρβῶμεν. ὅταν δὲ ἅπαξ τοῦτο περὶ ἡμᾶς γένηται, λύεται πᾶς ὁ τῆς ψυχῆς
χειμών, οὐκ ἔχοντος τοῦ ζῴου βαδίζειν ὡς πρὸς ἐνδέον τι καὶ ζητεῖν
ἕτερον ᾧ τὸ τῆς ψυχῆς καὶ τοῦ σώματος ἀγαθὸν συμπληρώσεται. τότε γὰρ
ἡδονῆς χρείαν ἔχομεν, ὅταν ἐκ τοῦ μὴ παρεῖναι τὴν ἡδονὴν ἀλγῶμεν· ‹ὅταν
δὲ μὴ ἀλγῶμεν› οὐκέτι τῆς ἡδονῆς δεόμεθα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου