Βαλεντίνος Βασιλέσκου*, RéseauInternational (Γαλλία) (μτφ. Κριστιάν)
Τα
καταδρομικά κλάσης Arleigh Burke που φέρουν επί πλοίου μέχρι 90
πυραύλους Κρουζ (TLAM) και τα υποβρύχια επίθεσης κλάσης Λος Άντζελες –
40, δεν αποτελούν κάτι το καινούργιο για τον συριακό στρατό. Ούτε
τα στρατηγικά βομβαρδιστικά Β-52, τα οποία μπορούν να πάρουν 20
Tomahawks (CALCM), 8 περιστροφικούς εκτοξευτήρες (υπάρχουν μόνο 8 για να
μειωθεί η κατανάλωση καυσίμου) και 6 κάτω από τα φτερά. Ούτε ότι ο πύραυλος κρούζ έχει στη μνήμη του μια προκαθορισμένη τροχιά, η οποία δεν μπορεί να αλλάξει μετά την εκτόξευση του.
Οι
πύραυλοι κρουζ δεν μπορούν να εκτοξευτούν σε δέσμη, αλλά μόνο ένα κάθε
φορά από κάθε πλοίο η υποβρύχιο (με κύμα 5-15 πυραύλων κρουζ), η
απόσταση μεταξύ τους είναι τουλάχιστον 20 με 30 χλμ. Πρόκειται για μέτρο ασφαλείας για την αποφυγή συγκρούσεων στον αέρα.
Το επόμενο κύμα πυραύλων Κρουζ μπορεί να εκτοξευτεί μόνο 15-20 λεπτά μετά από το πρώτο. Η εμπειρία δείχνει ότι λιγότερο από το 5-10% των πυραύλων κρουζ υποφέρουν από τεχνική βλάβη αμέσως μετά την εκτόξευση. Για
αυτό το λόγο, οι πύραυλοι παρακολουθούνται με ακρίβεια εντός των πρώτων
50-70 χιλ. από τα ραντάρ του πλοίου, και αν υπάρχει απόκλιση τροχιάς
περισσότερο από ± 15 ° σε σχέση με τη χαραγμένη διαδρομή στη μνήμη του,
ενεργοποιείται η εντολή αυτοκαταστροφής.
Η
απόσταση μεταξύ των καταδρομικών πλοίων, υποβρυχίων, και των
βομβαρδιστικών εκτοξευτών πυραύλων Tomahawks και των στόχων τους στη
Συρία καλύπτεται σε μια ώρα και 45 λεπτά έως δύο ώρες. Ο
διαθέσιμος χρόνος είναι επαρκής για τους διοικητές της πολεμικής
αεροπορίας και της δύναμης αεράμυνας της Συρίας για να προσδιορίσουν με
μεγάλη ακρίβεια το πιο πιθανό τομέα όπου θα πετάξει κάθε Tomahawk από
την περιοχή της ακτής και πότε. Και
οι διοικητές της Πολεμικής Αεροπορίας της Συρίας θα καθορίσουν για κάθε
εκτοξευμένο Tomahawk, 3-4 αεροπορικούς τομείς υπηρεσίας που
επεκτείνονται τμηματικά από μια προωθούμενη γραμμή αναφοράς στη
Μεσόγειο.
Σε
αυτές τις υπηρεσιακές αεροπορικές ζώνες, αποστέλλονται τα ισχυρότερα
μαχητικά αεροπλάνα με τον κατάλληλο εξοπλισμό για τέτοιες αποστολές και
τους καλυτέρους Σύρους πιλότους. Υπάρχουν
πολλές πολύ λεπτές λεπτομέρειες εφαρμογής για τον άψογο και κρίσιμο
σχεδιασμό τέτοιων επιχειρήσεων από τον συριακό στρατό, τις οποίες, για
ευνόητους λόγους, δεν θα προσεγγίσω.
Για
μερικές δεκαετίες, οι Ρώσοι πιλότοι που υπηρετούν στα μαχητικά
αεροσκάφη εκπαιδευτήκαν στις διαδικασίες παρακολούθησης και καταστροφής
πυραύλων κρουζ, ο καθένας εκτελώντας κάθε χρόνο τουλάχιστον τέσσερις
ασκήσεις πραγματικού πυρός στο πολύγωνο του Αστραχάν με στόχο μη
επανδρωμένα αεροπλάνα που προσομοιώνουν τέλεια το προφίλ πτήσης των
Tomahawks. Στο πλαίσιο μιας συμφωνίας μεταξύ του Νικολάε Τσαουσέσκου και
των αξιωματούχων του Κρεμλίνου, μια εναλλαγή δύο ομάδων από 24 πιλότους
μαχητικών αεροπλάνων της Ρουμανίας, εκπαιδευμένους για να καταρρίψουν
πυραύλους κρουζ εκπαιδεύτηκαν μέχρι το 1991, μέρα και νύχτα, σε συνθήκες
πραγματικού πυρός, σε αεριωθούμενους στόχους που πετούν σε χαμηλό
υψόμετρο στο πολύγωνο του Αστραχάν.
Κατά
τα τελευταία χρόνια της εποχής Τσαουσέσκου, η Ρουμανία αγόρασε από τους
Σοβιετικούς μια μοίρα μη επανδρωμένων αεροπλάνων τύπου VR-3 των οποίων η
ταχύτητα, η ευελιξία και το υψόμετρο πτήσης είναι πανομοιότυπα με
εκείνα των Tomahawk. Η κύρια
αποστολή τους είναι η εναέρια αναγνώριση και, δευτερευόντως,
χρησιμοποιούνται για την εκπαίδευση των πιλότων μαχητικών αεροσκαφών και
στις συστοιχίες πυραύλων αεράμυνας για τις διαδικασίες επίθεσης κατά
των πυραύλων κρουζ. Για πολιτικούς λόγους το 1995, τα αεροπλάνα VR-3 έπαψαν να πετάνε και στη συνέχεια απομακρύνθηκαν από το στόλο. Οι Ρουμάνοι
πιλότοι μαχητικών αεροπλάνων δεν πραγματοποίησαν ποτέ από το 1991 μέχρι
σήμερα, καμία πραγματική άσκηση παρακολούθησης και κατάρριψης
αεροπορικών στόχων. Με το χρόνο και την αλλαγή των γενεών, έχασαν όλες τις δεξιότητες επίθεσης κατά των πυραύλων κρουζ.
Κατά
τη διάρκεια του Πολέμου του Κόλπου το 1991, οι Ηνωμένες Πολιτείες
εκτοξεύσαν 35 CALCM και 288 TLAM, και για τη στρατιωτική επίθεση του
ΝΑΤΟ κατά της Γιουγκοσλαβίας το 1999, 60 CALCM και 150 TLAM
εκτοξεύθηκαν. Ενώ
οι πιλότοι μαχητικών αεροπλάνων είχαν καλές ικανότητες ούτε οι
Ιρακινοί, ούτε οι Γιουγκοσλάβοι πιλότοι είχαν εκπαιδευτεί για την
αναγνώριση και κατάρριψη πυραύλων κρουζ κατά τη διάρκεια της νύχτας και
δεν γνώρισαν τη τροχιά τους και τη στιγμή της εκτόξευσης τους. Και έτσι,
δεν ήταν σε θέση να ανιχνεύσουν και να καταρρίψουν τους πυραύλους
κρουζ.
Αν
οι Ρώσοι αποφασίζουν να δώσουν στους Σύρους την ώρα εκτόξευσης, τις
συντεταγμένες της εκτόξευσης και τη πορεία του κάθε πυραύλου κρουζ που
θα εκτοξευτεί από τις Ηνωμένες Πολιτείες, η πιθανότητα να τους
καταρρίψει ο συριακός στρατός θα είναι κοντά στο 50%. Το
ποσοστό αυτό μπορεί να αυξηθεί ή να τείνει αμέσως προς το μηδέν,
ανάλογα με την επαγγελματική ικανότητα σε συνδυασμό με την ψυχραιμία που
θα επιδείξει η συριακή στρατιωτική ηγεσία και την εκπαίδευση των
πιλότων και των διοικητών των αντι-πυραυλικών συστοιχιών σε αυτό το
είδος αποστολής.
Η
συριακή Πολεμική Αεροπορία διαθέτει 60 MiG-29, από τα οποία τα 36 είναι
εκδόσεις M/M2 και SMT στα οποία έχουν εγκατασταθεί εξοπλισμό KOLS /
OEPS-29 κατηγορίας IRST (αναζήτηση και παρακολούθηση στόχου με
υπέρυθρους), ενώ το υπόλοιπο είναι MiG-29 C, τα οποία έχουν εξοπλιστεί
με το σύστημα S-31E2, λιγότερο αποτελεσματικό. Το σύστημα OEPS-29
βασίζεται σε έναν αισθητήρα που τοποθετείται στη μύτη για την ανίχνευση
των στόχων στον αέρα, ανεξάρτητα από τη λειτουργία του ραντάρ του
αεροπλάνου.
Στο
μετωπικό ημισφαίριο ανιχνεύει απομακρυσμένους στόχους σε απόσταση 12
έως 18 χλμ., και μέχρι 50 χιλιόμετρα στο οπίσθιο ημισφαίριο. Σε
δοκιμές, με τέλειες μετεωρολογικές συνθήκες, με ψύξη του αισθητήρα με
υγρό άζωτο, το OEPS-29 εντόπισε αεριωθούμενο στόχο σε 90 χιλιόμετρα.
Ο
υπέρυθρος αισθητήρας συνδέεται με έναν μικροεπεξεργαστή που ελέγχει τη
σάρωση του εναερίου χώρου όπως μια κεραία του ραντάρ (εντός ± 60 ° προς
τα αριστερά και δεξιά και 60/-15 ° επάνω-κάτω). Το OEPS-29 είναι ένας παθητικός δέκτης, η λειτουργία του δεν ανιχνεύεται και δεν μπορεί να επηρεαστεί από παρεμβολές.
60 άλλα συριακά MiG-23 MLD και 30 MiG-25 PD έχουν εκσυγχρονιστεί από τους Ρώσους. Είναι εφοδιασμένα με εξοπλισμό TP-23MLetTP-26Sh-1μευπέρυθρη
σάρωση ± 40 ° δεξιά-αριστερά και 30/- 15 πάνω-κάτω που μπορεί να
ανιχνεύσει στόχους στο μετωπικό ημισφαίριο σε 15-25 χιλιόμετρα.
Μπορούμε
να συμπεράνουμε από τα ανωτέρω ότι, τουλάχιστον θεωρητικά, οι Σύροι
διαθέτουν αρκετό χρόνο για να παρακολουθούν και να καταρρίψουν με τη
δική τους αεροπορία τους εκτοξευμένους tomahawks από τους Αμερικανούς.
Μένει να αποδείξουν ότι το θέλουν και είναι η αποστολή των ηγετών να το πράξουν.
Η αεράμυνα της Δαμασκού |
Αεράμυνα της Συρίας |
Η
Δαμασκός, ο κύριος στόχος των αμερικανικών επιθέσεων διαθέτει ένα πυκνό
δίκτυο αντιαεροπορικών μέσων, ήτοι 10 συστοιχίες πυραύλων S-75, 8 S-125
και 28 συστοιχίες 2K12 (Kub).
Ομοίως,
στα νότιο-δυτικά σύνορα με την Ιορδανία και το Ισραήλ, όπου υπάρχουν 7
συστοιχίες S-75, 6 S-125 και 9 συστοιχίες 2K12 (Kub).
Αλλά
και η βορειοδυτική Συρία, όπου υπάρχουν δύο ομόκεντρες γραμμές αναφοράς
(ευθυγραμμίσεις) βαθιά αναπτυγμένες: η ακτή, η Μεσόγειο Θάλασσα (5
συστοιχίες S-75, 12 S-125, 2 S-200) και ο μηχανισμός αεράμυνας
Χιμς-Χαλέπι (11 συστοιχίες S-75, 10 S-125, 12S-200 και 12 συστοιχίες
2K12).
Θα
πρέπει να διευκρινιστεί ότι οι σταθμοί ελέγχου πυρός για τις συστοιχίες
πυραύλων αεράμυνας και του πυροβολικόυ του συριακού στρατού διαθέτουν
ένα κύριο κανάλι με ραντάρ ανίχνευσης και καθοδήγησης καθώς, και ένα
ηλεκτρο-οπτικό κανάλι. Τα
παλαιότερα συστήματα αντιπυραυλικής άμυνας βασίζονται σε μια κοινή
κάμερα 9Sh38/83-2 Karat, σε αισθητήρες θερμικής εκπομπής που
τοποθετούνται στην κορυφή ενός ιστού 21 μ.
Στα συστήματα μεσαίου βεληνεκούς τύπου AAPanţir-S, Osa 1T, Bukκαι ThorM2,
το κανάλι οδήγησης των σταθμών ελέγχου πυρός, το οποίο βασίζεται σε
αυτόνομη μονάδα έρευνας στο υπέρυθρο φάσμα (1TPP1) με δύο αισθητήρες που
λειτουργούν σε δύο κανάλια. Το
ένα είναι για την πανκατευθυντική έρευνα του εναέριου χώρου και
λειτουργεί στο φάσμα 3 έως 5 μικρά, και το άλλο μόνο για τον ακριβή
εντοπισμό των πυραύλων Κρουζ, βάση του θερμικού αποτυπώματος τους στο
φάσμα των 0,8-0,9 μικρά. Τα σήματα του αισθητήρα επεξεργάζονται ψηφιακά και αποστέλλονται στο κέντρο ελέγχου πυρός. Το
χρονικό διάστημα που μεσολαβεί μεταξύ της ανίχνευσης του στόχου και της
εκτόξευσης του πύραυλου από τη ράμπα είναι 4 δευτερόλεπτα.
Ο
συριακός στρατός διαθέτει πάνω από 4.000 ρωσικούς φορητούς πυραύλους
9K32, 9K34, και μερικές εκατοντάδες από τα πιο σύγχρονα 9K338 Igla-S, οι
χειριστές είναι εξοπλισμένοι με συσκευές νυχτερινής όρασης. Δεδομένου
ότι ο πύραυλος κρουζ πετάει σε ύψος 50-100 μ πάνω από το έδαφος, μόλις
εντοπιστεί, η πιθανότητα να καταρριφθεί από ένα φορητό πύραυλο με
μέγιστη εμβέλεια 5 χλμ., είναι 48%.
Από το 2000, η Συρία
συνεργάστηκε για 10 χρόνια με την ιταλική εταιρεία Galileo Avionica,
από την οποία έχει εισάγει ή παράγει τοπικά με αδεία, χιλιάδες υπέρυθρες
κάμερες στρατιωτικού τύπου, από τις οποίες μόνο οι 500 έχουν
τοποθετηθεί σε άρματα μάχης και οχήματα μάχης του πεζικού.
Επιπλέον,
η εταιρεία Rosoboronexport (ROMARM Ρωσίας) παρέδωσε στον συριακό στρατό
τον Ιούνιο έναν κατάλογο στρατιωτικών υλικών, μεταξύ των άλλων ένα
ασυνήθιστα μεγάλο αριθμό ατομικών συσκευών νυχτερινής όρασης, με βάση
μιας παραγγελίας που έλαβε το Μάρτιο 2013 .
Υπενθυμίζουμε
ότι ο χρόνος που διατίθεται στη συριακή διοίκηση της αεράμυνας για την
αναδιάταξη του μηχανισμού αεράμυνας είναι μια ώρα, δύο το πολύ, μετά την
κοινοποίηση από τους Ρώσους της εκτόξευσης και τροχιάς του πρώτου
κύματος των πυραύλων κρουζ.
Η στρατιωτική
τέχνη είναι ο ευτυχής συνδυασμός μεταξύ της γνώσης της στρατιωτικής
επιστήμης, των δεξιοτήτων που ασκούνται από τη διοίκηση και μια δόση
νοημοσύνης και φαντασίας άνω του μέσου όρου. Ανήκει στους διοικητές της συριακής αεράμυνας να αποδείξουν ότι κατέχουν την πρακτική γνώση της πολεμικής τέχνης. Δεν θα τολμούσα να περιγράψω υποθέσεις για τη βέλτιστη διαμόρφωση της συριακής αεράμυνας.
Ένας
παράγοντας ταραχής για τη συριακή αεράμυνα σε δυναμική μάχη είναι οι
παρεμβολές από ψευδο-συσκευές, που μπορούν να δημιουργήσουν εκατοντάδες
ψευδούς στόχους στο εναέριο συριακό χώρο για να προκαλέσουν πρόωρη
αντίδραση της αεράμυνας, επιτρέποντας τη διείσδυση των πυραύλων κρουζ.
Συνήθως οι ψευδείς στόχοι προηγούνται από τους πυραύλους κρουζ 3 έως 5
λεπτά. Κινούνται σε μια
προκαθορισμένη διαδρομή και αλλάζουν κατεύθυνση κατά τη διάρκεια της
πτήσης για να μην αποκαλύψουν την πραγματική θέση των πραγματικών στόχων
που στοχεύουν οι πύραυλοι κρουζ. Αυτό
το είδος παρεμβολής χρησιμοποιήθηκε με επιτυχία στη Γιουγκοσλαβία,
στους πολέμους του Κόλπου και στη Λιβύη από τα αμερικανικά αεροσκάφη EA-6BProwler, EA-18GGrowlerκαι EC-130HCompassCall.
Ο ισραηλινός στρατός χρησιμοποίησε, για να επιτεθεί στόχους στη Συρία, το αεροσκάφος παρεμβολών Gulfstream G550 Shavit.
Ο ισραηλινός στρατός χρησιμοποίησε, για να επιτεθεί στόχους στη Συρία, το αεροσκάφος παρεμβολών Gulfstream G550 Shavit.
Τα αεροσκάφη παρεμβολών αναγκάζονται να μείνουν μακριά από τα σύνορα, πέρα από την εμβέλεια της συριακής αεράμυνας. Το
σήμα ραντάρ του αεροσκάφους παρεμβολής είναι ασθενέστερο και πιο μακριά
από τα σήματα των ψευδών στόχων που παράγει, έτσι ώστε η
αυτοματοποιημένη διαχείριση της αεράμυνας δίνει προτεραιότητα έναντι των
πιο επικίνδυνων στόχων, αγνοώντας το αεροσκάφος παρεμβολής.
Η
ρωσική ναυτική ομάδα στη Μεσόγειο παρακολουθεί συνεχώς όλο το φάσμα των
ηλεκτρομαγνητικών εκπομπών στην περιοχή με το πλοίο Priazovie
(SSV-201).
Μέσω
σύνδεσης με τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό των αντιπυραυλικών συστοιχιών
τύπου S-300 πάνω στο καταδρομικό Moskva, λίγα δευτερόλεπτα μετά την
έναρξη της εκπομπής του αεροσκάφους παρεμβολών, το πλήρωμα του Priazovie
υπολογίζει με τη μέθοδο του τριγωνισμού, τη θέση κάθε πηγής παρεμβολών. Μόλις
εντοπίζονται, αυτοί οι στόχοι τίθενται υπό συνεχή παρακολούθηση, τα
στοιχεία της πορείας τους αποστέλλονται σε όλα τα ρωσικά πλοία και στο
αρχηγείο της διοίκησης του διαστημικού κέντρου του Armavir (Ρωσία).
Αν
οι Ρώσοι πρότειναν τα παραπάνω, οι Σύροι θα έχουν άμεσα τη πληροφορία
στις οθόνες των ραντάρ τους, και θα μπορέσουν να εξαλείψουν όλους τους
ψευδούς στόχους και να καταρρίψουν τα αεροσκάφη παρεμβολών .
Μετάφραση ρουμανικά-γαλλικά: Avic
*Ο Βαλεντίνος Βασιλέσκου ,
είναι πιλότος της πολεμικής αεροπορίας, πρώην αναπληρωτής διοικητής των
στρατιωτικών δυνάμεων στο αεροδρόμιο του Otopeni, διπλωματούχος από το
1992 της Ακαδημίας Στρατιωτικής Επιστήμης του Βουκουρεστίου.
Γενική σημείωση (NB):
Δεν διαθέτουμε διορθωτή(-τρια) και οι αναρτημένες δημοσιεύσεις (πάντα
βιαστικές) περιέχουν λάθη, ορθογραφικά και συντακτικά. Προτιμάμε πάντα
την ουσία παρά τη μορφή. Ευχαριστούμε για τη κατανόηση σας.
infognomonpolitics@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου