Στα πρόθυρα της πτώχευσης η Praktiker
Ωρα μηδέν και για τη θυγατρική στην Ελλάδα,η οποία παρακολουθεί με αμηχανία τις εξελίξεις στη μητρική εταιρεία – Η πρώτη γερμανική εταιρεία που πληρώνει την καταστροφική μανία λιτότητας της Μέρκελ και του Σόιμπλε
Η
προηγούμενη Πέμπτη ήταν ίσως η χειρότερη ημέρα για τους περίπου χίλιους
εργαζομένους στην Praktiker Hellas, οι οποίοι άκουσαν θορυβημένοι κάτι
που παλιότερα θα ηχούσε σαν κακόγουστο αστείο ή, πιο σωστά,
πρωταπριλιάτικο ψέμα.
Τα διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία ανέφεραν πως η μητρική Praktiker
Γερμανίας βρίσκεται στα πρόθυρα της πτώχευσης, λόγω έλλειψης ρευστότητας
και υψηλών χρεών!
Να
που μια πολυεθνική-κολοσσός από την οικονομία που καμώνεται ότι όλα τα
γνωρίζει, μας έχει επιβάλει εξοντωτική λιτότητα εδώ και πέντε χρόνια,
και της οποίας οι μάνατζερ και ο υπουργός Οικονομικών διατείνονται πως
έχουν τη μαγική συνταγή της επιτυχίας, έφτασε στο σημείο που δεν έχει
φτάσει ακόμα και η ρημαγμένη Ελλάδα: να περάσει στο… χρονοντούλαπο της
οικονομικής ιστορίας.
Οσο κι αν η διοίκηση του κ.
Γιάννη Σελαλματζίδη θέλησε, μέσω ανακοίνωσής της, να διαχωρίσει τη
γερμανική από την ελληνική επιχείρηση, όσοι γνωρίζουν στοιχειώδη
οικονομικά κατανοούν πως όταν η μητρική εταιρεία έχει πρόβλημα, είναι
δεδομένο πως και οι θυγατρικές της θα αντιμετωπίσουν αργά ή γρήγορα την
ίδια μοίρα.Και είναι πλέον ξεκάθαρο πως η Praktiker Hellas, αν και κερδοφόρα, βρίσκεται σε δεινή θέση.
Αυτό εξάλλου μαρτυρούν οι δεκάδες απολύσεις που έχει κάνει τα τελευταία
χρόνια, οι ερωτήσεις εις βάρος της στη Βουλή για αντεργατικές
πρακτικές, το κλείσιμο πριν από έναν χρόνο της θυγατρικής της στην
Αλβανία αλλά και η κάθετη βουτιά των πωλήσεων της κατά 16%, οι οποίες
διαμορφώθηκαν πέρυσι στα 196 εκατ. ευρώ από 233 εκατ. ευρώ το 2011.
Οσο
κι αν η εταιρεία πέρασε σε κέρδη το 2012, όλοι γνωρίζουν πως αυτά είναι
«λογιστικά» και δεν συνέβαλαν ούτε στο ελάχιστο στην καλυτέρευση των
οικονομικών δεδομένων τής εδώ θυγατρικής.
Πώς είναι δυνατόν εξάλλου μια πολυεθνική να έχει κέρδη στην Ελλάδα το
2012 και μόλις σε τέσσερις ημέρες, μέσα στον Μάιο του 2013, να απολύει
τρία άτομα;
Πώς
είναι δυνατόν μια εταιρεία να κερδίζει και να καταγγέλλεται πως έχει
προχωρήσει σε πάνω από 80 απολύσεις την τρέχουσα χρονιά; Πώς είναι
δυνατόν το σωματείο εργαζομένων της επιχείρησης να καταγγέλλει επίσημα
τη διοίκηση για εκμετάλλευση των προγραμμάτων πεντάμηνης απασχόλησης
δωρεάν μαθητευόμενων και η ίδια να πανηγυρίζει για κέρδη που καμία
σημασία δεν έχουν για τους εγχώριους συμμετόχους της, δηλαδή τους
εργαζομένους της;
Πληρώνουν τον Σόιμπλε και τη μονολιθικότητά του
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η κακή πορεία της γερμανικής Praktiker ήταν γνωστή εδώ και καιρό.
Το ίδιο συμβαίνει και στο σύνολο του ομίλου Metro, ενός κολοσσιαίων
διαστάσεων γκρουπ που αποτελεί σημαία της Γερμανίας στο επιχειρηματικό
γίγνεσθαι.
Η
εταιρεία είχε προχωρήσει σε ανάσχεση των επενδύσεών της σε μια σειρά
χωρών, μεταξύ των οποίων η Τουρκία και η Αλβανία, ενώ συνολικά η πορεία
της στην Ευρώπη δεν είναι καλή.
Τα ίδια συμβαίνουν και στα καταστήματα σούπερ μάρκετ «Metro» σε όλη την
Ευρώπη και την αλυσίδα «MAKRO Cash & Carry», η οποία στη χώρα μας
παραπαίει και ετοιμάζεται, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες μας, να
αποχωρήσει.
Γνωστό
είναι πως ο γερμανικός πολυεθνικός όμιλος πληρώνει επί της ουσίας τη
γερμανική οικονομική μονολιθικότητα και ορθοδοξία στα όρια της εμμονής.
Το βούλιαγμα των οικονομιών της Ευρώπης και ιδιαίτερα του Νότου, σε
συνδυασμό με μια σειρά λαθών στη διαχείριση, οδήγησαν τον όμιλο Metro
και την Praktiker σε αδιέξοδο.
Κάπως έτσι, η εταιρεία που μας έμαθε να μαστορεύουμε κινδυνεύει να
είναι το πρώτο επί της ουσίας θύμα της ακραίας πολιτικής λιτότητας της
κυρίας Ανγκελα Μέρκελ και του κ. Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.
Για
τον παραπάνω λόγο και υπό το βάρος της πίεσης των προμηθευτών της, που
δεν της παρέχουν άλλες πιστώσεις, η εταιρεία οδηγείται στη χρεοκοπία.
Η
Praktiker ανακοίνωσε ότι η έλλειψη ρευστότητας και το υψηλό χρέος της
αποτελούν τους λόγους για την πτώχευσή της με βάση το Γερμανικό Δίκαιο.
«Το διοικητικό συμβούλιο θα εξετάσει για ποια νομικά πρόσωπα του ομίλου
θα πρέπει να υποβληθούν αιτήσεις πτώχευσης και στη συνέχεια θα
ανακοινώσει τα αποτελέσματα της διαδικασίας αυτής όσο το δυνατόν
συντομότερο», πρόσθεσε η εταιρεία. Θα πρέπει να σημειώσουμε πως η Praktiker έχει 430 καταστήματα σε εννιά χώρες.Πάντως, ο κ. Σελαλματζίδης και η ομάδα του επιμένουν πως η ελληνική θυγατρική δεν έχει πρόβλημα.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας υπογράμμισε, με
ανακοίνωσή του, την προηγούμενη Πέμπτη πως «η Praktiker Hellas, όπως και
όλες οι εταιρείες της Praktiker που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό
(Praktiker International GmbH) καθώς και οι εταιρείες της Max Bahr
(Premium Βrand του ομίλου στη Γερμανία), δεν επηρεάζονται από τις
εξελίξεις στην Praktiker AG, που αφορούν ενέργειες εξυγίανσης του
χαρτοφυλακίου δραστηριοτήτων του ομίλου για συγκεκριμένες δραστηριότητες
στη Γερμανία και συνδέονται με την αδυναμία εκπλήρωσης των οικονομικών
υποχρεώσεων από τις συγκεκριμένες μονάδες».
Βέβαια,
είναι περίεργο που η διοίκηση της εταιρείας στην Ελλάδα κάνει λόγο για
«εξυγίανση» όταν οι μέτοχοι της μητρικής μιλάνε ξεκάθαρα για «πτώχευση».
Αύξανε τις τιμές και απέλυε εργαζομένους για να βγάλει κέρδη
Η
Praktiker Hellas παραμένει η μόνη κερδοφόρα αλυσίδα στον κλάδο της στην
Ελλάδα, και μία από τις καλύτερες σε αποδόσεις στον όμιλο Praktiker. Ωστόσο, η πτώση των πωλήσεών της είναι δραματική, καθώς μέσα σε έναν χρόνο έχασε περίπου 40 εκατ. ευρώ σε τζίρο.
Πώς έγινε όμως το θαύμα και έβγαλε τελικά κέρδη; Η απάντηση είναι απλή:
απολύοντας εργαζομένους (περισσότερο από 150 έχουν φύγει τα τελευταία
τρία χρόνια), συρρικνώνοντας την παρουσία της (έκλεισε τη θυγατρική της
στα Τίρανα) και φυσικά αυξάνοντας τις τιμές της την ώρα που οι Ελληνες
έβλεπαν τα εισοδήματά τους να μειώνονται.Η εταιρεία στη χώρα μας είναι πρώτη σε πωλήσεις με περισσότερους από 6.000.000
πελάτες ετησίως. Τα εγκαίνια του πρώτου της καταστήματος της Praktiker
Hellas στο Ελληνικό, τον Νοέμβριο 1991, σηματοδότησαν την εισαγωγή της
φιλοσοφίας «φτιάξ’ το μόνος σου» (Do-it-Yourself) στην Ελλάδα,
προσφέροντας ολοκληρωμένες λύσεις σε είδη για το σπίτι, τις κατασκευές,
τον κήπο, το αυτοκίνητο και τον ελεύθερο χρόνο.
Στο
τέλος του 1995 ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση ανάπτυξης του δικτύου της
εταιρείας με δύο ακόμη καταστήματα στην Αθήνα (Ταύρος, Αιγάλεω) και από
ένα σε Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Πάτρα.
Το
2001 ανοίγει το κατάστημα της Μεταμόρφωσης και το 2006 εγκαινιάζεται το
8ο κατάστημά της στον Βόλο, το οποίο αποτελεί την αφετηρία της νέας
φάσης επέκτασης της εταιρείας με μεσαίου μεγέθους καταστήματα.Στη
συνέχεια, το 2007, ένα ακόμα κατάστημα μεσαίου μεγέθους ξεκινά τη
λειτουργία του στην πόλη των Ιωαννίνων, ενώ το τέλος του έτους γίνονται
τα εγκαίνια του 10ου καταστήματος της Praktiker στη Μάνδρα Αττικής.
Το καλοκαίρι του 2008 η εταιρεία εγκαινιάζει το 11ο κατάστημά της στην
Καλαμάτα, το οποίο αποτελεί το δεύτερό της στην Πελοπόννησο, ενώ δύο
χρόνια αργότερα ανοίγει το 12ο σε σειρά κατάστημα, στο Ηράκλειο Κρήτης.
Η
εταιρεία συμπληρώνει την παρουσία της στη Βόρεια Ελλάδα με το κατάστημά
της στην Ξάνθη το 2011 και με εκείνο της Αλεξανδρούπολης το 2012, ενώ
τον Ιανουάριο του ίδιου έτους εγκαινιάζει το ηλεκτρονικό της κατάστημα.
PRAKTIKER HELLAS
16% κάτω οι πωλήσεις τη χρονιά που πέρασε40 εκατ. ευρώ έχασε σε τζίρο το 2012
150 απολύσεις τα τελευταία τρία χρόνια
150 απολύσεις τα τελευταία τρία χρόνια
Και η σειρά της MAKRO
Οσοι
γνωρίζουν, πάντως, πρόσωπα και πράγματα αναφέρουν πως η αποχώρηση της
εταιρείας από την Ελλάδα είναι απλώς θέμα χρόνου, μετά τις παρόμοιες
εξελίξεις σε Αλβανία, Τουρκία και Ιταλία.
Κι αυτό διότι η είναι μεγάλη η εξάρτηση της ελληνικής θυγατρικής από τη
γερμανική μητρική, που παρείχε μεγάλες εξασφαλίσεις σε προμήθειες, οι
οποίες πλέον χάνονται.
Ανάλογη θα είναι και η τύχη της MAKRO Cash & Carry, για την οποία
καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν πως ήδη ετοιμάζει πλάνο αποχώρηση από
την πατρίδα μας.Ας μην ξεχνάμε πως το 2012 ήταν καταστροφικό για τη γερμανική πολυεθνική. Οι ζημίες της MAKRO διπλασιάστηκαν, φτάνοντας τα 2,4 εκατ. ευρώ, παρά τις δεσμεύσεις της ηγεσίας ότι θα πραγματοποιούσε καλύτερη παρουσία. Ταυτόχρονα ο κύκλος εργασιών της γνώρισε επίσης μείωση, της τάξης του 4%, φτάνοντας τα 336 εκατ. ευρώ και πέφτοντας κάτω από το ψυχολογικό φράγμα των 350 εκατ. ευρώ, όπου βρισκόταν το 2011.
Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, τα έξοδα της εταιρείας βελτιώθηκαν μόλις κατά 3,5 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το 2011, αν και οι υποχρεώσεις της μειώθηκαν κατά 15,5% στα 77 εκατ. ευρώ, από 91,2 εκατ. ευρώ το 2011.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου