Ετικέτες

Τετάρτη 11 Ιουλίου 2012

ΔΥΟ ΟΡΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ (Γιώργος, φοιτητής Γεωπονίας, Θεσσαλονίκη -Σ.Μ.)

undefined



A)Γιώργος, φοιτητής Γεωπονίας, Θεσσαλονίκη
Νομίζω ότι αυτό που λείπει από τη συζήτηση μας είναι ο σαφής ορισμός των λέξεων θρησκεία, πίστη και επιστήμη. Διότι ο καθένας μας μπορεί να τα αντιληφθεί λίγο διαφορετικά όσο κι αν ακούγεται παράλογο.
Καταρχήν, νομίζω ότι όλοι θα συμφωνήσουμε ότι θρησκεία, πίστη και επιστήμη πέρα απ’ όλα τα άλλα αποτελούν τρεις ή μάλλον δυο αναγκαιότητες.
Ας τα αναλύσουμε όμως λίγο. Τι είναι αλήθεια θρησκεία? Πως το αντιλαμβάνεται ο καθένας από μας?
Ένας γενικός ορισμός της που καλύπτει όλους, είναι η ΠΙΣΤΗ σε αυτό που δεν μπορούμε να εξηγήσουμε με την ανθρώπινη λογική(ακριβώς επειδή ποτέ δεν θα καταφέρει να ναι τέλεια και αλάνθαστη, το μόνο που θα κάνει είναι να εξελίσσεται μεν αλλά πάντα να ναι ένα βήμα πίσω), στο λεγόμενο υπερφυσικό καθώς και στις ηθικές αρχές, ιερές αξίες,ιερούς κανόνες και τελετουργίες που συνοδεύουν αυτό το υπερφυσικό ανάλογα με το είδος της θρησκείας(Χριστιανισμός, Μουσουλμανισμός, Ιουδαϊσμός κ.α.). Πίστη και θρησκεία λοιπόν αποτελούν το ίδιο πράγμα. Η θρησκεία βέβαια περιλαμβάνει και το τελετουργικό(όπως προαναφέρθηκε) και εκεί διαχρονικά από κτίσεως κόσμου εμπλέκονται τα ιερατεία, τα οποία αποτελούνται από ανθρώπους δηλαδή όντα που ποτέ δεν ήταν, δεν είναι και δεν θα είναι τέλεια και αλάνθαστα.
ΑΡΑ κύρια συστατικά της κάθε θρησκείας είναι η ΠΙΣΤΗ στο μη υλικό, στο άκτιστο(τον θεό ή θεούς ανάλογα) και η χρήση του κτιστού (ναοί, ιερείς, τάματα, θυσίες, αγάλματα κτλ). Ανάμεσα όμως στα δυο αυτό στο οποίο πιστεύει ο κάθε άνθρωπος είναι το άκτιστο(θεός ή θεοί) ενώ το κτιστό απλώς σήμερα υπάρχει και αύριο όχι, σήμερα είναι καλό κι αύριο όχι. Θρησκεία λοιπόν πάνω απ’ όλα είναι ΠΙΣΤΗ. Βέβαια κάποιοι αποφεύγουν τον ορισμό αυτό και θέλουν να δώσουν έναν γενικό ορισμό του τι είναι θεός ή Θεοί. Λένε λοιπόν: «Αυτός που έφτιαξε τα πάντα», «Αυτός που έχτισε τα πάντα». Αυτοί οι ορισμοί όμως είναι ασαφείς κι εν δυνάμει επικίνδυνοι για πολλούς και διάφορους λόγους. Διότι άλλο πράγμα είναι ο Θεός πχ για τον Χριστιανό Ορθόδοξο κι άλλο για τον Μουσουλμάνο. Μια απλή ματιά στο «Πιστεύω» και το Κοράνι αρκεί για να δούμε τις τρανταχτές διαφορές όχι μόνο στο τρόπο σκέψης και πίστης ως προς το άχτιστο(Θεός) αλλά και τις διαφορές ως προς το κτιστό(ιερείς, ναοί, τελετουργικά κτλ). Δεν γίνεται να τα ανακατέψουμε και να κάνουμε κιμά λοιπόν. Αν τελικά σκεφτούμε να τα κάνουμε ας αναλογιστούμε από πριν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα μιας τέτοιας ενέργειας .
2) Τώρα πάμε στο άλλο. Τι είναι επιστήμη? Πως το αντιλαμβάνεται ο καθένας από μας? Μήπως θα έπρεπε το ερώτημα να είναι «Τι είναι ανθρώπινη επιστήμη?» για να είναι πιο περιεκτικό?
Ένας πρόχειρος ορισμός που σκέφτηκα για το τι είναι ανθρώπινη επιστήμη (ή επιστήμη των ανθρώπων) θα μπορούσε να ναι: « Ο τρόπος οργανωμένης εξερεύνησης, αντίληψης και τελικής ερμηνείας με βάση τη λογική που οι άνθρωποι έχουν ώστε να καταλάβουν τι είναι οι ίδιοι, που βρίσκονται και τι θέλουν να πετύχουν στο σημείο που βρίσκονται και ονομάζουν τρισδιάστατο περιβάλλον»
 Ένας άλλος πρόχειρος και σύντομος ορισμός θα μπορούσε να ναι: «Επιστήμη είναι η λογική». Και ένας μπορεί να ρωτήσει: «Η λογική ποιων? Των ανθρώπων». «Και τι είναι οι άνθρωποι? «Βιολογικά όντα». «Και τι είναι αυτό?Μα πρέπει πρώτα να σου εξηγήσω τι είναι κύτταρο, μιτοχόνδρια,ριβοσώματα, DNA, χημικά στοιχεία, ηλεκτρόνια, πρωτόνια κ.α. Μα ξέρω τι είναι αυτά τα έμαθα στο σχολείο. Από ποιους τα έμαθες?. Μα από τον καθηγητή που μου έμαθε τις θεωρίες του τάδε και του τάδε που βέβαια κάποιες θεωρίες ακόμη δεν έχουν τεκμηριωθεί πλήρως και μπορεί μια μέρα να αντικατασταθούν ή τροποποιηθούν από άλλες θεωρίες και επιστημονικά πειράματα». «Ωπ πως το πες αυτό επιστημονικά πειράματα?» «Ναι». «Και τι είναι επιστημονικό πείραμα?» «Μα που να σου εξηγώ τώρα. Κοίτα να δεις το πείραμα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της επιστημονικής διαδικασίας. Ερέθισμα-έρευνα- πείραμα-απόδειξη-θεωρία-αποδοχή θεωρίας» «Με κούρασες, δεν κατάλαβα» «Επιστήμη άνθρωπε μου είναι η επιστημονική δηλ η οργανωμένη συστηματική διαδικασία που ακολουθούν οι άνθρωποι ώστε να αποδείξουν, να τεκμηριώσουν πλήρως έναντι των άλλων ανθρώπων που τους αμφισβητούν και εν τέλει να ερμηνεύσουν για όλους με βάση την ανθρώπινη λογική το τρισδιάστατο περιβάλλον στο οποίο ζουν. Όλες αυτές οι τεκμηριωμένες ερμηνείες αποτελούν την ανθρώπινη επιστημονική γνώση. Αμάν με έπριξες!Κατάλαβες?» «Εσύ με έπριξες με την επιστήμη σου και τη θρησκεία! Πάμε για μπύρα, να ακούσουμε και καμιά ροκιά κι άσε τους παπάδες και τους επιστήμονες να φαγώνονται!» «Ωραία θα ήταν αλλα δεν έχω χρήματα μαζί μου, περιμένω να πληρωθώ».. «Έχω εγώ, κερνάω σήμερα, άλλη μέρα που δεν θα χω, θα κεράσεις εσύ, οι ροκάδες έτσι λειτουργούμε, άλλωστε δεν ξέρω για επιστήμη και θρησκεία αλλά ένα είναι σίγουρο…ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ. ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΕΣ ΔΙΣΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ, ΤΡΙΣΕΚΑΤΟΜΜΎΡΙΑΑΑΑ!!! » :)


B)Σ-Μ
Ο βιοχημικός Ααρών Τσιχανόβερ τιμήθηκε μέ τό βραβείο Νομπέλ Χημείας 2004:
"Αν μέ ρωτήσετε τί είμαι καί σας πώ "επιστήμονας",καί μετά μου ζητήσετε νά σᾶς ἐξηγήσω τί εννοῶ, θα σας πω ότι είμαι ένας θεατής. Δεν κάνω κάτι. Ακολουθώ απλά τόν Θεό, τά βήματα τού Θεού. Αὐτός είναι που κάνει τά πάντα.Ὅλες οι ανακαλύψεις είναι δικές του. Εγώ δέν ανακάλυψα τίποτε. Εκεἰνος με όδηγεί στό νά κάνω επιστημονικές ανακαλύψεις.
Καί τότε αναρωτιέμαι, στην περίπτωση πού κάτι πάει στραβά, πώς θά μπορέσω νά τό διορθώσω. Αυτό αποτελεί τό μέγιστο της δικής μου παρέμβασης.
Πώς νά σας τό πω; Εγώ είμαι ένα είδος ερευνητή· ένας ἄνθρωπος πού αποκαλύπτει πράγματα. Η δουλειά μου είναι νά αποκαλύπτω τά μυστικά της φύσης. Καί όταν ἀποκαλύπτεις τά μυστικά τῆς φύσης, γίνεσαι πολύ ταπεινός. Γιατί η πολυπλοκότητα της δημιουργίας είναι τόσο μεγάλη, πού ὁ άνθρωπος ἀναγκάζεται νά τοποθετήσει τόν ἑαυτό του στίς σωστές διαστάσεις· καί τότε δέν θέλει ούτε ἐξουσία, ούτε τίποτε."
Ο βιοχημικός Ααρών Τσιχανόβερ τιμήθηκε μέ τό βραβείο Νομπέλ Χημείας 2004 γιά την μεγάλη του επιτυχία στόν πόλεμο κατά τοῦ καρκίνου (ἀνακάλυψε τό ένζυμο-καταστροφέα των πρωτεϊνών πού προκαλοῦν τόν καρκίνο). Ο επιφανής ἐπιστήμονας είχε δώσει μία ἐνδιαφέρουσα συνέντευξη.. στο BHMAGA- ZINO, σελ. 56,ἐφημ. ΒΗΜΑ 18/11/2005).Εκεί ανάμεσα στά άλλα,είπε και τα παραπάνω...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου