Αντιρατσιστής ο Όμηρος; Ανεπιφύλακτα ΝΑΙ (!)
Εισαγωγική σημείωση:
Ας κρατάμε φίλοι μου…. τις αποστάσεις. Ο Όμηρος είναι ΑΡΧΕΤΥΠΟ της Ελληνικής σκέψης και και Ελληνικού ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Επειδή όμως το θέμα «ρατσισμός- αντιρατσισμός» στις μέρες μας ιδεολο-γι-κοποιήθηκε, για να προλάβουμε εύκολες…. θυμωμένες αναφορές σε σημερινές καταστάσεις τύπου «μετανάστες», λαθρομετανάστες» κλπ, να πούμε, ότι, έστω και έτσι, η «βιογραφία», είναι, κατά σύμπτωση, πολύ προσεκτική και …. λελογισμένη επί του θέματος.
Άλλωστε ο «αντιρατσισμός» για τον οποίο μιλάμε ΕΔΩ, είναι μέρος-απόρροια του γενικότερου Ομηρικού Ανθρωπισμού, όπως τον επισημαίνει ο Albin Lesky.
Η φρικτή πραγματικότητα των «διαλυμένων» ανθρώπινων σωμάτων και ψυχών γύρω μας, κάνει τον περίφημο Πίνακα Guernica του Πικάσο, να φαίνεται… «πιο» ΕΠΙΚΑΙΡΑ αριστουργηματικός και δυστυχώς όχι μόνο ως κορυφαίο αισθητικό γεγονός, αλλά ως αλήθεια Ζωής, και τον ανθρωπισμό του Ομήρου (όχι του σχολικού εννοείται) αρχή και ανάγκη Παιδείας…! (ΟΜΗΡΟΣ ΞΑΝΑ).
Το όραμα του αληθινού Ομήρου, για:
μια αταξική κοινωνία πολιτών, μια κοινωνία διαλόγου, κοινών αποφάσεων και όχι αυταρχικών εντολών….
το δικαίωμα της «εξατομικευμένης» οπτικής και συναισθηματικής συμπεριφοράς.
το δικαίωμα στην προσωπική επιλογή και στο… λάθος,
το δικαίωμα στον προσωπικο «χώρο», στην προσωπική ευτυχία….
την ανάγκη επιδίωξης του κοινού συμφέροντος και όχι της… ιδιώτευσης,
την κλιμάκωση προς το ανθρωπινότερο της εκδικητικότητας,
(δες Διαδίκτυο: Εκδίκηση, εκδικητικότητα στον Όμηρο)
την οικογένεια με όρους συνειδητών δικαιωμάτων και όχι…. εκ παραχωρήσεως,
την περηφάνια Ναι (!!!) και όχι την αλαζονεία καταγωγής…. κλπ
Η στάση του :
απέναντι στις γυναίκες, τα δικαιώματα και την αξιοπρέπειά τους,
απέναντι στους αδύναμους και τους «κατώτερους», στους οποίους δίνει «φωνή»(δικαίωμα λόγου) και… συμμετοχή στα δρώμενα.
απέναντι στα νόθα παιδιά, «προϊόντα» μιας ταξικής ηθικής αντίληψης (αφέντη-ιδιοκτήτη και γυναίκας-σκλάβας)
Το έμμεσο «ξεμπρόστιασμα» της αλαζονείας της εξουσίας…..
κάνουν τον Ομηρικό λόγο (ΙΛΙΑΔΑ και ΟΔΥΣΣΕΙΑ) τον πρώτο παγκοσμίως αντιρατσιστικό λόγο (=ανθρωπιστικό), 3.000 χρόνια πριν από σήμερα (!!!).
(θα τα δούμε όλα ένα- ένα)
ΕΝΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ.
Σε μια από τις «βιογραφίες» του, βλέπουμε
Τον Όμηρο, γνωστό ως Μελησιγένη μέχρι τότε (!), να διαπραγματεύεται ακόμη και την πιθανότητα εγκατάστασής του στηνΕλληνική Αιολική Κύμη (Μ.Ασίας).
υποσχόμενος στους πλούσιους, κοσμοπολίτες και καλοζωισμένους Κυμαίους
ότι θα έκανε την Κύμη «επικλεεστάτην» (=ένδοξη και διάσημη), εάν…
«…. ει εθέλοιεν οι Κυμαίοι δημοσίη τρέφειν…» (1)
Το αίτημα απορρίφθηκε, γιατί λέγεται
«ένα βουλευτή εναντιωθήναι….»:
«Εάν αρχίσουμε να δεχόμαστε κάθε στραβό (όμηρον) και… κουτσό, θα μαζευτεί στην πόλη μας όλη η… πλέμπα= («πολλόν και… α χ ρ ε ί ο ν όμιλον έξομεν»),
επιχειρηματολόγησε γενικόλογα(!) ο βουλευτής.
Το επιχείρημά του βουλευτή, παρότι γενικόλογα ρατσιστικό, χωρίς να εξεταστεί…. κατά περίπτωση, ψηφίστηκε ομόφωνα από την… ολομέλεια:
(=έδοξε δέ πως(= συμφώνησαν) και τη… άλλη βουλή (=και οι άλλοι βουλευτές).
Αφήστε δε που «κόλλησαν» έκτοτε και το προσωνύμιο «ομηρος» (=τυφλός) στον…. Όμηρο.
Συνεχίζουμε, για την ιστορία του πράγματος:
Ο Όμηρος έφυγε από την Κύμη πολύ… φουρκισμένος.
(Ο δε=Όμηρος ως ήκουσεν…. εσυμφόρηνε…..!
(ίδια λέξη, συμφόρηση, χρησιμοποιεί και ο λαός, για το ψυχοσωματικό σοκ)
«ευχόμενος» συγχρόνως
«να μην βρεθεί αξιόλογος ποιητής στην χώρα που θα πει καλή κουβέντα για τους Κυμαίους»
(….μηδένα ποιητήν δόκιμον εν τη χώρα γενέσθαι, όστις Κυμαίους επαγλαϊεί).
Και τράβηξε νότια, προς….. Φώκαια.
(συνεχίζεται)
Υ.Γ Αργότερα βέβαια και η Κύμη , μεταξύ των 7 πόλεων, δ ι ε κ δ ι κ ε ί (μάρναται περί) την ρίζα=καταγωγή του Ομήρου.
Σημειώσεις:
1) Το «δημοσίη τρέφειν» πρέπει να νοηθεί πολύ ευρύτερα από «ένα πιάτο δωρεάν φαγητό».
Ο Όμηρος προσπαθεί να πείσει τους Κυμαίους να ενδιαφερθούν και να… ξοδέψουν και για την Τέχνη…. την πνευματική τροφή και τους ανθρώπους της.
Εξ αναλόγου ας θυμηθούμε το… αντίστοιχο «παράπονο» του Σωκράτη για την «δωρεάν» σ ί τ ι σ η των Πολιτικών και των Ολυμπιονικών, στο Πρυτανείο,
Α Λ Λ Α όχι και των πνευματικών ανθρώπων.
Και μάλιστα ακμαζούσης τότε της περίφημης Αθηναϊκής Δημοκρατίας του…. Περικλέους!
—Η λέξη «βιογραφίες» σε εισαγωγικά για…. φιλολογικούς λόγους.
Χρυσόστομος Τ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου