Τό Ἅγιο Φῶς ἐμφανίζεται
μέ τήν ἐπίκληση Ὀρθοδόξου Ἀρχιερέως
(τοῦ Πατριάρχου Ἱεροσολύμων ἤ τοῦ ἀναπληρωτοῦ του). Ὁσάκις ἐπεχείρησαν
νά τό ζητήσουν ἑτερόδοξοι (αἱρετικοί),
παπικοί καί Ἀρμένιοι ἀπέτυχαν.
Συγκεκριμένα τό ἔτος
1101μ.Χ., οἱ Λατίνοι τότε πού οἱ Ἅγιοι Τόποι
εἶχαν περιέλθει στούς Σταυροφόρους δέν μπόρεσαν νά λάβουν τό Ἅγιο Φῶς, παρά
τίς προσευχές καί τίς τελεσθεῖσες λιτανεῖες πού ἔκαμαν ἀπό τό
Μεγάλο Σάββατο, μέχρι τό πρωΐ τῆς Κυριακῆς τοῦ Πάσχα.
Τό Ἅγιο Φῶς «ἐμφανίσθηκε»
ὅταν ἀπεχώρησαν αὐτοί, στούς
ἐναπομείναντες Ἕλληνες, οἱ ὁποῖοι
προσευχήθηκαν μέ πίστη καί ἐγέμισαν ὅλο τό
Ναό.
Τότε, μέ ἀλλαλαγμούς
ἔτρεξαν οἱ Λατῖνοι καί το
πῆραν ἀπό τούς Ἕλληνες,
ταπεινωμένοι. Ἕκτοτε, ἡ τελετή τοῦ Ἁγίου Φωτός
καί ἐπί τῶν Σταυροφόρων ἀκόμη,
παρέμεινε ὡς καθαρά Ἑλληνική
τελετή (Χρυσοστόμου Παπαδοπούλου Ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας Ἱεροσολύμων,
σελ. 426, 427).
Ἔτσι, οἱ Ὀρθόδοξοι
μέ τόν Πατριάρχη ἦλθαν καί ἔμειναν ἔξω ἀπό τό Ναό
τῆς Ἀναστάσεως, στήν Ἁγία Αὐλή. Ἡ λύπη τους
ἦταν μεγάλη, γι᾽ αὐτό
προσεύχονταν στόν Κύριο μέ πολύ πόνο.
Ὁ Ὀρθόδοξος
Πατριάρχης καθόταν περίλυπος μπροστά στήν ἀριστερή μαρμάρινη κολώνα
τῆς Πύλης τοῦ Ναοῦ.
Ἐν τῶ μεταξύ, ἐντός τοῦ Ναοῦ ὁ
Πατριάρχης τῶν Ἀρμενίων
καί οἱ Ἀρμένιοι προσεύχονταν καί
παρακαλοῦσαν τόν Κύριο νά λάβουν
τό Ἅγιο Φῶς, ἀλλά δυστυχῶς τοῦτο δέν ἐμφανιζόταν.
Στό ἀπέναντι
τζαμί, ἦταν ἀνεβασμένος
γιά νά κάνει τή συνηθισμένη προσευχή ὁ Ἄραβας
Χότζας Ἐμίρης Τούνομ. Ἔξαφνα ὅμως, τό Ἅγιο Φῶς, «σχίζει»
τήν κολώνα, πού ἦταν μπροστά στόν ἕλληνα
Πατριάρχη καί ἐμφανίζεται θαυμαστά πρός
μεγάλη χαρά τῶν Ὀρθοδόξων.
Η ρωγμή ύψους 1,20 μ, με ίχνη από τη φωτιά
|
Ὁ Χότζας βλέποντας το
παράδοξο αὐτό γεγονός καί γιά νά
προλάβει τό ὡραῖο οὐράνιο φῶς, ἔπεσε κάτω
καί δέν ἔπαθε τίποτα.
Και ἐνῶ ὅταν ἦταν στόν
μιναρέ ὑμνοῦσε τον Ἀλλάχ, τώρα
ἄρχιζε να φωνάζει ὅτι ὁ Χριστός εἶναι Θεός ἀληθινός
και ὅτι Αὐτόν πρέπει να προσκυνοῦμε.
Οἱ Τοῦρκοι, ἀκούγοντας
τόν Χότζα νά κηρύττει τόν Χριστό, ἀντί τοῦ Ἀλλάχ, τόν ἔπιασαν καί
τόν σκότωσαν (τόν ἔκαψαν).
Τό ἀνωτέρω θαῦμα συνέβη
στίς 18 Ἀπριλίου τοῦ 1579 μ.Χ.
ἐπί Σουλτάνου Μουράτ καί Πατριάρχου Ἱεροσολύμων
Σωφρονίου τοῦ Δ΄.
Ἀπό τότε σουλτανικό
φιρμάνι ὅρισε ὅτι μόνον οἱ Ὀρθόδοξοι Ἕλληνες να
μεταδίδουν τό Ἅγιο Φῶς.
Ὁ Μάρτυρας Ἐμίρης
Τούνομ ἁγίασε και ἄς μήν ἦταν
Χριστιανός, διότι βαπτίσθηκε στό αἷμα τοῦ
μαρτυρίου. Τεμάχια τῶν ἱερῶν λειψάνων
του εὑρίσκονται γιά προσκύνημα στή γυναικεῖα Μονή τῆς Μεγάλης
Παναγιᾶς Ἱεροσολύμων, πού ἔκτισε ἡ Ἁγία
Μελάνη.
Ἡ ἱερά κολῶνα, πού «διερράγη»
ἀπό τό Ἅγιο Φῶς σώζεται
μέχρι σήμερα, μαυρισμένη ἀλλά καί εὐωδιάζουσα.
Ἐμεῖς οἱ Ὀρθόδοξοι, πρίν μποῦμε στό Ναό τῆς Ἀναστάσεως, τήν ἀσπαζόμεθα,
στή σχισμή γιά εὐλογία.
Εἶναι τό πρῶτο θαῦμα μέ το ὁποῖο μᾶς ὑποδέχεται
ὁ Θεάνθρωπος στό Γολγοθᾶ Του καί στόν Πανάγιό Του Τάφο, ἕνα θαῦμα συγκλονιστικό
καί συνεχές
Όταν ο Σουλτάνος
πληροφορήθηκε το θαύμα, εξέδωσε φιρμάνι και ανεγνώρισε το αποκλειστικό δικαίωμα
για την λήψη του Αγίου Φωτός στον Ελληνορθόδοξο Πατριάρχη.
Σημείωση
Τα συγγράμματα που
αναφέρονται στο γεγονός δεν προσδιορίζουν το ακριβές έτος. Αναφέρουν, όμως, ότι
την περίοδο εκείνη πατριάρχης Ιεροσολύμων ήταν ο Σωφρόνιος, ενώ πατριάρχες
Κωνσταντινουπόλεως, Αλεξανδρείας και Αντιοχείας ήταν αντιστοίχως ο Ιερεμίας, ο
Σιλβέστρος και ο Ιωακείμ· τέλος, σουλτάνος της οθωμανικής αυτοκρατορίας ήταν ο
Μουράτ Γ΄ (1574 - 1595 μ.Χ.). Αν ανατρέξουμε στους επίσημους καταλόγους των
τεσσάρων αυτών Πατριαρχείων (βλέπε και εδώ), διαπιστώνουμε πως οι τέσσερις
ελληνορθόδοξοι πατριάρχες πράγματι διετέλεσαν τα καθήκοντά τους στο δεύτερο
μισό του 16ου αιώνα· και αν εξετάσουμε την ακριβή περίοδο πατριαρχίας του
καθενός, και την αντίστοιχη περίοδο βασιλείας του σουλτάνου Μουράτ Γ΄,
προκύπτει ότι το μοναδικό έτος που συνέπεσε η διοίκηση των πέντε αντρών είναι
το 1579 μ.Χ..
Πηγές:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου