Το ακριβότερο κατασκευαστικό έργο της Ευρώπης είναι ελληνικό και
συγκεκριμένα πρόκειται για τις σήραγγες των Τεμπών, ενώ στη λίστα
ακολουθεί ο αυτοκινητόδρομος Α – 41 στη Γαλλία.
Η κοινοπραξία που ανέλαβε το έργο της διάνοιξης της παρακαμπτηρίου σήραγγας, η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, ανάδοχος και του συνολικού έργου Μαλιακός-Κλειδί, αποτελείται από τη γερμανική Ηοchtief, την εταιρεία Ακτωρ του επιχειρηματία Γιώργου Μπόμπολα, την εταιρεία Αβαξ του κ. Δάκη Ιωάννου, την εταιρεία ΑΕΓΕΚ, επί της ουσίας συμφερόντων Μπόμπολα και την εταιρία Αθηνά, στην πραγματικότητα συμφερόντων κ. Δάκη Ιωάννου.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, «τσιμπημένες» εμφανίζονται οι τιμές για τα έργα και στους άλλους τρεις αυτοκινητόδρομους.
Οι συγκρίσεις γίνονται με βάση στοιχεία από την Εγνατία Οδό και τον σχεδόν έτοιμο αυτοκινητόδρομο Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας, αλλά και με ανάλογα έργα σε χώρες της ΕΕ, όπως η Γαλλία και η Γερμανία.
Για το τμήμα Μαλιακός-Κλειδί το μέσο κατασκευαστικό κόστος διαμορφώνεται σε 32 εκατομμύρια ευρώ ανά χιλιόμετρο. Το έργο αφορά στο νέο κομμάτι των 24 χιλιομέτρων με το οποίο παρακάμπτονται τα στενά των Τεμπών και περιλαμβάνει πεδινά τμήματα και τις τρεις δίδυμες σήραγγες με μήκος 2 χιλιομέτρων, 2,7 χιλιομέτρων και 6 χιλιομέτρων ανά ρεύμα κυκλοφορίας. Μάλιστα, η τελευταία σήραγγα αναμένεται να είναι η μεγαλύτερη των Βαλκανίων. Το δεύτερο ακριβότερο έργο βρίσκεται στον αυτοκινητόδρομο Α – 41 στη Γαλλία, με σήραγγες μεγάλου μήκους και κόστος 30 εκατομμυρίων το χιλιόμετρο.
Πιο αποκαλυπτική είναι η σύγκριση με τα αντίστοιχα μεγέθη της Εγνατίας Οδού, που κατασκευάστηκε ως κλασικό δημόσιο έργο. Σύμφωνα με την «Εφημερίδα των Συντακτών» στον οδικό άξονα των 670 χιλιομέτρων λειτουργούν 73 δίδυμες σήραγγες, με συνολικό μήκος 50 χιλιομέτρων για κάθε ρεύμα κυκλοφορίας. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η σήραγγα του Δρίσκου, με μήκος 4,5 χιλιομέτρων που θα έχει τα πρωτεία ως το 2015.Το κατασκευαστικό κόστος μόνο για τις σήραγγες κυμαίνεται από 8 έως 30 εκατομμύρια το χιλιόμετρο με βάση τα επίσημα στοιχεία.
Το ίδιο το υπουργείο Υποδομών αποδέχεται ότι το μέσο κόστος της Εγνατίας Οδού ποικίλει από 4,1 έως 15,4 εκατομμύρια ευρώ ανά χιλιόμετρο ανάλογα με την περιοχή (ανατολικό, κεντρικό και δυτικό τμήμα).
Στους άλλους τρεις αυτοκινητόδρομους το μέσο κόστος κυμαίνεται από 6,6 έως 7,2 εκατομμύρια ευρώ ανά χιλιόμετρο, όταν σε ανάλογα έργα στη Γαλλία και τη Γερμανία διαμορφώνεται από 5,9 έως 8 εκατομμύρια το χιλιόμετρο. Είναι ενδεικτικό ότι ο αυτοκινητόδρομος Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, που υλοποιήθηκε με το σύστημα της συγχρηματοδότησης και δεν αντιμετώπισε ανάλογα προβλήματα μεγάλων καθυστερήσεων και δανεισμού, έχει μέσο κόστος 6,4 εκατομμυρίων ευρώ ανά χιλιόμετρο.
Η κοινοπραξία που ανέλαβε το έργο της διάνοιξης της παρακαμπτηρίου σήραγγας, η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, ανάδοχος και του συνολικού έργου Μαλιακός-Κλειδί, αποτελείται από τη γερμανική Ηοchtief, την εταιρεία Ακτωρ του επιχειρηματία Γιώργου Μπόμπολα, την εταιρεία Αβαξ του κ. Δάκη Ιωάννου, την εταιρεία ΑΕΓΕΚ, επί της ουσίας συμφερόντων Μπόμπολα και την εταιρία Αθηνά, στην πραγματικότητα συμφερόντων κ. Δάκη Ιωάννου.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, «τσιμπημένες» εμφανίζονται οι τιμές για τα έργα και στους άλλους τρεις αυτοκινητόδρομους.
Οι συγκρίσεις γίνονται με βάση στοιχεία από την Εγνατία Οδό και τον σχεδόν έτοιμο αυτοκινητόδρομο Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας, αλλά και με ανάλογα έργα σε χώρες της ΕΕ, όπως η Γαλλία και η Γερμανία.
Για το τμήμα Μαλιακός-Κλειδί το μέσο κατασκευαστικό κόστος διαμορφώνεται σε 32 εκατομμύρια ευρώ ανά χιλιόμετρο. Το έργο αφορά στο νέο κομμάτι των 24 χιλιομέτρων με το οποίο παρακάμπτονται τα στενά των Τεμπών και περιλαμβάνει πεδινά τμήματα και τις τρεις δίδυμες σήραγγες με μήκος 2 χιλιομέτρων, 2,7 χιλιομέτρων και 6 χιλιομέτρων ανά ρεύμα κυκλοφορίας. Μάλιστα, η τελευταία σήραγγα αναμένεται να είναι η μεγαλύτερη των Βαλκανίων. Το δεύτερο ακριβότερο έργο βρίσκεται στον αυτοκινητόδρομο Α – 41 στη Γαλλία, με σήραγγες μεγάλου μήκους και κόστος 30 εκατομμυρίων το χιλιόμετρο.
Πιο αποκαλυπτική είναι η σύγκριση με τα αντίστοιχα μεγέθη της Εγνατίας Οδού, που κατασκευάστηκε ως κλασικό δημόσιο έργο. Σύμφωνα με την «Εφημερίδα των Συντακτών» στον οδικό άξονα των 670 χιλιομέτρων λειτουργούν 73 δίδυμες σήραγγες, με συνολικό μήκος 50 χιλιομέτρων για κάθε ρεύμα κυκλοφορίας. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η σήραγγα του Δρίσκου, με μήκος 4,5 χιλιομέτρων που θα έχει τα πρωτεία ως το 2015.Το κατασκευαστικό κόστος μόνο για τις σήραγγες κυμαίνεται από 8 έως 30 εκατομμύρια το χιλιόμετρο με βάση τα επίσημα στοιχεία.
Το ίδιο το υπουργείο Υποδομών αποδέχεται ότι το μέσο κόστος της Εγνατίας Οδού ποικίλει από 4,1 έως 15,4 εκατομμύρια ευρώ ανά χιλιόμετρο ανάλογα με την περιοχή (ανατολικό, κεντρικό και δυτικό τμήμα).
Στους άλλους τρεις αυτοκινητόδρομους το μέσο κόστος κυμαίνεται από 6,6 έως 7,2 εκατομμύρια ευρώ ανά χιλιόμετρο, όταν σε ανάλογα έργα στη Γαλλία και τη Γερμανία διαμορφώνεται από 5,9 έως 8 εκατομμύρια το χιλιόμετρο. Είναι ενδεικτικό ότι ο αυτοκινητόδρομος Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, που υλοποιήθηκε με το σύστημα της συγχρηματοδότησης και δεν αντιμετώπισε ανάλογα προβλήματα μεγάλων καθυστερήσεων και δανεισμού, έχει μέσο κόστος 6,4 εκατομμυρίων ευρώ ανά χιλιόμετρο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου