Δεν σας κρύβω ότι όταν το 1982 έγραφα την ιστορία του “V”, μέσα μου ευχόμουν κάποτε οι άνθρωποι που νιώθουν αυτές τις ιδέες να βρουν το κουράγιο να βγουν στους δρόμους και να τις εφαρμόσουν…»
Από την Νέα Υόρκη μέχρι την Μόσχα, κι από το Ρίο μέχρι την Αθήνα, οι διαδηλωτές ενάντια στην οικονομική κρίση και την πολιτική διαφθορά φορούν την «V for Vendetta» μάσκα. Ακόμα κι αν οι περισσότεροι από εμάς την αναγνωρίζουμε από την ταινία του 2006, η μάσκα εμπνεύστηκε και σχεδιάστηκε από τους Αλαν Μουρ και Ντέιβιντ Λόιντ – τον συγγραφέα και τον σχεδιαστή της ομώνυμης σειράς graphic novels που κυκλοφόρησαν το 1982. Η ιστορία του «V for Vendetta» εξέταζε- σε 38 τεύχη – μία μελλοντολογική κοινωνία (του 1997!) όπου η πολιτική εξουσία θα ελέγχει και θα καταπιέζει το λαό μέσω των media, ενός κυκλώματος υπολογιστών, και κάμερες CCTV παρακολούθησης. Μέχρι που ο λαός θα ξεσηκωθεί και θα καταλάβει τους δρόμους σε μία απρόσμενη επανάσταση – γκρεμίζοντας το Old Bailey – το σύμβολο της θεσμικής δικαιοσύνης γιατί «οι άνθρωποι δε χρειάζονται ένα κτίριο, χρειάζονται ελπίδα».
Fast forward στο 2011 και το δυστοπικό όραμα του Μουρ έχει αποδειχτεί προφητικό. Η μάσκα του V, μοιάζει να εκφράζει την εκδίκηση και τη συσσωρευμένη οργή των πολιτών σε όλο τον κόσμο που σταδιακά ξεσηκώνονται εναντίον του προνομιακού 1% που καθορίζει την τύχη τους στην πυραμίδα της οικονομίας και της πολιτικής εξουσίας.
Απέναντι σ’ αυτό το φαινόμενο, στο πώς η μάσκα του έγινε σύμβολο ακτιβισμού, ο Μουρ, ένας εκκεντρικός ιδιωτικός άνθρωπος που ζει απομονωμένος χωρίς Ιντερνετ και τηλεόραση, δηλώνει αμηχανία, απορία, περιέργεια και, δεν το κρύβει, ικανοποίηση.
«Δεν μπορώ να κρύψω ότι όταν έγραφα την ιστορία του “V” μέσα μου ευχόμουν κάποτε οι άνθρωποι που νιώθουν αυτές τις ιδέες να βρουν το κουράγιο να βγουν στους δρόμους και να τις εφαρμόσουν. Και τώρα μία φαντασίωσή μου εκπληρώνεται. Είναι περίεργο. Σαν να κατέβηκε και η φιξιόν στους δρόμους εναντίον της πραγματικότητας…»
Η εξήγηση που δίνει ο ίδιος για την επιλογή της συγκεκριμένης μάσκας από τον κόσμο σε όλο τον πλανήτη έχει να κάνει και με τον ίδιο τον σχεδιασμό της: «Επιλέξαμε τότε το χαμόγελο γιατί … σε στοιχειώνει. Και σε κάνει να ανησυχείς. Δεν ξέρεις αν ο άλλος απέναντί σου έχει υιοθετήσει μία ευχάριστη έκφραση ή έναν απειλητικό κυνισμό…»
Ο Μουρ προσθέτει ότι η μάσκα έχει ακόμα δύο εφαρμογές: πρώτον ενώνει τα πλήθη σε ένα. «Οταν χιλιάδες κόσμου φορούν την μάσκα, υιοθετούν μία προσωπικότητα, κατεβαίνουν ως ένας. Κι αυτό είναι το πραγματικό 99% σύμβολο…». Ταυτόχρονα όμως και ο ίδιος καταλαβαίνει και τον «performance» χαρακτήρα μιας τέτοιας κίνησης: «Κάθε διαδήλωση έχει στοιχεία performance. H μάσκα δημιουργεί ένα κλίμα σχεδόν… οπερετικό!»
Ο ίδιος πάντως αρνείται να πάρει τα εύσημα των κινητοποιήσεων. Δε θεωρεί ότι ο κόσμος ξεσηκώθηκε λόγω των βιβλίων που αυτός κάποτε έγραψε («Η ιστορία δεν αντιδρά με τέτοια χρονοκαθυστέρηση» αστειεύεται), ούτε ότι όσοι φορούν την μάσκα είναι θαυμαστές του («Υπάρχουν πολύ σημαντικότερα ζητήματα που έχουν κατεβάσει τον κόσμο στους δρόμους – η μάσκα είναι απλά ένα ποπ στοιχείο!»)
Τέλος, διαλύει μία παρεξήγηση: το «V» του τίτλου δεν είναι μόνο το αρχικό της Εκδίκησης (Vengeance). Σε κάθε τεύχος του «V for Vendetta» έπαιρνε κι άλλη ερμηνεία (Victims, Vaudeville, Villain, Vanishing). Στο 38ο είχε ξεμείνει από ιδέες. Μέχρι που του ήρθε εκείνη που παραμένει για τον ίδιο η πιο σημαντική: «Vox populi» – η Φωνή του Λαού.
«Αν με ρωτάτε σήμερα τι μπορεί να αντιπροσωπεύει η μάσκα, για μένα είναι αυτό: το λαό, τους ανθρώπους. Αυτοί έχουν, και πάντα είχαν, τη δύναμη.»
Πηγή, http://flix.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου