Βιτρό στον Καθεδρικό της Παναγίας των Παρισίων |
Κατά
την εγκυκλοπαίδεια Μπριτάνικα, stained glass είναι: «Χρωματισμένο γυαλί
που χρησιμοποιείται για να κατασκευάσει κανείς διακοσμημένα παράθυρα ή
άλλα αντικείμενα, τα οποία διαπερνά το φως». Επίσης, μια μορφή
ζωγραφικής που επιτρέπει στο φως να το διαπερνά, αντίθετα με την
ζωγραφική σε μια επιφάνεια, που αντανακλά το φως.
Το
βιτρό, stained glass ξεχωρίζει από σχεδόν όλες τις άλλες μορφές τέχνης
σε δύο διαστάσεις. Η λέξη Βιτρώ, είναι γαλλική (Vitrail, Vitraux) και
καθορίζει μια σύνθεση, που αποτελείται από χρωματιστά η ζωγραφιστά
κομμάτια γυαλιού, που είναι συνδεμένα μεταξύ τους με βέργες από μολύβι. Η
μολυβένια βέργα, εκτός από τον συνδετικό της ρόλο, τονίζει το θέμα της
εικόνας ή του σχεδίου, που αποτυπώνουμε στο βιτρό, δίνοντας ιδιαίτερη
σαφήνεια στη σύνθεση και τα χρώματα.
Τα
βιτρό από το ξεκίνημά τους μέχρι σήμερα έχουν αλλάξει μορφή, σίγουρα
όμως εξακολουθούν να μαγεύουν σε όποιο χώρο και αν βρίσκονται και με
όποια μορφή (λάμπα, παράθυρο, πίνακας, διακοσμητικό αντικείμενο,
θρησκευτική εικόνα κλπ). Χαρακτηριστικά δείγματα υαλογραφίας αποτελούν
οι πολύχρωμοι φεγγίτες των καθεδρικών ναών της Ευρώπης.
Βιτρό στον Καθεδρικό της Σιένα |
Ως
τεχνική, διαθέτει μακρά ιστορία, με σημαντικές διαφοροποιήσεις, τόσο ως
προς την ίδια την τεχνική όσο και ως προς την θεματολογία. Η προϊστορία
του βιτρό αρχίζει από την 3η χιλιετία π.Χ., όταν το γυαλί είναι ήδη
γνωστό ως αυτοτελές υλικό στην Αίγυπτο και στην Μεσοποταμία και επίσης
γνωστή είναι και η τεχνική του βαψίματος του γυαλιού. Την ίδια περίοδο
είναι γνωστό ως υλικό από τα δείγματα που βρέθηκαν και στην Κίνα.
Από
το 1500 π.Χ. κατασκευάζονται πιο περίπλοκα αντικείμενα όπως δοχεία,
βάζα, φιαλίδια. Σιγά - σιγά το γυαλί μαθαίνουν οι Έλληνες και μετά οι
Ρωμαίοι.
Στην
αρχική χριστιανική περίοδο (300-750 μ.Χ.), το γυαλί μαζί με το
αλάβαστρο εμφανίζεται στο άνοιγμα των παραθύρων και μάλιστα μέσα σε
πλαίσια ξύλινα, μαρμάρινα, μεταλλικά ή γύψινα. Τον 9ο αιώνα μ.Χ.
κατασκευάστηκε στην Αλσατία ένα βιτρό, που απεικονίζει την κεφαλή του
Χριστού και είναι μια δημιουργία που σώζεται μέχρι και σήμερα.
Στο
Βυζάντιο συναντούμε στις εκκλησίες το γυαλί τοποθετημένο στα ανοίγματα
των παραθύρων. Ο ισλαμικός κόσμος υιοθετεί την χριστιανική παράδοση του
Βυζαντίου και εμπλουτίζει τα ανοίγματα των ναών του με γυάλινα περίτεχνα
γεωμετρικά μοτίβα, ή παραστάσεις δένδρων και λουλουδιών που
περιβάλλονται από χρωματιστά γυαλιά.
Βιτρό σε παράθυρα Ορθόδοξου ναού |
Με
τους Σταυροφόρους ήρθε στην Ευρώπη γύρω στον 10ο αιώνα και
χρησιμοποίησαν το μολύβι ως συνδετικό υλικό, αντικαθιστώντας το γύψινο
περίγραμμα που χρησιμοποιούσαν οι Άραβες. Ο λόγος που ήταν απαραίτητο
κάποιο υλικό να συνδέει τα χρωματιστά γυαλιά μεταξύ τους, ήταν ότι
μπορούσαν να παράγουν, μόνο μικρά κομμάτια γυαλιού. Στην Ευρώπη το βιτρώ
βρίσκεται στο ζενίθ του κατά την Γοτθική περίοδο (1130-1330 μ.Χ.).
Οι
εκκλησίες γοτθικού ρυθμού αποκτούν τα πρώτα αριστουργηματικά βιτρό.
Πρώτη η Γαλλία κοσμεί τους καθεδρικούς της ναούς με εικόνες Αγίων. Από
την Γαλλία επηρεάζονται η Αγγλία και η Γερμανία και αργότερα τον 13ο
αιώνα έχουμε ποιο τέλεια σχήματα και έργα πολύ μεγαλύτερα.
Κατά
την περίοδο της Αναγέννησης, παρατηρείται και απεικόνιση πολλών
πορτρέτων, κυρίως Βασιλέων. Τον 17ο αιώνα παρουσιάζει μεγάλη κάμψη σε
όλη την Ευρώπη. Στον Ελλαδικό χώρο δεν έχουμε βιτρό γοτθικού τύπου, ότι
αναφέρεται ως βιτρό, δεν είναι παρά φεγγίτες σε ναούς. Από τους Άραβες,
λόγω εμπορικών σχέσεων, εμπνεύστηκαν οι κατασκευαστές σε Πήλιο,
Σιάτιστα, Καστοριά και πόλεις της Κεντρικής και Β. Ελλάδας και έτσι
βλέπουμε φεγγίτες αρχοντικών, να διακοσμούνται με χρωματιστά γυαλιά με
Ελληνικό χαρακτήρα, ή χαρακτηριστικά μοτίβα ανατολίτικου μπαρόκ.
Σπανιότερα είναι τα ελληνικά σχέδια όπως σταυροί, ή δικέφαλοι αετοί
(μοναστήρια του Άθω).
Βιτρό σε σύγχρονο κτίριο |
Τον
19ο αιώνα η Γαλλία, η Ολλανδία, η Γερμανία όπως και άλλες χώρες
αρχίζουν να χρησιμοποιούν το βιτρό ως διακοσμητικό στοιχείο και στα απλά
σπίτια. Την ίδια εποχή στην Αμερική ο κορυφαίος εκπρόσωπος της Art
Nouveau, ο Louis Comfort Tiffany, εισάγει μια νέα τεχνική με χαλκοταινία
σε αντικατάσταση της μολυβένιας βέργας. Με αυτόν τον τρόπο, το γυαλί
εισάγεται και στον εσωτερικό χώρο, για κατασκευή αντικειμένων, πινάκων η
φωτιστικών. Τα τελευταία χρόνια τα βιτρό τοποθετούνται σε όλο και
περισσότερους χώρους από οικίες έως δημόσια κτήρια.
Εξοπλισμός-εργαλεία-υλικά.
Βιτρό στη μορφή φωτιστικού |
Η κατασκευή του Βιτρό, θέλει ένα τραπέζι καλυμμένο με λεπτή μοκέτα για να κόβουμε το γυαλί.
Μια πινακίδα ξύλινη για να φτιάχνουμε το πλαίσιο
Κόφτες γυαλιού
Πένσες γυαλιού
Ηλεκτρικός τροχός
Καρφιά
Κολλητήρι με βάση
Μαχαίρι
Γλυφίδα
Θήκη χαλκοταινίας
Ψαλίδι χαλκοταινίας
Σφυρί με κεχριμπαρένια μύτη
Υλικά
Γυαλί
Μολυβένιες βέργες
Ειδικό λάδι
Χαλκοταινία
Κόλληση(καλάι)
Πατίνα
Εκτός από τα παραπάνω χρειάζονται και
Μια γωνία για να ελέγχουμε τις ορθές γωνίες του σχεδίου μας
Μαρκαδόρους μαύρου χρώματος,παχύ και λεπτό.
Γόμα, υποδεκάμετρο, ένα κοινό σφυρί
Βούρτσες, μια με μαλακή τρίχα, μια με σκληρή.
Μια λεκάνη
χειρουργικά γάντια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου