Κωνσταντίνος Χολέβας-Πολιτικός Επιστήμων
Πάντως στο συγκεκριμένο συνέδριο μίλησαν επιστήμονες που δεν συμφωνούσαν κατ’ ανάγκην 100% μεταξύ τους. Η Εκκλησία δεν φοβάται την ποικιλία των απόψεων και ενθαρρύνει τον καλοπροαίρετο διάλογο βάσει των πηγών. Αντιθέτως σε συνέδρια εκσυγχρονιστών και εθνο-αποδομητών ιστορικών ουδέποτε καλούνται να μιλήσουν όσοι τονίζουν τον ρόλο της Ορθόδοξης Εκκλησίας και τη συμβολή της Ελληνορθόδοξης Παράδοσης στη διαχρονική συνέχεια του Έθνους. Αυτοί που προβάλλονται σαν οι «προοδευτικοί» του τόπου μας αποδεικνύονται μερικές φορές οι μεγαλύτεροι εχθροί του δημοκρατικού διαλόγου.
Από όσα ελέχθησαν κατά το διήμερο στο Διορθόδοξο Κέντρο της Μονής Πεντέλης θεωρώ πιο σημαντικό το πόρισμα πολλών εισηγητών ότι κακώς θεωρείται η Ελληνική Επανάσταση ως πνευματικό τέκνο του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού και της Γαλλικής Επαναστάσεως. Η καθηγήτρια Μαρία Μαντουβάλου κατέδειξε με πολλά κείμενα του 18ου αιώνος ότι η Γαλλική Επανάσταση είχε πάμπολλες σκοτεινές πτυχές, όπως τρομοκρατία, βασανιστήρια, φόνους αθώων, άρνηση του Χριστιανισμού κ. ά. ώστε δεν θα μπορούσε να εμπνεύσει τους Ορθοδόξους Έλληνες που αγωνίσθηκαν με τα ιδανικά της Πίστεως και της Πατρίδος. Η ίδια διάβασε τμήμα μιάς ομιλίας του μεγάλου εκκλησιαστικού ρήτορος του 1821, του Πρωτοπρεσβυτέρου Κωνσταντίνου Οικονόμου εξ Οικονόμων, ο οποίος κατακεραυνώνει τα ιδανικά της Γαλλικής Επαναστάσεως. Θύμισε επίσης ότι οι πρόγονοί μας είχαν εξεγερθεί άπειρες φορές μετά το 1453 και δεν περίμεναν τη Γαλλική Επανάσταση για να μάθουν να επαναστατούν.
Ο καθηγητής Απόστολος Διαμαντής υπογράμμισε εύστοχα ότι δεν θα μπορούσε ο Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός να αποτελέσει το ιδεολογικό θεμέλιο του 1821, διότι όταν ξέσπασε η Ελληνική Επανάσταση η Ευρώπη είχε αρχίσει να τον απορρίπτει και να δέχεται το ρεύμα του ιδεαλισμού, το οποίο προβάλλει την ιδέα του Έθνους. Οι Έλληνες, είπε, αγωνίσθηκαν με ένα μυστικό αίσθημα πατρίδος συνδεδεμένο με τη χριστιανική πίστη τους.
Ο συγγραφέας ιστορικών μελετημάτων Γιώργος Καραμπελιάς απέδειξε ότι δεν θα μπορούσε ο Διαφωτισμός να είναι η ρίζα του 1821, διότι κορυφαίοι εκπρόσωποί του, όπως ο Μοντεσκιέ, έγραφαν κείμενα υπέρ της διατηρήσεως της ακεραιότητας της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Αυτό τότε επέβαλαν τα εμπορικά συμφέροντα της Γαλλίας. Τόνισε δε ότι ακόμη και ο Ρήγας Βελεστινλής, ο οποίος πράγματι μελέτησε τα κείμενα των Ευρωπαίων Διαφωτιστών, είχε και άλλες πηγές εμπνεύσεως, βασισμένες στην Ορθόδοξη παράδοση. Ο Καραμπελιάς μίλησε εκτενώς για τη διαστροφή ιστορικών γεγονότων που κάνουν ορισμένοι «εκσυγχρονιστές» ιστορικοί και έδωσε το εξής παράδειγμα: Ενώ όλοι δέχονται ότι ο Ρήγας εξέδωσε τους χρησμούς του «Αγαθάγγελου», ένα έργο του Θεόκλητου Πολυειδή που αφύπνιζε τους υπόδουλους Έλληνες, σε βιβλίο για τον Ρήγα που εξέδωσε η Βουλή των Ελλήνων ο επιμελητής αποσιωπά την έκδοση του «Αγαθάγγελου», προφανώς διότι ενοχλούν οι Ορθόδοξες καταβολές του εθνομάρτυρα. Αλλά θα επανέλθουμε
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου