Πολύ κοντά στην επίτευξη συμφωνίας για τον καθορισμό της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης μεταξύ Ελλάδας, Αλβανίας και Ιταλίας, φαίνεται ότι βρίσκεται η ελληνική κυβέρνηση, η οποία με αυτό το στρατηγικό αντάλλαγμα δεσμεύεται να παράσχει στήριξη στο project του αγωγού Trans Adriatic Pipeline. Συζητήσεις για το θέμα έγιναν και κατά τη διάρκεια της συνάντησης που είχαν την περασμένη εβδομάδα στελέχη του TAP με τον αρμόδιο υφυπουργό Μ. Παπαγεωργίου, ενώ πληροφορίες θέλουν το «ξεπάγωμα» της συμφωνίας του 2009 για την ΑΟΖ με την Αλβανία να έχει τεθεί σε ανώτατο επίπεδο μεταξύ του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά και του προέδρου της Αλβανίας Σάλι Μπερίσα.
Θυμίζουμε ότι από την ελληνική πλευρά αφορά ζητήθηκε η στήριξη για τον TAP ενόψει της τελικής φάσης στην οποία βρίσκεται η διαδικασίας επιλογής του project που θα μεταφέρει το αέριο από το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ στη Μαύρη Θάλασσα, προς τις αγορές της Ευρώπης διεξάγεται στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν. Ο TAP έχει προκριθεί στην τελική φάση μαζί με τον ανταγωνιστικό αγωγό Nabucco West, ενώ οι τελικές διαδικασίες για τη λήψη της οριστικής απόφασης ξεκινούν από το Νοέμβριο με ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του έτους.
Ο TAP με μήκος 500 χιλιόμετρα ακολουθεί τη διαδρομή από την Τουρκία, προς την Ελλάδα, την Αλβανία και προορισμό την αγορά της Ιταλίας, ενώ ο Nabucco West με μήκος 1300 χιλιόμετρα ακολουθεί τη διαδρομή από Τουρκία, προς Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία με προορισμό το hub αερίου στο Baumgarten της Αυστρίας.
Για τον TAP η πολιτική υποστήριξη των κυβερνήσεων των χωρών από όπου διέρχεται, αποτελεί ζήτημα κεφαλαιώδους σημασίας, καθώς κρίνεται ότι αποτελεί το μοναδικό σημείο στο οποίο υπερτερεί ο ανταγωνιστικός Nabucco. Και αυτό γιατί οι κυβερνήσεις των χωρών από όπου διέρχεται έχουν δηλώσει ανοιχτά την υποστήριξή τους, κάτι που έχει καταστεί σαφές και στο Μπακού. Υπό αυτή την έννοια ο TAP εκτιμάται ότι κινδυνεύει να απολέσει τα πλεονεκτήματα που έχει έναντι του Nabucco West σε επίπεδο προετοιμασίας, οικονομικής και τεχνικής αρτιότητας.
Η ελληνική πλευρά δεν είχε κρύψει ότι στρατηγική της επιλογή είναι η στήριξη κατά προτεραιότητα του ITGI (ΔΕΠΑ, Edison) μεταξύ των προτεινόμενων αγωγών του Νοτίου Διαδρόμου. Ωστόσο η απόφαση στις αρχές του έτους να τεθεί εκτός κούρσας ο ITGI από το κονσόρτιουμ του Σαχ Ντενίζ, έχει ανατρέψει το σκηνικό.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το κονσόρτιουμ του TAP έχει ζητήσει α από τις τρεις κυβερνήσεις συγκεκριμένα βήματα που περιλαμβάνουν μια δημόσια δήλωση στήριξης του project σε ανώτατο επίπεδο, την υπογραφή διυπουργικής συμφωνίας για θέματα που άπτονται της εξαίρεσης πρόσβασης τρίτων στον αγωγό και τέλος την πραγματοποίηση ενός ταξιδιού στο Μπακού προκειμένου να δοθούν διαβεβαιώσεις στήριξης του TAP στην κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν αλλά και στο κονσόρτιουμ.
Απέναντι σε όλα αυτά, η ελληνική πλευρά ζητεί και όπως όλα δείχνουν έχει εξασφαλίσει το πράσινο φως για την ανακήρυξη ΑΟΖ με την Αλβανία και πιθανόν και με την Ιταλία. Με δεδομένο λοιπόν το ελληνικό ενδιαφέρον για έναρξη των διαδικασιών έρευνας και εκμετάλλευσης πιθανών κοιτασμάτων φυσικού αερίου και πετρελαίου εντός της ελληνικής ΑΟΖ, μια τέτοια συμφωνία αποτελεί θετική εξέλιξη με πολιτικές, διπλωματικές και οικονομικές προεκτάσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου