Μ.Τρίτη: Το τροπάριο της Κασσιανής! Ποια ήταν η Κασσιανή;
Αναρτήθηκε από τον/την arch στο Απριλίου 10, 2012
Η Κασσιανή ή Κασσία, ήταν ηγουμένη την εποχή του Βυζαντίου, συνθέτρια, υμνωδός αλλά και ποιήτρια. Το Τροπάριο της Κασσιανής, το οποίο ψάλλεται στον όρθρο της Μεγάλης Τετάρτης (που παραδοσιακά γίνεται το απόγευμα της Μεγάλης Τρίτης) είναι δική της δημιουργία!
Γύρω από την Κασσιανή έχουν δημιουργηθεί πολλοί θρύλοι αλλά και παρεξηγήσεις. Η πιο συχνή, είναι αυτή που λέει ότι το τροπάριό της, είναι ποίημα μιας αμαρτωλής γυναίκας, μιας μετανοημένης πόρνης. Ότι δηλαδή η “εν πολλαίς αμαρτίαις” είναι η ίδια η Κασσιανή! Δημιουργείται έτσι μία σύγχυση, με αποτέλεσμα η Κασσιανή να θεωρείται άλλοτε “αγία” και άλλοτε “πόρνη”.Στην πραγματικότητα το τροπάριο της Κασσιανής δεν είναι αυτοβιογραφικό αλλά αναφέρεται στο συμβάν της αμαρτωλής γυναίκας, που μετανιωμένη για την αμαρτωλή ζωή της συνάντησε το Χριστό στην οικία του Φαρισαίου και αφού άλειψε με μύρο τα πόδια Του, ζήτησε άφεση αμαρτιών.
Το τροπάριο της Κασσιανής
“Κύριε, ἡ ἐν πολλαῖς ἁμαρτίαις περιπεσοῦσα γυνή,
τὴν σὴν αἰσθομένη θεότητα, μυροφόρου ἀναλαβοῦσα τάξιν,
ὀδυρομένη, μύρα σοι, πρὸ τοῦ ἐνταφιασμοῦ κομίζει.
Οἴμοι! λέγουσα, ὅτι νύξ μοι ὑπάρχει, οἶστρος ἀκολασίας,
ζοφώδης τε καὶ ἀσέληνος ἔρως τῆς ἁμαρτίας.
Δέξαι μου τὰς πηγὰς τῶν δακρύων,
ὁ νεφέλαις διεξάγων τῆς θαλάσσης τὸ ὕδωρ·
κάμφθητί μοι πρὸς τοὺς στεναγμοὺς τῆς καρδίας,
ὁ κλίνας τοὺς οὐρανοὺς τῇ ἀφάτῳ σου κενώσει.
Καταφιλήσω τοὺς ἀχράντους σου πόδας,
ἀποσμήξω τούτους δὲ πάλιν τοῖς τῆς κεφαλῆς μου βοστρύχοις·
ὧν ἐν τῷ παραδείσῳ Εὔα τὸ δειλινόν,
κρότον τοῖς ὠσὶν ἠχηθεῖσα, τῷ φόβῳ ἐκρύβη.
Ἁμαρτιῶν μου τὰ πλήθη καὶ κριμάτων σου ἀβύσσους
τίς ἐξιχνιάσει, ψυχοσῶστα Σωτήρ μου;
Μή με τὴν σὴν δούλην παρίδῃς, ὁ ἀμέτρητον ἔχων τὸ ἔλεος.”
Η απόδοση του “Τροπαρίου της Κασσιανής” από τον Φώτη Κόντογλου
” Κύριε, η γυναίκα που έπεσε σε πολλές αμαρτίες,
σαν ένοιωσε τη θεότητά σου, γίνηκε μυροφόρα
και σε άλειψε με μυρουδικά πριν από τον ενταφιασμό σου
κι έλεγε οδυρόμενη.
Αλλοίμονο σε μένα, γιατί μέσα μου είναι νύχτα κατασκότεινη
και δίχως φεγγάρι, η μανία της ασωτείας κι ο έρωτας της αμαρτίας.
Δέξου από μένα τις πηγές των δακρύων,
εσύ που μεταλλάζεις με τα σύννεφα το νερό της θάλασσας.
Λύγισε στ’ αναστενάγματα της καρδιάς μου,
εσύ που έγειρες τον ουρανό και κατέβηκες στη γης.
Θα καταφιλήσω τα άχραντα ποδάρια σου,
και θα τα σφουγγίσω πάλι με τα πλοκάμια της κεφαλής μου·
αυτά τα ποδάρια, που σαν η Εύα κατά το δειλινό,
τ’ άκουσε να περπατάνε, από το φόβο της κρύφτηκε.
Των αμαρτιών μου τα πλήθη και των κριμάτων σου την άβυσσο,
ποιος μπορεί να τα εξιχνιάση, ψυχοσώστη Σωτήρα μου;
Μην καταφρονέσης τη δούλη σου, εσύ που έχεις τ’ αμέτρητο έλεος.”
Ακούστε “Το τροπάριο της Κασσιανής” από την χορωδία του πρωτοψάλτου
και καθηγητή Βυζαντινής Μουσικής, κ. Πάνου Καβαρνού.
pyles.tv
Απριλίου 11, 2012 στις 12:05 πμ
Κ Α Σ Σ Ι Α
h..p://www.hs-augsburg.de/~harsch/graeca/Chronologia/S_post09/Kassia/kas_port.jpg
Εἰκὼν γυναικός ἀδήλης
Κασσία ἢ Εἰκασία, ποιήτρια, ἐγένετο περὶ τὸ ἔτος 800 ἐν Κωνσταντινουπόλει,
ἐτελεύτησε μετὰ τὸ ἔτος 840.
Η Κασσιανή ή Κασσία, ή Εικασία, (μεταξύ 805 και 810 – πριν το 865) ήταν βυζαντινή ηγουμένη, ποιήτρια, συνθέτρια, και υμνογράφος στην οποία κα αποδίδεται το ψαλλόμενο την Μεγάλη Τρίτη τροπάριο που αρχίζει με τις λέξεις: “Κύριε η εν παλλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή..”.
Πρώτος βυζαντινός χρονογράφος που παρέχει στοιχεία περί της ζωής της Κασσιανής είναι ο Συμεών ο Μάγιστρος, τον οποίο και ακολουθούν πολλοί άλλοι μεταξύ δε αυτών ο Λέων ο Γραμματικός, ο Ιωάννης ο Ζωναράς κ.ά. Η Κασσιανή είναι μία από τους πρώτους μεσαιωνικούς συνθέτες τα έργα των οποίων σώζονται αλλά και μπορούν να ερμηνευτούν από σύγχρονους ειδικούς και μουσικούς. Περίπου 50 από τους ύμνους έχουν διασωθεί και 23 από αυτούς περιλαμβάνονται στα λειτουργικά βιβλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Ο ακριβής αριθμός τους είναι εξαιρετικά δυσχερές να προσδιοριστεί, καθώς πολλοί ύμνοι αποδίδονται σε διαφορετικά πρόσωπα σε διάφορα χειρόγραφα, ενώ συχνά δε σώζεται το όνομα του υμνογράφου.
Επιπλέον, σώζονται 789 μη λειτουργικοί της στίχοι. Πρόκειται κυρίως για «γνωμικά», όπως για παράδειγμα το παρακάτω:
«Απεχθάνομαι τον πλούσιο άντρα που γκρινιάζει σαν να ήταν φτωχός.»
Η ζωή της…..
Γεννήθηκε μεταξύ του 805 και του 810 στην Κωνσταντινούπολη και ήταν γόνος πλούσιας οικογενείας[2]. Όταν μεγάλωσε συνδύαζε τη σωματική ομορφιά με την εξυπνάδα της. Τρεις βυζαντινοί χρονικογράφοι, ο Συμεών ο μεταφραστής, ο Γεώργιος Αμαρτωλός και ο Λέων ο Γραμματικός, αναφέρουν ότι έλαβε μέρος στην τελετή επιλογή νύφης για τον αυτοκράτορα Θεόφιλο, την οποία είχε οργανώσει η μητριά του Ευφροσύνη. Σε αυτή ο αυτοκράτορας επέλεγε τη σύζυγο της αρεσκείας του δίνοντας της ένα χρυσό μήλο. Θαμπωμένος από την ομορφιά της Κασσίας, ο νεαρός αυτοκράτορας την πλησίασε και της είπε: «Ως άρα δια γυναικός ερρύη τα φαύλα» «Από μία γυναίκα ήρθαν στον κόσμο τα κακά [πράγματα]», αναφερόμενος στην αμαρτία και τις συμφορές που προέκυψαν από την Εύα. Η Κασσία, ετοιμόλογη, του απάντησε: «Αλλά και δια γυναικός πηγάζει τα κρείττονα» «Και από μία γυναίκα [ήρθαν στον κόσμο] τα καλά [πράγματα]», αναφερόμενη στην ελπίδα της σωτηρίας από την ενσάρκωση του Χριστού μέσω της Παναγίας. Με βάση την παράδοση ο ακριβής διάλογος ήταν:
-Εκ γυναικός τα χείρω.
-Kαι εκ γυναικός τα κρείττω.
Ο εγωισμός του Θεόφιλου τραυματίστηκε με αποτέλεσμα να απορρίψει την Κασσιανή και να επιλέξει τη Θεοδώρα για σύζυγό του.
Οι επόμενες πληροφορίες που σώζονται για την Κασσιανή είναι ότι το 843 ίδρυσε ένα κοινόβιο στα δυτικά της Κωνσταντινούπολης, κοντά στα τείχη της πόλης, του οποίου έγινε και η πρώτη ηγουμένη[3]. Αν και πολλοί ερευνητές αποδίδουν την επιλογή της αυτή στην αποτυχία της να γίνει αυτοκράτειρα, μία επιστολή του Θεόδωρου του Στουδίτου αποδίδει διαφορετικά κίνητρα στην ενέργεια της αυτή. Διατηρούσε στενή σχέση με τη γειτονική Μονή Στουδίου, η οποία έμελλε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην επανέκδοση βυζαντινών λειτουργικών βιβλίων τον 9ο και το 10ο αιώνα, με αποτέλεσμα τη διάσωση των έργων της (Kurt Sherry, σελ. 56)
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΑΥΓΟΥΣΤΙΑΝΑ
Diane Touliatos. “Kassia”, Grove Music Online, ed. L. Macy
Anna M. Silvas, “Kassia the Nun,” in Lynda Garland (ed) Byzantine Women: Varieties of Experience 800-1200, Ashgate, 2006.
Tatiana A. Senina (moniale Kassia), “Ἡ γυνή φιλόσοφος: S. Cassia de Constantinople et Platon,” Scrinium. Т.
4: Patrologia Pacifica and Other Patristic Studies / Ed. par B. Lourié et V. Baranov (St. Petersbourg, 2008) 333–340.
ΜΑΡΙΟΣ ΠΛΩΡΗΤΗΣ
ΠΗΓΗ: ΕΛΛΗΝΩΝ ΔΙΚΤΥΟ
Ο Θεόφιλος δεν την διαλεξε για σύζυγο και εκείνη πήγε στο μοναστήρι.
Ο Θεόφιλος όμως μετάνοιωσε για την επιλογή του αυτή και δεν την ξέχασε.
Όταν η Κασσιανή έγραφε το τροπάριο στο μοναστήρι και πριν το τελειώσει άκουσε το βηματισμό του αλόγου, με το οποίο πήγαινε ο Θεόφιλος να την βρεί.
Τότε η Κασσιανή δεν θέλησε να τον δει και κρύφτηκε αφήνοντας το τροπάριο μισογραμμένο.
Έτσι το βρήκε ο Θεόφιλος και προσθεσε σε αυτό τον παρακάτω στίχο.
“ὧν ἐν τῷ παραδείσῳ Εὔα τὸ δειλινόν,
κρότον τοῖς ὠσὶν ἠχηθεῖσα, τῷ φόβῳ ἐκρύβη”.
ΜΑΡΙΑ είπε