Οι κορβέτες ναυμαχούν με τις φρεγάτες!
Φεβρουαρίου 27, 2011 — Λουκάς | ΕπεξεργασίαΤου Κωστα Αλατζα
Σε ναυμαχία επιχειρηματικών συμφερόντων εξελίσσεται το πρόγραμμα ναυπήγησης νέων πλοίων επιφανείας στο Πολεμικό Ναυτικό. Στο Πεντάγωνο «φλερτάρουν» με την προμήθεια κορβετών που, ελλείψει χρημάτων, ενδέχεται να «ψαλιδίσει» το πρόγραμμα προμήθειας φρεγατών.
Οι γαλλικές φρεγάτες, FREMM, την προμήθεια των οποίων υποσχέθηκε η κυβέρνηση Καραμανλή στον Νικολά Σαρκοζί, «ναυμαχούν» με τις έξι κορβέτες που προτείνονται από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ) στο νέο Ενιαίο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Αμυντικών Επενδύσεων (ΕΜΠΑΕ). Εντός και εκτός των διαδρόμων του υπουργείου Αμυνας κυκλοφορεί ότι το πρόγραμμα ναυπήγησης κορβετών περιλαμβάνεται στις προτάσεις του Πολεμικού Ναυτικού, με το σκεπτικό ότι θα μπορούσε να αποτελέσει την εναλλακτική λύση στις σύγχρονες, υπεροπλισμένες αλλά πανάκριβες FREMM.
Το κόστος για την αγορά έξι γαλλικών φρεγατών, στην έκδοση που προτείνεται από την κατασκευάστρια εταιρεία DCNS, εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσει τα 6,5 δισ. ευρώ. Η κορβέτα είναι πλοίο μικρότερου εκτοπίσματος, η ναυπήγησή της στοιχίζει αρκετά λιγότερο, έχει χαμηλότερο λειτουργικό κόστος και, σύμφωνα με τους υποστηρικτές της, οι σύγχρονες κορβέτες, επιχειρησιακά, δεν υστερούν σε τίποτα σε σχέση με τις φρεγάτες.
Η επανεμφάνιση του προγράμματος προμήθειας των κορβετών προκάλεσε ανησυχία στη γαλλική πλευρά που εδώ και αρκετούς μήνες πιέζει την ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει στη «σύναψη διακρατικής συμφωνίας για τη ναυπήγηση 6 φρεγατών πολλαπλών αποστολών», όπως αναφέρεται στην απόφαση του ΚΥΣΕΑ που υπεγράφη στις 21 Ιανουαρίου του 2009. Τις τελευταίες τρεις εβδομάδες, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της γαλλικής εταιρείας DCNS, Patrick Boissier, επισκέφθηκε δύο φορές τον υπουργό Αμυνας.
Μάλιστα, η πρώτη συνάντηση πραγματοποιήθηκε παρουσία του Γάλλου πρέσβη, Christophe Farnaud. Σύμφωνα με πηγή του υπουργείου, κατά τη διάρκεια των συναντήσεων, ο κύριος Βενιζέλος επανέλαβε στη γαλλική πλευρά ότι το νέο δημοσιονομικό πλαίσιο στο οποίο θα κινείται τα επόμενα χρόνια η χώρα, περιορίζει τις αμυντικές δαπάνες. Ο υπουργός διαβεβαίωσε τη γαλλική αντιπροσωπεία ότι οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν, ώστε οι διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας να τηρηθούν ανταποκρινόμενες στα νέα οικονομικά δεδομένα.
Πιέσεις για το πρόγραμμα των φρεγατών ασκεί και ο όμιλος Ταβουλάρη, που έχει συμφωνήσει με MOU (Memorandum of Understanding) με τη γαλλική DCNS, σχετικά με τη ναυπήγηση των FREMM στην Ελλάδα.
Από την άλλη, η ένταξη του προγράμματος ναυπήγησης των κορβετών στο νέο ΕΜΠΑΕ, ενδέχεται να ανοίξει τον δρόμο στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ), ανταγωνιστή των Ναυπηγείων Ελευσίνας.
Η ηγεσία του υπουργείου προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στις πραγματικές εξοπλιστικές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, για ανανέωση του στόλου, στις υποσχέσεις που έχει δώσει η ελληνική κυβέρνηση στους Γάλλους, και την εγχώρια αμυντική βιομηχανία και στη νέα τάξη πραγμάτων, που διαμορφώνουν τα οικονομικά δεδομένα. Υπό αυτό το πρίσμα, όπως ανέφερε στην «Καθημερινή» ανώτατη πηγή του ΓΕΝ, δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο να προκριθεί η λύση ναυπήγησης δύο FREMM αντί για έξι, με δικαίωμα προαίρεσης 2+2.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου