Είναι
μια από τις πιο μαύρες ημερομηνίες της ιστορίας της αριστεράς τον 20ό
αιώνα : πριν από τριάντα χρόνια, στις 11 Σεπτεμβρίου 1973, το
πραξικόπημα της χούντας με επικεφαλής το στρατηγό Αουγούστο Πινοτσέτ
έθετε τέλος, μέσα σε λουτρό αίματος, σε μια τριετή εμπειρία χωρίς
προηγούμενο. Τόσο για τη χιλιανή αστική τάξη, όσο και για τους ηγέτες
των Ηνωμένων Πολιτειών, έπρεπε να διαψευστεί το όνειρο του Σαλβαδόρ
Αλιέντε και της « Λαϊκής Ενότητας » για μια ειρηνική μετάβαση στο
δημοκρατικό σοσιαλισμό, πριν να είναι πολύ αργά. Με κάθε τίμημα…
Η
ανάλυση όλης της πορείας του Σαλβαδόρ Αλιέντε, και ιδιαίτερα των θέσεών
του στη διάρκεια της ταραγμένης περιόδου της « Λαϊκής Ενότητας », μας
επιτρέπει να ερμηνεύσουμε σωστά το τέλος της ζωής του. Η αυτοκτονία του,
στις 11 Σεπτεμβρίου 1973, στο προεδρικό μέγαρο Λα Μονέδα, δεν ήταν ούτε
μια απελπισμένη, ούτε μια ρομαντική πράξη, στην προσπάθειά του να
εκβιάσει μια ηρωική είσοδο στην Ιστορία. Η χειρονομία προβάλλει τη ζωή
ενός ρεαλιστή, ενός πραγματικά μεγάλου πολιτικού άντρα.
Στους
κόλπους της χιλιανής αριστεράς, που επικαλούνταν για καιρό τον
μαρξισμό, και του Σοσιαλιστικού Κόμματος, που, τη δεκαετία του ’60,
εκτρεπόταν στον « μαξιμαλισμό », ο Σαλβαδόρ Αλιέντε αντιπροσώπευε ένα
ιδιαίτερο είδος επαναστάτη. Είχε εναποθέσει τις ελπίδες του στις κάλπες
και πίστευε στη δυνατότητα να εγκαθιδρυθεί ο σοσιαλισμός, ακόμη και στο
εσωτερικό του πολιτικού συστήματος
Ο Αλιέντε δεν
έχει τίποτα από έναν επαναστάτη δημαγωγό που αρέσκεται στη ρητορεία.
Είναι ένας πολιτικός άντρας που έχει σφυρηλατηθεί στους καθημερινούς
αγώνες. Έχει στόχο να κατακτήσει χώρους για λαϊκή πολιτική, στους
κόλπους ενός δημοκρατικού αντιπροσωπευτικού συστήματος μέσα στο οποίο οι
συμμαχικές πολιτικές που ευνοούν την αριστερά είναι πραγματοποιήσιμες.
Όμως, δεν εγκαταλείπει ποτέ την κριτική του καπιταλισμού και την
επιθυμία για σοσιαλισμό. Αυτή είναι η μεγάλη διαφορά ανάμεσα στις θέσεις
του και τις θέσεις του σημερινού χιλιανού Σοσιαλιστικού Κόμματος, το
οποίο είναι μέλος του δημοκρατικού συνασπισμού που είναι στην εξουσία
από το τέλος της δικτατορίας [Το όραμά του σφυρηλατείται την περίοδο των
κεντροαριστερών συμμαχιών (1938-1947) και, ιδιαίτερα, στην κυβέρνηση του
Πέδρο Αγκίρε Σέρδα, της οποίας είναι υπουργός Υγείας. Ανακαλύπτει,
τότε, αυτό που πρόκειται να γίνει, μετά το 1952, το κέντρο της
στρατηγικής του : η αναζήτηση της ενότητας ανάμεσα στα δύο μεγάλα λαϊκά
κόμματα, το Σοσιαλιστικό Κόμμα και το Κομμουνιστικό Κόμμα. Οι διαμάχες
ανάμεσα σ’ αυτές τις δύο δυνάμεις έχουν μέχρι τότε αποδυναμώσει τον
κυβερνητικό συνασπισμό και έχουν περιορίσει τις μεταρρυθμίσεις του,
ευνοώντας τις δυνατότητες ελιγμού του κεντρώου εταίρου, του
Ριζοσπαστικού Κόμματος, πράγμα που κάνει τη ζυγαριά να γέρνει. Αυτές οι
κυβερνήσεις είναι τα εκτελεστικά όργανα ενός αστικού δημοκρατικού
προγράμματος ή, με άλλα λόγια, ενός καπιταλιστικού εκσυγχρονισμού που
συνοδεύεται από κοινωνική νομοθεσία και διαιτητικό ρόλο του κράτους, το
οποίο ο Αλιέντε, σε αντίθεση με άλλους σοσιαλιστές ηγέτες, δεν
αμφισβητεί ποτέ.
Για να πραγματοποιήσει την πολιτική ενότητας
ανάμεσα σε σοσιαλιστές και κομμουνιστές, ο Αλιέντε αισθάνεται
υποχρεωμένος, το 1952, να κάνει μια παράδοξη κίνηση : να διαλύσει το
ίδιο το κόμμα του. Η εμμονή του είναι τότε η αναζήτηση ενός
λατινοαμερικανικού δρόμου προς την επανάσταση ο οποίος εμπνέεται κυρίως
από την ιδέα του « τρίτου δρόμου » του Βίκτορ Ραούλ Αγια δε λα Τόρε και
των « απριστών »[ Ιδρυτής, το 1924, της Αμερικανικής Λαϊκής
Επαναστατικής Συμμαχίας (APRA), ο Βίκτορ Ραούλ Αγια δε λα Τόρε
ηλεκτρίζει τις ινδιάνικες μάζες και τους περουβιανούς διανοούμενους μ’
ένα πρόγραμμα εθνικιστικό και, σε πρώτη φάση, επενδυμένο με μαρξισμό.]],
αλλά η υλοποίησή του, εκείνη την εποχή, ενσαρκώνεται από τον Χουάν
Ντομίνγκο Περόν και τον αργεντίνικο « χουστισιαλίσμο » [Η συγκεκριμένη κίνηση τον καθιστά ηγέτη της
ενότητας με τους κομμουνιστές και εκπρόσωπο του πρώτου πυρήνα, ο οποίος
είναι ακόμη ασαφής στη θεωρητική έκφρασή του, της πολιτικής για την
εκλογική κατάκτηση της εξουσίας μ’ έναν επαναστατικό συνασπισμό. Η
στρατηγική αρχίζει να εφαρμόζεται πριν το 20ό συνέδριο του
Κομμουνιστικού Κόμματος της Σοβιετικής Ενωσης (ΚΚΣΕ) αλλά, στην
πραγματικότητα, πρόκειται για προβολή των θέσεων των
εθνικοαπελευθερωτικών μετώπων τις οποίες υπερασπίζονταν τα κομμουνιστικά
κόμματα σε σχεδόν ολόκληρη τη Λατινική Αμερική.
Notes
[1] (ΣτΜ) Και που παρέμεινε στην εξουσία μέχρι το 2010, όταν εκλέχθηκε ο πρώτος δεξιός πρόεδρος, Σεμπαστιάν Πινιέρα.
[2]
(ΣτΜ) Το κίνημα για κοινωνική δικαιοσύνη, οικονομική ελευθερία και
πολιτική κυριαρχία από το οποίο προήλθε το Παρτίδο Χουστισιαλίστα (Κόμμα
Δικαιοσύνης).http://www.monde-diplomatique.gr/spip.php?article46
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου